Alle 1v. tosi kipeä, mistä tietää että saa nestettä tarpeeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipunen

Jäsen
23.04.2011
858
0
16
Tuossapa tuo kysymys. Kohta 3v. makasi samassa taudissa viikon, eikä meinaa vieläkään syödä paljoa mitään... Nyt vauvassa (11kk) sama tauti, räkä valuu kuin hanasta, räkänen yskä ja kuumetta välillä. Nukahtelee minne sattuu, kun on niin väsynyt sen vähäisenkin hereillä olon aikana. Mua nyt alko pelottaa, kun tuttu pelotteli nestehukalla ja että voi joutua tiputukseen. Tuo kestänyt nyt vauvalla tiistaista asti, pari kuumeetonta ja parempaa päivää. Lääkärissä käytettiin esikoista ja vauvaa torstaina ja saatiin kovempaa lääkettä reseptillä, kuulemma virusperäinen tauti..

Vauva juo vähemmän kuin normaalisti, välillä 1dl maitoa ja välillä 2dl, välillä anna tissiä kun sitä välillä mielummin syö. Mutta ruokaa ei oikeastaan mene alas ollenkaan, vähän leipää järsii, ruokaa pari tl ja hedelmäsosetta puolipurkkia, puuroa sen pari tl. Tuntuu turhauttavalle tarjota ruokaa kun melkein kaikki jää syömättä... Mutta mistä mä nyt tiedän että vauva saa tarpeeksi nestettä?? Paljon sitä pitäisi mennä? Vaippa ei kastu niin nopeasti kuin normaalisti, nyt ollut oikeastaan koko ajan semmonen puolimärkä, että yhdellä vaipalla pärjäisi varmaan koko päivän jos sen haluaisi ihan pullolleen pissaa... aaarrggh :( Näitä viikonlopun panikointeja taas :/

nestettä pitäs mennä muistaakseni n5-6dl päivässä ettei kuivahda. ei haittaa vaikkei söisi mutta kunhan juo. meillä oli viime kesänä 8kk tytöllä paha tauti ja jouduttiin nenämahaletkuun osastolle, mutta meidän neiti ei juonut mitään, eikä syönyt. nestettä ei saatu menemään edes 1dl päivässä!

meillä o tuo reilu vuosikas nyt samanlaisessa taudissa. pari päivää oli kuumetta, nyt ei kahteen päivään enää oo ollu mutta ei syö vieläkään. tai tänään on syöny sipsiä ja virpojille tarkoitettua suklaata. juo kyllä hyvin, oon tarjonnu maitoa, vettä ja tuoremehua vuoronperään, silloin ku oli kuumeessa niin annoin jätksiä vielä lisäksi. Oon siis mielestäni saanu sen ihan hyvin nesteytettyä mutta silti on tosi väsyny. aamulla meni puolikymmeneltä unille ja nukku puol yhteen, yleensä menee vasta yhden aikaan päikyille.

kannattaa muistaa että normaalioloissa lapsi saa noin puolet päivän nesteentarpeeta ruoan mukana. kun ruoka jää syömättä niin sekin neste pitää saada juomalla alas. Kuume vielä entisestään lisää nesteen tarvetta. Tarjoa siis reippaasti vaan erilaisia mehuja, smoothieita tms, lisäksi voisin harkita suolaisen, vaikkapa juuston tarjoamista, kun se aina janottaa niin juopi sitten paremmin.

jos on mielestäsi poikkeavan väsynyt eikä jaksa yhtään leikkiä yms niin mene toki päivystykseen.

..ja niistä pissavaipoistahan sen huomaa, saako tarpeeksi nestettä. sitä en muista onko niistä mitään sääntöä olemassa. ja sitten voi kokeilla käden ihoa kämmenen päältä, ottaa ihoa kahden sormen väliin ja jos se jää koholleen eikä palaudu nopeasti niin kuivuminen voi olla kysessä. tuleeko kyyneleitä normaalisti?

Kyllä kyyneleitä valuu normaalisti... Käy niin sääliksi, kun pieni joutuu olemaan noin monta päivää kipeenä :( Tuo 6dl taitaa mennä suurinpiirtein nyt nestettä tai enemmänkin, vellejäkin oon yrittänyt juottaa että sais vähän ravinteitakin, niitä suostuu ehkä 1desin juomaan päivässä. Oon kyllä ihan hukassa mitä kaikkea saa antaa tuon ikäselle, siis eikös omenamehua voisi antaa jos juo? Siis noita tuoremehuja, appelsiiniä ei ole ikinä suuria määriä saanut, että ei sitä varmaan uskalla kauheasti alkaa juottamaan... mutta tuo C-vitamiini tekisi varmasti ihan hyvää tuossa kunnossa olevalle...
Päivystykseen on 120km matkaa näin viikonloppusin, mutta tietenkin hädän tullen sinne lähdetään, jos tilanne sille näyttää.

Kyllä kyyneleitä valuu normaalisti... Käy niin sääliksi, kun pieni joutuu olemaan noin monta päivää kipeenä :( Tuo 6dl taitaa mennä suurinpiirtein nyt nestettä tai enemmänkin, vellejäkin oon yrittänyt juottaa että sais vähän ravinteitakin, niitä suostuu ehkä 1desin juomaan päivässä. Oon kyllä ihan hukassa mitä kaikkea saa antaa tuon ikäselle, siis eikös omenamehua voisi antaa jos juo? Siis noita tuoremehuja, appelsiiniä ei ole ikinä suuria määriä saanut, että ei sitä varmaan uskalla kauheasti alkaa juottamaan... mutta tuo C-vitamiini tekisi varmasti ihan hyvää tuossa kunnossa olevalle...
Päivystykseen on 120km matkaa näin viikonloppusin, mutta tietenkin hädän tullen sinne lähdetään, jos tilanne sille näyttää.

jos vaihtoehdot on ne että lapsesi saa mehua tai joutuu sairaalaan nenämahaletkuun niin uskoisin että voit antaa ihan mitä tahansa luulet lapsen vatsan vaan kestävän.

Juomaksi käy melkein mikä vaan mitä lapsi vaan suostuu juomaan, myös mehu. Rintamaidon määräähän ei voi kukaan tietää, joten voi saada sitä kautta ihan hyvin nesteitä.
Niinhän ne sanoo että imeväisellä ei ole hätää niin kauan kuin tissimaito maistuu=)
Eikä lapsi nyt ihan muutamassa päivässä noin vaan kuivu tiputuskuntoon.

Yhteistyössä