Alle kouluikäisten lasten riitely pihaleikeissä. Saako oman lapsen opettaa pitämään puoliaan eli nyrkki nyrkistä?

• Viestiketjun aloittaja Päärynä
  • Ensimmäinen viesti
Päärynä
Mitäs te opetatte teidän alle kouluikäisille lapsille, kun leikkivät pihalla ilman aikuista. Jos vieras pentu lyö ensin, opetatko lapsellesi, että silloin hänenkin pitää lyödä takaisin, koska pitää osata pitää puoliaan eikä jäädä muiden kiusattavaksi ja viskeltäväksi? Korostat kuitenkin, että ensin ei saa lyödä. Lyöminen on sallittua vasta silloin, kun toinen lyö ja kyseessä on puolustus. Näin naapurini opetti 4 vuotiaalleen. Naapuri itse kertoi tämän mulle. Että lapsista ei saa tulla nyhveröitä, jotka jäävät alakynteen. Nyrkki nyrkistäkö vain sitten?

Pölö
Molemmat lapseni harrastavat sellaista lajia,että toiset samanikäiset jäisivät toiseksi...he osaavat ehkäistä tilanteet missä nyrkki heiluisi. Osaavat siis puolustautua mutteivat tarvitse nyrkkejä.

Ei ole tullut tarvetta opettaa koko asiaa, koska pihapiirissä ei ole ollut tavallista hyökätä toisen kimppuun...eli ei ole tullut vastaan väkivaltaisia lapsosia. Hyvä niin.
Mutta opettaisin lapsen varmaankin kertomaan mulle jos joku käy käsiksi..tai siis olen opettanutkin.

Maamikki
No periaatteessa olen tuota mieltä, ei kenenkään tarvitse mikään nyrkkeilysäkki päivästä toiseen olla, en itsekään suostuisi olemaan pieksettävänä jatkuvaan.
Itse opetan että lyödä ei saa ja asiat pitää pyrkiä puhumalla ratkaisemaan, mutta jos ei mikään muu auta niin kyllä itseään saa puolustaa!

FMN
Ei missään nimessä nyrkkiä nyrkistä tietenkään. Mutta olen kyllä yrittänyt opettaa, että puolensa saa ja täytyy pitää (ei siis tietysti oikeuta mitään väkivaltaa kuitenkaan). Itse olen saanut oikein sellaisen klassisen kiltin tytön kasvatuksen, että aina kohteliaasti myötäillään ja väistetään muita. Se on varmaan sitten se toinen ääripää...

sau
Itse olen sanonut, että sellaisista kavereista kannattaa pysytellä etäällä ja valita kivempia kavereita. Kun meillä ei ole tappeluhalukkaita lapsia (sekä poikia että tyttöjä meidän perheessä). En tiedä sitten, jos oma tenava olisi hanakkana antamaan takaisin. Riidanhaastajia ei kiltimmäksi tee sekään, että itse olisi niille mukava. Kait?

tota
Meillä ei ensinnäkään alle kouluikäiset leiki ilman aikuisen valvontaa yleisellä pihalla . Lyömään en opeta mutta puolensa saa pitää ja periksi ei tarvitse antaa . Keinot olen opettanut millä itseänsä puolustetaan.

vieras
Lähes kaikki sanoo et "lyödä ei saa mut pitää osata puolustaa itteensä". Miten? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Omat lapset pieniä vielä ja naapurustossa ei toistaiseksi juurikaan muita lapsia, mut tilanteet muuttuu. Miten lapsi puolustaa itseään jos joku toinen lapsi alkaa mätkiä?

vieras
En opeta hyökkäämään jos lasta lyödään, vaan opetan puolustautumaan.

Ihan hyvä on minusta nelivuotiaankin jo osata pistää käsi eteen ettei saa nyrkistä naamaansa tai jos toinen repii vaatteista, niin vääntää toisen käsi irti.

Mä olen sanonut lapsille et se on kovin jätkä/ likka joka osaa poistua paikalta kun tulee tappelu.
Puolustautua pitää jos joku käy päälle eikä pääse pois tai toinen tulee perässä.

Tuli tuosta mieleen kun naapurin 3.5v poika leikki pihalla muiden saman ikäisten kanssa ja joku rikkoi vahingossa hänen tekemän hiekkalinnan niin tämä otti kiven ja meinasi heitää sillä hiekkalinna rikojaa onneksi oli aikuisia paikalla ja ehtivät estää. Sit kun pojalle siinä selitettiin et ei noin saa tehdä niin vastasi et saa isi sanoi et saa löydä jos joku kiusaa. Oli poika vähän iskän ohjeet käsittänyt väärin.

vieras
Mitä te kaikki tarkoitatte että opetatte pitämään puolia?????

Tässä taas yks hyvä esimerkki hiekkalinnasta, toi iipan juttu.

Jos vanhempi sanoo, että saa lyödä jos toinen lyö, niin käsittääkö lapsi sen noin? Vai tulkitseeko se sen myös niin, että jos hiekkalinna rikotaan niin lyönti sallitaan? Miten 4 v käsittää ylipäänsä näitä asioita?

hei haloo
no minä en 4 vuotiasta laittaisi yksin ilman aikuista valvontaa esim. kerrostalon tai rivarin pihalle. Omalle pihalle kyllä, ja tuttujen kavereiden kanssa, mutta en yhteisöpihalle. Just näiden tilanteiden takia.

Yhteistyössä