Alkoholi ja alkuraskaus.

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei. Minun tilanne on tälläinen, että olen raskausviikkojen 1-5 aikana nauttinut alkoholia (olutta,siideriä tai lonkeroa mut en viinoja tai muita väkeviä) sekä olen satunnaisesti polttanut tupakkaa. Raskaus tuli meille yllätyksenä enkä todellakaan tiennyt olevani raskaana kun käytin alkoholia. Nyt laskiessani suurin osa tuosta alkon käytöstä on tapahtunut ENNEN ovulaatiota ja muutama kerta ovulaation JÄLKEEN sekä yksi kerroista mahd. Kiinnittymisen jälkeen. Onko tuohoa alkiolle/sikiölle voinut aiheutua? En todellakaan olisi juonut JOS olisin tiennyt olevani raskaana. Ja lisäyksenä minulla on todella pitkät ja epäsään. kierrot joten siitäkään syystä en epäillyt raskautta vaan luulin menkkojen olevan "myöhässä" kuten aina pitkässä kierrossa.

vierailija
Tuohon ei valitettavasti kukaan täällä, eikä terveydenhuollossakaan, osaa varmaksi vastata. Todennäköisyys esim. kehityshöriöille on pieni, vaikkakin mahdollinen. Jos jotain vakavaa olisi aiheutunut, niin luontoäiti kyllä hoitanee homman omalla tavallaan.

Kielletyille aineille altistuminen kun on jo tapahtunut, ei asialle voi enää mitään tehdä ja varmaksi seuraamukset siitä selviää vasta lapsen synnyttyä. Kyllähän jotkut käyttää huoletta raskausaikana vaikka huumeita ja silti voivat saada terveen lapsen. Samoin terveet elämäntavat koko raskausajan omannut voi saada sairaan tai kehityshäiriöisen lapsen.

Koita olla asialla stressaamatta, sillä se ei ole hyväksi kummallekaan teistä. Nyt vaan koitat pitää mielen iloisena ja nauttia raskaudesta. Lohduttaudu ajatuksella, että et tehnyt sitä tahallsesti, ja armahda itsesi syyllisyydestä. Onnea uuteen elämänvaiheeseen!

vierailija
Tuskinpa mitään vahinkoa on käynyt, ymmärtääkseni alkio on ekat viikot (johonkin rv6 saakka) ruskuaispussin varassa eikä siis edes yhteydessä äidin verenkiertoon mitenkään.. luonto sen näin järjestänyt jotta nainen ehtisi tajuta raskauden. Itsekin aikoinaan kun en tiennyt vielä ja oli juuri juhannusviikonloppu, otin joitakin kaljoja ym. ja jopa pirtuakin, taisin tupaikoidakin, ja seuraavan viikon alussa sitten muistaakseni oli rv5+ jotakin kun tein testin, ja ihan normaali tyyppi sieltä sitten tuli.

Kätilön kahvitunti -podcastissa naistentautien erikoislääkäri myös mainitsi tästä aiemmin mainitusta muutaman viikon ”varoajasta” jolloin alkio ei vielä ole äidin verenkierron kanssa yhteydessä. Se oli kakkoskauden toinen jakso jos haluat kuunnella :) samoilla linjoilla aiemman kommentoijan kanssa, koita olla stressaamatta!

Yhteistyössä