Allergiaa lampaantaljasta!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siiri

Vieras
Ostettiin vauvalle lampaantalja jota parina päivänä käytettiin pulkassa ja rattaissa lämmikkeenä. Lähes samantien vauvan posket menivät kirkkaan punaisiksi, niin kuin allergioissa usein. Voiko siis talja aiheuttaa allergiaa ja miten sitä voisi hoitaa? Mitään uusia ruoka-aineita ei olle kokeiltu, joten ainoa toinen vaihtoehto on paleltuminen, mutta en oikein siihen usko.

Voi talja allergisoida...koittakaa ulkoilla ilman sitä että tuleeko posket punaisiksi muutenkin ( kylmä ilma) Eipä sitä oikein muuten voi hoitaa kuin että talja pois käytöstä

Kyllähän siinä taljassa varmaan on sitä lampaan epiteeliä vai mikä se allaergiaa aiheuttava osa onkaan. Joten kyllä se voi allergisoida. Ostitteko uutena? Meinaan et onhan siihen voinu kertyä jostain muutakin eläinpölyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Taljoissa on lampaan villan rasvaa, lanoliinia joka on herkästi allergisoivaa.

En ookkaan tienny et se lanoliini on niin herkästi allergisoivaa. Mulla on sit ollu tuuria, kun olen kahden imetyksen alottelussa käyttäny sitä lampaanvillarasvaa ja ole useimmille eläimille allerginen ja monelle muullekin jutulle. Just iho reagoi yleensä ensin. Hyvää et ei tullu mulle sit oireita, ku siitä oli niin hyvin apua :)

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:

En ookkaan tienny et se lanoliini on niin herkästi allergisoivaa. Mulla on sit ollu tuuria, kun olen kahden imetyksen alottelussa käyttäny sitä lampaanvillarasvaa ja ole useimmille eläimille allerginen ja monelle muullekin jutulle. Just iho reagoi yleensä ensin. Hyvää et ei tullu mulle sit oireita, ku siitä oli niin hyvin apua :)

Ei se kaikille aiheuta oireita. Mutta toiset on niin allergisia, että eivät voi käyttää edes käsitellystä villasta tehtyjä vaatteita ja joutuvat lukemaan shampoo pullojen kyljetkin läpi, ettei se vaan sisällä lanoliinia.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:

Ei se kaikille aiheuta oireita. Mutta toiset on niin allergisia, että eivät voi käyttää edes käsitellystä villasta tehtyjä vaatteita ja joutuvat lukemaan shampoo pullojen kyljetkin läpi, ettei se vaan sisällä lanoliinia.

No ei kyllä lanoliini ole tälläkertaa syynä kun sitä käytin rintoihin puolivuotta päivittäin. Epäilyttää onko ollenkaan talja syypää kun huomasin juuri että lapsella on koko ajan käytössä villaiset kypärämyssy ja hattu eikä ne aiheuta mitään. Että oisko sittenkin jotain ihan muuta.