alkoholistit lapsensa kanssa aamulla kaljaa hakemassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkkkkk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kkkkkk

Vieras
Mua kovasti jäi vaivaamaan tämän päiväinen näky :(

Täällä alueella asuu n 50v mies joka on sellainen perusalkoholisti, joka kulkee likaisissa, resuisissa vaatteissa maha paidan alta näkyen, istuskelee penkeillä muitten kaltaistensa seurassa mitä sitä nyt näkee. Joskus sitä on nähnyt n 10v pojan kanssa ( jolle se välillä huutaa ja kiroaa juttujansa ), olen ajatellut että poika tapaa isäänsä ja asuu jossain muualla. Tänään sitten tulivat vastaan, tämä mies, samanikäinen alkkari nainen ja tämä poika, klo 10.10 ( Alepa aukeaa klo 10 ) ja miehellä ja naisella oli mäyräkoirat kädessä ja nainen jo veteli ensimmäistä pulloa. Muita ostoksia ei ollut, eikä sillä pojalla ollut mitään kädessä. Menevät sitten kai kotiinsa ja jatkavat juomista tämänkin päivän....Harmittaa sen pojan puolesta, mutta mitäs teet :(

joo, lastensuojeluilmoituksen tekisin mutta tuskin alueen sosiaalivirasto tietää kenestä on kyse pelkästään tuntumerkkien perusteella, enkä mä tarkalleen tiedä missä asuvat, tässä on kuitenkin kymmeniä isoja kerrostaloja.

Alkuperäinen kirjoittaja surullista mutta totta:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Lastensuojeluilmoituksen :whistle:

millä perusteella? ei kaljan ostaminen tai juominen ole kielettyä, noinniinkus lain mukaan.
Ei, mutta kännien juomien lapsen läsnäollessa alkaa olla jo ls-materiaalia. Lapsella kun on oltava aina selvä hoitaja ja kahden alkkiksen perheessä se ei luultavasti toteudu.

Kyllähän sinäkin tiedät näitä tapauksia, että lapsi jouduttu jonkun sairauden vuoksi viemään päivystykseen ja siellä on puhallutettu vanhempi...

Niin surullista ja ahdistavaa. Ei tollanen isä tarvitse mitään tapaamisoikeutta lapsiinsa, sanoo kuka tahansa mit tahansa. Jos noin paljon lastansa arvostaa ja välittää, niin kaikki oikeudet pois. Mistäpä tietää, vaikka lapsi on peloteltu hyvin ettei saa kertoa äidilleen, mitä isän luona tapahtuu kun hän siellä on (jos oletetaan että asuu äitinsä luona).
Yhdekään lapsen ei tarvitse kokea tuollaista sunnuntaiaamua! :( Mua niin surettaa sen lapsen puolesta. Tekisin kyllä ilmotuksen, jos itse olisin nähnyt.

millä perusteella? ei kaljan ostaminen tai juominen ole kielettyä, noinniinkus lain mukaan.

No kuule, ei lapsen tarvitse tommoisssa porukoissa pyöriä, vai miten on haluaisitko omasi tuohon tilanteeseen??

Eikös ap juuri kertonut, että ihan perus alkkiksesta oli kyse.

Ajattelisit nyt ap sitä lasta. Jos tiedät missä mies asuu niin soita vaikka poliisille, kun kerran viikonloppu on. Puhelun voi aloittaa vaikkapa "en nyt tiedä onko tämä oikea paikka soittaa, mutta minua vähän huolettaa....."

Kai sen oma äiti tietää mistä on kyse, muttei yhtään sääli lastaan, joten miksi mekään? Sillä on vaan käyny huono tuuri vanhempien suhteen, kaikille ei käy niin hyvin kuin meidän lapsille. Ei sille mahda mitään. Jos äitinsä lähettää tollaiseen paikkaan, niin varmaan hänen kasvatuksensa perusteella sitten ok. On varmaan itse samanlainen.

Alkuperäinen kirjoittaja noh':

Ei, mutta kännien juomien lapsen läsnäollessa alkaa olla jo ls-materiaalia. Lapsella kun on oltava aina selvä hoitaja ja kahden alkkiksen perheessä se ei luultavasti toteudu.

Kyllähän sinäkin tiedät näitä tapauksia, että lapsi jouduttu jonkun sairauden vuoksi viemään päivystykseen ja siellä on puhallutettu vanhempi...

Mutta jos eivät olleet vielä kännissä? Jos kuvitellaan että ostivat vain kaljaa ja joivat siinä yhden matkalla? (tuskin näin on, mutta jos olisi)
Ja eikai mikään laki sano että aina pitää jonkun olla lapsen kanssa vesiselvä? Yleensähän puututaan sit jos jotain sattuu. Kyllähän monissa perheissä juodaan ruoan kanssa, saunassa tms. ilman että ollaan kännissä, mutta ei olla selviäkään.

Voi sosiaalitoimistoon soittaa ja kertoa mitä on nähnyt. Ei sitä virallisesti tarvitse sanoa, että tekee ilmoituksen. Siellä sossussa sitten päättävät kirjaavatko asian ilmoituksena. Tärkeintä on, että heillä on tieto asiasta. Perhe on varmasti sos.tston tuttu ja todennäköisesti ovat jollakin tavalla lastesuojelun asiakkaana. Tärkeää saada sinne tieto, että tietävät missä mennään ja tarvitaanko enemmän tukea/nopeampaa puuttumista. Kyllähän se on meidän aikuisten velvollisuus tehdä ilmoitus, koska lapsi ei pysty itseään juurikaan auttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja eikai mikään laki sano että aina pitää jonkun olla lapsen kanssa vesiselvä? Yleensähän puututaan sit jos jotain sattuu. Kyllähän monissa perheissä juodaan ruoan kanssa, saunassa tms. ilman että ollaan kännissä, mutta ei olla selviäkään.
Lapsen edun mukaista ei ole, ei missään tilanteessa, että hänellä on humalainen hoitaja. Lait onkin siitä jänniä että niiden sanamuotoa tulkitaan. Missään ei olekaan suoraa lakia mikä sanoo että alkoholin vaikutuksen alaisena ei voi lasta hoitaa. Tämä vaatisi selkeän rajan ilmoittamisen sekä humalatilalle että lapsen iälle. Siksi voi tulkita jotain väljempää lain kohtaa lapsen huoltamisesta.

Se, että tässä maassa on tapana että monessa perheessä ollaan juhlissa ja lauantaisin pienessä hiprakassa juhlajuomisten ja saunakaljonen vuoksi ei tarkoita että se olisi hyvä tai hyväksyttävä toimintapa.

Ensin juodaan itse lapsista välittämättä ja sitten yritetään estää ja kieltää lapsia juomasta itse isompana...

Tulikin mieleen perhe joka oli röökillä ostarin kulmalla, nuoret vanhemmat +vauva ja nuori mummo ( joka ei tyylistä päätellen viskiä vältellyt) , kaikki veti röökiä, mummo piteli lasta "mummon kultaa hokien", lastenrattaiden pullotelineessa oli siideritölkki. Tapahtuma sijoittui keskelle viikkoa iltapäivään...
Toinen pari bussipysäkillä nainen+ 3-4v tyttö rattaissa ja tämän miesystävä, joka selitti kovaan ääneen kaveriensa huumeveloista, joku ei päässyt auttamaan muutossa kun oli juonut korttinsa ja itselläkin hieman kuulemma darraa. Sitä tyttöä kävi sääliksi myös, tuskin niillekään kotona kovin perusturvalista arkea eletään. Ja tätä tyttöä olivat viemässä hoitoon, soittelivat kavereitaan baariin siinä samalla. No, positiivista että vievät kuitenkin hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Höh:
Kai sen oma äiti tietää mistä on kyse, muttei yhtään sääli lastaan, joten miksi mekään? Sillä on vaan käyny huono tuuri vanhempien suhteen, kaikille ei käy niin hyvin kuin meidän lapsille. Ei sille mahda mitään. Jos äitinsä lähettää tollaiseen paikkaan, niin varmaan hänen kasvatuksensa perusteella sitten ok. On varmaan itse samanlainen.

Tota, jos vanhemmat eivät voi taata lapselle turvallista kasvuympäristöä, niin muiden - vastuullisempien - aikuisten täytyy puuttua asiaan.

Yhteistyössä