Alle 2-vuotiaan kanssa kirjastossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Toukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Toukka"

Vieras
Niin, ajattelin ensimmäistä kertaa mennä pojan kanssa kirjastoon. Mietin vaan, kun kirjastossahan on HILJAISUUS, että miten saan pojan olemaan siellä hiljaa ja rauhallisesti. Hyvällä tuurilla onkin, ja tutkii vain niitä kirjoja, huonommalla tuurilla innostuu juoksentelemaan ja/tai kiljuu innosta (tai kiukusta, mitä nyt sattuukin sillä hetkellä olemaan tunnetila). Ikää siis 1 v 8kk.

Onko parempi käydä yksin lainaamassa luettavaa pojalle? Toisaalta ajattelin, että olisi hauska kun poika saisi itse valita mitkä kirjat haluaa lainata.

[QUOTE="vieras";26157263]Kyllä sinne voi mennä, mutta jos lapsi on kovin kovaääninen niin sopivaa poistua nopeasti. Kirjat ehtii ottaa muutamassa minuutissakin.[/QUOTE]

Jep.

Me käydään kyllä vähintään parin viikon välein, ollaan aina käyty. Esikoinen nyt 3v ja kuopus 1v7kk. Molemmat osaavat olla siellä rauhassa, jos tulee juoksentelua tms niin otetaan vaan kirjat ja lähdetään. Jos ovat rauhassa, istuskelevat pienillä tuoleilla ja katselevat kirjoja. Yleensä on mennyt ihan hyvin, molemmat tykkäävät kovasti. Ei se hiljaisuus sitä tarkoita ettei saisi puhua, kunhan ei niitä lapsia vie lehti- tai lukusaliin.

Lisäys: tuli vaan mieleen kun tälläkin palstalla usein joku kertoo että käy 1v + ikäisen kanssa kirjastossa.
No sittehän sen näkee miten poika osaa siellä olla.

Auttaa kun oma ääni pysyy matalana, oli mikä oli, ja jos alkaa villiys niin sen kummemmitta puheitta ulos. Asiasta voi keskustella etukäteen.

Me ollaan käyty jo 8kk lähtien kaupunkireissuilla lukemassa sillontällön jotain kivaa uutta, poika tykkää valtavasti ja on jo oppinut olemaan hiljaakin, nyt 2,5v. joskus nykyään myös kuunnellaan musiikkia, sekin on hänestä hauskaa, mutta ei jaksa keskityytä kovin kauaa, ehkä n.10min. Autossa tykkää kuunnella lasten tarinoita, vaikken oleta että vielä ihan kauheasti ymmärtää.

Kunhan ymmärrät lähteä jos riehuu.

Ei toin ikäinen paljon vielä kirjallisuudesta käsitä, että parempi jos itse valitset. Mutta tottakai reissu kirjastoon on taas yksi tutkimusmatka ympäristöön, jossa pitää osata käyttäytyä tietyllä tavalla... siellä sitä sitten harjoitellaan.

Hauskaa ja leppoisaa kirjastoreissua!

Meidän lähikirjastossa ei onneksi haittaa, jos välillä vähän lapset kiljahteleekin (ei ole lukusaliakaan). Pienimmille on kivasti laitettu omaan paikkaan hyvin ulottuville kirjat, joten niitä tutkaillessa menee tovi jos toinenkin. Mun mielestä on tärkeää totuttaa jo pieni kirjastoon ja siellä käyttäytymiseen. Sadepäivien mukava retkikohde. :)

Lähdette jos meno menee kirjastoon sopimattomaksi.

Kerrot minne menette ja kuinka siellä ollaan. Etsitte mieleisenne kirjat ilman loputonta ja päätöntä haahuilua, ympärille toki voi katsella jos löytyy jotain kivaa, annat lapsen osallistua lainaustapahtumaan ja vaikka auttaa kirjat kassiin. Lähdette pois ja luot lapselle mieluisan tapahtuman kirjastokäynnistä.

Oma likka tykkäsi viimeksi katsella kivinäyttelyä. Myös tietyt hyllyt täytyy kiertää vaikkei siellä mitään ihmeitä olekaan. Käynti siellä on kiva mutta niiden kirjojen lukeminen ei kiinnosta häntä (ainakaan vielä) :)

[QUOTE="Minna";26157342]Meidän lähikirjastossa ei onneksi haittaa, jos välillä vähän lapset kiljahteleekin (ei ole lukusaliakaan). Pienimmille on kivasti laitettu omaan paikkaan hyvin ulottuville kirjat, joten niitä tutkaillessa menee tovi jos toinenkin. Mun mielestä on tärkeää totuttaa jo pieni kirjastoon ja siellä käyttäytymiseen. Sadepäivien mukava retkikohde. :)[/QUOTE]

Niin ketä se ei haittaa?

Jos siellä on joku abiturienttiraukka joka ei kotona saa luettua ja yrittää kirjastossa lukea niin voipa se sun lasten kiljahtelu häntä haitata vaikka tädit ei sulle mitään sanoiskaan? Sorry nyt vaan jos olen vähän ilonpilaaja...

Ei kirjastoissa ole nykyaikana mitään hiljaisuutta, ainoastaan toive ettei pidetä isompaa meteliä. Ihan normaalilla puheäänellä saa jutella ja puhua jopa kännykkään. Lukusalit ovat erikseen ja ne ovat rauhoitettuja. Useimmissa kirjastoissa ne on myös sijoitettu erilleen, niin että hiljaisuus voidaan paremmin taata. Lastenosastolla on täysin sallittua lasten jutella, leikkiä ja jopa kiljahdella. Se "abiturienttiraukka" varmasti osaa valita paikkansa paremmin, kuin lastenosaston vierestä. Jos kirjastossa ei ole erillistä lukusalia, niin sitten vaikka koululle lukemaan.

Jopas nyt! En ole koskaan edes ajatellut, ettei pientä saisi kirjastoon viedä. Itse vein lapset kirjastoon jo vauvoina. Kirjastohan oli pojille rauhoittava paikka. Uni maittoi, kun oli niin hiljaista. Nykyään kumpikaan ei juokse kirjastossa, eivät riehu. Jopa kuopus, joka on normaalisti oikea kiljukaula, eikä osaa mitään asiaa normaalilla äänellä sanoa, hiljentää voluuminsa jo kirjaston tuulikaapissa. Kirjasto taitaa olla ainoa paikka tällä planeetalla, jossa kuopus osaa säädellä ääntään :D Aina ennen oven avaamista vielä varmuuden vuoksi kertaan mitä kirjastossa saa, ja mitä ei saa tehdä, eikä ole ikinä ollut ongelmaa. Viihtyvät kirjojen parissa kauemmin kuin minä!

Heti sekaan vaan, kun kynnelle kykenette. Täyttä parkua huutavaa lasta ei kauan siellä voi pitää, mutta kun lapsi oppii nauttimaan siitä rauhasta ja hiljaisuudesta jo pienestä pitäen, on sitten myöhemmin helppoa saada vanhempi lapsi uskomaan, ettei kirjastossa huudeta.

[QUOTE="vieras";26157409]Ei kirjastoissa ole nykyaikana mitään hiljaisuutta, ainoastaan toive ettei pidetä isompaa meteliä. Ihan normaalilla puheäänellä saa jutella ja puhua jopa kännykkään. Lukusalit ovat erikseen ja ne ovat rauhoitettuja. Useimmissa kirjastoissa ne on myös sijoitettu erilleen, niin että hiljaisuus voidaan paremmin taata. Lastenosastolla on täysin sallittua lasten jutella, leikkiä ja jopa kiljahdella. Se "abiturienttiraukka" varmasti osaa valita paikkansa paremmin, kuin lastenosaston vierestä. Jos kirjastossa ei ole erillistä lukusalia, niin sitten vaikka koululle lukemaan.[/QUOTE]

Justiin tulin sanomaan samaa, mutta vieras ehti ensin :) Ja jos lastenkirjasto on teidän kunnassa erikseen, menette vaikka sinne ekalla kerralla. Nykyisinhän monessa kirjastossa saa lainata ja pelata esim. pleikkaripelejä, ääntähän siitäkin tulee.

Me käydään lasten kanssa useasti kirjastossa. Nuorin on 1,5 v ja ei hän aina osaa hiljaa olla. Yleensä hän hakee jonkun kirjan ja istuu isoveljien viereen "lukemaan"sitä. Meidän kirjastossa on erillinen lastenosasto ja siellä on paljon leluja ym. En ole edes ikinä ajatellut, että lasten pitäisi olla kirjastossa hiljaa. Jos olen menossa itselleni lainaamaan jotain niin sit menen ilman lapsia. Ja en usko et ne abit lastenosastolle tulee lukemaan kirjoituksiin.

Kunhan ymmärrät lähteä jos riehuu.

Ei toin ikäinen paljon vielä kirjallisuudesta käsitä, että parempi jos itse valitset. Mutta tottakai reissu kirjastoon on taas yksi tutkimusmatka ympäristöön, jossa pitää osata käyttäytyä tietyllä tavalla... siellä sitä sitten harjoitellaan.

Hauskaa ja leppoisaa kirjastoreissua!

Tietysti lähdemme heti pois jos poika villiintyy. Ja ei muuta kuin kokeilemaan...

Yhteistyössä