Alkuraskaus ja burana

• Viestiketjun aloittaja tiinu
  • Ensimmäinen viesti
ei suositeltavaa ja jopa kiellettyä
...Mutta sanottiin myös että yhdellä buranalla silloin tällöin ei voi sikiöä vahingoittaa.
Jos särkee vaikka viisaudenhammasta niin olisi hyvä hakea oikeanlaiset lääkeet sitä varten.Siis jos on sellainen vaiva mikä tarvii pitkään lääkitsemistä.
Jos nuppi kipeenä eikä talosta muuta löydy,niin kerta annoksena voi sen buranan ottaa.

Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja ei suositeltavaa ja jopa kiellettyä:
...Mutta sanottiin myös että yhdellä buranalla silloin tällöin ei voi sikiöä vahingoittaa.
Jos särkee vaikka viisaudenhammasta niin olisi hyvä hakea oikeanlaiset lääkeet sitä varten.Siis jos on sellainen vaiva mikä tarvii pitkään lääkitsemistä.
Jos nuppi kipeenä eikä talosta muuta löydy,niin kerta annoksena voi sen buranan ottaa.
Tottakai voi ottaa. Mutta buranan on todettu aiheuttavan jopa alkuraskauden keskenmenoja, kerta-annoksenakin otettuna. Usein se on kiellettyjen lääkkeiden listalla jo raskauden suunnitteluvaiheessa, koska voi myös estää hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä kohtuun. Jokainen päättää ihan itse, ottaako sen riskin vai ei.

uskoiskohan
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mutta buranan on todettu aiheuttavan jopa alkuraskauden keskenmenoja, kerta-annoksenakin otettuna.
Vai että on sitä tällastakin todettu.Miten en sen tekee?Onpa jännää jos noin hyvin voidaan nykyään selvittää että mistä keskenmeno johtuu.
Buranaahan sitten kannattaakin alkaa käyttämään nuissa keskeytyksissä,kun se noin tehokas aine on.

Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja uskoiskohan:
Mutta buranan on todettu aiheuttavan jopa alkuraskauden keskenmenoja, kerta-annoksenakin otettuna.
Vai että on sitä tällastakin todettu.Miten en sen tekee?Onpa jännää jos noin hyvin voidaan nykyään selvittää että mistä keskenmeno johtuu.
Buranaahan sitten kannattaakin alkaa käyttämään nuissa keskeytyksissä,kun se noin tehokas aine on.
Saattaa aiheuttaa. Ei tartte uskoa, mut jos joku haluaa pelata varman päälle raskautensa kanssa, ni kannattaa jättää ottamatta. Näin ne sanoi mulle ihan lapsettomuuspolilla ja niiden toimenpiteidenkään jälkeen ei saa ottaa buranaa, vaikka alkiota ei olis vielä siirretty edes.

niihin mitä ei saa ottaa,tai tehdä
Alkuperäinen kirjoittaja uskoiskohan:
Saattaa aiheuttaa. Ei tartte uskoa, mut jos joku haluaa pelata varman päälle raskautensa kanssa, ni kannattaa jättää ottamatta. Näin ne sanoi mulle ihan lapsettomuuspolilla ja niiden toimenpiteidenkään jälkeen ei saa ottaa buranaa, vaikka alkiota ei olis vielä siirretty edes.
Meillä päin niihin sääntöihin kuuluu paljon muutakin.

Täällä faktaa
"Jos raskautta yrittävä tai ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulisi käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti."

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/72455.shtml

Kerta-annoksesta satunnaisesti otettuna on tuskin haittaa oikeasti! Itse ajatelen että enemmän in vahinkoa esim pakokaasujen hengittämisestä. Tuskin sikiölle on sekään hyväksi, että iidin elimistö on stressitilasssa kivun vuoksi. Kaikki on suhteellista!

"vieras"
Tässä teksti kokonaan, mä ainakin jätän syömättä!

4.6. Raskaus ja imetys
Prostaglandiinisynteesin inhibitiolla voi olla haitallisia vaikutuksia raskauteen ja/tai sikiön
kehitykseen. Epidemiologisten tutkimusten perusteella on viitettä siitä, että prostaglandiinisynteesiinhibiittorin

käyttö

alkuraskauden aikana lisää

keskenmenon,

sikiön sydämen epämuodostumien

sekä
gastroskiisin riskiä.

Sydän- ja verisuoniepämuodostumien absoluuttinen riski lisääntyi alle 1%:sta noin
1,5%:iin. Riskin uskotaan kasvavan lääkkeen annoksen suurenemisen ja käytön pitkittymisen myötä.
Eläinkokeissa prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käytön on osoitettu johtavan lisääntyneeseen
munasolujen tuhoutumiseen (sekä ennen implantaatiota että sen jälkeen) ja sikiökuolleisuuden
kasvuun. Lisäksi eläinkokeiden perusteella erilaisten (mm. sydän- ja verenkiertoelimistön)
epämuodostumien ilmaantuvuuden on raportoitu lisääntyvän kun prostaglandiinisynteesi-inhibiittoria
on annettu organogeneesin aikana.

Raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana
ibuprofeenia ei pidä käyttää ellei ehdottoman välttämätöntä.

Jos raskautta yrittävä tai
ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulee käyttää
mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti.
Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö viimeisen raskauskolmanneksen aikana altistaa sikiön:
- sydän ja hengityselimistöön kohdistuvalle toksisuudelle (ennenaikainen valtimotiehyen
sulkeutuminen ja keuhkovaltimopaineen nousu)
- munuaisten toimintahäiriölle, joka voi johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja lapsiveden määrän
vähenemiseen.
Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö raskauden loppuvaiheessa altistaa äidin ja vastasyntyneen:
- verihiutaleiden aggregaation estoon ja mahdollisesti vuotoajan pitenemiseen, mikä voi liittyä
pieniinkin annoksiin
- kohdun supistusten heikentymiseen, mikä voi johtaa viivästyneeseen tai pitkittyneeseen
synnytykseen.
Tämän vuoksi ibuprofeeni on vasta-aiheinen raskauden viimeisen kolmanneksen aikana.
Ibuprofeeni erittyy ainoastaan hyvin pieninä määrinä rintamaitoon. Sitä voidaan tarvittaessa käyttää
imetyksen aikana.

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/3/452583.pdf

Öö, no mulle sanottiin kyllä teratologisessa tietopalvelussa että buranaa saa käyttää (ei tietenkään säännöllisesti) kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Ja olen käyttänytkin sitten. Tosi harvoin kuitenkin. En tiedä muusta, mut niin siellä sanottiin ja siihen luotin....

"niksu"
Öö, no mulle sanottiin kyllä teratologisessa tietopalvelussa että buranaa saa käyttää (ei tietenkään säännöllisesti) kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Ja olen käyttänytkin sitten. Tosi harvoin kuitenkin. En tiedä muusta, mut niin siellä sanottiin ja siihen luotin....
Minulle sanottiin TYKS:n äitiyspolilla, että voin ottaa buranaa, jos vatsakivut (jotain ihmeellistä kramppaamista oli raskauden alussa) yltyvät liian koviksi. Normaali annos ei aiheuta vaaraa lapselle raskauden alussa, niin sanoivat eikä mitään ongelmia tullutkaan. Tietysti jos pärjää ilman, ei kannata ottaa.

Yhteistyössä