ALKON myyjät uhkaavat LAKOLLA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
29.10.2007 06:39
Olemme kyllästyneitä tippapäiviin, sanoo Alkon liikeväen liiton puheenjohtaja Maili Kekki. "Tippapäivillä" hän tarkoittaa Alkon osa-aikaisten myyjien nelituntisia työpäiviä.

Alkon liikeväen liiton hallitus päätti lauantaina kokouksessaan jättää huomenna valtakunnansovittelijalle lakkovaroituksen. Viinakaupat jäisivät ilman viinanmyyjiä 15.-17.11. eli torstaita lauantaihin.

- Tämä on niin karmea tämä Alkon tapa osa-aikaisten kanssa. Valtion yrityksistä se käyttää varmasti eniten halpatyövoimaa. 85 prosenttia myyjistä on osa-aikaisia, Kekki laskee.

- Vuonna 2005 se levisi, ja nyt tippapäivät ovat yleisempiä kuin kokonaiset.

Alkon liikeväen liitto neuvottelee EK:n Kaupan työnantajaliiton kanssa.

Tuomas Manninen

----------------------------
vaikuttaisko teidän elämään millään lailla, ei mun ainakaan. Toivottavasti saavat asioitaan parannettua :)

Ei vaikuttais mun elämään mitenkään, kun se vähä mitä juon, on yks siideritölkki sillon tällön, sen saa kaupastakin.

Mutta ois kiva olla kärpäsenä katossa alkossa ja nähdä, minkälaiset ihmiset ennen alkon lakkoon menoo hamstrais viinaa oikeen urakalla, kai semmosiakin meinaan on.

Ei vaikuta meidän elämään ja varsinkaan minun, kun olen raskaana. Eikä kyllä muutenkaan ole tullut asioitua kyseisessä kaupassa, kun juodaan vaan olutta tai siideriä jos nyt jotain alkoholia ruvettas juomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Ei vaikuttais mun elämään mitenkään, kun se vähä mitä juon, on yks siideritölkki sillon tällön, sen saa kaupastakin.

Mutta ois kiva olla kärpäsenä katossa alkossa ja nähdä, minkälaiset ihmiset ennen alkon lakkoon menoo hamstrais viinaa oikeen urakalla, kai semmosiakin meinaan on.

eiköhän ne näitä viinin lipittäjiä ole,kun eihän spurguilla ole varaa hamstrata..

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Ei vaikuttaisi meidänkään elämään.

Mutta eihän tuollaisista nelituntisista työpäivistä saa paljos mitään palkkaa...vai onko Alkon työntekijöillä parempi palkka kuin tavallisten ruokakauppojen myyjillä?

No sen vuoksihan he lakkoon menevätkin, ettei tuollaisella 4 tunnin päivän palkalla elä mitenkään.

Alkon myyjistä iso osa saa soviteltua päivärahaa palkan päälle. Tämä sama ongelmahan on useilla palvelualoilla. Että tuntipalkka on pieni ja työkin vielä osa-aikaista. Koeta siinä sitten perhettä elättää.

Ja sitten kun menet lakkoon, niin ketään ei kiinnosta. Varmaan tuntuu arvokkaalta työltä.

Vähän eri ongelmat kuin sairaanhoitajilla. Sinänsä molemmilla on ongelmia, toivoisi vaan joskus tehyn työtaistelusta keskusteleville näkemystä siitä, että mikä on muiden alojen tilanne.

Jee, menisivät vaan lakkoon. Olis ees yks viikonloppu ettei juopot sais sitä viinaa.. kaljalla saisivat kituuttaa! :kieh: :laugh: Oisko sitte yks viikonloppu, että olis vähempi noita murhia ja muuta paskaa mistä uutisissa saa lukea... :whistle:

Muuten ei koskisi minua mitenkään. Olen käyny alkossa viimeksi pari vuotta sitte eikä tee mieli takasin. Mieski alko juomaan kotikaljaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
29.10.2007 06:39
Olemme kyllästyneitä tippapäiviin, sanoo Alkon liikeväen liiton puheenjohtaja Maili Kekki. "Tippapäivillä" hän tarkoittaa Alkon osa-aikaisten myyjien nelituntisia työpäiviä.

Alkon liikeväen liiton hallitus päätti lauantaina kokouksessaan jättää huomenna valtakunnansovittelijalle lakkovaroituksen. Viinakaupat jäisivät ilman viinanmyyjiä 15.-17.11. eli torstaita lauantaihin.

- Tämä on niin karmea tämä Alkon tapa osa-aikaisten kanssa. Valtion yrityksistä se käyttää varmasti eniten halpatyövoimaa. 85 prosenttia myyjistä on osa-aikaisia, Kekki laskee.

- Vuonna 2005 se levisi, ja nyt tippapäivät ovat yleisempiä kuin kokonaiset.

Alkon liikeväen liitto neuvottelee EK:n Kaupan työnantajaliiton kanssa.

Tuomas Manninen

----------------------------
vaikuttaisko teidän elämään millään lailla, ei mun ainakaan. Toivottavasti saavat asioitaan parannettua :)

Jeeeeeee, toivottavasti pysyvät lakossaan maailman tappiin! Tätä lakkoa kannatan vilpittömästi ja myös sitä etteivät saa tahtoaan läpi ikinä :D

Mä vaadin alkon työntekijöille suojelutyö (vai mikä se oli) pakkoa!
Onhan se nyt hitto, jos alkolle sallitaan monopoli asema viinas markkinoille ja sitten ne menevät lakkoon!

Koskahan mä oon viimeks käyny alkossa... 1v2kk on siitä kun tulin raskaaks, enkä tainnu justiin sitäkään ennen käydä... notta jotta...
Lakkoilkoon...

Kyllä se lakko vaikuttaa. Olen varma siitä, että järjestyshäiriöt kaupoissa ja niiden edustalla lisääntyvät. Meillä saatiin lähikaupassa järjestyshäiriöitä kuriin jo sillä, että uusi laki tuli eikä alkoholia saa myydä ennen kello yhdeksää aamulla. Pari tuntia vaikutti jo siihen, että juopot etsivät juomaansa muualta. Myyjät kiittelivät, varhaiset asiakkaat kiittelivät (eli ne jotka sinne kauppaan menivät kello seitsemältä ).

Ja on sillä varmasti Alkolle merkitystä tällä lakolla, vaikka meille ei näennäisesti olisikaan. Toivottavasti!

niin, ja meidän perheen elämään tämä lakko vaikuttaa aika nopeesti.

Mies kun on baarissa työssä, ja jos baariin ei tule viinaa, niin eipä paljoa asiakkaitakaan ja sitten voi olla aika hiljaisesti iltatöitä ja sitä pienempi palkka.

Ei ne holistit toreilla ole alkon isoin asiakaskunta vaan ravintolat.