Alkuraskaus ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kimo

Vieras
Tilanne on nyt se, että tein positiivisen raskaustestin tänään. Kuukautisten olisi pitänyt alkaa eilen, eli aivan alkuraskaus on kyseessä. Mut torstaina vietettiin kaverin kanssa iltaa, ja tuli juotua muutama siideri. Nyt hermoilen, että olenko aiheuttanut alkiolle haittaa?! Auttakaa tietämätöntä!

Maailma olis varmaan pullollaan tuollaisen takia vaurioituneita lapsia jos se niin kauheasti haittaisi. Monet varmaan juovat ennen kuin tietävät tulleensa raskaaksi. Itse kerkesin yhdet kännit ottaa, menkat oli silloin muutaman päivän myöhässä mutten ajatellut olevani raskaana.

Luultavasti et, mutta totuus on että alkion aivoissa tapahtuu ensimmäisten viikkojen aikana (ennen kun äiti raskautta huomaa), merkittävä kehitys johon nimenomaan alkoholi voi vaikuttaa negatiivisesti.

Kiitos vastauksistanne! Tottahan se on, et kun kyseessä on ns. vahinkoraskaus, ei siihen osaa varautua. Mutta raskaus on siis meille ihan tervetullut, kunhan nyt jatkuisi loppuun asti.

Minä oon molemmilla kerroilla vauvaa odottaessa juonut kerran alkoholia humalaan asti, ennenkuin tiesin olevan raskaana. Ja ihan terveitä lapsia olivat/ovat molemmat. :) On käytännössä lähes olematon mahdollisuus, että yksi juomiskerta aivan alkuraskaudessa vaikuttaisi alkioon mitenkään.

Yhteistyössä