Allerginen lapsi synttäreille, miten olette toimineet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukurikuute
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukurikuute

Vieras
Meidän kolmivuotias sai kutsun ekoille kaverisynttäreille samassa kerhossa olevalta pojalta. Muut lapset juhlissa ovat vuoden-kolme vuotta vanhempia enkä tunne vanhempia sen enempää, mitä muutama sana ollaan vaihdettu lapsia tuodessa/ hakiessa. Nyt ylihysteeristä äitiä alkoi jännittää miten poika oikein pärjää ja miten toimin allergioiden suhteen. Poika on allerginen kananmunalle, pähkinöille ja mm. mansikoille, ei syö karkkia, ei suklaata eikä jäätelöä. Pari keksilajia on sellaisia, jotka pojalle kelpaavat. Kutsussa ei mainittu mitään allergioista, joten miten pitäisi toimia, pakkaanko pojalle omat sapuskat mukaan vai laitanko äidille tekstaria, että meidän lapselle ei sitten käy tämä eikä tämä eikä tämä. Iskenkö äidille ovella allergialääkkeet käteen, että annappa tästä näin ja näin monta milliä, jos poika käy maistelemassa jotain kiellettyä vai pyydänkö äitiä vahtimaan lapsen syömisiä? Mulla ei ole hajuakaan miten tällaisissa tilanteissa yleensä toimitaan, on tosiaan ekat lastenjuhlat mihin poika on kutsuttu sukulaislasten juhlien lisäksi.

Koska poika on itse liian pieni huolehtimaan siitä, ettei popsi mitään sopimatonta, menisin sinuna itse mukaan kekkereille vahtimaan. Ja jos on kyse vakavasta allergiasta niin omat eväät mukaan. Ja on kohteliasta kertoa tilanteesta samalla kun ilmoitat osallistumisestanne.

Mä soittaisin toisen lapsen äidille ja kertoisin, että lapsellani on allergioita. Voitte sitten yhdessä sopia, että pakkaatko mukaan omaa evästä vai miten toimitte. Ja tottakai ne allergialääkkeet mukaan.

Soittaisin vanhemmille ja kysyisin onko ok että tulen mukaan. Samalla selittäisin tilanteen allergioiden suhteen. Järjestäjänä toivoisin vastaavaa yhteydenottoa, ellei muuten niin ostaisin sitä keksilajia tarjolle mikä pienelle vieraalle sopii.

Minä soittaisin lapsen äidille ja kertoisin asiasta hänelle. Luultavasti voit mennä mukaan synttäreille ja ottaa mukaan sellaista mitä lapsesi voi syödä. Pääasiahan on mukava yhdessä oleminen ja viihtyminen, ei syöminen. Itse ainakin ehdottaisin itse tällaista ratkaisua, jos lapseni kavereissa olisi vaikeasta allerginen lapsi. En voisi ottaa vastuuta siitä, että lapsi syö jotain hänelle sopimatonta ja saa kohtauksen.

Silloin kun oma lapseni oli maidolle allerginen (ei onneksi niin että olisi saanut allergiakohtauksen maitoon koskettuaan) otin vierailulle mennessä omaat eväät hänelle ja vahdin, ettei hän syönyt mitään missä saattoi olla maitoa, koska tottumattomalle se on aika vaikeaa, vaikka kuulostaakin helpolta.

En noin pientä laittais yksin vaikka miten olis kaverisynttärit, varsinkaan jos allergioita - lapsi ei itse osaa katsoa mitä saa syödä eikä emäntä ehdi vahtimaan, sillä on muutakin tekemistä.

Joo, ajattelin soitella äidille asiasta ihan muutenkin, poika on mielestäni muutenkin jotenkin pieni menemään yksin juhlimaan, vielä kun perhe ei ole millään tavalla meille tuttu. Kerran puhuin jotain pojan allergioista äidille, mutta en ole varma muistaako hän koko asiaa. Poika on kyllä siitä hyvä, että kysyy aina ennen syömistä, että voiko hän tätä syödä vai ei. Itse en juhliin voi mennä, koska perheessä on koiria, joille olen allerginen ja meillä on kotona vielä pikkusisarus ja vastasyntynyt, mutta eiköhän tuo isä juhliin voisi mennä, jos tarve on. Isä vaan on vähän sitä mieltä, että kyllä se poika pärjää, eväät vaan mukaan ja matkaan.
Mietin myös, että menisimme juhlien (kesto 2h) ajaksi kylään kaverilleni, joka asuu samalla kadulla. Näin olisimme läheellä, jos jotain todella tapahtuu. Jännittää sekin, miten tuo poika siellä pärjää, ei ole aikaisemmin ollut ilman vanhempia kyläilemässä eikä hoidossakaan kuin pari kertaa. Minkä ikäisinä teidän lapset ovat yksin kyläilyn aloittaneet?

Poika saisi kyllä syödä puolestani karkkia ym. mille ei ole allerginen, muttei suostu niitä edes maistamaan. Pari kertaa on houkuttelun jälkeen karkkia maistanut ja todennut sen olevan pahaa.

Toi, että vanhemmat vierailisivat juhlapaikan lähellä on todella hyvä idea. Jos tulee hätä, niin pääsee nopeasti paikalle. Mutta muuten ei kauheasti kannata jännittää, että miten vierailu sujuu. Sen näkee sitten ja ei lapsi saa pysyviä traumoja, vaikka siellä tulisikin itku ;) .

[QUOTE="vieras";23517059]Toi, että vanhemmat vierailisivat juhlapaikan lähellä on todella hyvä idea. Jos tulee hätä, niin pääsee nopeasti paikalle. Mutta muuten ei kauheasti kannata jännittää, että miten vierailu sujuu. Sen näkee sitten ja ei lapsi saa pysyviä traumoja, vaikka siellä tulisikin itku ;) .[/QUOTE]

Mä en kyllä laittais 3-vuotiasta moniallergikkoa noin vieraaseen paikkaan yksin synttärikemuille. Sillä sankarin äidillä on kuitenkin niin paljon puuhaa, ettei ehdi vahtimaan kenenkään suuhunpantavia tarkkaan.

Kai sitä pitäisi lopettaa stressaaminen, mutta minkäs sitä itselleen voi. Poika itse sanoi, että ei saa tulla äiti mukaan, kyllä hän pärjää... Mun vauva onkin jo iso poika...

Mä antaisin lapselle omat eväät mukaan ja kertoisin tilanteen tottakai tälle äidille.
Mutta paras kai ois mennä mukaan synttäreille jos mahdollista.Mua ainakin saattais vähän ahdistaa jos mun lapsen synttäreille tulis joku lapsi kuka ois pahasti allerginen monelle eri ruoka-aineelle,jos siis on niin pieni ettei oikeen välttämättä itse osaa katsoa syömisiään...Kun synttäreillä monesti tarjottavat (tai ainakin osa) on koko ajan esillä niin oisi sitten kova vahtiminen ettei nappaa mitään kiellettyä.
Eli itse toivoisin että lapsen äiti tulisi mukaan synttäreille tai jos on tarpeeksi iso niin että olisi omat eväät.Mulla on niin kauheita traumoja pähkinäallergiasta kun mun kaveri saa jo pienestäkin määrästä niin pahan kohtauksen että voi kuolla..:|

Pojalla on allergiat viime aikoina helpottaneet ainakin verikokeiden mukaan. Pähkinöitä ei ole kyllä koskaan maistanut ja lääkäri sanoikin, ettei ihan vielä kannatakkaan, mansikkaa sisältävää mehua joi mukillisen vahingossa ja oli ihan täynnä ihottumaa ja maha sekaisin, mutta turvotusta ei tullut. Majoneesia kävi kerran maistamassa lääkärissä ja siitä turposivat kasvot, mutta pullan pystyy syömään silloin tällöin, useammasta tuleekin sitten ihottumaa. Tiedän, ettei poika kakkua juhlissa tule maistamaan ja kekseistäkin yleensä ottaa vaan sellaisia mitä on tuttuja. Mä soittelen tällä viikolla juhlien järjestäjälle ja juttelen aiheesta. Synttäreihinkin on vielä pari viikkoa aikaa.

Laittaisin evästä mukaan ja ovella kertoisin sille toisen äidille allergioista ja kertoisin lääkkeistä, jos jotain sattuu tapahtumaan. Neuvoisin tietenkin myös heti soittamaan, jos jotain sattuu tapahtumaan. :) Hyvin kaikki menee! :)

Laittaisin evästä mukaan ja ovella kertoisin sille toisen äidille allergioista ja kertoisin lääkkeistä, jos jotain sattuu tapahtumaan. Neuvoisin tietenkin myös heti soittamaan, jos jotain sattuu tapahtumaan. :) Hyvin kaikki menee!!! :)

Miun kummityttö 2,5 v on allerginen monille ruokaineille. Hän osannut jo ainankin kaksi vuotiaasta kysyä voiko syödä tätä... Hän ymmärtää ettei voi laittaa mitä tahansa suuhun ja osaa vaatia omia sipsejä yms. Lapsi saattaisi vaikka pärjätäkin yksin kylässä, mutta haluaako vieras aikuinen ottaa vastuuta varsinkin, jos on monta vierasta lasta kylässä.

Vanhemman mennä mukaan synttäreille, jos 3-vuotias on noin monelle ruoka-aineelle allerginen ja reaktio väärän ruoka-aineen syömisestä voi olla voimakas, jopa vaarallinen. Lapset ovat nopeita ja ajattelemattomiakin, eikä valvonta ole juhlahumussa koskaan aukotonta. Mieti pahimman kautta? Mitä jos kutsut järjestänyt äiti ei edes tiedä tarjoavansa jotakin kiellettyä? Vastuuta vakavasti allergisesta, sairaasta tai erityshuomiota tarvitsevasta laspesta ei voi sälyttää muiden niskoille. Riski on liian suuri.

Mielestäni on myös asiallista viedä moniallergisen lapsen mukana kakku/naksuja tms joita lapsi saa varmasti syödä ja joista hän tykkää. Minulle on kerran käynyt tosi nolosti serkkuni moniallergisen lapsen kanssa, kun tämä oli pieni. Olin mielestäni tehnyt yhden kakun, jota hän voi syödä ja ostanut mehujäätä, jota hän voi syödä. Mehujäässä olikin kuorrute, joka ei sopinut ja kakussakin jokin ainesosa, jota tyttö ei voinut syödä. Kaupat eivät olleet auki, mutta serkkuni löysi huoltoaseman, josta haki erikseen syötävää tyttärelleen. Loppu hyvin, mutta jos serkkuni ei olisi ollut paikalla, olisin antanut kakkua tytölle. Tyttö osasi kysyä kaikesta saako sitä syödä, mutta minä en olisi osannut edes epäillä kakkua!

Lapsilla on niin paljon allergioita nykyään, että täälläpäin on jo ihan tavallista, että kutsuun lisätään toive, että allergioista ja erikoisruokavalioista ilmoitetaan sankarin vanhemmille (ja numero mukana). Toisaalta jos allergioita on todella paljon, tai erikoisia, voi olla kohteliasta pakata jotakin omiakin eväitä mukaan.

Esim yhdellä oman tytön kaverilla on keliakia. Tästä syystä useampana vuotena meillä on tarjottu täytekakun sijaan jätskikakkua (on omille lapsillekin mieluisampaa). Toisaalta ko lapsella on aina mukana pieni rasia, jossa muutama keksi siltä varalta, että juhlissa sopivaa tarjottavaa on vähän.

Meillä on totuttu aina pakkaamaan omat eväät mukaan joka paikkaan, ajattelinkin omia keksejä pojalle matkaan laittaa. En muusta niin huolissani ole, kuin lähinnä pähkinästä. Tuskin tosiaan majoneesia tai kalaa kutsuilla tarjoavat. Vaikka poika mansikkamehua joisikin tai söisi pari keksiä, jossa on kananmunaa , niin seurauksena olisi vain ne ihottumat ja mahdolliset vatsavaivat. Mutta siitä pähkinästä en tiedä mitä se voi aiheuttaa.
Vuosi sitten poika oli allerginen vielä lähes kaikelle, vehnästä lähtien. Tilanne on parantunut huomattavasti, nykyisin voi jo lähes kaikkea syödä edes vähän. Pitää synttärisankarin äidin kanssa jutella, kyselen mitä tarjoavat ja laitan vaikka samantapaista ruokaa mukaan. Jos vaikka nakkeja ja sen tyylistä olisi tarjolla, niin poika voisi syödä niitä huoletta. Pieni mies on tosiaan vielä todella ennakkoluuloinen, ei suostu maistamaan kakkuja, ei mitään keksejä missä on suklaata eikä tykkää mistään punaisista juotavista. Siinä mielessä on hyvä, kun ei mene tosiaan mitään maistelemaan vahingossa.

Mä vanhempana toivoisin, että äiti soittaa etukäteen. Mä olen tottunut erikoisruokavalioihin ja voisin hyvin hoitaa tarjottavat niin, että noita allergiaa aiheuttavia ei ole tarjottavissa. Harmittaisi, jos vieras ilmestyisi ovelle omine eväineen eikä saisi syödä mitä muutkin, kun se olisi ollut helposti järjestettävissä, jos olisin vain tiennyt.

Toisaalta kannattaa kysyä etukäteen myös senkin vuoksi, että tuon verran pahoissa reaktioissa allergioihin tottumattomalle on tosi hankala kuulla vasta ovella, että meidän lapsi ei saa ottaa mitään ja tässä lääkkeet, jos jotain sattuu ja soittakaa ambulanssi, jos pahalta näyttää.

Mä ehdottaisin, että se isä menee mukaan tai ainakin kysytte tätä järjestäjältä. Lapsi voi pärjätä kyllä, mutta juhlien järjestäjä voi tarvita allergikon vanhemmalta ainakin henkistä tukea, ettei vahingossa tapa lasta. Jos lapsi ei halua isää avuksi, vaan haluaa pärjätä itse, sopikaa, että sankarin vanhemmat "tarvitsivat apua" ja isä menee heitä helppimään.