Allergiatestit

  • Viestiketjun aloittaja tassu
  • Ensimmäinen viesti
tassu
Voisitteko kertoa miten tehdään 2-vuotiaalle allergiatesti?Pojalle rupesi tulemaan ihottumaa viikko sitten.Ensin epäilin pesuainetta ,mutta sitten Perjantaina rymysi koiran kanssa ennen päikkäreitä.Sieltä herätessä huomasin ihottuman palanneen (kasvoissa,polvitaipeessa ja kannikassa) punaista maitorupea tai sen tapaista.Olisin halukas tietämään miten testi yleensä tehdään jos siihen joudutaan.Kertoisitteko ketkä olette joutunut viemään lapsenne allergitesteihin.Kiitos! =)
 
Meille kehoitettiin vaihtamaan pesuaineet ja pesemään sillä uudemman kerran pesuainejämät pois vaatteista -> tarkkailu + perusrasvaus
Sitten myöhemmin kun katsottiin ruoka-aineita, niin tehtiin se prick testi, eli iholle laitettiin pisarat aineita ja neulalla tökättiin rei'ät päälle -> odotusta 15 minuuttia ja sitten tulosten luku (onko siis rei'än kohdalle tullut punaista/patti, minkä kokoinen)
 
Biibi
Mulle on tehty allergiatestit sekä lapsena että uudestaan aikuisena muutama vuosi sitten. Prick-testi on helppo juttu.

Oikeestaan halusin kirjoittaa vain niiden tulosten luotettavuudesta. Siivosin muutama päivä sitten ja käsiini osuivat viimeisten testien tulokset. Esimerkkejä:

- Hasselpähkinätesti tehtiin kahteen kohtaan (se oli kahdessa eri ainesarjassa) ja toisesta tuli reaktio ja toisesta ei. Tiedän itse, että jos syön sitä niin kurkku turpoaa, eli reaktio olisi pitänyt tulla.

- Olen kuulema vähän allerginen hevoselle ja paljon pölylle. Väärin. Olen hirveän, hirveän herkkä hevospölylle, mutta imuroin kämpässäni vain noin neljä kertaa vuodessa ja voin oikein hyvin.

- En ole huomannut mitään reaktiota pujon tai lepän siitepölylle tai sellerille, vaikka testien mukaan olen niille allerginen.

- Tiedän olevani allerginen tomaatille, porkkanalle, mantelille ja omenalle, vaikka testien mukaan en olekaan.

Heitin paperit roskiin saman tien. Kyllä niissä jotain totuuspohjaa on (=olen allerginen), mutta kovin tosissaan niitä ei kannata ottaa.
Ja reaktiot vaihtelevat kausittain ja joihinkin asioihin voi tottuakin. Jos reaktio ei ole kovin voimakas tai häiritsevä, ei kannata ruveta eristämään esim. siitä koirasta. Siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Minä saan nykyisin kissasta kauhean nuhan jä yskän, koska olen niin harvoin kissojen kanssa tekemisissä. Kun kaverillani oli kissa, pärjäsin sen kanssa ihan hyvin. Ja parhaan ystäväni poikaystävä oli aluksi kauhean allerginen ystävän koiralle, mutta nyt, kahden vuoden seurustelun jälkeen, he asuvat yhdessä kaikki kolme ja vain joskus, jos koira nuolee jotain herkkää kohtaa (esim. kyynärtaivetta), hän saa vähän ihottumaa.
 
Allergiatestejä tehdään ainakin kolmella tavalla eli tuo Prick, lapputesti ja verikokeesta vasta-aineen tutkiminen. Prick kai on se, mihin yleensä helpoimmin lähetetään.
Veren vasta-aineet tehdään ihan vaan verikoe ottamalla. Ja ne lapputestit sillai, että iholle (yleensä selkään) laitetaan epäiltyjä aineita muutamaksi päiväksi ja katsotaan tuleeko reaktioita. Niillä yleensä tutkitaan viivästyneitä reaktioita. Ei mitään hankalia mitkään testit, mutta lapputestin takia joutuu muutaman kerran käymään lääkärissä ja eihän nuo tietysti kivojakaan koskaan ole. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2004 klo 11:09 tassu kirjoitti:
Voisitteko kertoa miten tehdään 2-vuotiaalle allergiatesti?Pojalle rupesi tulemaan ihottumaa viikko sitten.Ensin epäilin pesuainetta ,mutta sitten Perjantaina rymysi koiran kanssa ennen päikkäreitä.Sieltä herätessä huomasin ihottuman palanneen (kasvoissa,polvitaipeessa ja kannikassa) punaista maitorupea tai sen tapaista.Olisin halukas tietämään miten testi yleensä tehdään jos siihen joudutaan.Kertoisitteko ketkä olette joutunut viemään lapsenne allergitesteihin.Kiitos! =)
Meiän lapset ovat moniallergikkoja ja testeihin on menty n. 4 kk:n iässä. Ensin otetaan verta putkeen kyynärtaipeesta siis selvitetään onko muodostunut vasta-aineita. Sitten osoastolle prick-testit käsivarresta ja vielä ruoka-aineiden altistuskokeet osastolla seurannassa...
Seuraa tilannetta, testi ei välttämättä näytä todellista tulosta.
 

Yhteistyössä