Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

@Ramiina sehän se kun hää ei oikein nuku! (n) Ja jos millon hetkeks saa nukkumaan sänkyyn niin ei ensinnäkään halua ottaa riskiä että herää toiseks pitää koittaa keritä ite syyä, käydä vessassa jne. Tai sit nukkuu sylisä jolloin vähintään toinen käsi itellä "jumissa" .. nyt oon pari kertaa saanu leikattuu jonkun kynnen kun on syönyt mutta notkuu lupsuttamassa puol unessa/unessa tissillä niin ujuttanut käden pois niskan alta kun on sellanen iso tyyny sit siinä niin pää levänny sit siinä..
 
@Domi vessareissuille meillä aina otettu mukaan, laitan vaan vessanmatolle ihmettelemään:ROFLMAO: mulla niin pieni rakko että usein saa ravata kun koko ajan juo ja kakkoselle jos pitää päästä heti niin ei voi muuta ku ottaa vauva mukaan. Pehmeä matto kun on lattialla niin pienikin vauva kyllä pärjää. Nyt kun leluilla leikkii niin niitä on vessan lattialla pienen käden ulottuvilla. Saan tukankin pestyä vauva matolla. Pesen siis bideellä tukan, koko suihkuun ei viitsi mennä jos pitäis kunnon saippuaisena hyökätä sieltä nopeasti pois mutta märän tukan saa aina pyyhkeeseen jos pitää lopettaa nopsaan.

Mä myös kynnet leikkaan hereillä. Mutta on hanurista just ne terävät reunat mitkä sitten kainaloa ja rintaa raapii perhepedissä unissaan :X3: myös viilaan kynsiä paljon silloin kun ei leikkaus vaan onnistu heilumisen takia. On niiiiiiin helppoa leikata 3veen kynsiä kun kuuntelee ohjeita :LOL:
 
@Domi Ymmärrettävää, ei sitä halua toista herättää kun on saanut just nukkumaan.

Mä otan tytön myös vessaan mukaan, mutta sitterissä. Hän tulee myös suihkuun aamupäivisin mukaan sitterissä. Kätevä kapistus (y)

Prinsessa oppi eilen illalla kääntymään mahalta selälleen :love:
 
on mullakin ollut pari kertaa sitterissä tai sen tapanen mikä meillä on niin vessassa, kun ei matolle voi kun kissoja ja niidenkin vessa on siellä niin kantautuu kuitenkin hiekkaa ym, ni ei kovin hygienistä.. mutta kun ongelmahan on se kun ei herra siinäkään viihdy.. joskus hetken mutta suihkuun ei viiti jos hiukset tahtos pestä.. nyt oonkin vaan kerran viikkoo pessy hiukset, ei sillen rasvotu ja aina nutturalla, kun ei ees letittää koskaan pysty, mitenniin mamma look.. :LOL: olenhan siis kuitenkin kampaaja :D kynsiä oon myös koittanut viilata, mutta tuntuu et silläkin vaan raastan sormenpäitä.. miuta ne kynnet on yllättävän kovaa..
 
Niin ja mulla ei paino VIELÄKÄÄN lähtölukemissa :X3: päivästä riippuen ja vaihdellen kilo tai pari on pirun tiukassa. Se kuumeripulitauti tiputti lähtöpainoon, mutta tuli heti takaisin kun aloin syömään normaalisti. Jännä kun en mä mitenkään kauheasti mässäile ja perus ruokaa syödään. Vaunulenkkejä ei kyllä oo jaksanut tehdä pitkiä :oops: se on vaan näin toisella kertaa ajatuksena jo niiiiin tympeää:ROFLMAO: kotona tulee jumppailtua, mutta lihasten vahvistusta se tietty vaan on. Noh haluan uskoa, että imetyksen lopetuksen jälkeen lähtisi helpommin :whistle::LOL: tosi asia myös, että toisen lapsen jälkeen ja tässä kypsässä 40vee iässä ei paino tipu enää pelkällä ajatuksen voimalla :ROFLMAO:
 
@Domi Voi ei, toisaalta ihanaa että haluaa olla äitinsä sylissä, mutta toisaalta tietysti ei niin ihanaa kun ei voi itse tehdä mitään.

Meillä tyttö haluaisi olla koko ajan mun sylissä, mutta viihtyy myös hetken sitterissä ja leikkimatolla, joinakin päivinä taas ei viihdy hetkeäkään. Mutta mä en edes raaskisi häntä sylistä pois laittaa, mies aina sanookin että pitäisi laittaa välillä jonnekin, mutta kun on 14v. yrittänyt saada lasta ja vasta 15 raskaus sellaisen tuo, niin en mä häntä halua yksinään mihinkään laittaa :love: Ostin muutama päivä sitten 5 m sellasta trikoomaista kangasta, kantoliinaksi, saadaan olla yhdessä kiinnikkäin vieläkin enemmän :ROFLMAO: Ollaan kiinni toisissamme kuin iilimadot :D Ennen hän nukkuikin mun kainalossa, mutta nykyisin omassa sängyssään. Innolla odotan aina hänen heräämistään että saadaan taas pusutella ja olla yhdessä :love: Ollaan kuin siitä TLC:n ohjelmasta Äiti bestiksenä :ROFLMAO::D:LOL:

Ja joo, kuten @Mandala sanoi, mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampi sitä painoa on pudottaa.. Mulle tuli 26 kg painoa, se nousi jo ennen siirtoa muutaman kilon kaikkien hormonien ja kortisonien takia. Synnärille jäi vaan 3 kg! :cautious: Alussa sain tiputettua 10 kg. Mutta nyt ei millään mene alaspäin. Yritin vähän laihistella, sain 4 kg viikossa pois, mutta maito alkoi loppumaan, niin jätin laihiksen. Ehtii sitä sitten myöhemminkin :whistle:
 
Joo ihan totta kun pitkään (aina) halunnut lapsen ja se viimein on suotu, niin totta, ihanaa että saa sylitellä.. se toki on hiukan raskasta kun ei hän siis oikein tyytyväinen siinä sylissäkään ole!!! Vaan mutkuaa ja vänkää ja kitisee ja ei ainakaan saa siis istua hetkeäkään.. tai noh, jos antas telkku tillottaa, siis ihan uskomatonta et se jo nyt hypnotisoi.. niin kun on kannellut sen 15h päivässä ja kello on yli puolen yön niin joskus vähän meinaa raskaalta tuntua ja oottaa vaan et sais seuraavan kerran antaa tissiä että jos vaikka sille tissille nukahtas kunnolla... mutta en halua valittaa!!!!
Onko kellään silmien rähmintää.. meillä etenkin toinen tosi usein nukkuessa rähmääntyy.. koko ajan saa kinkkalilla puhtaaks ja ei tietty yhtään tykkää siitäkään, mutta ei oo tulehtunut.. varmaan sit ahdas kyynelkanava.. en vaan saa kunnolla sitäkään silleen hmm.. pumppailtua kun pelkään että silmään tökkään kun riekkuu.. :( voiko se itestään helpottaa ajan kaa (pyrin toki sitä painelua tekaa mutta harvoin onnistuu, eikä sieltä silleen mitään tule)..
Mie en kotonakaan oikeen myöskään saa jumpattua, koittanut joskus ees tehdä niitä syviä vatsoja kun yhä erillään vähän mutta.. noh.. ahdotonta vauva sylissä :ROFLMAO: Niin ja siis miehellä kestää noin kaks minuuttia kärsivällisyys kantaa kun ei viihdy ja laittaa sit leikkimatolle huutaa.. että silleen.. Tänään nyt sit otin suihkuun siinä sitterissä ja perin ihan tukankin, ihan ok viihty sen aikaa ihmetellen kun vesi lorisee jne..
 
@Domi meillä alussa rähmi silmät aika paljon. Aika auttoi siihen eikä oo nyt rähminyt pitkään aikaan.
Kuulostaa kyllä raskaalta teilläkin samalla tavalla kuin @atvk87 vauvelin kanssa oli alussa, että vaativa tapaus. Mutta heillekin vauvasta ajan myötä kuoriutui iloinen ja tyytyväisempi veijari, joten uskon kyllä että iän myötä teillä myös helpottaa. Tsemppiä sillä välin.

Ja mun mielestä ehdottomasti voi valittaa vaikka vauvaa olisi toivonut tuhat vuotta ennen onnistumista! Vaikka kyllä muistan joskus miettineeni "jos onnistutaan joskus niin en kyllä ikinä valita mistään" yms. Jos sitä patoaa sisälleen niin ei sekään hyvä ole, mulla ainakin helpottaa kun pääsee tuulettaa miehelle tai varsinkin tänne niitä negatiivisia tunteita mitä tulee vaikka mistä aika ajoin. Varsinkin ekat tiheän imut ahdisti (tissiä, tissiä, puklua, tissiä, puklua, tissiä ihan vauhkona) kun välillä vauva ärsytti,että miten vauva muka voi ärsyttää, mutta ne tunteet kuitenkin tulee ja menee eikä millään tasolla vähennä sitä rakkautta lasta kohtaan ❤

Ootko @Domi kokeillut vauvajumppaa ja eli jumppaliikkeitä vauva painona?kyykyt yms helppoja vauva sylissä. JOS vauva viihtyisi siis :D Mä oon molempien kaa käyny ihan ohjatussa semmoisessa ja tooosi tehokasta! Varmaan YouTubessa löytyy vaikka kuin paljon videoita. Oon himassa myös punnertanut ja tehnyt commando liikettä vauvan päällä kun hän makaa selällään, siinä voi alas laskulla vaikka aina pussata :giggle: tosin eipä viihdy meillä enää selällään mutta ennen toimi :D
 
@Domi onnistuisko se kynsien leikkuu niin että kattois sitä telkkaria? Meillä tässä asiassa päästy helpolla ku aina antanu hyvin leikata mutta muissa hoidoissa käytetty telkkaria kyllä ihan huolella. Pullostaki lähti syömään vasta telkkarin kans eikä jääny riippuvaiseks siitä. Tyttö luonnollisesti kulkee mukana joka paikkaan kun ei voi silmistään päästää.

@Ramiina Ihana että sielä vauvakuumetta jo pukkaa :love: Itellä vähän raskausmahaa tullu ikävä, parempi se ois ku tällänen pömppis :D painan varmaa enemmän jo ku loppuraskaudessa ja kunto aivan paska mutta misä välisä sitä ois kerenny mitää jumpata eikä vaunuttelemaankaan pääse.

Tehny monesti mieli tulla kirjottaan mutta ei oo jaksanu, menny taas toipuessa sairaalareissusta. Heti joulun jälkeen alko ongelmat syömisen ja nukkumisen kans. Pitkä tarina lyhykäisyydessään-> parin intuboinnin jälkeen trakari tuli takas. Oli melkosen raskas reissu kaikille. Jatkot nyt vielä auki miten edetään. Kuukauden päästä kontrolli.

-dino- & typy ihan just 9kk <3 6380g ja 67cm
 
@-dino- kiva kuulla sinusta.. ikävä kun ollut vastoinkäymisiä taas.. voimia.. joo pitäs ehkä kokeilla.. mutta nyt oon sen telkkari asian kaa vähnä neuroottinen kun meillä ekat 2kk oli koko ajan melkeen telkku päällä (on vielä videotykkillä koko seinälle siis) ei meillä mitään oo neuvolassa sanottu, mutta sit tuttava jolla 1kk vanhempi lapsi niin sano et niille oli sanottu ettei saa katsoa et silmät ei jotenkin vielä "valmiit"!

Mitähän mie eilen rustailin kun se sit katos se teksti.. ainakin siitä et oon miekin joskus sitterissä vessaan ottanut, matolle ei viiti kun on kissoja ja niidenkin vessa on siellä niin aina kuitenkin sitä hiekkaa ym siinä (toki varmaan muuallakin kämpässä, mutta eritoten siinä) niin ei oikein hygieenistä.. suihkuunkin nyt toissa päivänä rohkaistuin menee ihan hiusten persu mielessä niin että otin mukaan ihan ok se siinä ihmetteli kun vesi valuu ym. Ja joo @Mandala oon kyllä joskus satunnaisesti kyykkäillyt, pitäs vähän törmistyy, nyt jo pysyy pääkin niin hyvin (vaikka siinäkin suhteessa hän on kyllä alusta asti ollut miusta tosi vahva) että vois just nostella ylös suorille käsin ym. (tosi kyllähän tuo koko päivän kantelukin käsitreenistä menee) punnertaa en saa vielä kun vatsat erillään, ei kyllä kyykkyäkään kai sais, mut eiköhän se tarkota isoilla painoilla, ei lie oma paino +reilu 6kg niin painetta tuo. Vauvajumppaa olin joskus ajatellut että vois mennä, mutta nyt aikataulut saa mulle ressin aikaan niin en taho.. aina jos pitää esim olla neuvolassa tiettyyn aikaan niin sit tietty just nukkus ja pitäs saaha imetettyä ettei tuu nälkäkiukku (se on paha, niinkun isällään :ROFLMAO:) Ja en kyllä oo koskaan tykännyt mistän ryhmäliikunnasta, salillakin koitan aina käydä niin myöhään ettei olis muita.. mutta siis toisaaltahan varmaan joku "sosiaalinen elämä" ei ois pahasta, vaikken sellasta kyllä oo juuri kaivannut mutta..
Mun pikku kullannuppu nukkui 8h yöunet!!!! Ite kahesti pumppasin välissä ja oottelin et herää, mutta kömmin takas.. sit notku 2h tissillä (koska saatoin itekkin vielä nukahtaa, uskomatonta miten siitä imetyksestä tulee unisäteilyä vaikka just oli nukkut enemmän kun 3kk) ja nyt on jatkanut sit jo tunnin nokosia sen jälkeen!!! :oops: Mitähän sit seuraa :ROFLMAO: 24h valveilla.. :LOL: Mutta nyt taitaa heräillä.. pitää siis mennä.. kivaa pakkas viikkoa kaikille.. uskaltaakohan lähtee vaunuilee kun melkein -15... :unsure: mutta kun kaks päivää jo jäänyt välistä.. Niin ja kyllä meilläkin osataan olla myös maailman ihanin hymy poika.. vaikka ei niin usein ja pitkään, mutta se on kyllä niin maailman täydellisintä ja meinaa onnesta räjähtää kun hän jokeltelee ja naureskelee! :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
@Domi lastenlääkärin kans puhuttiin tästä sillon ku neiti söi vaan telkkarin kans nii tuumas että se suositus on vaan siks että vanhemmat ois kiinnostuneita lapsesta eikä vauva makais vaan telkkarin edessä. :rolleyes:

Huippua että teillä nukuttu ees yks yö (y) piti sun maidon tuloon kommentoida vielä että melkosesti kyllä tulee! Ite luovutin 3kk aikana 12l ja välillä meni kaikki luovutukseen mitä tuli. Nyt saiski kaadella pakkasesta tissimaidot viemäriin..
 
  • Tykkää
Reactions: Domi
@-dino- onpas kurjaa et teillä ollut taas vastoinkäymisiä. :( Toipumista ja tsemppiä kovasti!

Wau @Domi millaiset yöunet siellä! (y) Meidän poika oli kans alussa sellainen ettei oikein viihtynyt kauaa missään eikä varsinkaan makuuasennossa. Ootteko kokeilleet turvakaukaloa? Meillä poitsu vietti siinä aika paljon aikaa ekojen kuukausien aikana. Jostain syystä viihtyi siinä paremmin kuin sitterissä, ehkä siksi kun se on vähän sellainen pesämäinen? Meillä oli sellainen malli jota voi keinuttaa, ja kun kiinnitin siihen kaareen muutamia leluja niin tykkäsi niitä katsella ja heilutella.

Imettäessä mulla oli aina sellainen iso tyynyviritelmä sylissä, päällimmäisenä iso ja laakea vaahtomuovityyny, jossa poika pystyi hyvin lekottelemaan niin ettei tarvinnut käsillä tukea ollenkaan. Se oli tosi kätevää jos hän sattui siihen nukahtamaan niin mulla oli molemat kädet vapaina vaikka kännykän näpräämiseen. :whistle: Mulla olis muutenkin kädet väsyneet jos olisin niillä joutunut kannattelemaan, kun jokainen syöttösessio kesti yleensä vähintään 30 minuuttia. (No, toki tilanne helpottui sitten kun poika oli vähän isompi ja jaksoi jo kunnolla kannatella päätään + söikin nopeammin.)

Kynsiä mä en edes yrittänyt alussa yksin leikata vaan tehtiin aina miehen kanssa niin että toinen piteli kättä paikallaan ja toinen leikkasi. :)
 
Voi @-dino- tosi harmi kun vastoinkäymisiä ollut taas :unsure: jospa kontrollissa tulisi hyviä uutisia taas! Ja ei tarvi kyllä teidän tilanteessa olla omasta pömppömahasta yhtään huolissaan kun perus arkikin on välillä taistelua. Ehtiihän niitä kiloja sitte karistaa myöhemminkin!

Mäkin sitä raskausmahaa kyllä kaipaan ja oon salaa kateellinen niistä kun tuolla liikenteessä näkee :cry::ROFLMAO:

@Domi oooh onnea hyvistä yöunista :eek::love:Meillä on tyyliin aina aina telkkari päällä :alien: vaikka sitä ei kukaan katsoisikaan. On jotenkin itsekin niin ehdollistunut siihen, että olisi tosi outoa jos ei olisi sen tuomaa taustaääntä/valoa :whistle: Vasta ihan viimeisen vuoden aikana tuo 3,5vee on alkanut kunnolla keskittymään pikku kakkoseen tai jos saa katsoa netflixistä lasten sarjoja. Sitä ennen, varsinkin pienenä, tykkäsi mainoksista kauheasti, saattoi niitä napottaa pari ennenku lähti touhuamaan taas :LOL: En nyt ole koskaan laskenut paljon päivässä telkan tuomaa ruutuaikaa hänelle tulee, mutta koska ei saa oikeasti juuri koskaan kännyköitä/padeja/tms näpertää niin en ole pitänyt sitä niin pahana. Ei kuitenkaan kiinnostu ns aikuisten ohjelmista, paitsi jostain game showsta kuten the wall. Mutta jokainen lapsi on yksilö niin jos tuntuu, että kiinnostus olisi omasta mielestäkin jo liian kova telkkaa kohtaan niin ehkä sitte hyvä pitää kiinni koko laite.

Esikoisen vauva-aikana luin jostain, että jos alle 2vee lapsi saa päivittäin 30min näpertää kännykkää/padeja yms niin se yksistään jo hidastaa puheenkehitystä 45% o_O kai se telkkakin lasketaan tähän. Mutta sitäkin pitäisi kai aika intensiivisesti tuijottaa.

Onko teistä kukaan vieroittanut vauvana jo tutista? pitääköhän se silloin vieroittaa ihan kokonaan, eli ei esim automatkoille yms enää saatavilla. Mä sitä harkitsen nyt vakavasti ja yritän näillä väsyneillä aivoilla miettiä miten se onnistuisi tai miten kannattaa toteuttaa. Oon aika vakuuttunut sen olevan osasyy meidän paskoihin öihin. Imetyksen lisäksi tuttia saanut jatkuvasti laittaa takas suuhun viime aikoina, joten en oo nukkunut varmaan edes 1h yhtäjaksoisesti :notworthy: Imetys mua ei öisin edelleenkään haittaa, muutaman kerran syö vielä.

Oon nyt nukuttanut viime viikolla toiset päikkärit aina pinnasänkyyn. Päätettiin testaa sitä öisin myös kun oli pari iltaa, että oli itkuinen yhtäkkiä nukkumaan menon jälkeen ennenku ite ehti sänkyyn viereen, joku intuitio vaan ohjasi mut laittamaan vauva pinnasänkyyn. ja rauhoittuikin sinne sitten helposti.
Eka yö meni jotenkin tosi toiveikkaan hyvin, heräili parin tunnin välein syömään (ei rauhoittunut tutilla tällöin), mutta siinäkin välissä piti tuttia asentaa tyyliin kerran. Paras oli kuitenkin, että syötön jälkeen kun laitoin takas niin samantien nukahti itse. Viime yö olikin sitten taas täyttä :poop: Kesken yötä alkoi itkemään, ei kai olisi halunnut takas pinnikseen, mutta halusin jatkaa silti ja sain nukahtamaan sinne - mitä nyt koko muu perhe olikin hereillä sen takia... Tuttia sai myös sitten laittaa ihan jatkuvasti takaisin.
Kokeilin tänään ekoille päikyille, etten anna tuttia, mutta tunnin kun siinä yritin rauhoitella hilluvaa, härväävää ja (huuto)itkevää väsynyttä lasta niin annoin periksi :notworthy:
Ei mua muuten tutin syöminen haittaisi kun pojan kanssakin sen pois jättäminen meni aika smoothisti kuitenkin. Mitä nyt hän ei ole osannut nukahtaa itse enää sen jälkeen ollenkaan :rolleyes: mutta eipä olla jaksettu unikouluttaa kun tuskin enää kouluikäisenä siihen apua tarvii, toivottavasti :LOL:

Kiinteiden syöminenkin ollut yhtä kiukkua, jotenkin vaan ärsyttää istua siinä pöydässä kun yks vaan kiukkuaa ja huutaa (on muuten tosi kovaääninen vauveli muutenkin) oli sitten syötetty tai söi itse. Mutta tänään yhtäkkiä söikin sitten koko 8kk purkin ekaa kertaa kokonaan ilman kiukkua aamupäikkyjen jälkeen. En ollut antanut tissiä herättyään, joten aloin miettiä oonko ajattelematta asiaa sen enempää sitten aina antanut tissiä ennen ruokaa liian aikaisin ettei ole ollutkaan nälkä :cautious: Noh onhan tässä wonder weeks kalenterin mukaan loikkakin päällä, joten mistä näitä tietää.

Ryöminen alkanut saamaan jo vauhtia ja löytää itsensä myös paikkoihin minne ei pitäisi (kiskoo lattialampun johtoa yms), hauskaa seurattavaa kyllä. Pystyy jättämään jos istumaan itsekseen kun tajuttiin pari kertaa, ett vaikka oli jätetty 'vain hetkeksi' istumaan kun käy jossain niin onkin mahallaan, eli oppinut sen jossain vaiheessa :ROFLMAO:

Pikkumimmi huomenna 9kk :love:
 
Hei pitkästä aikaa.

Täällä tyttö kohta 5kk. Me aloitettiin vauvapunttijumppa, vähän kateellisena olen katsonut naapurin 5-6 kg painoja. Meillä tyttö ei vielä käänny tai kauheasti yrittele mitään liikettä puuhastella. Hän vissiin kehittyy ainoastaan massan kasvattamiseen. Painoa on 9 kg nyt, huomenna on itse asiassa neuvola niin saadaan tarkat mitat :):)

Meillä on edelleen rauhallinen kaveri, kaikenlaista hulinaa on, mutta ei mitään pahaa. Meidän tyttö on aika eri maata kuin esikoinen, hän otti aika lunkisti niin kauan kuin tissit ja äiti oli mukana, mutta tämä nuorempi on selvästi aistiärsykkeille herkempi ja tarvitsee sen myötä enemmän rauhoittumistilaa. Meillä ei siis sen myötä kyllä voi olla telkkari yhtään päällä kun vauva on hereillä. En kyllä sitä itsekään kestäisi, illalla joskus avataan telkkaria. Mä vähän itsekin rasitun sellaisesta ylimääräisestä hälinästä. Oon aika tarkka siitä vauvan ruutuajasta, että se olisi sen 0 h päivässä. Esikoisella on 40 min ruutuaika päivässä eikä omisteta tablettia. Kännykällä joskus katsoo valokuvia. Mutta tosiaan jos ollaan käyty esimerkiksi neuvolassa pitkästi tai vauva on ollut hereillä esim. kauppareissulla niin aivan varmaa on sellainen "sosiaalinen uupuminen" ja jos ei pääse rauhoittumaan pitkästi ja huolella syliin niin tosiaan sitten heräilee öisin jatkuvasti rinnalle. Käy raukka niin kierroksilla. Käytiin veljellläni kylässä ja kyllähän tiesin, että seuraavana yönä ei pitkiä unipätkiä tule kun pitää sitten tankkailla läheisyyttä ja rauhoittumistilaa. Niin ne lapset on erilaisia.

Normaalisti kyllä nukkuu 2-4 h pätkiä öisin mikä on kyllä tosi paljon paremmin kun esikoisen kanssa. Tuttia välillä mietin, että olisiko pitänyt kokeilla käyttöön, mutta en nyt enää taida jaksaa. Esikoisellakaan ei ollut tuttia tai tuttipulloa käytössä niin ne on mulle ihan vieraita kapistuksia.

Kiinteitä en ole vielä jaksanut yhtään ajatella. Toki niiden aloittaminen voisi hillitä painonnousua. Vauvan siis. Itsellänihän ei ole mitään raskauskiloja jäljellä, ne jäi kaikki jo synnärille. Olen nyt noin 10 kg kevyempi kuin ennen raskautta ja hämmästyksekseni normaalipainoinen. o_Oo_O Ei tässä kahden lapsen kanssa ehdi kyllä yhtään laakereillaan olla ja kun käsissä on aika usein 9 kg vauvaa niin kai sekin salakavalasti jotain kuluttaa.

Vauva kakkaa edelleen kyllä ääriharvoin :poop::poop::poop: Joulukuussa tuli vain kaksi kakkaa, no eipä ainakaan niitä vaippoja kulu turhaan.

gemmy ja vauva 4,5kk :love:
 
Huh, pitkästä aikaa ja ihan lyhyesti!
Ei vaan ollu mitään asiaa ja sit ei oo ollu "aikaa" ja sit jo unohtu täällä käyminenkin.

Tapaninpäivänä poika alkoi ryömimään 7 kk iässä. Nyt meillä tuli 8 kk täyteen ja muutama päivä ennen sitä alkoi konttaamaan ja seuraavana päivänä nousemaan tukea vasten, että täällä on kolissu pää huolella lattiaan, seiniin ja kaikkeen. Ei sitä koko ajan voi pelastaa, että oppii, mut ei nyt voi antaa satuttaakaan. Hankalaa. Portaat osaa mennä yksin ylös. Istumaan ei kerkeä, se ei ole kauheen vahvaa vielä, saattaa kaatua sivulle siitä, jos jättää yksin lattialle.
Kiinteet maistuu ja tykkää syömisestä ja tissistä. :love:
Yöt oli pari viikkoa aivan järkyttäviä, ton liikkumisen takia varmaan, ihan painajaisia tai kauhuja ja niitä rauhotellessa meni puol yötä. Oltiin miehen kanssa ihan loppu molemmat, oon vaan miettiny miten väsyny @Mandala onkaan! Nyt on pari yötä jo menny rauhallisemmin, niin uskaltaa sanoa ääneen. Kehitysloikka oli pikkusen edellä, alko aiemmin ja loppu vähä aiemmin. Mehän mennään @Mandala vissiin ihan samoissa päivissä siinä?
Päikkäreitä ei nuku vieläkään kuin liikkuvissa vaunuissa tai tissillä tai autossa.

Tunnistan hyvin ton "sit jos saadaan vauva, nii en ikinä valita", no enpä! Ihan kauheen takkusta kyllä oli se alku ja niin uuvuttavaa. Edelleen saa 24/7 vahtia ja pitää seuraa. Anopin piti ottaa poika päivähoitoon kun mä lähden töihin, mutta neljän lapsen äitinä perui homman, kun on niin vaativa mini. :ROFLMAO: No mä en nyt meekään vielä töihin, vaan jään kotiin hoitamaan poikaa. Jotain palkkaa tästä kyllä vois saada. :LOL:
Mekin aina ajateltiin, että olis useampi lapsi, mut nyt ollaan mietitty ettei ainakaan pariin vuoteen uutta yritystä, et mitä jos se onkin samanlainen. Jos edes siunaantuu jäljellä olevista alkioista. :oops:

Ja itellä vähä terveysmurheita, olin siinä sähkösilmukkahoidossa vuoden vika päivä ja jälkivuoto loppu vasta toissapäivänä. Jouduin kerran käymään päivystyksessä, että polttivat yhden vuotavan suonen kiinni. Ja sieltä pamahti nyt joku semmonen diagnoosi, et ilmoitus menee syöpärekisteriin. Mut kuitenkin kontrolli vasta kesäkuussa (Jee uus kuukauden vuoto heinäkuuksi), et ei varmaan mikään korkein aste. Hitsi ku ainoo on toi omakanta ja sieltä en ymmärtäny ihan kaikkea. :(

Nyt poika herää päikkäreitä, kivan myöhään. :eek: :D

Edit. Laitan vielä noi 8 kk neuvolan lukemat, pitkä ja painava? poika on, 75 cm ja 11,3 kg.



Kiva oli lukea teiän kaikkien kuulumisia. Tsemppiä jokaiselle tahollaan erilaisissa haasteissa. :love::barefoot:
 
Viimeksi muokattu:
@Mandala aloitko vierottaan tutista? Onko omaan sänkyyn nukuttaminen sujunu? Ois kyllä jo aika sunki päästä nukkuun kunnon yöunet :rolleyes: kiinteiden syömiseen niin meillä aina eka sose ja sit maito. Kiva että teillä ryömitään :barefoot:

@gemmy Jotenki tunnistan ton sosiaalisen uupumisen, meillä ei ihan noin paha mutta huomaa että tarvii omaa tilaa varsinki maidon juomiseen jos on vieraita. Apua miten harvoin hän vieläki kakkaa, mulla on pasmat sekasin jos kerran päivässä tulee vaan pikkukakka :poop::ROFLMAO:

@atvk87 hui sielähän menoa riittää! :sneaky: ja hurjasti kasvanu, vois meille lahjottaa vähän kiloja :giggle: hauska toi anoppi, toisaalta hyvä että nyt sano suoraan :geek: oivoi, varmaan ollu huolta itsestäki. Toivottavasti kontrollissa kaikki hyvin. Ite huomaan pelkääväni kuolemaa enemmän nyt kun on lapsi. Tai että itse loukkais tai sairastuis vakavasti.

Nyt voi alkaa sanoon että typy osaa kääntyä mahalleen, motivaatiota tarvii melkosesti kyllä että viitsii. Mahallaan pyörii ympyrää ja kovasti yrittää eteenpäin mutta ei vielä pääse. Taaksepäin lykää käsillä. Istualtaa tykkää leikkiä ja pysyyki melko hyvin mutta pitää olla vielä vieressä. Ilman trakaria vois tyynyjen ympäröimänä jättää hetkeks.

Syömiset menee nyt ok, ilman nokkista oltu kohta kuukausi. Huomena taas ihanankamala punnituspäivä. :cautious: Joku vaihe on nyt että iltaisin ei nukahda vaikka väsyttää. Saattaa muka nukahtaa syliin ja sit kun siirtää sänkyyn niin hetken päästä silmät revähtää auki ja alkaa sellanen jumppa että sänky heiluu. Hyväntuulisena valvoo että eihän tuo nyt sinäänsä haittaa. Maidon altistus menossa että en tiiä liittyykö siihen ku ei kuitenkaan oo mahavaivasen olonen. Tänään saa vaan omaa korvikettaan.

-dino- & typy
 
@atvk87 ohoh, onpa teillä pienellä kokoa :D Ihana :love: Meillä tyttö oli 1,5v neuvolassa tosiaan 80cm ja 9,5kg :whistle: Syö oikeasti nykyään aika paljon, mutta on sellainen elosalama että menee heti kulutukseen vaan vissiin kaikki.
Toivottavasti oman terveyden kanssa ei tulisi enempää murheita ❤ Mulla on jatkuvasti selkä ja oikea olkavarsi klesana, mutta pieniltä murheilta ne tuntuu moneen muuhun nähden.

Meillä oli tytöllä holter viikko sitten ja saatiin tieto ettei näkynyt yhtään rytmihäiriöitä, jee! :) Nyt odotellaan lääkärin päätöstä että saataisko alkaa ajaa sydänlääkitystä alas. Ab-kuuri jatkuu edelleen, neutropenia ei ollut hävinnyt vielä ainakaan.

Terveisiä Teneriffalta! On muuten mahtava matkailija tuo likka, herätys oli 4.30 matkapäivänä ja toinen ponnahti innosta puhkuen sängystä ylös. Lento lähti tunnin myöhässä ja se aika odoteltiin koneessa istuen. Lento 6h, ei mitään ongelmaa. Hyväntuulinen kuin mikä (y) Täällä nauttii uimisesta ja uusista jännistä jutuista. Melkein parasta on kuitenkin hotellin ulko-ovien vieressä oleva iso laari hienoja valkoisia kiviä :D
 
@marrasmai Hienoja uutisia sydämestä! ♥ Oishan se kiva purkaa lääkityksiä :) Ja ah, te ootte lomalla :love: nauttikaa ja levätkää!

Punnitus oli helpotus, 6720g :love: nyt on kuukaudessa tullu yli kilo painoa! Ite alkaa olemaan virtaa täynnä päivät, kyllä sitä vaan oliki väsyny viimeisimmän sairaalareissun jälkeen. Nyt typy tarkasti seittämältä heräski :D
 
Oi @marrasmai ihanaa kuulla noin hyviä uutisia! ❤ Nauttikaa lomasta!

Hyvä @-dino- ettei painosta tarvii nyt olla huolissaan. Toivotaan lisää edistysaskeleita ja helpotusta arkeen. :love:

Meillä ei taas nukuta ja nukuttaminen on tosi vaikeeta, ku ennen nukahti aina tissille ja nyt vaa riehuu ja mönkii sängyssä ja itkee väsyä, mut ei pysty lopettaa liikkumista. :alien: jos pitää kiinni, nii kirkuu ja huutaa. :confused:

Poikanen 8 kk
 
Hienoa @marrasmai hyvistä uutisista! :love: nauttimaan auringosta siellä (y)

Ja mahtavaa @-dino- painon noususta ja omasta ajasta myös :giggle:;) onko teillä trakarin takaisin tullessa tullut myös yöhoitaja? Toivottavasti ei unet ala olemaan ongelmallista jatkossa.

@atvk87 iiihana iso isäntä, tosi hyvin kasvaa!! (y) toi syöpärekisterijuttu on tosi ikävä :unsure: kunpa nyt ei vaan mitään erityistä seuraa siitä, pidän peukut!! Ja hitto alkoiko teillä uudet uniongelmat?? Jospa hän nyt sitten unissaan harjoittelee kävelemistä kun kaikki muu osataan jo :ROFLMAO: nopeasti on kyl oppinut liikkumaan varmasti vauhtia ja vaarallisia tilanteita teillä on paljon :eek:

@gemmy no huh kylläpä kakkaa edelleen harvoin o_O ja herkkä toinen, voi :love: ja siellä toinen painonkasvattaja :giggle:
mutta eipä nämä lapset ole samasta muotista tehtyjä. Joskus kun ollaan oltu tyyliin aamusta ihan iltaan asti liikenteessä ja tekemässä kaikkea mahdollista niin silloin meillä huomaa vauvan olevan ehkä vähän ylivirittynyt.

Meillä unista huolimatta todella leppoisaa ollut. Joka ilta oikein fiilistellyt mielessäni miten mukavaa on kun esikoisen uhma on toistaiseksi pahimman vaiheen yli taas ja vauvelikin on aurinkoinen. Ollut tosi ihanaa pojan kanssa kun hän taas halailee ja höpsöttelee niinku ennen eikä murjota kuin teini-ikäinen.

En ole sitten kuitenkaan sitä tuttiasiaa jaksanut yhtään viedä eteenpäin. Ei vaan ole yhtään määrätietoisuutta mun tekemisissä. Luin kyllä pantleyn lempeästä irroituksesta mikä toimii pulloon tissiin ja tuttuun, mutta kuten sanoin niin en jaksa nyt mitään ylimääräistä säätöä joten olkoon. Pinnis on myös menettänyt kai uutuuden viehätyksensä ja vaikka nukahtaa illalla sinne niin otan väliin kun heräilyt alkaa koska oon ollut melkein toimintakyvytön niinä aamuina kun yritin hyssytellä sinne aina takaisin. Oon jo sarkastisesti miettinyt että pitääkö tässä mennä ite nukkumaan kasilta kun vauvakin että voisin saada mahdollisesti häiriötöntä unta 2-3h :rolleyes: en ymmärrä miksei voisi yöllä silleen nukkua kun alkuyöstä onnistuu.

Oon kuitenkin vakuuttunut etten jaksa nyt alkaa unikouluttaa. Inhottaa ajatuskin vauvalle harmin aiheuttamisesta joten unikoulu pitäis olla tooosi lempeä ja sellaiset sitten on tosi vaativia ja pitkiä toteuttaa - ei vaan oo voimia tai kiinnostusta itsellä. Oikein kunnon ahdistus lykkää päälle kun lukee joidenkin menneen sairaalaunikouluun niinkin pienien kuin 6kk ikäisten :cry: siis en syytä tai tuomitse jos jotkut lapsensa sellaiseen vie, meillä ihmisillä on eri näkökannat ja tarpeet kai, mutta en itse ikinä pystyisi edes ajattelemaan sinne menoa oli tilanne mikä tahansa. Harmittaa jo se, että teinkö mun esikoisen kiintymyssuhteelle harmia aikoinaan kun hänen annettiin joskus minuutti pari itkeä omassa huoneessa kun oli vuoden ikäisenä itkuja öisin :unsure: ja kun joka paikassa sitä pidettiin ihan normina, että lapsi vaan protestoi jne jne.

Oon onneksi saanut vertaistukea parista eri ulkomaisesta Facebook ryhmästä missä ei näitä huudatuskouluja yms edes mainita saatika suositella. Haluan edelleen uskoa iän karttumisen auttavan... Here's hoping :LOL: se on kuitenkin selvää, että niin kauan aikaa kun yöt on tällaisia niin töihin en mene.

Hampaita täällä edelleen odotellaan, kuinkahan myöhään myöhimmillään nekin voi tulla :cautious: eipä sillä että niitä tarvii just nyt mihinkään.
Konttausasentoa harjoittelee nyt, mutta ei yhtään ymmärrä miten siitä pääsee eteenpäin :ROFLMAO:

Ainiin sitä tässä miettinyt, että esikoinen kun tulee aina meidän huoneeseen yöllä ja vauva on milloin pinniksessä milloin välissä ja kuulin miehen serkun tehneen makuuhuoneesta yhden ison sängyn missä kolmen lapsensa kanssa nukkuivta, että toimisiko se meillä :LOL: tekisi lattialle iiiiiison patjan niin ei voi olisi tipahtamisvaaraa ja kaikille tilaa.
Ehkä vakavammin sitä harkitsisi jos ei just oltais tilattu uutta suht hintavaa petaria. Aina voi haaveilla :love:
Pikkumimmi 9kk :love:
 
Viimeksi muokattu:
@Mandala joo on yöhoitaja, trakarilasta joutuu valvomaan kokoajan.. Ja on tosiaan nukkuessa siinä uniapnealaitteessa eli letkut tulee trakarin kiinni joka tarkoittaa sitä että aina ku kääntää kylkeä saa asetella letkuja ja kattoa ettei kinnaa trakaria saatikka kisko sitä irti. Päivisin onneks nukkuu melko rauhallisesti, en mää muuten jaksaiskaan. Tänään tosin päätti että iltapäiväunet voi kestää vaan puol tuntia.. :rolleyes:

Oiskohan meilläkin toi liikkeelle lähtö se joka valvottaa, ihan viittä vaille on ryömimään lähteminen! Ja lattialle ei voinu illalla jättää yksinään ku nyt hän nii innoissaan kääntyy mutta päätä unohtaa välillä nostaa ja sit on trakari vasten lattiaa.. Voi apua. Kohta saa päivisinkin olla hoitaja. :D

Ymmärrän hyvin haluttomuuden unikouluun, en määkää varmasti jaksais alkaa. Toi patjasänky vois olla hyvä vaihtoehto :D Ja kai ne hampaatki sieltä tulee. (y)

@atvk87 tsemppiä. Oot ollu ajatuksissa tänään. Teillä poikaa ei varmasti jaksa sylissä enää tuudittaa uneen. Mä vielä toistaiseksi pystyn vaikka hartiat kyllä huutaa hoosiannaa.
 
Moi moi!

Taas kurkkailen pitkästä aikaa, oli melko kiireinen tammikuu. Oon ottanut töitä jonkun verran lisää, mutta toisaalta ollaan saatu aika hyvin arki rullaamaan niin, ettei mun ainakaan JOKA ilta tarvitse tehdä töitä :) Meillä on nimittäin hoitaja! Noh, vain 2h kerran viikossa, mutta siinä ajassa mä saan jo paljon aikaan. Kyseessä on esikoisen luottohoitaja eli ei ongelmia luottaa vauvaa hänen hoiviinsa tuoksi aikaa. Ihan hyvin on mennyt, yleensä siinä on ainakin puolen tunnin unet. Tuon lisäksi yksi 3-tuntinen miehen hoidossa la tai su, niin tämä riittää toistaiseksi.

Typykkä täyttää ens viikolla 7kk ja mä yritän hidastaa aikaa... Haluun nauttia vauvasta niin täydesti kuin mahdollista! Taas ollut kovasti viime aikoina sellaista ihmettelyä että voiko mulla olla toi vauva, miten voin olla näin onnekas... Sitä se hoitotausta teettää. Ei vaan voi uskoa todeksi millään, ja sitten tietty menettämisen pelkoa ja kaikenlaista (turhaa) haikeutta on paljon. Eilenkin kun vauva hetken kakoi maissinaksun kanssa niin säikähdin kauheesti.

Ja edelleen sitä mieltä että piut paut unikouluille. Minä en tissinlutkuttajasta luovu! :D Saa imeä niin paljon kuin tahtoo. No meillä se hyvä tilanne että toistaiseksi aina nukahtaa heti kun saa sen tissin ja syö, ja mäkin saan nopeesti unen. Näillä mennään nyt. Auttaa kyllä sekin, ettei vielä paljon ryömitä, vähän kyllä, mutta selkeesti ei vaikuta uniin. Eikä myöskään oo hampaita tullu. Hidasta sorttia tämä ihanuus.

Kiloja on meikäläiselläkin yhä alkutilanteeseen nähden ja olenkin lopettanut vaa'alla käymisen. Nyt käydään baby pilateksessa, joka on toooosi hyvä keskivartalolle ja mahdolliselle erkaumalle, on auttanut jo paljon oloon ja vatsalihaksiin. Kuukausi vielä sitä ja sitten ajattelin palata Elixiaan, jos siis jossain välissä ehdin. No on siellä ainakin vauvallinen jumppa. Edelleen käytän äitiysfarkkuja, tosin osaksi siksikin että kaikki omistamani farkut hankaavat sektioarpea, joka on yhä arka. Kyl ne äippäfarkut sentään meinaa pudota päältä joka välissä :)

Niukkaruokainen on tapaus. Puuro on lemppari ja toki hedelmäsoseet, mutta varsinaista ruoka-ruokaa menee vähän. Maissi kelpaa, ja peruna-porkkana, välillä bataatti ja kesäkurpitsa, ja ollaan myös linssiä ja tofua kokeiltu onnistuneesti. Kala kelpaa pikkuisen. Nyt on epäilys muna-allergiasta. Luulin että tyttö oksensi influenssarokotteen takia samana päivänä, mutta syötiin silloin myös munaa. Siitä viikon päästä taas munaa - ja taas oksennuksia oikein kunnolla. Täytyy kysyä neuvolasta kuinka toimitaan. Harmittaa jos on allergia, kun me ei aiottais antaa lihaa olleskaan. Niin sitten ois yksi hyvä proteiini pois, ja tietty muna-allergia voi olla tosi hankala ja vaarallinenkin.

Nyt niin vaativaa mekastusta että lopetettava, terkut kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Moi hei kaikki pitkästä aikaa! :love:

Ihan taas hävettää ettei oo tullut käytyä :oops: nyt yhteen pötköön lueskelin jutut tuolta lokakuulta asti ja ai että pää nyt humisee (n):LOL:

Ihan omanapaisesti meidän kuulumiset tähän, jospa myöhemmin kerkeisi enempi panostaa kommentointiin muuten.

Meillä menee tosi hyvin nykyään. Huomenna 8kk neuvola ja jos muistan niin tuun huikkaan nekin kuulumiset vielä sitten. :)

No mutta, meidän polku ei mennytkään ihan mutkitta ja kivittä. Mitään vakavaa ei oo ollu, sairasteluja tms. Pillereitä söin sen vajaa 3kk ja lopetin sitten koska mun pää meni niistä aivan sekasi. Tuli semmone oikee hormonihirviö että :alien: en itekään kestäny itteeni, ihmetten että isäntä kesti. Räjähtelin ihan pienistä asioista ja koko ajan.
Asiaa ei helpottanut se että tammikuussa isäntä sit lähti sinne inttiin reilu 200km päähän. Viikot opeteltiin uutta arkea, neiti huusi illat ja päivät väsymystä mutta ei suostunut nukkumaan, minä itkin väsymystä kun ei jaksaisi tapella aina ja koko ajan. Mie jatkoin vknloppuisin räjähtelyä kun olin niin väsynyt ja vissiin edelleen hormonit heitteli taustalla ja mikään ei tuntunut onnistuvan. Valitin kun mies ei osallistu mihinkään, mutta sit en kuitenkaan antanut mahollisuutta osallistua :whistle:

Nyt vihdoin alkaa helpottaa.
Olen opetellut elämään uudelleen arkea ja löytänyt ne helpottavat tekijät. Neiti mm. on pihalla nukkuja. Vaatteet niskaan ja hyvä ettei nuku jo ennenkuin vaunut on ulkona.
Illalla milloin nukahtaa syliin ja milloin "itsekseen" pinnikseen. Olen toki vierellä ja laulelen, mutta muutaman kerran kun pitänyt tyyliin vessassa käydä välissä niin on nukahtanut sit itsekseen sillä välin. Oon oppinu tunnistamaan millon vaatii läheisyyttä unen saamiseksi ja milloin vaatii omaa tilaa.

Kiinteitä ollaan syöty jo hyvin. Imettämisen lopetin kun 6kk tuli ikää, porrastaen toki, mutta nyt pariin viikkoon en oo imettänyt ollenkaan ja en tiedä onko sekin selvittänyt mun päätä. :rolleyes: maitoa menee pullosta ja iltaisin oon ite kauravelliä keittänyt maidon joukkoon.

Eteenpäin mennään vauhdilla ryömien, silleen mittarimato tyyliin ettei varmaan mee pitkään kun konttaa. Konttausasentoa hakee joka päivä enemmän ja enemmän. Hyvin pysyy jo asennossa mutta eteenpäin yrittäessä lysähtää mahalleen. Istuu tomerasti ja hyvin, ite ei vielä nouse istumaan.
Hampaita ootellaan :D

Nyt sai kävelytuolin itelleen ja se on hänen mielestään maailman paras juttu :LOL:

Tuohon imetyksen lopetukseen palaten, en tiedä kuuluuko vain kehitykseen vai onko kytköksissä imetyksen lopettamiseen, mutta neiti on ruvennut itse osoittamaan enemmän hellyyttä. Hirveesti antaa haleja ja (kuola)pusuja :love: on se vaan niin ihanaa ❤

Huhhuh. Eteenpäin kiireisen arjen keskellä :LOL:

Love ja neiti 4pv vajaa 8kk :barefoot:
 

Yhteistyössä