Alkuraskaus ja unettomuus

Täällä mennään viikolla 8+4 ja ongelmana piinaava unettomuus. Iltaisin saan kyllä unta, mutta koko yö on heräilyä parin tunnin välein, ja suurin osa pätkist joita saan nukuttua on koiranunta.

Toki uusi tilanne mietityttää ja sitä kautta myös valvottaa, luin kuitenkin monien kärsivän samasta ongelmasta alkuraskauden aikana, mutten löytänyt sivua missä olisi kerrottu, josko jostain olisi apua :confused:


Jos jollain olisi kokemusta tai hyviä vinkkejä huonounisuuteen, voitaisiin pinota niitä tänne. :popcorn:
 
Mulla raskausaikana jossain vaiheessa äänet alkoi herättämään. Siis ihan pienimmät risahdukset ja rasahdukset. Ja tämä alkoi aika aikaisin. Tarkkoja viikkoja en osaa sanoa.

Mulla auttoi korvatulpat. Olenkin nyt koko raskausajan nukkunut korvatulpat korvissa, jolloin en herää ääniin. Yöt olen siltä osin nukkunut hyvin. Toki vessareissut ja kyljen kääntämäinen näin loppuraskaudesta herättävät.

Mutta tuossa yksi vinkki. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ötsi
On nukahtamis ja heräämisongelmaa (ei meinaa nukahtaa, ja kun herää pissalle ei saa enää unta). Niksejä myös toivoen :) (ainoat mitä itse kokeillut on juoda vähän ennen nukkumaanmenoa = ei auta ja syödä paljon ennen nukkumaanmenoa = väsyttää kivasti ja samoin lihottaa mukavasti :)))
 
Korvatulpat ollu mulla käytössä jo tän vuoden alusta, vaikken vielä silloin raskaana ollutkaan :)

Pitää vain löytää ne omat iltarutiinit, jotka tekemällä edesauttaa sitä, että saa rauhallisen yöunen ilman turhia katkoksia. Tietysti ajatukset ym. valvottaa ja olisikin kiva, jos ajatukset saisi off-asentoon yön ajaksi :)

Mie pyrin rauhoittumaan päivän tohinoiden osalta arkisin viimeistään klo 20, jolloin menen suihkuun, sen jälkeen syön kevyen iltapalan ja katson telkkarista / boksilta jotain hyvää ja rentouttavaa ohjelmaa. Tietokoneet, kännykät ym. pois tässä vaiheessa. Näin keväällä / kesällä varsinkin verhot kiinni, jotta saa sen hämärän laskeutumaan. Makuuhuoneessa meillä on käytössä pimennysverhot, koska valo häiritsee minua.

Itselläkin ollut nyt toisinaan lievää unettomuutta, mutta toistaiseksi olen ensimmäkseen nukkunut hyvin.

Toivottavasti löydät keinoja hyvään uneen :)
 
Itsellä ollu plussauksesta asti hankaluuksia saada unta!
Väsyttää pirusti, mutta uni ei vaan tuu..!! ja yöllä jos herää vessaan niin samaa valvomista, mutta ei tosin niin pitkään kun illalla! eniten suututtaa ja turhauttaa illalla pyöriminen!

Mielelläni ottaisin neuvoja vastaan :)
 
Hyviä neuvoja ei taida olla antaa kun itsekin roikun täällä tähän aikaan :) mutta tosiaan, ehkä lohduttaa edes tieto siitä, että tämä on aika yleistä. Varmaan voi koittaa kaikkia niitä normaali neuvoja unettomuuteen: riittävästi liikuntaa päiväsaikaan (ei enää illalla), ei kahvia iltakuuden jälkeen, sopivasti syömistä ennen nukkumaanmenoa, rauhoittuminen ennen nukkumaan menoa... Mutta arvaan että olet jo tätä kaikkea kokeillut ;D

Nyt lähden itse lampaita laskemaan :) Öitä!
 
Mulla myös ihan alkuraskaudessa oli tosi vaikea saada unta. Tuntui että kävi ihan ylikierroksilla. Sitten se muutamaksi viikoksi tasaantui. Mutta nyt kun olen joutunut olemaan huolissani tulevasta lapsivesipunktiosta ja sen tuloksista, on nukkuminen ihan älyttömän huonoa... Ensin en saa unta, sitten yleensä herään joka yö pariksi tunniksi pyörimään ja lopulta herään ihan liian aikaisin. Hyviä vinkkejä tarvittaisiin. Mulla on unilääkkeitä, mutta en halua niitä käyttää.
 
Kohtalotoveri ilmoittautuu! Mua unettomuus ei vaivaa iltaisin, nukahdan tosi nopeasti. Mut saatan sit herätä jo parin tunnin päästä silmät kirkkaina ja valvoa tuntikausia keskellä yötä. Parhaimmillaan oon valvonu klo 24-06.30. Siis käytännössä koko yön. Terkkari sanoi vain että joillakin se kuuluu tähän raskauteen, että otat sitten sairaslomaa jos et nuku.

Tää tosiaan alkoi aikaisessa vaiheessa, ehkä noin viikolla 13... Yleensähän unettomuus on loppuraskauden vaiva. Oon lukenu et jos on menny tosi pahaksi niin joillekin on määrätty nukahtamislääkkeitä.
 
Miulla on takana monta vuotta takana unettomuutta, lähinnä vaikeita nukahtamisongelmia, joihin on ollut käytössä monet eri lääkkeet. Nyt luonnollisesti jätin lääkkeet, mutta kiitos armottoman väsymyksen, oon iltaisin saanut unta. Uni sitten on huonompaa senkin edestä :'( Jotenkin vetää valveuneen, jotenkin kuitenkin tiedostan olevani hereillä mutten asialle voi tehdä mitään, kun joku astetta typerämpi ajatus pyörii päässä (toissayönä jatkuvaa toistoa jostain flash-mobeista :D) Tällanen "uni" tuntuu vielä pahentavan väsymystä.


Miulla tää alko ihan raskauden alkuviikoilla, oisko ollu viikon 7 tienoilla, eli ei oo kerenny ku parisen viikkoo tässä männä, innolla oottelen kuinka monta viikkoa edessä :headwall: Ja tosiaan kaikki konstit on tuttua kauraa, aattelin jos tähän "raskausunettomuuteen" olis joku hyväkin kikka jota ennoo vaan tajunnut :p
 
angstilapsi, mulla on samanlaista taustaa. Unettomuuden lisäksi olen kärsinyt myös toistuvista masennuksista ja ahdistuksesta. Lääkitykset luonnolllisesti purettiin psykiatrin seurannassa ennen kuin aloitimme vauvayritykset. Mutta mulle jätettiin tarvittaessa otettaviksi oxamin (rauhoittava) ja tenox (unilääke). Varmistin useaan kertaan häneltä, että onko todellakin ok ottaa näitä raskauden aikana ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että nämä ovat turvallisia. Mieluummin tietysti ilman, mutta tilanteen vaatiessa saa annostusta noudattaen ottaa. Tiedän, että tämä saattaa herättää tunteita suuntaan ja toiseen, enkä jaksa lukea tässä(kään) ketjussa haukkuja. Mutta siis pointtini on se, että turvallisia lääkkeitä on. Joskus on pienempi paha ottaa se lääke kuin antaa tilanteen päästä liian pahaksi, silloin ei vauvakaan voi hyvin. Itse olen yrittänyt pärjätä ilman, olisinkohan nyt kerran tai kaksi ottanut unilääkkeen raskauden aikana. Jostain syystä se tenox pelottaa minua (silti) enemmän kuin oxamin. Jälkimmäisiä olen joutunut silloin tällöin pari viime viikkoa syömään sikiöseulontojen tulosten aiheuttaman ahdistuksen takia, mutta se on toinen tarina.

Sitten hieman off topic. Uniin liittyvää kyllä. Mulla on yksi usein toistuva uni: Tässä unessa olen lähtenyt kavereiden kanssa ulos bilettämään ja on tosi hauskaa, punaviini maistuu ja tanssijalkaa vipattaa. Sitten muistan että ei helkkari, mähän olinkin raskaana! Ja sitten kauheat morkkikset ja pelot että kuinka tässä nyt näin kävi.. että unohdin olevani raskaana.. ja mitä vauvalle nyt tapahtuu jnejne... MItä ihmettä tämä tarkoittaa?
 

Yhteistyössä