Alkoi jo jouluärsytys: milläköhän sitä douppais itsensä, että jaksaa valvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vilijonkka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vilijonkka"

Vieras
Olemme vuorovuosin olleet minun ja mieheni vanhemmilla jouluaattoina. Olen aina inhonnut anopin "perinteitä" eli joulu ateria syödään vasta noin klo 23, lahjat avataan sen jälkeen ja sitten pitää istua pelaamassa lautapelejä klo 4-5 vaikka kaikki nuokkuvat ja haukottelevat kokoajan eikä ketään näytä nauttivan valvomisesta. Mutta anopin mielestä kun on joulu niin on tylsää mennä aikaisin nukkumaan ja muutamina vuosina kun olen ehdottanut kotiin lähtemistä noin klo: 1-2 on aiheesta noussut kamala riita.

Olen muutenkin iltauninen ja nyt kun olen raskaana tuntuu, että olen vapaapäivinäkin täysinvalmis nukkumaan jo viimeustään klo 23. Tosin laskettuaika on tammikuun lopussa, joten voihan olla, että väsymys ehtii helpottaa jouluunmennessä. Milläköhän sitä jaksaisi valvoa? Joskus minulla on ollut joulupäivänä töitä ja tämäkään ei ole riittänyt syyksi mennä aikaisemmin nukkumaan vaan anoppi suuttui ja meuhkasi, että joulu on vain kerran vuodessa ja työpäivän jaksaa 3 tunnin unilla jos vain haluaa. Vaihtoehtona on tietysti, että jätän väliin mummollani käymisen vaikka tiedän, että hän odottaa kylään niin uskoisin hänen ymmärtävän paremmin jos sanon, että olen väsynyt. Voisin sitten koittaa ottaa päiväunet jouluaatto iltapäivästä.

Mutta kertokaahan htviä konsteja pysyä pirteänä nyt kyn kahvi ei oikein maistu ja alkoholia en voi ottaa? Aikasempina vuosina olen noista saanut piristystä senverran, että on silmät pysyneet auki.

Lääkäri on kieltänyt sinulta yövalvomiset ja selkä on niin kipeä, ettet voi ajaa autoa. Lähdette siis miehen kanssa ysiltä kotiin ja ensi vuonna jo seiskalta. Jos siellä edes olette.

Miksi ihmeessä annat anopin määräillä sinua, aikuista ihmistä? Jos minua nukuttaa, niin menen tasan tarkkaan nukkumaan. Anoppi saa pirsteerata ihan rauhassa yksinään, minä en sellaista jäisi kuuntelemaan.

Oman mummoni tapaamista en missään nimessä jättäisi väliin tuollaisen anopin takia. Ennemmin jättäisin väliin joulun anoppilassa. Ilmoittakaa etukäteen aikataulunne, että lähdette pois viimeistään keskiyöllä. Jos ei anopin aikatauluihin sovi, niin jätätte menemättä.

Mieheni on myös sitä mieltä, että jouluna kuuluu valvoa ja ihmettelee miksi minusta on kurjaa valvoa "väkisin". Aina kun on vuoro olla anopin luona jouluna käydään samasta aiheesta jo kotona useampi riita vaikka muuten emme paljoa riitele. Muutaman viimeisimmän joulun siellä olen vain koittanut kestää koska ensimmäisinä vuosina anoppi suuttui niinpaljon kun halusin kähteä aikaisemmin kotiin, että loppuyö kului minun välillä itkiessä vessassa ja anopin huutaessa kuinka itsekäs ja tylsä minä olen. Mietityttää jo miten lapsi jaksaa tulevaisuudessa valvoa aamuyöhön. Minun perheessäni on ollut tapana, että nukkumaan mennään kun väsyttää eikä kenenkään ole pakko valvoa jos ei jaksa.

Mieheni on myös sitä mieltä, että jouluna kuuluu valvoa ja ihmettelee miksi minusta on kurjaa valvoa "väkisin". Aina kun on vuoro olla anopin luona jouluna käydään samasta aiheesta jo kotona useampi riita vaikka muuten emme paljoa riitele. Muutaman viimeisimmän joulun siellä olen vain koittanut kestää koska ensimmäisinä vuosina anoppi suuttui niinpaljon kun halusin kähteä aikaisemmin kotiin, että loppuyö kului minun välillä itkiessä vessassa ja anopin huutaessa kuinka itsekäs ja tylsä minä olen. Mietityttää jo miten lapsi jaksaa tulevaisuudessa valvoa aamuyöhön. Minun perheessäni on ollut tapana, että nukkumaan mennään kun väsyttää eikä kenenkään ole pakko valvoa jos ei jaksa.
Ei lapsen tarvitsekaan valvoa. Jos anoppisi ei hyväksy sitä, että et valvota lastasi edes jouluna, niin sitten vietätte jatkossa joulut kotona. Kyllä meilläkin on sukujuhlat kestäneet myöhään yöhön silloin, kun nuorimmat porukasta ovat jo ylittäneet rippikouluiän. Sitten, kun jollain on taas pikkuväkeä, aikaistetaan juhlien viettämistä.

Mä nukkuisin ihan reilusti siinä anoppilan sohvalla ja muut sais pelata. Mutta kertakaikkiaan mä kuulun ihmislajiin, jonka valvottaminen on mahdotonta, nukun melkein missä tahansa, kun uni tulee.
JOs taas ei pysty yhtä mutkattomasti kellauttamaan mihin tahansa, niin mä lähtisin nukkumaan kun tulee uni, sanoisin vaan että nyt ei enää pysy hereillä ja on paha olo, pitäkää te hauskaa ja lähtisin.

Miehesi kannattaisi kyllä nyt puraista se oma napanuoransa poikki ennenkuin pääsee lapsensa napanuoraa leikkaamaan.. Kuulostaa ihan uskomattomalta touhulta. Vaikea kuvitella että antaisin kenenkään muun kuin vauvan sanella koska nukun ja koska en ja mitä teen jouluaattoiltana ja moneltako voin syödä. Olkaa joulu kotona ja luokaa omat perinteenne omalle joulullenne. :) Suosittelen lämpimästi kaikille, joille joulu tuottaa tämänkaltaista päänvaivaa.

Mä en ainakaan mene appivanhemmille jouluksi, ne on niin inhottavia ja aina tosi vaivautunut tunnelma. Lapsi siellä tykkää olla joten saa olla keskenään esim. joulupäivänä muutaman tunnin tai joskus yön yli.
Eli sinuna en menis ollenkaan, eivät kuulosta mukavilta ihmisiltä jos kaikki pitäisi mennä heidän mielen mukaan tai riita on valmis.

Yhteistyössä