Allerginen SSRI-lääkkeille?!

Onko kukaan ollut allerginen ssri-lääkkeille? Söin toista kertaa Seronil 10mg ja sain 4.päivänä punaista ihottumaa rintaani, tai sellaista läikkyä joka kesti n. tunnin. Ellen olisi sattumalta ollut peilin edessä juuri sen yhden tunnin aikana, olisi jäänyt koko reaktio huomaamatta..

Lääkärini kuitenkin käski lopettaa Seronilin ja on sitä mieltä etten voisi käyttää toista saman ryhmän lääkettä esim. Cipralexia. Olen aivan pattitilanteessa! Efexor ei käy koska verenpaineeni nousee herkästi eli olen tyhjän päällä. Olen siis nyt ilman lääkettä ja olo on kamala (kärsin masennuksesta, yleisestä ahdistuksesta, paniikkihäiriöstä ja pakko-oireista)

Oletteko koskaan kuulleet vastaavasta siis että jos yhdestä tulee oireita niin tulisi myös ryhmän muista lääkkeistä? Voiko ola jopa vakavaa? Ihottuma itsessäänhän ei ole mitään kamalaa, mutta jos sitten toisesta lääkkeestä voi tulla jotain oikein vakavaa..
 


Hei Vanessa

Jos kyseessä oli reaktio " vaikuttavalle aineelle " niin et voi käyttää mitään lääkkeitä missä sitä on. On mahdollista, että olet reagoinut myös muulle lääkkeessä olevalle aineelle. Lääkärit kuitenkin ensisijaisesti yrittävät vaihtaa muuta " vaikuttavaa ainetta " sisältävän lääkityksen.

Ihotesteillä voi myös testata oletko kyseiselle aineelle allerginen vai jollekin muulle lääkkeessä mukana olevalle aineelle. Jos reagoit usealle aineelle, kuten mainitsemalle toiselle lääkkeelle, niin testaus voisi olla aiheellinen.

On mahdollista myös, että saatoit reagoida jollekin muulle aineelle, kuten esim ruoka.

Sinun olisi hyvä tietää mille lääkkeelle reagoit ( vaikuttava aine) jottet saa sitä myöhemmin missään muussa lääkkeessä.
 
kiitos vastauksesta! vaikea uskoa että olisin apuaineille allerginen koska olen joutunut paljon syömään erilaisia lääkkeitä ilman oireita ja samoja apuaineita varmaan on muissakin. Eli jos on kyseessä vaikuttava aine niin eikö silloin esim cipralex olisi ok.

Eniten tässä pelottaa anafylaktinen shokki..

Miten ihotestaus tehdään?
 

Yhteistyössä