Alkuraskauden ultra- kannattaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos on rahaa ja aikaa niin voit mielenrauhan takia mennä. Muista kuitenkin että kertonee vain sen, onko tuulimuna. Raskaus saattaa keskeytyä kuitenkin milloin vain (älä ota pahalla, toivottavasti tietenkään ei) joten aina on aihetta huoleen, jos haluaa huolehtia. Itse ajattelin kanssa mennä, onhan se aika pitkä aika odotella ultraan, jossa pahimmassa tapauksessa juuri ilmenee että on tuulimuna. En kuitenkaan mennyt ja aika meni loppujen lopuksi hirmu nopeasti. Kaikki oli hyvin. (tai niin hyvin kun nyt vielä näillä tiedoilla.. )

Jos tuntuu että sinua kovasti vaivaa että onko kaikki hyvin, niin mikäettei. Niinhän "ne" sanovat, että jos sydämen syke löytyy ultrassa, niin on 90% todennäköisyys että raskaus jatkuu hyvin loppuun asti. Saahan siinä sitten vähän enemmän varmuutta. Ja noilla viikoillahan yleensä se syke jo näkyykin.

Mä menin ultraan, sain tietää onko raskaus kohdun sisäinen vai ulkoinen, onko alkio kiinnittynyt ja parasta kaikesta, näkyi sikiökaiku, eli sydän oli alkanut sykkiä!
Jos ei haittaa rahatilannettasi, suosittelen ehdottomasti. Jos joskus olen vielä raskaana, menen ilman muuta.

Mikäs siinä jos niin haluat / on varaa.
Meillä on kait aika hyvä kunta tossa asiassa - oon molemmissa raskauksissa päässyt aikasin ultraan, koska mulla on epäsäännöllinen kierto. Tokassa raskaudessa viikot oli just 6+1 ultrassa. ( menkkojen mukaan olis pitänyt olla paljon pidemmällä )

Neljästi olen ollut raskaana ja neljästi käynyt myöskin ar-ultrassa. Jokaisessa näkynyt sikiö, sydämensykkeineen ja oikeassa paikassa. Surullista kyllä kaksi niistä pienistä menehtyi ennen np-ultraa, yksi taas on jo 2-vuotias ja yksi on tulossa helmikuussa maailmaan.

Jos tulisin vielä uudelleen raskaaksi, menisin ilman muuta ar-ultraan, vaikkei sekään aina sitä kerro että kaikki on hyvin. Näkee ainakin, että on oikeassa paikassa.

kaikissa kolmessa raskaudessa olen käynyt välillä rv 6+ -rv 8. Aina olen halunnut nähdä, että oikeassa paikassa on ja syke löytyy. Eipä noista ole yksikään kesken mennyt, että jotain perustetta varmaan on sillekin että jos syke näkyy niin todennäköisyys keskenmenoon on melko pieni, toki mahdollista silti. En olisi kestänyt odottaa rv 12 asti epätietoisena että onko koko vauvaa.

Mä kävin muutama vuosi sitten alkuraskauden ultrassa rv 7 tienoilla (en muista tarkkaan) ja selvisi, että odotankin kaksosia. Ehdottomasti menisin uudelleen, jos joskus raskaaksi tulisin :)

[QUOTE="vieras";27789596]kaikissa kolmessa raskaudessa olen käynyt välillä rv 6+ -rv 8. Aina olen halunnut nähdä, että oikeassa paikassa on ja syke löytyy. Eipä noista ole yksikään kesken mennyt, että jotain perustetta varmaan on sillekin että jos syke näkyy niin todennäköisyys keskenmenoon on melko pieni, toki mahdollista silti. En olisi kestänyt odottaa rv 12 asti epätietoisena että onko koko vauvaa.[/QUOTE]

Muistaakseni keskenmenon riski oli jotain 1,5%:n luokkaa sen jälkeen kun syke löytyy ja alkio vastaa viikkoja. Mutta niin vain mulla on kaksi mennyt kesken senkin jälkeen.

Kävimme alkuraskauden ultrassa molemmista lapsista viikolla 7-8 koska tuntui pitkältä ajalta odottaa np-ultraan asti epävarmuudessa ja kaamean pahoinvoinnin kourissa - halusin varmistusta sille etten kärsi "turhaan". Eikä yhtään kaduttanut! Koko raskaus tulee siinä niin paljon konkreettisemmaksi, on se vaan niin ihanaa nähdä pikkuinen. Myös miehelle se oli tosi tärkeää. Jollei ole rahasta kiinni, suosittelen kyllä.

Tännehän on tullut paljon vastauksia. Haluaisin kovasti mennä, mutta mietin sitäkin, että jos raskaus menee kesken niin sitten tuntuu todella pahalta, kun on jo ehtinyt nähdä sykkeen, mutta toisaalta sekin helpottaisi että näkisi siellä olevan jotain.. Onko lisää kokemuksia?

En menisi, siis omakustanteiseen. Mielummin pistän rahat sitten 4d-ultraan loppuraskaudesta.

Viimeisimmässä raskaudessa "pääsin" tuohon julkisella kun piti määritellä raskauden kesto sikiöseuloja varten.

Mä "yritin" päästä kunnalliseen ultraan, kun en ole aivan varma raskauden kestosta, tuulimunaakin tarjosin syyksi, mutta enpä päässyt :( Tosin kyse on jostain muutamista päivistä.. Täällä ensimmäinen käynti on siinä 12-14 tienoilla

Kyllä sen saa tietää muutenkin onko kohdunulkoinen vai ei, ei tarvitse mennä ultraan.

Itse kohdunulkoisen raskauden kokeneena haluaisin tietää seuraavassa mahdollisessa raskaudessa onko kyseessä kohdunulkoinen vai ei.

Minulla kohdunulkoinen toki alkoi oireilla tärähtelykivuilla jo ennen plussatestiä, tietenkään en itse silloin vielä tajunnut että ne johtui kohdunulkoisesta. Toki hoitoon hakeuduttuani, rv.5+0, se selvisi kun sitten ultrattiin useampaan otteeseen sairaalareissuilla.

Jos oireita ei olisi ollut ties kuinka siinä olisi voinut käydäkään... en halua edes ajatella.

Mä kävin yksityisellä, ihan vaan varmistelemassa että onko oikeassa paikassa ja että elämää löytyy. Kävin 7+4. Olisin varmaan päässyt kunnallisen kautta myös raskauden keston määritykseen epäsäännöllisen kierron vuoksi. Menkkojen mukaan olisi pitänyt olla jo 10+ viikkoa mutta kun olin testannut ovulaation niin tiesin keston valmiiksi enkä lähtenyt edes kokeilemaan kunnallisen kautta.

[QUOTE="aloittaja";27797254]Mä "yritin" päästä kunnalliseen ultraan, kun en ole aivan varma raskauden kestosta, tuulimunaakin tarjosin syyksi, mutta enpä päässyt :( Tosin kyse on jostain muutamista päivistä.. Täällä ensimmäinen käynti on siinä 12-14 tienoilla[/QUOTE]

Mulla olis viikkoja voinut olla kaikki välilt 4-16. Siks pääsin.

[QUOTE="aloittaja";27797611]Miten kohdunulkoinen on oireillut? Millä vkoilla? Entä oletteko saaneet kelakorvauksia, jos niin kuinka paljon?[/QUOTE]

Minä kirjoitin jo tuossa aiemmin siitä, että ku oireili jo ennen plussaa.

Minulle tuli oireita jo kp 24/29, pientä tärinäkipua kävellessä, ja esim. istahtaessa vaikkapa sohvalle. Kp 25/29 tuli vähän ruskeaa tuhruvuotoa, joka sekin ihmetytti. Plussan jälkeen tuli niukkaa ruskeaa vuotoa joka päivä. Kovempi rehkiminen esim. pihatöissä aiheuttivat alavatsakipua. Hakeuduin aika pian, rv. 5+, oireiden alkamisen jälkeen lääkäriin, ja hyvä että meninkin, ettei päässyt pitemmälle menemään. Hoidettiin kahdella metotreksaattipiikillä, ja viikottaisella verikoeseurannalla, 3 kk raskaaksitulokielto kaupan päälle.

[QUOTE="aloittaja";27797792]Hui. Kuulostaa hurjalta. Onneksi olit ajoissa liikkeellä, eikä ehtinyt tulemaan mitään vahinkoa[/QUOTE]

Sitä olen kiitellyt itsekin. Onneksi tuli oireita, joista tiesin ettei kaikki ole kunnossa.
Mieluummin turha soitto tai käynti terveyskeskukseen, kuin se että käy huonosti.

Yhteistyössä