Alkoholistien aikuiset lapset-kohtalotovereita!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämää varjossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elämää varjossa

Vieras
Täällä yksi kolmen lapsen äiti,jonka oma äiti on ns.tuurijuoppo,eli saattaa olla pitkiä aikoja ihan normaali,kunnes repsahtaa ja korkki ei mene kiinni pitkään aikaan.Äidillä ikää 69v.,hyvä terveys muuten,mutta alkoa ottaa rankalla kädellä silloin,kun putki on meneillään.Minulla on 3 sisarta ja minä ainoa,jolla omia lapsia.Meidän tyttäret rakastavat mummua,mutta ovat häkeltyneitä,kun mummu ei pidä lupauksiaan esim.yökyläilyistä jne.Tytöillä ikää 11,8 ja 7.Vanhimmaiselle olen puhunut mummun sairaudesta ja hän tuntuu ymmärtävän,mutta ei kauheasti halua keskustella asiasta.Nytkin eletään toista viikkoa äitimummun "ryyppyputkessa"..Sinne meni lupaukset syyslomaviikon kyläilystä..Lapsiparat :( Olen samalla vihainen,katkera ja tunnen myös sääliä.Välitän äidistä,mutta suututtaa,kun hän ei ajattele,mitä me muut tässä ympärillä tunnemme.Pitkän aikaa hän olikin paremmassa kunnossa,tapasi uuden kaverinkin,mutta ei tapaile tätäkään enää,koska ei omien sanojensa mukaan ollut "tarpeeksi juoppo"..Huoh..Äiti jäi leskeksi v.2005,kun isä menehtyi syöpään.Olivat kovia juomaan yhdessäkin,muistan lapsuuden "säröt",kun oli alkoa,tappelua ym.Ja välillä kuitenkin normiarkea,mutta nämä "mustat jaksot"varjostavat siellä..En tiedä,mitä tässä pitäisi ajatella,kun taas huomaan olevani näiden ajatusten ja huolen kanssa tässä tilanteessa,että äidillä korkki ei mene kiinni.Annanko vain olla ja odotan,että selviääkö hengissä..Olen yrittänyt soittaa,ei vastaa ja laittanut tekstariakin,että ottaa yhteyttä kun on selvinnyt.Sisarusteni kanssa ollaan pohdittu tilannetta ja todettu,että ei tässä voi mitään tehdä niin kauan kuin juo.Nuorempi siskoni on itsekin alko-ongelmainen niin hänen kanssaan keskustelu ei kyllä auta mitään.Täytyy taas yrittää keskustella äidin kanssa,kun on selvänä taas,jos sitä päivää enää tulee:( Tämä tilanne on kyllä henkisesti raskasta,mutta tätä se nyt on.Haluaisin kuulla,millaisia tarinoita teillä on ja mitkä ovat selviytymiskeinot tässä tilanteessa.

Päästä irti - se tuntuu pahalta, mutta sä et ole enää pikkutyttö, jonka "kuuluu" huolehtia(!) vanhemmistaan. Äitisi on aikuinen ja tekee itse omat päätöksensä. Alkoholismia et voi parantaa.

[QUOTE="vieras";29130377]Päästä irti - se tuntuu pahalta, mutta sä et ole enää pikkutyttö, jonka "kuuluu" huolehtia(!) vanhemmistaan. Äitisi on aikuinen ja tekee itse omat päätöksensä. Alkoholismia et voi parantaa.[/QUOTE]

Tämä on hyvä neuvo. Alkoholistia ei voi auttaa paapomalla. Kun alkoholi on ykkönen elämässä, mitkään vetoamiset ei auta. Henkilön pitää itse haluta lopettaa juominen ja hakea apua.

Harmihan tämä tilanne on lasten kannalta, kun joutuvat pettymään.

Isäni on alkoholisti. Lapsuus oli hirveä...

Kun sain esikoiseni, olin vielä isän kanssa tekemisissä. Elämä hänen kanssaan oli raskasta ja ahdistavaa, juuri niin kuin lapsenakin... Kun aloin odottaa toista lasta, katkaisin välit isääni lopullisesti. En enää kestänyt elää löysässä hirressä. Ymmärsin etten voi auttaa tai muuttaa isää vaikka kuinka halusin. Enkä voinut hyväksyä niitä tekoja ja turhia lupauksia.

Nykyään elämäni on paljon parempaa. Ei pelkoa, häpeää, ahdistusta, pientä kaipausta ja vähenemään päin menemää vihaa ja katkeruutta. Mielenterveyteni toki järkkyi isän takia, mutta huonommin voisin jos en olisi katkaissut välejä. Neljään vuoteen en ole kuullut tai nähnyt häntä., joskus sitä miettii jos hän kuitenkin olisi muuttunut, mutta tiedän ettei niin käy koskaan.

Sun täytyy ap tehdä oma ratkaisusi. Hyväksytkö vai et, sillä vaikka kuinka keskustelisit ja yrittäisit auttaa äitiäsi hän ei tule muuttumaan ellei sitä itse halua. Et voi mitään asialle.

mun molemmat vanhemmat on juoppoja. iät on viisissäkymmenissä ja juopotelleet ovat enemmän tai vähemmän koko mun eliniän ainakin. kodin ja työt ovat hoitaneet, ja lapsillakin oli ruokaa ja puhdasta vaatetta. vähintään (minimi, eli silloin kun haluttiin olla "selvänä") 6 kaljaa/hlö/päivä meni ja menee edelleen, tosin määrät on vaan tainnu lisääntyä. Nyt ekaa kertaa sanoin äidille asiasta, et voisivat olla selvinpäin edes silloin kun lapsenlapset on kylässä (=me) ja siinä aika kiivasta sananvaihtoa oli parista muustakin vaivanneesta asiasta, mutta äiti ei kommentoinut sanallakaan juomistaan. seuraavana päivänä tuli viesti että parempi ettei mennä käymään siellä, vaan on oltava siellä missä on hyvä. Eli toisin sanoen kalja meni omien lastenlasten edelle. surettaa, ehkä eniten lasten takia, mutta toki myös oman itseni takia. Ei taida meidän äiti-tytärsuhde palata enää ikinä siihen mitä se ennen oli, jos joskus edes puheväleihin päästään. :/

isäni oli alkoholisti,samoin kuin isänisä ja veljensä.isä saattoi olla pitkiäkin aikoja juomatta mutta ratkesi aina jossain vaiheessa.ja isä joi aina salaa,eikä koskaan kotona avoimesti.vaikka kyllähän me se huomattiin kun isä oli humalassa.isä kuoli alkohlin takia juuri kun olin vielä tein-ikäinen.näin jälkeenpäin ajateltuna aloin oireilla jo hyvin nuorena mutta vasta kun sisareni sairastui vakavaan masennukseen avautui meidän silmät näkemään mistä jatkuva pahaolo johtuu.löydettiin alkoholistien aikuiset lapset ryhmään ja mikä helpotus se oli kun vihdoin tajusi mistä se pahaolo johtuu.toivon että jonain päivänä vielä pääsen tästä jatkuvasta pelon ja pahanolon tunteesta eroon ja pystyn elämään sitä onnellista elämään mitä lapsena ei minulle suotu.äidillekkin on alkanut alkoholi maistumaan ja olen asiasta monta kertaa huomauttanut mutta kuten moni jo sanoi pitää vaan hyväksyä se ettei ole vastuussa toisten valinnoista.se tuntuu pahalta koska äiti on minulle tosi tärkeä ja juomisen katsominen sivusta tuntuu pahalta mutta on pakko keskittyä vaan omaan toipumiseen.onko muita jotka käy aal ryhmissä?

kokemuksia kellään tuosta alkoholistien aikuiset lapset-- ryhmästä.? Mitä siellä tehdään,onko mitä kerrottava itsestä muille ryhmäläisille?

tuolta löytyy tietoa ryhmästä-> http://www.aal.fi/
ryhmässä saa puhua omalla vuorollaan mistä haluaa eli päätät itse mitä omasta elämästäsi kerrot.itse aloin käymään ryhmässä pari vuotta sitten mutta oon alkanut luistaa ryhmistä ja alamäki on taas alkanut.pitäisi taas saada jotenkin potkittua itsensä sinne ryhmään,se oikeesti auttaa jos siihen toipumiseen tosissaan ryhtyy.vertaistuki on korvaamatonta.ei ole ees pakko puhua jo se auttaa kun kuuntelee muiden puhumista ja huomaat ettet ole yksin.

Itse jätin yhteydenpidon isääni n. 23 vuotiaana. Siitä on nyt kulunut 20 vuotta, välillä nähty ja lapseni synnyttyä sanoin hänelle, että mahtuu meidän elämään, mutta vain selvänä. Kävikin meillä joitakin kertoja lapsen ollessa vajaa kaksi ja minä lapsen kanssa hänen luonaan. Sitten taas alkoi se sama epävarmuus, onko selvä kun soitan (no eipä ollut) ja tuleeko kun on sovittu jne. jätin yhteydenpidon ja näimme suvun juhlissa, välissä vuosi tai pari. Aina oli häntä ihan ok tavata näissä tilanteissa, en ollut katkera, kerroin lapsen kasvusta ja jutuista, nautti niistä silminnähden.

Viimeisen kerran tapasin hänet vuosi sitten, oli joutunut sairaalaan telottuaan jalkansa. Hän kuoli viime huhtikuussa yksin kotonaan, kuolinsyyt alkoholismiin liittyen. Tuntuu oudolta ettei hän enään ole olemassa, en kovin ole surrut, itkenyt kyllä hautajaisissa, kun kirkkoherra osasi minun kertomastani elämänkaaresta kuitenkin poimia asioita niin, että ne koskettivat. Ei hän ollut paha ihminen, ei vain osannut elää elämää ilman alkoholia...

Oma lapsi on harmitellut kun ei tuntenut häntä ja kyllä se minuakin on harmittanut, kaikesta huolimatta hän oli isäni, hänellä oli taustat sellaiset lapsuudessa, ettei niistä kukaan olisi selvinnyt ilman terapiaa ja hänhän ei mitään apuja koskaan saanut, mies joka ei puhu niinhän se menee..

Olen antanut hänelle anteeksi mielessäni ja yritän antaa anteeksi itselleni, etten kyennyt yhteydenpitoon...

Onneksi lapsellani on äitini ja isäpuoleni, isäpuoleni on 100% vaari lapselleni, maailman tärkein ihminen. Ihminen joka on opettanut veistämään, tekemään paperilennokkeja, pajupillejä, telttaillut kesät saaressa, veneilleet merellä ja puuhastelleet vaarin työpaikan verstaalla jos mitä vimapaimia. Hänellä on pappa (miehen isä) joka nikkaroi mökillämme ja antaa lapsen osallistua myös.

Ei ole niin yksikertaista katkaista välejä ja jättää taakseen, itse tein näin ja mietin aina välillä olisiko mikään toisin, JOS?