Alkoholin käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isovanhemmilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isovanhemmilla

Vieras
Mitä mieltä olette jos annatte lapsenne hoitoon mumolaan ja siellä käytetään alkoholia? Omasta mielestään ovat kyllä skarppina koko ajan mutta jos hoidettava lapsi on 3 vuotias niin eikö pitäisi olla selvinpäin silloin. Entä se jos juovat silloin kun lapsi on jo pistänyt nukkumaan? Nyt syyllistetään minua että ajattelen vain itseäni enkä lapsen parasta kun en anna yökylään enää. Olenko itsepäinen?

Hei,

Olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä, että jos annan lapseni hoitoon, en voi ymmärtää alkoholin käyttöä. Ja on aivan sama, minkä ikäinen lapsi on, vanhemman lapsen hoitaminen ei oikeuta myöskään juomaan, saati sitten noin pienen tai pienemmänkin. Et ole itsekäs, olet suojelevainen, joka on MINUN mielestä TÄYSIN NORMAALIA. Minä ainakin haluan antaa lapseni hoitoon siten, että tiedän kaiken menevän hyvin ja voin luottaa hoitopaikkaan. Kun kuvassa on mukana alkoholi, en luota asioiden mutkattomaan kulkuun enää ollenkaan.

Itse en antaisi minkään ikäistä lastani hoitoon paikkaan, jossa ollaan alkoholin vaikutuksen alaisia. Entä jos tulisi oikea hätä ja täytyisi viedä esim. sairaalaan/lääkäriin? Ja muutenkin. Jos ei pysty olemaan juomatta silloin kun on lapsi hoidossa niin eipä tarvi sitten lasta hoitaa. Ikävää, jos sinau syyllistetään tästä. Täytyisi lapsesi isovanhempien kyllä katsoa nyt peiliin.

Olen kyllä Sennin ja Anun kans samaa mieltä. Itse en hyväksyisi tuollaista ollenkaan, jos isovanhemmat haluavat lapsenlapsensa yökylään, on heidän oltava sen verran vastuuntuntoisia, että alkoholia ei tarvitse silloin ottaa. En myöskään haluaisi krapulaista mummoa tai pappaa lapsiani hoitamaan. Et siis ole itsekäs vaan todella vastuuntuntoinen ja järkevä toisin kuin sinua syyllistävät isovanhemmat.

AP ei kertonut kommentissaan kuinka paljon hänen isovanhemmat ottavat kerrallaan. Jos kyseessä on ihan oikeat kännit, niin olen samaa mieltä, mutta jos kyseessä on esim. saunakalja ja pari lasi viiniä lauantai-iltana, niin sitten on mielestäni pipo vähän kireällä. Itselläni on puolivuotias poika ja minua ei todellakaan haittaa, että isovanhemmat lapsenvahtina ollessaan ottavat maltillisia määritä alkoholia (esim. 4 annosta illan aikana). Otanhan minä itsekin lapseni seurassa viiniä tai siideriä, mutta sillä tavalla, että varmasti pystyn lapsestani huolehtimaan. Itseasiassa kun joku isovanhemmista jää vahtimaan ja jää meille yöksi, niin varaan keittiön pöydälle esim. viiniä tai yömyssyä ja sanon, että siitä saa vapaasti ottaa. Kertaakaan ei ole ollut niin, että sitä olisi mitenkään hulvattomasti kulunut ja että minulle olisi syntynyt sellainen fiilis että nyt ei ole mummu ja pappa oikein olleen hoitokunnossa. Sairaalaan tai terveysasemalle voi mennä taksilla. Mutta näin siis meillä.

Heips! Äitini on alkoholisti ja myönsi tilanteen vihdoin myös itselleen. Välillä voi olla kuukauden putki ja välillä selvänä pitkiä aikoja. Tyttäreni on hieman alle 3v. ja poika syntyi 4pv. sitten. Meillä on hyvin tiukka linja siitä ettei hän edes näe lapsiani humalassa tai krapulassa saati sitten että kelpaisi hoitajaksi. Minua saa pitää tiukkapipoisena mutta näin meillä. Meillä äitini hyväksyy tilanteen koska tietää että toinen vaihtoehto on ettei saa nähdä koskaan. Isäpuoleni oli alkoholisti (silloin äitini ei vielä juonut) ja muistan itse asioita lapsuudestani jo alle 4v. tapahtumia joita en haluaisi muistaa. Itse haluan suojata lapseni niiltä kokemuksilta.

Ei se lapsi varmaan niin usein ole isovanhemmilla hoidossa, etteikö sitä aikaa pystyisi olemaan selvinpäin. Jos kyse on vaikka yhdestä viikonlopusta kuukaudessa, pitäisi se onnistua ilman alkoholia. Muuten on aihetta epäillä jonkin asteista alkoholiriippuvuutta.

Jos alkoholi on isovanhemmille tärkeämpi tai edes yhtä tärkeä kuin lapsenlapsi, on tilanne aika huolestuttava.

Sinä ajattelet nimenomaan lapsesi parasta, kun et anna lastasi isovanhemmille hoitoon, jotka käyttävät alkoholia kun lapsi on heillä hoidossa.

Mun vanhemmilla (nyt jo eronneet) on kans kummallakin jonkin asteinen alkoholiongelma. Mä olen kans 0-toleranssilinjalla. Se, mikä on ikävää, niin kun viet lapsen sinne hoitoon ovat selvin päin, kun haet, niin humalassa. Nyt olen tehnyt selväksi sen, että isompaakaan en jätä mummin luo, ellei ole TÄYSIN ilman (muuttuu minua kohtaan ärsyttäväksi jo parin kaljan jälkeen). Haen vaikka lapseni pois, kun nyt se on mahdollista, koska olen äitiyslomalla. Pitää olla sen verran kunnioitusta myös isovanhemmilla lapsiaan ja lapsenlapsiaan kohtaan, ettei silloin ota, kun on suuri vastuu harteillaan.

Mehän vanhempina heidän hoitoonsa luotamme, koska lapsemme sinne annamme hoidettavaksi tai kylään leikkimään.

Meillä mennään vähän samoilla linjoilla ""liberaalin"" kanssa että kyllä isovanhemmat voi sen 2-3 kaljaa silloin ottaa kun meidän lapset on heillä hoidossa. Mutta ei yhtään enempää eikä missään nimessä mitään kännejä. Olen isovanhemmille tämän selvittänytkin monesti ja ovat samaa mieltä. Viikonloppuisin he yleensä vähän enemmän ottaa mutta ei silloin kun meidän muksut ovat siellä hoidossa yön yli. Tämä tapahtuu noin 1-2 kertaa vuodessa. Ehkä kerran kuussa he katsovat arki iltana muksuja tunnin pari että käymme esim vanhempain illoissa ja silloin isovanhemmat eivät ota mitään vettä väkevämpää. Otan joskus lauantaina itsekin saunan jälkeen pari siideriä. Että AP minkälaisista määristä on kyse?

Liberaalin kanssa myös samoilla linjoilla. Suomessa ollaan jotenkin kummallisia tämän alkoholin kanssa. Vähän niinku on-off -meininkiä. Aivan kuin alkoholin nauttiminen olisi sama asia kuin perskänni. Lasillinen viiniä ruoan kanssa lauantai-iltana on ihan sallittua raskausaikana, imetysaikana sekä myös isovanhemmille. Itse en 1. kolmanneksen aikana ottanut pisaraakaan, mutta sitten myöhemmin sillointällöin lorautin alkoholittoman sekaan pikkuisen ihan ehtaa ja sain juoda ison lasillisen viiniä. Imettäessä olen myös saunakaljani juonut ja lauantai-iltana pojun mennessä aikaisin nukkumaan saatan otan lasin, pari viiniä. Miksei sitten isovanhemmat voi samaa linjaa noudattaa? Eri asia on tietysti alkoholistit.

Voihan sitä tietysti ottaa alkoholia mutta MIKSI sitä pitää ottaa silloin kun on pikkulapsia vastuulla.

Itse en antaisi myöskään minkään ikäistä lastani hoitoon paikkaan jossa tiedän, että viinaa juodaan.

Minä lopetin alkoholin käytön kokonaan koska en halua antaa lapsilleni juomisen mallia.

Meillä taas on ajateltu tuosta mallin antamisesta niin, että haluamme kotona näyttää lapsille fiksun tavan käyttää alkoholia. Mielestämme parempi niin, ettei saa sitä perisuomalaista kuvaa alkoholin käytöstä. Lauatai-iltana syömme yhdessä hyvin, yleensä kynttilänvalossa. Lapsilla ruokajuomana maitolasin jälkeen limpparia ja aikuisilla viiniä. Jutustellaan ja nautiskellaan. Viikon kohokohta! Aikuiset eivät ole koskaan kännissä lasten nähden, äiti ei oikeastaan koskaan muutenkaan. Iskä joskus todella harvoin. Alkoholi on meillä siis ruokajuoma ei humaltumista varten nautittu.

Mutta jokainen taplaa tyylillään ja jossakin vaiheessa meidänkin lapsista tulee aikuisia omine tyylineen!

mun tytölle on sattunut vahinko 3 v iässä kun oli hoidossa isäpuolensa äidillä. tämä mamma ei kyllä myöntänyt olleensa silloin humalassa, mutta selvisi myöhemmin vähän muissa yhteyksissä...

kyllä mäkin haluan antaa lapsille fiksun mallin alkoholin käytöstä kotona. mutta hoitoon en enää jätä ihmisille, joilla on taipumus kännätä - vaikka lupaisivatkin olla selvin päin.

Minunkin vähän reilu viisikymppiset vanhemmat juhlivat aika railakkaasti tietääkseni melkein joka viikonloppu. Minä en kanssa ole jättänyt enkä varmaan tule jättämäänkään vauvaa sinne hoitoon ainakaan yökylään. Äitini on kyllä tosi hyvä hoitamaan lapsia ja muuten he ovat aivan ihania, mutta en halua että lastani hoidettaessa juodaan. Ikävintä on juuri tuo syyllistäminen ja ""siveyden sipuliksi"" haukkuminen. Pelkään juuri sitä, että jos jotain sattuisi, kukaan ei olisi ajokunnossa. Taksin, ambulanssin tms tuleminen saareen mökille kestäisi kauan. Ja toisaalta mielestäni siinä on myös kyse sellaisesta kunnioituksesta tai muusta. Onko se viina tärkeämpää kuin lapsen täysin taattu ja varma turvallisuus. Eikö se lapsen kanssa oleminen jo tuo riittävästi iloa. Ei tosiaan pari lasia vinkkua haittaisi, mutta heillä juominen on yleensä aika humalahakuista, vaikka ihan skarppina väittävätkin olevansa (niinkuin humalaiset yleensä). Muutenkin ärsyttää suunnattomasti heidän ""ilo ilman viinaa on teeskentelyä"" -mentaliteettinsa, mutta se onkin sitten jo toinen tarina.. Teet fiksusti ettet anna lastasi hoitoon jos juovat. Pidä vain puolesi ja yritä olla välittämättä syyllistämisestä! Niin minäkin teen. He tekevät itse valintansa haluavatko olla lapsenlapsensa kanssa vai ei.

Vai on 2-3 kaljaa jokun mielestä illan aikana ok, kun lapset on hoidossa? Itse olen moisen annoksen jälkeen kännissä, vaikka kuinka hitaasti otettuna. Mä jotenkin ymmärrän vaikka yhden saunaoluen, mutta mun mielestä lasten kanssa pitäis olla selvinpäin.

Itse muistan lapsuudesta, kun olimme mökillä isovanhempien kanssa ja mummilla ja papalla oli kerran jos toisenkin ""juhlat"". He saattoivat aloitella just saunaoluella tai parilla ja olla pikkusen hiprakassa alkuillasta. Meitä lapsia juoksutettiin hakemaan kellarilta uusi kaljapullo ...""ottakaa itsellenne samalla limua"". Kun me lapset olimme sitten nukkumassa (tai niin ne aina luulivat), niin alkoi kännäys. Eipä ollu kivaa, kun mummi ja pappa oli humalassa. Olo oli monesti kurja ja hiukan turvaton jo alkuillasta ja ei se limpparikaan oikein maistunut, kun tiesi mitä tuleman pitää. Me olimme sentään jo ala-asteikäisiä, et miten turvaton se olo onkaan sillä vielä pienemällä, joka ei ehkä edes ymmärrä miksi mummu tai pappa on toisenlainen kuin yleensä.

Niin me olemme erilaisia, sinä sanot olevasi kännissä 2-3 oluesta, minulla taas pää kestää toistakymmentä paukkua ilman sen kummempaa, ja enemmänkin voin juoda pitkän session ainana menemättä mitenkään sekaisin, aamulla olen jopa työkunnossa, jos aloitus on ollut alkuillasta.

En toki tarkoita, että joisin näin oman vauvani läsnäollessa, tarjoilen vaan näkökulmaa siihen, että kaikkiin tuo 2-3 lasillista ei vaikuta sen kummemmin, aínoastaan auton rattiin ei ole asiaa, mutta taksit kulkee.

Siis onko lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, KAIKKI eivät tule humalaan esim. 2-3 lasillisesta.
Ja jos sitten oikein tarkaksi mennään, niin lapset vaan huostaan ihmisiltä, jotka koskeekaan edes yhteen saunaolueeseen ennenkuin lapset 18 v.
MUTTA, toki jokaisella on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi, kun lapset hoitoon jättää, puhukaa ihmiset asiat selviksi!

puhukaa hyvät ihmiset isovanhempienne kanssa, niin ei tarvii päätänsä verille raapia.
Ja jollei puhetta ymmärrä, niin jättää sen hoitopaikan sit käyttämättä.

Niin,nykyäähän neuvolat suosittelee alkoholin suhteen ehdotonta ei-linjaa koska ei ole pystytty selvittämään kuinka pieni määrä siihen lapsen kehitykseen vaikuttaa.Olimme ystävättäreni kanssa samaan aikaan raskaana ja tuttavani aina sanoi että ""ota sinäkin siideri,se rentouttaa..."".Nyt hänen lapsellaan on todettu ADHD!Itse EN käytä alkoholia raskaana ollessani ettei sitten myöhemmin tarvitse katua!Ja niille jotka puhuvat näistä vanhan ajan konjakki/oluenjuonti ohjeista,kuinka paljon niitä aikuisia taas olikaan joilla on vasta nyt todettu tämä ADHD,vaikka oireet on ollu vuosikymmeniä?Ja muistakaa että jos veressänne on alkoholia ja imetätte,myös vauvanne veressä on alkoholia.
Ja alkuperäisestä aiheesta sen verran,entäs jos hoitajalla on promilleja ja sattuu jotain...?Silloin tulee kiltti sossun täti ja vie lapset turvaa ellei vanhempia tavoiteta.Ja jos tavoitetaan niin sossu tarkkailee perhettä joka tapauksessa!

Yhteistyössä