Alkuraskauden alakuloako?

Tervehdys kaikille.

Olen siis tällä hetkellä raskaana viikoilla 8+2 ja tämä yleinen alakuloinen olo on vähän alkanut mietityttämään siinä mielessä, että onko tämä enää "normaalia" vai ei. Eli on päiviä, jolloin olen tosi onnellinen tästä raskaudesta, mutta sitten myös päiviä, jolloin tämä asia hieman ahdistaa ja pelottaa ja kaikkea... eikä tämä alkuraskauden kuvotus lainkaan auta asiaa parempaan suuntaan. Mutta siis tähän mennessä noita huonoja päiviä on ollut enemmän kuin noita onnellisia.

Mulla on sellanen tausta, että olen syönyt Cipralexia masennukseen, ja lopetin sen nyt viime keväänä, kun rupesimme yrittämään vauvaa. Lääke kyllä auttoi tosi hyvin, mutta halusin sen lopettaa, ja muutenkin olin syönyt sitä jo 1,5 vuotta, minkä ajan pitäisi kyllä olla riittävä. Ton väliajan, ennen kuin tulin raskaaksi (kun siis en syönyt lääkkeita), voin oikein hyvin.

Eli ovatkohan nämä mielialanvaihtelut nyt sitten tämän alkuraskauden epävarmuuden tuotoksia vai pitäisiköhän tässä nyt oikeasti huolestua ja marssia lääkärin puheille?? Sinällään Cipralexin käyttöön raskausaikana ei ole estettä (tarkistettu teratologisesta tietopalvelusta), mutta en kuitenkaan haluaisi, sillä joka tapauksessa lääkitys pitää lopettaa hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää, ettei se kärsisi vieroitusoireista.

Kokemuksia, anyone?
 
Mulle gynegologi sanoi, että kaikki mielentervysongelmat yleensä pahenevat raskausaikana.
Asiaa on tutukittu paljon, ja jotenkin se raskaushormooni kuulemma vaikuttaa aivokemiaan.

Tähän kannattaa tutustua:
http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=disA&id=81&catid=5
 

Yhteistyössä