Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Meillä autto kiinteet kakkaan! Oli 2kk ikäsestä asti niitä viikonkin taukoja ja sellasta savimaista sit kun oli niin pitkään ollut, nyt tullut melkein päivittäin (joskus 2 kertaa) ja on paljon "löysempää".. vaikka siis en oo vettä antanut.. eli tämäkin taitaa olla ihan tapauskohtaista..
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Hei! Olen vielä tuolla alkionsiirroista plussanneiden puolella, synnytystä odotellessa nyt rv 40+4 :)

Haluaisin teiltä kokeneemmilta kysyä vauvan peittoasiasta. Kun joka puolella tuntuu olevan siitä että ei mitään ylimääräistä sänkyyn, ei tyynyä, ei pehmoleluja, ei ehkä edes peittoa tai reunapehmusteita, niin miten te olette asian ratkaisseet? Mua siis muutenkin lähtökohtaisesti mietityttää ja pelottaa tämä nukkumisasia kun vastasyntynyt on niin täysin avuton. Unipussia jotenkin vierastan mutta en tiedä, voisiko se sitten kuitenkin olla hyvä ja turvallinen ratkaisu. Pelkässä yöpuvussa nukkuminen arveluttaa vauvan puolesta, voiko se olla mukavaa, vaikka lämpöä olisikin tarpeeksi. Sitten olen miettinyt myös erilaisia peittoja, voisiko käyttää jotain harvaan kudottua villapeittoa?

Kuinka te olette asian ratkaisseet vai oletteko edes sen kummemmin asiaa miettineet :-D ?

Kiitos jos jaksatte vastata ja mukavaa vappua kaikille :)

Karhurouvanen 40+4
 
@Karhurouvanen ei tosiaan peittoa kannata. Unipesäkin on useiden lähteiden puolesta liian vaarallinen kun siinä on pehmeät reunat. Peitot siitäkin huonoja, että pienet jalat kun sätkii paljon niin se ei kyllä vaan pysy päällä.
Meillä molemmat lapset syntynyt kevätkesällä, toinen ennen vappua ja toinen kesäkuun alussa. Molemmat on nukkuneet kainalossa pelkällä vaipalla. Mulla on ollut sellanen vauvojen pehmeä viltti päällä omalla kropalla silleen, että vähän vauvan päällä myös. On ollut itsellä ainakin synnytysten jälkeen tosi lämmin koko ajan niin ei ihan peiton alla ois voinut nukkua mikä ei myös ois ollu vauvan kanssa hyvä ettei vauva "huku" sinne alle. Ja vauva saa ihokontaktia siinä yölläkin kun itse olen ollut pelkät imetysliivit ja alushousut jalassa hänen vieressä. Meillä siis ollut aina 23-25 makkarin lämpötila.

Meillä on pinniksessä aina ollut reunapehmusteet, mutta kumpikaan ei ole nukkunut siinä öitään ensimmäiseen 6-8kk ikään, joten pahin riski ollut ohitettu. Se pehmustehan on lähinnä ehkä sitä varten, että pienet jalat tai kädet jää pinnojen väliin ja tulee itku yöllä jos ei saa pois, mutta ihan vastasyntyneet nyt ei siellä pinniksessä seilaa yhtään kuitenkaan. Toki pinnis on TOSI iso pienelle vauvalle, meillä esikoisen kanssa yritettiin aluksi nukuttaa pinnikseen äitiyspakkaus laatikon sisällä. Varmaan vauvakin tuntee olonsa turvallisemmaksi pienemmässä tilassa kun vasta tullut masun lämpöisestä ja tiukasta yksiöstä.

Tietty eri asia jos heti haluaa totuttaa vauvan pinnasänkyyn niin sitten vaatetta, mutta ei peittoa. Unipussit on kyllä käteviä ja hyviä kun ovat alhaalta auki niin saa vaikka yölläkin vaippaa vaihdettua ilman että tarvii ottaa kokonaan pois. Jotkut vauvat voi haluta/tarvita kapalointia taas, jos ovat kovia huitomaan. Toki jokainen vauva on yksilö, toiset vilukissoja ja toiset kuumakalleja ja nopeasti sen sitten huomaa mikä omalle vauvalle paras.

Tsemppiä loppumetreille, tervetuloa sitten ihmettelemään uutta elämää tänne kun vauvaudut! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Kiitos vastauksesta ja kokemuksien jaosta @Mandala :) Eli sen peiton käytön ainakin voin unohtaa. Myöhemmin sitten tietty eri asia mutta ne ensi kuukaudet erityisesti mietityttää.

Toi vieressä nukkuminen on varmaan hyvä kaikinpuolin mutta mä en itse sitä uskalla, pelkään että jos vauva jäisi alle, meillä on sänky vain 140 cm ja olen itse sellainen pyörijä ja nukun usein todella sikeästi enkä herää vaikka pommi räjähtäis :p

Meillä on omassa makkarissa vauvalle sellanen pieni kärrättävä ensisänky, se Stokke sleepi mini, ja sitten vauvan huoneessa on myöhemmälle ajalle tavallinen pinnis. En ole kuitenkaan nyt laittanut reunapehmusteita siihen ensisänkyyn ja taidan jättää laittamatta. Kapaloihin en ole perehtynyt ollenkaan, täytyykin katsoa. En tiedä voisiko se unipussi tai kapalo sitten olla ratkaisu, pelkillä vaatteilla nukkuminen tuntuu tosiaan jotenkin oudolta mutta toisaalta voisihan sitä sitten käytännössä ehkä kokeilla :) Unipussia tai kapaloa meillä ei ole mutta saahan sellaisen toki nopeasti hommattua. On kai se unipussi turvallinen ettei vauva voi mitenkään päästä uppoamaan sinne sisään.

Meillä on makuuhuone tosi kylmä, en tiedä lämpötilaa mutta mies kutsuu sitä aina ”jääkaapiksi” ja pyrkii sulkemaan oven ettei kylmää ilmaa tule muihin huoneisiin :-D Täytyy lisätä lämpöä vauvan saapuessa. Olen itse vaan tällainen kuumailija ja nyt raskausaikana erityisesti, käyn päivittäin vähän ”ulkoilemassa” mekko päällä pihalla kun on niin ihanan vilvoittavaa.

Mukavaa vappua kaikille vauvoinenne❤ Ja kiitos Mandala, riennän tänne puolelle oitis heti kun vauvaudun, olen seuraillut keskustelua täällä jo jonkin aikaa ja tosi kivaa porukkaa tuntuu olevan ja mielenkiintoista keskustelua ja ennen kaikkea kokemuksia ja neuvoja! Lisäksi tämä hoitoalkuisuus tuntuu niin yhdistävältä, jotenkin eri asia olla ”omien parissa” :-D
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
@Karhurouvanen tsemppiä loppurutistukseen! Mulla tuo peittoasia oli lopulta harvoja mitä en yliajatellut ja panikoinut jajaja.. luin kyllä etukäteen siitä ettei "saisi" olla ja se iski hämmennyksen ja ahdistuksen että mitä ihmettä, ainahan lapset on peiton alla nukkuneet!!!! Mut jotenkin sit lopulta en asiaa sen enempää ajatellut, vaan meillä kyllä on ollut hänen sängyssä (mikä siis on sellanen kapee sivuvaunu meidän sänkyyn) ni aina se pakkauksen peitto.. Tosin eihän hän siinä ihan pienenä juuri koskaa nukkunut vaan nukuttii jättimäisessä löhönojatuolissa tyynyillä tuettuna jne, koska hän ei nukkunut kun tissillä, mutta siinäkin kyllä oli aina meillä joku huopa, oon ite ihan vilukissa. Mutta siis se miks lopulta varmaan päätin vaan antaa olla on se että kun oltiin (teho)osastolla, niin kun siitä lämpökaapista, missä oli ihan vaippasillaan tietty, pääs minun kanssa omaan huoneeseen, niin siellä sit pukivat ja ihan oli aina peittopäällä, jonka lisäs pikkulonkero lelu ja sellanen fleesestä tehty täytettä "käsi" millä tukivat joskus et pysy tietyssä asennossa, mutta joskus laittovat vauvan "yli" sen poikittain et tuntis kai "turvallisuutta".. en tiiä sit.. myös pinnasuoja siinä sängyssä on.. Mutta mulla taas toi vieressä nukuttaminen sändgyssä tuntuu kans siltä eieiei.. siks en oikeestaan oo koskaan syöttänyt sängyssä kun sit nukahtas siihen ite ja tiiä mitä, parikertaa vaan imetin ja eihän siinä mitään käynyt mutta pelotti itseä, niin aina nousen yhäkin makkarista nojatuoliin olkkariin imettää (toki mulla on siis myös se kun maitoo tulee niin paljon et aina toisen tissin samalla pumppaan niin siksikin ollut vähän pakko), nyt joskus koitin sängyssä et olisin saanut tainnutettua päikkäreille niin se tuntu hirveen hankalalta, en osannut saada mitenkään hyvää rentoa asentoa ite.. mutta kaikille varmaan ne omat parhaat tavat kehkeytyy.. :) Luota omaan maalaisjärkeen! Nytkin aina peittelen hänet yöllä, meillä ei oo makkarissa lämmöt päällä ja yöllä kun on ovi kiinni (ettei kissat tuu) ni menee aika viileäksi.. vaikka monesti myllää sen pois ja laitten sitä sit pitkin yötä takas.. mut luulen et kesällä voi olla ihan eri tilanne.. Kapaloitia kaikki tuputti mulle kun vauva oli niin rauhaton ja ei nukkunut, mutta en saanut kyllä häntä kapaloitua.. yritin joskus mut väänti vaan ittensä pois.. Jos on tosiaan kylmä makkari niin ainakin ihan pienellä kyllä jotain lämmikettä ois oltava kun ei vielä se oma lämmönsäätely pelitä..

Nyt taas uusi pähkäily.. hammastahna?!! Meillä siis eka hammas just just puhki niin neuvolasta saatiin hammasharja ja kehotus harjata aamuinilloin ja iltaisin tahnan kaa... hmm.... itse en nyt ehkä ihan vielä siihen tahnaan lähtis. Miten ootte muut tehnyt.. harjausta toki on hyvä varmasti alkaa tekee niin tulee rutiini mut eikö muka riitä aluksi ihan "vesipesu"?

Ääh, lopetin eilen luovuttamisen ja tuntuu et tissit oikeen riehaantunut!!! Palautin tietty sen ison pumpun pois ja aattelin et tolla aventin pumpulla en varmaan sit mitään saa ees tulee, ni tuntuu et tulee kahta kauheemmin.. ei kuitenkaan voi seinään lopettaa pumppaamista, sit aina et vähän otan et en tyhjäks asti ja hups ai tulikin jo 100ml.. hukun kohta maitoon.. pitää niitä vanhoja heittää pakkasesta pois ja laittaa sinne uudempaa, vaikka tuskin niille mitään käyttöä koskaan tulee olemaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Meillä 1v9kk ei vieläkään juurikaan käytä peittoa, vaikka sellainen sängystä löytyykin. Ihan vauvana nukkui unipussissa, meillä oli sellainen hyvä ja napakka. En muista nyt nimeä, mutta voi kaivella jahka ehdin ja muistan :) Tyynyä ei ole käyttänyt muuta kuin ihan alussa sellaista pandatyynyä kun oli vähän vino pää.
@Domi tissimaitoahan voi käyttää lapsen ruoissa vielä vuoden päästä pakastuksesta :)
 
Joo joo hammastahnaa vaan suoraan. Katsot tietty että on lasten. Ihan tosi vähän sipaiisee siihen harjaan, että just ja just näkee.

Tuosta perhepedistä ja sikeistä unista. Vauvat kun voivat olla tosi kovia heräilemään varsinkin aluksi niin kyllä äiti kaikkeen ääntelyyn herää. Tai siis en ole koskaan kuullut, etteikö joku äiti havahtuisi pienimpäänkin ääneen. En ole koskaan kokenut etteikö uskaltaisi vauvan kanssa nukkua kun tosiaan kaikkeen sitä havahtuu, joskus liiankin helpolla. Uskon luonnon näin suunnitelleen tarkoituksella. Meillä mies nukkui esikoisen kanssa koko ajan meidän vieressä, kyllä ne vaistot useilla isilläkin toimii. Tämän kuopuksen kanssa hän muutti vähitellen sohvalle kun mimmi on niin huono nukkuja ja mies töissä olosuhteissa jossa ei voi olla koomassa univajeen takia.

Niin ja peitosta. Meillä kohta 4v ei edelleenkään nuku peittonsa kanssa. Joskus ollut vaiheita että kun kysyy haluaako niin haluaa, mutta aina potkinut pois unissaan. Nyt ei edes ole halunnut pitkään aikaan. Halusi myös talvellakin usein nukkua pelkissä boksereissa vaikka yritin pakottaa jotain vaatetta kun just ei peittoa käytä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Joo siis just kuumennettuna voi käyttää 12kk :)
Mä olin luullu kans että aluks käytetään vaan vettä, ja vähän aikaa käytettiinkin tai sit fluoritonta lasten hamnastahnaa. Sit aika pian neuvolassa sanottiin kyllä että fluorillista hammastahnaa pitää käyttää jo heti.
Mä pelkään ton tytön hampaiden puolesta, kun juo tuttipullosta edelleen aika usein. Osaa siis jo juoda ihan lasisestakin vesilasista, mutta nyt jotenkin taas lipsahdettiin siihen että päikkäreilläkin saa ekana pullon että nukahtaa. Vaatii jo vaunuihin päästessä että ”biijja, biijja!”. Se ja yömaito pitäis saada pois, mutta ei meinaa oma jaksaminen millään riittää tällä hetkellä. Jospa kesälomalla viimeistään... Illan vellipullo saa olla vaikka kolmivuotiaaksi mun puolesta, päivän ihanin hetki kun käperrytään tytön kanssa sohvannurkkaan lukemaan iltasatuja ja juomaan velliä. Muuten ei jaksa paljoa olla paikallaan, mutta illalla lukee mielellään sylissä vaikka 45min.
Nyt on muuten alkanut tytöllä mielikuvitus laukkaamaan ihan kunnolla, saattaa leikkiä hiekkalaatikkoleikkejä lattislla kuvitellen että parketti on hiekkaa, ja käy mielellään ”uimassa” tilkkutäkin sinisessä ruudussa :D Kirjojen hahmoillekin keksii välillä uusia tehtäviä ja tarinoita. Sanoja tulee koko ajan enemmän, nyt tuli eka kolmitavuinenkin, ”kipavi” (=kirahvi). En kyllä muista että olisi hirveesti puhunut vielä 12kk iässä. Ehkä joku äitä ja anna tms tais tulla.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Roxanne ja Mandala
Mä ostin sen unipesän ennen kuin luin ettei olekaan ok, no, meni meillä koiralle :D Pinnasängyssä on ohuet pehmusteet enkä koe että niistä olis pystynyt olemaan vaaraa missään vaiheessa. Aika nopeasti myös huomasin, että meillä on rauhallinen nukkuja, ei juuri liiku öisin (siis nukahtamisen jälkeen, nukahtaessa pyörii kyllä hyrränä ellei ole tissi suussa), joten oma peitto on ollut vyötäröön asti päällä aika varhaisesta asti. Siihen asti kun tulee viereen, sitten ollaan mun peiton alla silleen väljästi. Olen Mandalan kanssa samaa mieltä siitä että äidinvaisto havahduttaa väkisin vauvan liikkeisiin, mutta toisaalta jokainen kyllä itsensä tuntee ja vaistonsa mukaan toimii. Meillä mä taas en luota yhtään miehen nukkumiseen, mutta mies kyllä muutenkin viettää mieluummin öitä työhuoneessa, "jotta me saadaan paremmin nukuttua" eli että hän saa :D

Meil oli välillä käytössä sellainen yöpuku-unipussi, tosiaan vaipanvaihtoa öisin helpotti siihen asti, ettei tarvinnut enää vaihtaa.

Mä olen nyt korona-aikana liikkunut ja jumpannut ihan kiitettävästi, joskin harmittaa, että juuri ennen koronaa olin aikeissa varata erkauma-fyssarin että tietäis saako treenata vatsoja. Yhä on olo, että erkaumaa on jonkun verran, vaikkei mahdukaan kuin noin 2 sormea siihen koloon navan kohdalla. Noustessa istumaan makuulta esim. huomaa ettei vatsalihakset meinaa toimia.

Tälleen vanhemmalla iällä fyysiset asiat muutenkin paljon enemmän esillä kuin esikon kanssa 9 vuotta sitten. Käsille on tosi raskasta kanniskella tota 8,5-kiloista, esim. toinen peukalo on nyt kroonisesti kipeä ja jumiutuu aina öisin kokonaan. Muutenkin on kädet ja olkapäät kipeät kaiken aikaa. Ärsyttävää! Asiaa ei toki auta, että illat vietän usein läppärin kanssa sängyssä makkarissa...

Toivottavasti kaikilla oli kiva vappu! Me käytiin autoajelulla ja merenrannassa syömässä munkit, ja ystävien kanssa ollut virtuaalikilistelyjä. Toi nekin tunnelmaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@marrasmai meillä poika joi aamumaidon tuttipullosta vielä reilusti yli 2v, en muista tarkalleen, varmaan ehkä 2,5v asti, yli 2,5v asti oli unitutti satunnaisesti käytössä myös. Kun lakkasi pyytämästä aamumaitoa enkä itsekään joskus ollut enää muistanut, niin se vaan sitten jäi itsekseen. Eikä hänen hampaat törrötä ulkonevasti mitenkään. Mun mutsi joskus kertoi mun syöneen tuttia neljä vuotiaaksi asti kääääk ja mulla siis jouduttu oikomaan hampaita koska yläetuhampaat törrötti eteenpäin jonkin verran. Oon täysin varma nyt tän tiedon saatuani, että johtui pitkästä tutin syömisestä ja oon vähän mutsille siitä katkera koska en ole voinut sietää mun hampaita UGH. Mutta siis en usko tuttipullosta noin pienenä olevan pahaa haittaa, sanoi hammasihmiset mitä tahansa.

Ja siis jos se yömaito ei teidä rasita hurjasti niin en pitäisi sen kaa kiirettä jos se teidän elämää helpottaa selvästi. Ja helpottaminen voi olla jo vaan sitä, ettei tarvi uuden opettelua tehdä just nyt tai heti. Kyllähän meilläkin varmaan yöunet paranisi jos jonkin unikoulun järkkäisi, mutta ei ole voimavaroja niin odottelen ajan auttavan, ja jos ei auta niin ennen töihin paluuta mietitään uudestaan.

Iiihana toinen :D mahtavaa huomata just lapsen mielikuvituksen tuotokset, näin kohta neljä vuotiaana pojalla jo tosi huikeat mielen tuotokset, olisi mahtavaa pystyä näkemään ja kokemaan maailmaa samalla tasolla vielä. Tyhmä aikuisuus :D

@MaiMei en mäkään mistään kysynyt lupaa tai neuvoja saako vatsoja alkaa tekemään, mutta aikaa kun oli mennyt jo omasta mielestä tarpeeksi synnytyksen jälkeen ja olin korsettia aktivoimalla tehnyt muita liikkeitä hyvän aikaa, eikä missään tuntunut eri liikkeitä tehdessä inhottavalta (niinku alussa jopa askelkyykyt tuntui inhottavalta alamahalla), niin aloin vaan tekemään vatsoja. Ja oon huomannut kyllä just makuulta noustessa ison eron entiseen. Muutenkin ollut hienoa huomata olevan apua jumpasta kun ei ole ollut selkä tai paikat kipeänä melkein ollenkaan moneen kuukauteen.

Vappu oltiin kotosalla. Mies ollut töissä joka päivä, joten ei mitään normaalista poikkeava edes mietitty. Nyt tämän päivän jälkeen jää kahdeksi viikoksi lomalle mikä on aaaah jeeee. Nämä hänen kolme viimeistä pitkää työpäivää on ollutkin jotenkin rankkoja oman jaksamisen ja yleisfiiliksen takia jostain syystä. Tänään aloin laskemaan minuutteja hänen kotiin tuloon jo päikkärien jälkeen ja jotain hajoilin kaikkeen mahdolliseen. No huomenna on päivä uusi ja paremmat fiilikset varmasti. Nyt lasi viiniä!
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne ja MaiMei
Kiva kuulla kokemuksia ja erilaisia ajatuksia noista peitto- ja petiasioista @marrasmai @MaiMei @Domi ja @Mandala

Uskon kyllä tuon äidinvaistojutun että luonto on sen varmasti niin suunnitellut, vaikka sikeäuninen olenkin niin aina esim jo koirienkin pienimpään inahdukseen olen herännyt että onko jokin hätänä, jos nyt koiran, niin varmasti sitten vauvankin :-D Silti, en kyllä varmaan uskaltaisi nukkua ollenkaan jos olisi vauva vieressä :-D

Ymmärrän hyvin myös tuon mitä Domi sanoit että ainahan vauvat on peiton kanssa nukkuneet, mummo varmaan olis ihan ihmeissään näistä peittopuheista ja kyllä meillä katto mies mua aika hitaasti kun aloin tätä peittoasiaa puhumaan :-D Mä en muuten ole niin kovin huolia kehitellyt ainakaan vielä mutta tää nukkumisasia tuntuu jotenkin niin isolta.


Näissä asioissa on varmaan niin monia pointteja ja näkökulmia, kai niistä sitten vaan pitää se itselle sopiva jotenkin löytää :) Ajattelin nyt kuitenkin alkuun katsoa jos vain vaatteet päällä nukkuisi ja unipusseja olen vähän katsellut :)

Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille :)

Karhurouvanen 41+0
 
  • Tykkää
Reactions: Domi
@Domi jumppa se on pieniki jumppa (y) toivottavasti tissit sielä jo rauhottunu :D

@marrasmai mahtava mielikuvitus tytöllä :love: ja teidän vellihetki kuulostaa kyllä ihanalta ♥ meillä on kaapillinen kirjoja odottamassa sitä päivää että typy jaksais istua paikallaan :LOL:

Olipa hyvä taas että tuli hammastahna puheeks! Tän takia en tykkää ku neuvolakäyntejä ollu vaan muutama, pitäis jaksaa ite ottaa kaikista selvää. Mehän ollaan pesty vaan vedellä! Kääk. No ehkä tää ei oo maailmanloppu.

Mää oon jo tuota tuttiasiaaki miettiny ku typy ei ymmärrä pillipullosta mitää. Ei onneks hupituttia muuten syö ku nukahtaessa joten ei ehkä nii paha jos juo vaan pullosta vielä.

Ja ei ihan mehtään oo menty ruokarytmin kans, +430g kuukaudessa elikkä nyt 7650g ja 71,3cm (y) kaks rokotetta sai ja viikon päästä kaks lisää. (meningokokkirokote rokotusohjelman lisäks)

-dino- & typy 1v
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: atvk87 ja Mandala
@-dino- hyvä että maistui! ja mahtavaa kasvua typyllä varsinkin nyt tähän ikään kun liikkuvat jatkuvasti!

Ootko kokeillut tavallista pilliä osaako imeä siitä? Vaikka lyhentäisi sitä ettei liian pitkä matka imeä. Ja kastaisi sen pillin pään siihen mitä on juomassa. Jos vaikka tavallisesta pillistä osaisi juoda niin ehkä pillimukin kässäisi myös? Nää toki niitä juttuja, ett lapset ymmärtää sitten kun ymmärtää miten joku toimii eikä välttis voi hoputtaa.

Siis mä en kestä tätä tyyppiä.. Tykkää siis veden kanssa leikkiä, joskus seisotaan korokkeella vessan lavuaarin vieressä lavuaari täynnä vettä niin saa roiskia veljensä kanssa ympäriinsä. Noh tämä läiskiminen sitten ulottuu myös pissapottaan. Voi hemmetti kun kylppärin ovi jäänyt auki ja pojan pissat potassa tyhjentämättä niin tyttö siellä läiskyttää käsillään ja kerran pissainen sormi suussa. Siis apua!! pitää koko ajan yrittää muistaa käydä siellä ja tyhjentää potta jos on pissaa, ja jankkaa pojalle, että muistais laittaa oven kiinni kun käy. En vaan kestä ihan karseeta haha >.<
 
  • Haha
Reactions: atvk87
Hei kaikille! Tuolta plussanneiden ketjusta pikkuhiljaa tänne siirtymässä, kun kuulon että tällainenkin ryhmä on olemassa. Poika syntyi helmikuussa ja tulee ens viikolla jo 3 kk täyteen, hurjan nopeasti menee aika!

@Karhurouvanen Olen kapaloinut pojan melkein alusta asti ohueen vilttiin kun poika on niin kova huitomaan käsillä että herättää koko ajan itsensä muuten. Välillä on ollut ohut peitto vielä jalkojen päällä, jos on tuntunut kylmältä, mut nyt ei kyllä enää tarvi. Nyt testissä uusi unipussi, johon saa myös kädet, tuntuu turvallisemmalta kuin se vilttiin kapaloiminen kun poika potkii välillä viltin miten sattuu ja vääntää käsiä esille, joskus jopa alakautta. Meillä kyllä välillä nukkumaanmeno on melkoista taistelua. Ei voi kapaloida/sulkea unipussi ennen kun poika on kevyesti unessa, mut jotta nukahtaisi niin tarvisi rauhoittaa kädet. Ja sit se tutti joka tippuu koko ajan suusta... Juuri nytkin tässä tuttivahtina istun. Sit jossain vaiheessa nukahtaa niin syvästi ettei enää herää kun tutti tippuu suusta. Ja ilman tuttiahan ei nukahda.
 
@Mandala hyviä neuvoja taas kerran (y) laitoin pillin kärkeen vähän päärynäsosetta ja nyt osaa juua pillimukista :love: syöttäminen ollu rokotusten jälkeen taas takkusta, en tiiä onko sattumaa vai onko joku vaihe menossa, nukkumaan menoki ollu vähän nihkeetä ja yöllä saattanu herätä. No jospa se taas tasaantuis.

Voi teidän pientä neitiä :LOL: mua ällöttää jo tyhjän potan kans leikit :D

@Sukkis tervetuloa tälle puolen :)

Hiphei. Meillä on kontrolli kuun lopussa! Vähä jännittää mutta koitan luottaa että varotoimet pelaa teholla.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87 ja Mandala
Heippa kaikille!

Oma kirjoitteluni on jäänyt pitkäksi aikaa, vaikka olen kyllä käynyt lukemassa juttujanne. (Onpas tää uusi palsta muuten tosi ärsyttävä ja hakala käyttää, mihin hymiötkin koko ajan katoilee??!!) Niin paljon on ollut keskustelua, etten varmaan ehdi kommentoida kaikkea mitä haluaisin, mutta tässä jotain hajatelmia.

Ensinnäkin lämpimät onnittelut @Mandala n ja @-dino- n pikkuisille (ja äideille toki myös)! Yksi iso etappi saavutettu, vaikka se onkin vähän haikeaa, kun oma pieni vauva muuttuu taaperoksi. Voi @Mandala teidän pottaläträäjää! :D Meillä on kans poitsu on aina rakastanut kaikenlaista lätsyttelyä, yhdenkään lätäkön ohi ei päästä kuivana. Tervetuloa myös kaikille uusille tänne puolelle, täällä on todella mukavaa ja avuliasta porukkaa!

Meidän poika on jo kohta 2,5-vuotias! Aurinkoinen ja vauhdikas vesseli, jolta kyllä löytyy omaa tahtoa, ja uhma nostaa aina välillä päätään. Rakastaa yli kaiken autoja ja kaikkea muuta pyörillä liikkuvaa (mikä on sinällään hassua, kun me vanhemmat ei olla yhtään autoihmisiä eikä meillä edes ole omaa autoa). Monesti sitä miettii, miten paljon voi ihmisenalku reilussa parissa vuodesa kasvaa ja kehittyä, vaikka onhan tuo toisaalta niin pieni ja hellyyttävä vieläkin, äidin oma pikkunen. <3

Erkaumasta: mulle tuli odotusaikana aika iso erkauma, ja kävin jopa äitiysfyssarin vastaanotolla ja niillä ohjeilla aikani jumppasin. Tärkeää on tosiaan aloittaa varovasti ja ensin lantionpohjan lihaksia ja syvää poikittaista vatsalihasta treenaten, vasta sen jälkeen voi siirtyä pinnallisiin vatsalihaksiin. Ei se pelkkä erkauman koko kuulemma ole ratkaiseva juttu – jos syvät lihakset saa hyvin aktivoitua niin isostakaan erkaumasta ei välttämättä ole muuta kuin ehkä esteettistä haittaa. Mä sitten lopulta väsyin treenaamiseen ja hyväksyin sen, ettei mun vatsani enää näytä samalta kuin ennen raskautta – se on kuitenkin tosi pieni hinta siitä kaikesta mitä olen saanut. <3 Mutta siis uskon kyllä, että säännöllisellä treenaamisella (ja varsinkin jos ikää on vähän vähemmän) erkaumasta on mahdollista päästä eroon.

Kielellisestä kehityksestä sen verran, että aika harvinaista varmaankin se että 1-vuotispäivän tienoilla lapsella olisi jo laajempi sanavarasto – jotain yksittäisiä sanoja voi toki olla. Meidän pojan sanainen arkku avautui kunnolla vasta vähän ennen 2-vuotispäivää, mutta sen jälkeen kielen kehitys olikin sitten todella nopeaa, muutaman viikon päästä puhui jo useamman sanan lauseita. Tällä hetkellä on kova kyselyikä päällä: hokee vähän väliä ”mikä toi on” tai ”mitä teet”, nyt on myös ruvennut tosi paljon lauleskelemaan itsekseen.

Korona on tosiaan muuttanut arjen täälläkin, ja @Mandala n tavoin suren jo ensi juhannusta ja koko kesää. Meillä isovanhemmat on iän puolesta riskiryhmää, ja ovat jo pidemmän aikaa olleet kesäpaikallamme evakossa. Ollaan siellä aina asuttu saman katon alla, ja nyt en tosiaan tiedä, uskalletaanko/voidaanko mennä sinne koko kesänä. Ajatuskin siitä, että isovanhemmat eivät pääse viettämään aikaa lapsenlapsensa kanssa eikä poika pääse kesällä rakkaisiin lapsuusmaisemiini, tuntuu sydäntäsärkevältä. :( Raastavaa vielä sekin, kun ei yhtään tiedä kauanko tässä lopulta menee – kuukausia vaiko vuosia? Toki yritän muistuttaa itseäni, että muuten ollaan oltu koronan kanssa onnekkaita, kun ollaan pysytty terveinä eikä oma talouskaan ole koronan vuoksi toistaiseksi kärsinyt, toisin kuin monella muulla.

Ihanaa äitienpäivää kaikille nykyisille ja tulevillekin äideille!
 
Ompa ollut jotenkin totaalisen kökkö päivä.. siis ei sinällään ees mitään syytä.. en tiiä onko jo kangistunut niin kaavoihin kun tänään oli rytmi ihan sekasin et siitäkö johtu vai.. Nukuttiin nimittäin "pommiin" puol seiskan jälkeen herättiin tissittelee, olin ite viiden aikaan pumpannut ja sit en ees ihan heti saanut unta, niin tuntu sit et väsytti ihan hulluna kun niin lyhyt pätkä siinä.. koitin et olis nojatuoliin vielä hyytynyt niinkun jokus mut ei tuntunut, menin sit takas sänkyyn ja koitin siinä "tissitainnuttaa" alko vaan hilluu.. olin jo luovuttamassa mutta sit vielä kaappasin kainaloon ja lopulta nukahdettiin, heräsin sit 9.30!!! Pari kertaa piti kelloo kattoo ja siis poju jatko sit vielä melkein 10.. heh.. no kuitenkin ei ees lenkillä käyty, kun ajattelin myöhemmin lähtee ku yleensä jo joskus 11-12... no sit sammu tissille niin sikeesti josku yhen aikaan et laitoin puin vaan nukkuvana ja laitoin terassille, vaan ei sit nukkunut kun just just tunnin.. että sellasta... No kuitenkin itellä sit illansuussa kauhee ärsytys ja ketutus ja en tiiä.. jonka lisäks aivan loppumaton kuoleman nälkä.. ja mies töissä ja ei oikein mitään kunnon ruokaa (tai ees vähemmän kunnon, kun en siis mitään suureellisia saa kokkailtua), tai oli eilisen jämä mut sen söin jo lounaaksi ja vaikka sit vedin pelkää pastaa ison annoksen, joka nyt yleensä ees siirtää nälkää niin ei, ihan kun ei ois syönytkään.. .ihan niinkun pms:sät olis päällä!!! Voi toki johtua kun taas koittanut niitä herkkuja ilman olla, mut en jotenkin kuitenkaan usko, kun en nyt niin paljoo päivittäin mitään sokerii oo syönyt et sellaset vierotusoireet olis... ja ois kyllä tullu jo varmaan alkuviikosta.. No eipähän tää nyt oikeestaan tänne kuulukkaan, sori avautuminen..

Kiva kuulla @Roxanne sta..
Hienoa @-dino- että pillimukista juonti nyt onnistuu
Mitä äitienpäivään tulee, niin on tää ihmismieli outo, siis tunnen välillä huonoaomaatuntoa.. siis vaikka järki kuinka sanoo että olen kyllä ihan 200% oikeutettu jos kuka nauttimaan ensimmäisestä äitenpäivästäni äitinä, niin en taida oikein osata..
 
@Roxanne kiva kun käy vähän isompien lastenki äidit kertomassa kuulumisia (y) vaikka aina tietenki ovat äidin pikkuisia :love:

Meillekki puheterapeutti sano että vasta 1,5v alkaa sanavarastoa tulemaan. Sen takia ei vielä oikeen viittomaopetusta suositellu, myöhemmin enempi hyötyä jos tarve.

@Domi mua ainaki ärsyttää jos päivärytmi menee sekasin. Lähinnä syömisten takia mutta pitäis ottaa rennommin että ei se yks päivä mitään kaada. Nyt taitaa päivärytmi mennä muutenki uusiks jos tuo tyttö alkaa jatkuvasti nukkua vaan yhet unet.

Äitienpäivä herättää myös täällä ristiriitaisia tunteita. Onnea omasta äitiydestä ja surua lapsettomien puolesta. Siitä huolimatta hyvää äitienpäivää meille kaikille <3 Ollaan juhlapäivä ansaittu!
 
  • Tykkää
Reactions: Domi
Ihanaa äitienpäivää kaikille! Ollut kyllä tunteet herkillä, ei voi uskoa että tänä äitienpäivänä viimeinkin on pieni uusi olento kainalossa!! Niin kiitollinen! Siitä on viisi vuotta, kun melkein vuoden yrityksen jälkeen tulin ekan kerran raskaaksi, mutta vain hetkeksi, sen verran että testi ehti ne sanat kertoa. Ajatella, jos tuo vauva olis silloin syntynyt, se olis jo niin vanha! No mutta, tämän typykän sitten kuului syntyä, lopulta.

Ja maailman tilanne huolettaa samalla. Itseä varmaan tämän lapsettomuustaustankin takia pelottaa sen verran paljon, että me ei laiteta nyt esikoista kouluun. Jatketaan kotoilua, kunnes vähän yöt lämpenee ja aloitetaan mökkeily. @Roxanne tuo on niiiiin kurjaa isovanhempien suhteen :( Meillä on sekä vanhempieni mökki että mun isovanhempien mökki, eri paikkakunnilla, eli kummatkin pääsevät erikseen mökille, mutta ollaan kanssa usein yhdessä aikaa vietetty. Kyllä me nytkin vähän suunnitellaan, että saisko oltua heinäkuun kaksi ekaa viikkoa ihan täysin eristyksissä ja sitten ajaa suoraan sinne vanhempien mökille juhlimaan 1-vuotissynttäreitä!

Meillä on nyt ollut jonkinmoista 10kk-kapinaa näkyvissä. Isä ei meinaa kelvata millään eikä hymy ole enää laisinkaan niin herkässä. Aika on myös matkimisen kulta-aikaa, mitä vaan tekee tai sanoo niin typy yrittää tehdä ja sanoa (mölistä) perässä. Takapiha on paras paikka ikinä, yleensä koiran kanssa jonottavat rivissä siinä ovella <3 Siellä sitten revitään nurmea kauheella raivolla :D
 
Hyvää äitienpäivää näin jälkijunassa multakin kaikille ihanille siellä <3 Ei tosiaan itsekään vuosi sitten ois uskonut et tällainen onni meille suodaan ja saadaan viettää äitienpäivää oma nyytti matkassa!

Meille ei kuulu tätä koronaelämää kummempaa. Ollaan kotona, vauva on helppo ja suloinen. Ainoa harmistus on ristiäiset, joiden järjestäminen on yksi iso kysymysmerkki. Mutta kaikkien muiden murheiden keskellä se on tosi pientä (ystäviä joutunut työttömiksi/sairastunut jne). Olen vain niin onnellinen tästä vauvasta ja miten kaikki on ollut sitä mitä haaveilinkin <3

Mutta sellainen outo ilmiö eilen äitienpäivänä kävi että ekaa kertaa piiitkään aikaan mä katkeroiduin taas muiden vauvauutisista. Siis mua ei loppuraskaudesta alkaen oo haitannut mitkään raskausjutut (tietty mitään vahinko- ja teiniäitijuttuja en oo halunnut katsoa/kuunnella), mutta nyt eilen tuli tosi monta raskausuutista vastaan instassa, että alkoi vaan suomeksi sanottuna vituttamaan. Enkä edes tiedä miksi! Sit yksi sosiaalisen median vaikuttaja ilmoitti kans vauvauutisesta, ja ärsyynnyin suunnattomasti. Jotenkin ajattelin hänen olevan sellainen "itsenäinen vahva nainen" joka ei lapsia edes halua, ja oli siksi niin mukavaa seurattavaa. Nyt hänkin ilmeisesti vahingossa raskautunut, niin tuli äärettömän paha mieli. Mutta miksi? Mulla on kaikki hyvin ja mitään en pois vaihtaisi.
Miten teillä muilla täällä? Onhan se selvä et lapsettomuus jättää jonkun jäljen onnistumisen jälkeenkin mut tää näin vahva tunnereaktio ihmetyttää, varsinkin kun ei oo mitään "syytä" tuntea näin.
 
Mä kyllä tunnistan tuon tunteen @nyuu . Mulla on koko ajan ollut ja on edelleen hyvin vaikeeta kuulla muiden vauvauutisia. Kuulin juuri sunnuntaina, että yksi aikaisemmin läheinen ystävä oli juuri saanut lapsen ja raskautuminen oli sujunut helposti vaikka on mun ikäinen, ja kyllä oli katkerat fiilikset. Kyllä se oma lapsettomuuspolku kaikkine hoitoineen ja suurine suruineen vaan jättää jäljet. En usko, että ikinä pääsen siitä täysin irti, vaikka olen tosi onnellinen omasta pienesti nyytistä. Jollain tapaa tulen varmaan aina kokemaan itseni tietyllä tapaa lapsettomaksi, vaikka poika on nyt täällä.
 
Mä oon huomannut että noista uutisista mulla ekana tulee sellainen "opittu" katkeruuden fiilis, mutta se sitten katoaa, kun tiedostan että ai niin, nyt mulla ON se vauva. Jänskää! Osan kohdalla tuo sama, että jää edelleen vähän veemäinen tunne, jos ovat onnistuneet tyyliin yrittämättä ollenkaan. Ja sitten vaikka harmittelevat varhaisultran hintaa tai jotain muuta, joku naurettava parisataa maksimissaan :D
 
@MaiMei toivottavasti sielä pahin kapina jo ohi (y) voi ku kesällä saisitte juhlia synttäreitä mökillä <3

@nyuu hah meillä ristiäiset edelleen pitämättä :LOL: sairaalassa ei haluttu, eka tavote oli jouluna mutta joulukuuki meni melkee sairaalassa. No sit aateltii että samoilla kemuilla ku 1v synttärit.. No sitte tuli korona. Vähä jo aateltii että käydää miehen kaa vaan kahestaa kirkossa kastamassa ja se ois sit tehty.. :rolleyes:

Mitä vauvauutisiin tulee niin mua ei ehkä ne ultrakuvat niin sydäntä kouraise. Oon tullu huomaamaan että se jos ultrassa sanotaan että kaikki hyvin ei sitä todellakaan takaa. Enemmänki kuvat vastasyntyneistä terveistä vauvoista. Ja isommista vauvoista jotka nukkuu, koska mun käsitykseen ei mee että joku lapsi voi vaan nukkua ilman piuhoja.
Oma lukunsa on sitä nää rahasta päivittelijät. :D

Tänne ei mitään ihmeempiä, paitsi että alkaa ääni tulla kanyylin ohi!!! ♥ Typy helppo pihanhoitokaveri ku kiltisti vaan kattelee mitä äiti touhuaa. Alkanu enemmän päästämään seistessä irti tuesta ja viimeyönä näin unta että alko kävellä! :LOL:

Mutta missä on @atvk87?

-dino- & typy 1v 2vko
 
  • Rakkaus
Reactions: atvk87 ja Mandala

Yhteistyössä