allergiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allegro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Allegro

Vieras
Meillä poika 5 kk on maistellut erilaisia soseita n. 1 kk ajan. Aloitin perunalla, sit porkkanalla, pian annoin maissi ja riisivelliäpäärynää ja mangoa. Kaikki näytti menevän hyvin, kunnes muutama päivä sitten pojan poskiin tuli muutama punainen alue. Olisikohan allergiaa? Mitenkähän nopeasti nuo allergiaoireet tulevat? Voiko mennä useita päiviä? Onko lapsesi yliherkkä jollekin?
Poikani yrittää kovasti mahallaan eteenpäin ja nuo posket luonnollisesti hankaavat patjaan. Voisiko kuiva iho olla vain ärtynyt? Eskoisellani on kuiva iho. Mitenkähän pian tulisi mennä allergiatesteihin. Mitä haittaa pojalle jokin yliherkkyys voi aiheuttaa? Kokemuksia!!!???

Mulla on kaksoset, joilla toisella on ollut laikut poskissa lähes koko ajan ikää nyt siis 4,5 kk. Vielä mennään imketyksellä/ korvikkeilla, mutta selvästi allegiaa on lähtenyt jo tulemaan. Noiden poskissa olevien laikkujen lisäksi on jaloissa ja käsissä ihottumaa, selvin aiheuttaja on meillä kananmuna, jonka jälkeen noin kaksi vuorokautta siitä kun itse olin tuota kananmunaa syönyt, niin ihottumat olivat tosi ärtyisiä. Omassa allergiassa ihottumat tulevat vuorokauden sisällä kielletyn aineen syönnistä.

Minusta ja tämä on siis minun mielipide.... Jos vain iho-ongelmia on näkyvissä, niin niistä nyt ei niin kauheaa haittaa ole, mutta hengitysongelmistahan tulee enemmän haittaa. Lähtisin itse testailemaan pisemmillä jaksoilla yhtä ruoka-ainetta kerralla ( noin viikon välein vaihtaminen). Altistuminen ja herkkyydet voivat näkyä vasta pitemmän käytön jälkeen ja sitten noiden ruoka-aineiden yhdistäminen on myös vaihtoehto. Perusvoidetta pintaan, ja jos ei parane kuin hetkeksi niin vois jopa olla allergiaa. Mulle tosin reipas kuukausi sitten lääkäri sanoi että kyseessä on hormooninäpyt jotka paranevat itsestään.... mutta allergiaa se oikeasti on. Esikoinen on iholleen ok, mutta kaura ruoka-aineista ei käy silloin tuppaa ihottuman heti. Minä aloitan nuo lisät tuossa 6 kk:n paikkeilla, ja tosiaan aine kerrallaan. Ja sitten ne yleisimmät allergia-aineet jää vuoden ja kahden päähän. Me miehen kanssa ollaan molemmat allergisia, että sellaiset jotka ovat molemmilla on vielä esikoiselle testaamatta ( tässä tapauksessa kala ja sitrukset). Tuohon testiin menemiseen en osaa ottaa kantaa, itse en omaani vielä lähde viemään vaan edetään nyt ihan rauhallisesti ja katsotaan miten sitten käy kun noi kiinteät aloittaa. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Allegro:
Meillä poika 5 kk on maistellut erilaisia soseita n. 1 kk ajan. Aloitin perunalla, sit porkkanalla, pian annoin maissi ja riisivelliäpäärynää ja mangoa. Kaikki näytti menevän hyvin, kunnes muutama päivä sitten pojan poskiin tuli muutama punainen alue. Olisikohan allergiaa? Mitenkähän nopeasti nuo allergiaoireet tulevat? Voiko mennä useita päiviä? Onko lapsesi yliherkkä jollekin?
Poikani yrittää kovasti mahallaan eteenpäin ja nuo posket luonnollisesti hankaavat patjaan. Voisiko kuiva iho olla vain ärtynyt? Eskoisellani on kuiva iho. Mitenkähän pian tulisi mennä allergiatesteihin. Mitä haittaa pojalle jokin yliherkkyys voi aiheuttaa? Kokemuksia!!!???

Kyllä voi hyvinkin olla allergiaa. Miten tiuhaan tahtiin olet uusia ruokia antanut? Olisi hyvä antaa vain 1 ruoka-aine/ viikko-kaksi. Maltti on valttia! Muuten et voi saada selville, mistä oireet tulevat.

Reaktiot voivat tulla sekunnin-viikon viiveellä. Eli heti tai muutaman päivän kuluttua ja kaikkea siltä väliltä. Voi tulla iho-oireita, suolisto-oireita, hengitysvaikeutta jne. Läheskään kaikki ei ole todennettavissa allergiatestein, niiden varaan ei kannata laskea.

Jos ihon kuivuus alkanut kiinteiden aloituksen jälkeen, voi se hyvinkin olla allergiaoire.

Jos ihon kuivuus alkanut kiinteiden aloituksen jälkeen, voi se hyvinkin olla allergiaoire. [/quote]

Meillä pojan ihon kuivuus, ihottumat ja mahavaivat alkoivat täysimetysaikana (n. 3 kk ikäisenä) ja helpottivat vasta kun lopetin imetyksen (n. 6kk) lääkärien ja neuvolantätien suosituksesta. Nyt korvikkeen imemisen ja kiinteiden erittäin varovaisen ja hitaasti etenevän kokeilun aikana iho (ja maha) ollut hemmetin paljon parempi kuin imetysaikana. Miettikääpäs imetysfanaatikot joskus tätäkin puolta asiasta, pliis...

Alkuperäinen kirjoittaja Raaps raaps:
Jos ihon kuivuus alkanut kiinteiden aloituksen jälkeen, voi se hyvinkin olla allergiaoire.

Meillä pojan ihon kuivuus, ihottumat ja mahavaivat alkoivat täysimetysaikana (n. 3 kk ikäisenä) ja helpottivat vasta kun lopetin imetyksen (n. 6kk) lääkärien ja neuvolantätien suosituksesta. Nyt korvikkeen imemisen ja kiinteiden erittäin varovaisen ja hitaasti etenevän kokeilun aikana iho (ja maha) ollut hemmetin paljon parempi kuin imetysaikana. Miettikääpäs imetysfanaatikot joskus tätäkin puolta asiasta, pliis... [/quote]

EKA RIVI SIIS LAINAUSTA AIEMMASTA KESKUSTELUSTA

Jos alat liikaa välttää kaikkea allergian pelossa, sitä allergiaa varmasti tuleekin. Niin kauan kun ihottuma on tosi lievää ja se tulee ja menee (ei jää ja/tai pahene), voi uusia ruoka-aineita antaa. Näin mulle sanottiin neuvolassa.

Mä uskon, että suuri syy allergioihin nykyään on liian varovainen ruoka-aineiden antaminen. Sietokyky kehittyy vain antamalla niitä uusia ruoka-aineita.

Jos suvussa on taipumusta pahoihin allergioihin, kannattaa edetä varovaisemmassa tahdissa. Moni on kuitenkin ihan ylivarovainen ruokien kanssa, vaikkei mitään erityistä taipumusta pahoihin allergioihin olisikaan.

Lehdessäkin oli tästä juuri juttu. Muksut vain luontoon möyrimään ja uusia makuja maistelemaan. Sillä se sietokyky allergeeneja kohtaan kehittyy. Ei välttelemällä kaikkea.

Uusimmat suositukset tosiaan on, että iho-oireista ei niinkään tarvitse välittää, vaan antaa kaikkea ruokaa mitä siihenkin asti. Vasta rajummat oireet oikeasti kertovat allergiasta. Näin kerrottiin neuvolassa eilen, kun mietiskelin poikamme näppylöiden alkuperää.

Alkuperäinen kirjoittaja Liikavarovaisuuskin pahasta....:
Jos alat liikaa välttää kaikkea allergian pelossa, sitä allergiaa varmasti tuleekin. Niin kauan kun ihottuma on tosi lievää ja se tulee ja menee (ei jää ja/tai pahene), voi uusia ruoka-aineita antaa. Näin mulle sanottiin neuvolassa.

Mä uskon, että suuri syy allergioihin nykyään on liian varovainen ruoka-aineiden antaminen. Sietokyky kehittyy vain antamalla niitä uusia ruoka-aineita.

Jos suvussa on taipumusta pahoihin allergioihin, kannattaa edetä varovaisemmassa tahdissa. Moni on kuitenkin ihan ylivarovainen ruokien kanssa, vaikkei mitään erityistä taipumusta pahoihin allergioihin olisikaan.

Lehdessäkin oli tästä juuri juttu. Muksut vain luontoon möyrimään ja uusia makuja maistelemaan. Sillä se sietokyky allergeeneja kohtaan kehittyy. Ei välttelemällä kaikkea.

Höpö höpö! Tämä neuvoloiden antama ohjeistus on yhtä tyhjän kanssa. Siellä ei ole kunnollista tietoa. Kenellekään ei tule allergiaa siksi, että ruoka-aineita annetaan hieman hitaammassa tahdissa. Ja mitä tekemistä on luonnossa möyrimisellä ja kiinteiden aloituksen nopeudella keskenään - ei yhtään mitään!

Omat lapseni saavat ja ovat aina saaneet vapaasti möyriä ulkona, eikä meillä kotonaan ole mikään steriili leikkaussali-siivo. Siitä huolimatta he oireilevat erittäin rajusti moneen ruoka-aineeseen VAIKKA HALUAISIN ANTAA HEILLE TAVALLISTA RUOKAA. Se ei kuules ole omasta halusta kiinni, onko lapsi allerginen vai ei. Jokainen normaali vanhempi varmasti haluaisi lapsensa olevan terve. Ruoka-allergiahan on krooninen sairaus, siinä missä esim. diabeteskin. Päivittäisellä hoidolla sen kanssa voi kuitenkin elää. Tuskinpa diabeetikkolastenkaan vanhemmat ovat itse aiheuttaneet lastensa sairautta olemalla liian varovaisia.

p.s. tietty mediakriittisyyskin on ihan hyvä juttu: kaikkea ei kannata niellä mukisematta, mitä lehteen on painettu ;o)

Ja tosiaan HÖPÖHÖPÖ! Oliskos pitänyt laittaa vastasyntynyt möyrimään ulos pakkaseen ettei olisi ollut heti syntyessään maitoallerginen?? Näillä asiaoilla ei ole kyllä mitään yhteyttä keskenään;) Aika älytöntä väittää että allergiat johtuisivat liian hitaasta maistelutahdista!! Ei kai olis allegisia lapsia jos tämä väite pitäisi paikkaansa??

No kylläpä tuli aggressiivisia vastauksia. Musta kyse on samantyyppisestä asiasta jos puhutaan ruoka-aine- tai jostain muusta (esim siitepöly-) allergiasta. Turha ehkä oli vetää muut allergiat mukaan tähän ruoka-allergiakeskusteluun.

Ei sillä ulkonaryömimisellä tietenkään voi allergioita estää, joillekin niitä tulee, teki mitä teki. Mutta kiistaton fakta on, että lisääntynyt kaupunkielämä (ei "möyritä" luonnossa), liian puhdas koti, ei tottumusta eläimiin, ylivarovaisuus kaikkia mahdollisia (ruoka- ym) allergeenejä kohtaan jne. ovat lisänneet allergioita.

Tuskin ihmisen sietokyky geneettisesti on mihinkään muuttunut vuosikymmenien saatossa. Allergiat sen sijaan ovat lisääntyneet reippaasti ja se on _pitkälti_ seurausta elinympäristössämme ja elintavoissamme tapahtuneista muutoksista. Ja tähän liittyy minusta myös se, että ennen ruokiakin annettiin "rohkeammin" kuin nykyään.

Toki silti allergioita joillekin tulee, vaikka asuisi maalla, möyrisi mullassa ja maistelisi kaikkia ruoka-aineita :)

Alkuperäinen kirjoittaja superallergisten äiti:
p.s. tietty mediakriittisyyskin on ihan hyvä juttu: kaikkea ei kannata niellä mukisematta, mitä lehteen on painettu ;o)

Aihetta on tutkittu paljon, miten esim. kaupungistuminen (vähäinen luonnon ja eläinten läheisyys jne.) on lisännyt allergioita ja kaikenlaista yliherkkyyttä. Voit etsiä ja lehdistäkin niistä voi lukea. Jos et sitä usko, niin oma on asiasi.

Omassa tekstissäni erotin selvästi (tutkimuksista, lehtijutuista) sen osan, mitä _itse_ uskon, että liika varovaisuus ruoka-aineissakin voi lisätä allergioita. Ellei pahempia oireita tule, vaan esim ihottuma menee aina ohi, miksi alkaa vältellä niitä ruoka-aineita?

Miksi lapselle pitäisi antaa riokaa, josta hänelle tulee ihottumaa?? Voisi antaa muuta ja kokeilla uudelleen muutaman kk päästä. On sellaisen "vain" ihottumankin kanssa lapsen ikävä olla.

Moniko aikuinen syö säännöllisesti ruokaa, josta hän tietää saavansa ihottuman? Tunnen muutamia aikuisia allergikkoja ja jokainen tekee kaikkensa välttääkseen oireita, vaikka kellään ei ole ainakaan tähän asti ollut uhkana hengenvaarallinen reaktio. Kyllä ihottuma, kutina ja hilseily on ihan tarpeeksi suuri karkote aikuiselle, miksei lapselle.

Monenlainen vastustuskyvyn haastaminen on hyvä juttu ennaltaehkäisevästi, mutta kun jostain ruuasta jo selvästi tulee ikävä reaktio, niin on enää myöhäistä ehkäistä. Allergikkoperheissä, jotka tunnen, on saatu allergialääkäritä ohjeeksi kokeilla oireita aiheuttavia ruokia 6 kk välein ja ottaa ne ruokavalioon, kun/jos niistä EI enää tule oireita.

Kirjoitinkin, että ei tarvitse joka ihottumasta huolestua jos sitä tulee jostain ruoka-aineesta, mutta se MENEE AINA OHI. Ei silloin pidä antaa sitä ruoka-lajia, jos ihottuma vain pahenee. Lukekaa nyt vähän tarkemmin, pliis. En mä nyt kannusta, että lisätään ihottumaisen lapsen tuskaa ja kutinaa ehdoin tahdoin, hoh hoijaa.

Oletteko muuten kuulleet siedätyshoidoista. Niilläkin on _joissakin tapauksissa_ saatu hyviä tuloksia aikaan. Kyse on juuri siitä, että elimistö tottuu ja muodostaa oman vastustuskykynsä ko ainetta vastaan.

Sama se sitten mistä allergiasta on kyse, mekanismit ovat samankaltaisia, on kyse sitten siitepöly-, eläinpöly- tai vaikka ruoka-allergiasta. Jotain yhteistä erilaisissa allergioissa varmasti on, vaikka tietenkin oman ominaispiirteensäkin. Samoin mun intuitio puhuu sen puolesta, että kuten luonnosta vieraantuminen on vaikuttanut esim siitepöly- eläinallergioiden lisääntymiseen, myös ruokavaliolla _voi_ olla jotain vaikutusta jo pienestä pitäen ruoka-allergioiden syntyyn. Tässä liikavarovaisuus voi olla pahasta, on mun mielipide. Siis, jos tulee pientä punotusta joka aina menee ohi.

Kirjoitinkin, että ei tarvitse joka ihottumasta huolestua jos sitä tulee jostain ruoka-aineesta, mutta se MENEE AINA OHI. Ei silloin pidä antaa sitä ruoka-lajia, jos ihottuma vain pahenee. Lukekaa nyt vähän tarkemmin, pliis. En mä nyt kannusta, että lisätään ihottumaisen lapsen tuskaa ja kutinaa ehdoin tahdoin, hoh hoijaa.

Oletteko muuten kuulleet siedätyshoidoista. Niilläkin on _joissakin tapauksissa_ saatu hyviä tuloksia aikaan. Kyse on juuri siitä, että elimistö tottuu ja muodostaa oman vastustuskykynsä ko ainetta vastaan.

Sama se sitten mistä allergiasta on kyse, mekanismit ovat samankaltaisia, on kyse sitten siitepöly-, eläinpöly- tai vaikka ruoka-allergiasta. Jotain yhteistä erilaisissa allergioissa varmasti on, vaikka tietenkin oman ominaispiirteensäkin. Samoin mun intuitio puhuu sen puolesta, että kuten luonnosta vieraantuminen on vaikuttanut esim siitepöly- eläinallergioiden lisääntymiseen, myös ruokavaliolla _voi_ olla jotain vaikutusta jo pienestä pitäen ruoka-allergioiden syntyyn. Tässä liikavarovaisuus voi olla pahasta, on mun mielipide. Siis, jos tulee pientä punotusta joka aina menee ohi.

Joo olen kuullut siedätyshoidoista. Ja olen lukenut muutenkin aika paljon allergioista. Ja olen konsultoinut myös runsaasti allergioihin erikoistuneita spesialisteja.

Tiesitkös, että siedätyshoidot toteutetaan lääkärin valvonnan alaisena, siedätyshoito ei nimenomaan tarkoita sitä, että vaikkapa kala-allergiselle syötetään kalaa kotona. Jos vaikka tulisi vain pikkuinen ihottuma tms.

Voisin vaikka lyödä vetoa siitä, että kaikki, mitä sinä tiedät allergioista, perustuu vain lukemaasi "tietoon". Sinulla ei mitä luultavimmin ole lähipiirissäkään ketään edes keskivaikeasti allergista.

En tarkoittanut, että kukaan alkaisi oma-aloitteisesti siedätyshoitoja harjoittamaan kotona! Tämähän menee jo koomiseksi. Toin vain esiin sen PERIAATTEEN, että elimistö muodostaa vastustuskyvyn siedätyksessä. Jos siis tulee vain PIENTÄ PUNOTUSTA JOKA LÄHTEE AINA POIS (joka on hyvin yleistä vauvoilla), tarkoittaa se sitä, että elimistö muodostaa vastustuskykynsä aineelle, jolle se ensin mahdollisesti oli hieman herkkä. Jos tästä alkaa heti vältellä ko ainetta, varmasti elimistö sille herkistyykin entisestään.

Tätä ei kenenkään tarvitse uskoa, mutta itse uskon, että nykyihmisten luonnosta vieraantuminen ja ylireagointi PIENIIN, OHIMENEVIIN punoituksiin lisää allergioita. Tämä on ihan vain omaa maalaisjärkeäni, koska logiikka pelaa esim. siitepöly- ja eläinallergioissakin vastaavalla tavalla ja samaan logiikkaan juuri siedätyshoidotkin perustuvat.

Ei tarvitse heittäytyä hysteeriseksi, koska teillä on vakavia allergioita. Minä puhun ihan eri asiasta, joidenkin ruoka-aineiden aiheuttmista lievistä ohimenevistä punotuksista, en vaikeista ihottumista ja allergioista. Te saatte kyllä kertoa niistä.

Itse olin oman perheeni esikoinen ja meidän äiti oli pistetty 70-luvun alussa antamaan kiinteitä kolmen kuukauden ikäisestä alkaen mulle, navetan olen lakaissut kauttaaltaan mennen ja tullen ja mullat yms möyrinyt... Ja allergia se alkoi ruoka-aineista ja on vaan lisääntynyt. En kiellä ettenkö söisi noita ruokia joille olen allerginen, mutta ikävä kyllä kun ihoon tulee sitä pientä punoitusta tuppaa se vaan laajenemaan hieman isommaksi.

Olen siis ikäni ollut allerginen, voi miten sitä murkkuna toivoi että sais syödä kaikkea ilman että katsois pakettia ensin, koska ruoka-aine allergian sanotaan häviävän suurimmalta osalta nuoruusvuosien jälkeen. Ja miten sitten ihaili ihmisiä, jotka kulkivat t-paita päällä, kun itse häpesi ihottuman jättämiä arpia, tai kun kouluruokailun ansiosta repi sukkahousuja ihosta irti iltaisin....

Voin siis vain sanoa että omille lapsilleni aloitan varovaisesti nuo ruoka maistiaiset, mutta muuten saavat maistella ja haistella kaikkea mahdollista ja keskeytän kokeilun pitemmäksi aikaa jos iho alkaa reagoida.

Yhteistyössä