minäkin syytin ennen kaikkia ja kaikkea, selitin syitä miksi join.
vuosien jälkeen tajuan nyt, että eniten minä valehtelin vain itselleni.alkoholisti ei tarvi syytä juoda, siksi se on sairaus,tosin meistä moni sen asian pystyy myöntämään vasta kun se on jo liian myöhäistä
.en ole milläänlailla uskovainen, mutta se on jokin korkea voima se kuningas alkoholi.sitä ei voi kenelläkään selittää, joka ei ole itse alkoholisti.sitä voimaa ja sen otetta ei pysty sanoinkuvaamaan.
nykyään "kunnioitan" alkoholia niin paljon, että pelkään sitä kuollakseni, ja tiedän etten voi enää sortua siihen edes pisaraakaan, koska tiedän että olen sen vallassa täysin sitten, ja kaikki työ ja ponnistelut menevät hukkaan, ja itse olen jo niin pitkällä matkalla, ettei menneisyyteni takia kehoni enää fyysisesti/psyykkisesti sitä kestäisi, jos en ehtisi kuolla juomiseen, tappaisin luultavasti itseni, koska en enää kestäisi sitä helvettiä.
loppuelämäni tulee oleen kaksintaistelu hetki hetkeltä alkoholia vastaan. tänään olen selvä, mutta en voi luvata varmasti edes itselleni että olen huomenna,saati että lupaisin muille.
isästäsi en tiedä, mutta kertomasi perusteella, hän ei "vielä" juo ns paljon (toki seki on kaikilla henk.kohtaista määrien suhteen), mutta ehdottomasti hän on alkoholin suurkuluttaja.
en ole mikään lääkäri, mutta itse olen todennut seuraavan asian:
kohtuukäyttäjästä lipsahtaa helposti suurkuluttajaksi.
suurkuluttaja jos tajuaa huolestua itse tilanteesta ja vähentää alkon käyttöä, on mahdollista oppia uudestaan olemaan kohtuukäyttäjä MUTTA jos suurkuluttaja ei tajua juomisen olevan ongelma, niin edessä on alkoholisti, joka joutuu juomaan pakonomaisesti, ja alkoholisti ei enää pysty vähentämään juomistansa, jotta olisi "vain" suurkuluttaja,puhumattakaan, että pystyisi vähentämään siinä määrin, että olisi kohtuukäyttäjä.
alkoholistin ainoa tie pelastaa (mitä pelastettavissa on..) on täysraittius.
en halua olla pessimisti, olen vain realisti, mutta usein se menee niin, että ihminen tajuaa vasta sitten oman juomisen olevan ongelma, kun kaikki (perhe,työ,rahat,talot,ystävät,terveys jne) on menetetty, ja silloin ei välttämättä moni näe enää syytä yrittääkään auttaa itseään :/