~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Onnea kaikille vauvan saaneille! :)

Täällä vietellään toiseksi viimeistä työpäivää ennen äitiyslomaa. Pari viikkoa olin kyllä tuossa saikulla liitoskipujen vuoksi. Hurjan nopeasti tämä syksy mennyt!

Vointi on ja on ollut hyvä koko raskauden ajan liitoskipuja laskematta. Kahden viikon päästä meillä on kasvu ultra ja samalla tsekataan onko vauva kääntynyt jo oikein päin.

Jostain pitäis energiaa saaha laitettua paikat siihen kuntoon, että vauva voi tulla. Vielä sitä kuuluisaa pesänrakennus viettiä ei ole ollu, ehkä nyt äitiyslomalla sitten.

Ihanaa vauva-arkea kaikille ja raskausaikaa vielä odottaville! :)

Jonxu rv 34+1
 
Onnea kaikille vauvan saaneille ja ihanaa vauvantuoksuista arkea!

@millionnea hienoa oli lukea sinun kuulumiset. En oo enää palstaillu tytön syntymän (29.1) jälkeen, mut välillä käyny vilkuilemassa. Muistan sinut. Oli hieno lukea, että kaikki päättynyt onnellisesti. Jäi vaivaamaan, miten odotus loppui. Varmasti on arki hektistä kahden pikkuisen kanssa. Täälläkin aika hektistä 3v uhmaikäisen ja kohta 9 kk:n vilkkaan taaperon kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: janitainen
Ennamar
Onkohan tällä palstalla enää ketään vai käykö kaikki muutkin vain kurkkimassa, että olisko tullut uusia?:)

Omaa taustaa sen verran, että ollaan viimeiset 10 vuotta toivottu lasta. 2012 hakeuduttiin julkiselle puolelle hoitoihin ja 2013 keväällä epäonnistuneen tuoresiirron jälkeen meidän ainokaisen pakastealkion siirto toi plussan ja rakkaan esikoisen meille. Pitkään ajateltiin, että toinen tulee jos on tullakseen, mutta menkat tuli aina ajallaan ja hiljalleen hoitoihin paluu alkoi hiipiä mieleen. Reilu vuosi sitten hakeuduttiin taas hoitoihin samalle julkiselle. Tammikuussa tehtiin punktio ja tuoresiirto, josta negatiivinen testi. Maaliskuussa tehtiin juuri ennen koronasulkua 1. PAS, josta keskenmeno 5+3. Toukokuussa klinikat aukesi ja pääsin heti siirtoon. Keskenmeno tuli taas, tällä kertaa 6+0.

Kesätauon jälkeen päästiin suunnittelemaan seuraavaa siirtoa, joka tehtiin syyskuun alussa. Tästä siirrosta tein plussan, mutta jäin odottamaan taas keskenmenoa aiempien kokemusten perusteella. Massiiviset vuodot säikäytti viikoilla 7-9, jolloin oli vuodoista johtuen kohonnut keskenmenoriski ja viikottainen seuranta laps. polilla. Kaikki kuitenkin oli aina normaalisti. Nyt mennään 15. viikolla ja pitäis kuulemma saada jo luottaa siihen, että tämä raskaus voi päättyä hyvin. Toiveikkaana, mutta epäilevänä täällä odotellaan päivä ja viikko kerrallaan.
 
Mitä tänne raskaana oleville kuuluu? Saisiko tämänkin palstan herätettyä henkiin? Tämä koronavuosi on vähentänyt hoitoja, joten meitä IVF/ICSI/luovutetut solut plussanneita on vähemmän, joten keskustelu täälläkin on vähentynyt. Tulkaa kaikki kommentoimaan omia tilanteitanne ja päivitetään lista? Täällä maailman epävarmin tilanne vielä, huikeat 4+1! Mutta pakko se on eteenpäin katsoa ja luottaa, mitä vain voi tapahtua mut se ei oo mun käsissä nyt. Varovaisen toiveikas pitää tietysti olla ja toisaalta nauttiakin tästä mahdollisuudesta <3
 
Onnittelut @Tupsuli ja @marrasmai :)
ehkäpä tännekin saadaan pikkuhiljaa keskustelua taas. Itsellä juuri tasan 12 viikkoa täynnä, ja oon kirjoitellut tuolla Elokuiset2021 -ryhmässä, kun täällä ei plussauksen aikaan ollut keskustelijoita. Laskettu aika on 30.7., mutta menee varmaankin sen yli, suvussa perinteisesti lapset syntyneet myöhässä.

Mulla siis taustalla ivf-hoidot 2019 ja tämä tärppäsi neljännestä alkionsiirrosta. Se oli ainut siirto, joka tehtiin luonnonkiertoon, en tiedä oliko sillä vaikutusta, mutta seuraavaa jos lähdetään joskus vielä yrittämään (kaksi alkiota jäi vielä pakkaseen), niin ehdottomasti luonnonkiertoon - Progynovasta sain niin karseat sivuoireet etten IKINÄ enää syö sitä.

Täällä on kaikki alkuraskauden raskausoireet (pahoinvointi ja väsymys) jo helpottaneet, nyt eletään sitten jännää aikaa kun viikon päästä on np-ultra. Varhaisultra oli jo joulukuussa, ja tässä välissä oli pakko hankkia doppler kun mietin jatkuvasti, onko se alkio vielä hengissä tuolla, pelkäsin keskeytynyttä keskenmenoa (ei oo tosin ollut vuotoja, mutta silti sitä vaan miettii kaikenlaista). Syke kuului kun ekan kerran kokeiltiin viikko sitten, ja kuuluu edelleen, joten yksi huoli on vähemmän :)

Tsemppiä kaikille raskauden eri vaiheessa oleville, toivottavasti kaikki menee hyvin! Oispa kiva kuulla heistäkin, joilla raskaus on jo pidemmällä :giggle:
 
  • Rakkaus
Reactions: marrasmai
Kiitos @-dino- <3

Tämä siirtoajankohta valikoitui melko paljolti käytännön syistä, kun olimme reilut kolme viikkoa Suomessa joululomalla, ja pari päivää ennen lähtöä siirrettiin niin ehdittiin kärvistellä karanteenit sun muut. En jotenkin oikein ehtinyt hirveästi miettiä tai jännittää koko asiaa, enkä vieläkään ole ihan sisäistänyt tätä plussaa. Ajatukset oli niin vahvasti jo uudessa stimulaatiossa, kun mulla ei oo ikinä, siis kertaakaan, lähtenyt mitään pakastesiirrosta, eikä varsinkaan lääkkeellisestä. En uskonut yhtään että voisi tulla plussa!

Onko teillä suunnitelmissa vielä pikkusisarusta yrittää?
 
@marrasmai varmasti ollu pikkusen haasteellisempaa miettiä miten hoidot yms onnistuu edes käytännössä saatikka että onnistaako sitte että alkio tarttuis matkaan! Pidän niin isot peukut että kaikki menee hyvin loppuun asti <3 meillä ei oo kyllä nyt mahista ees ajatella toista. Liian hoitonen tää ykski vielä ja ku kellekkään ei saada hoitoon. Enkä usko et hoitoihin lähetään uudelleen, pakkanen tyhjä. Luomuna jos tulee nii saa tulla, sitte ku sillekkään annetan mahollisuus :LOL:
 
Kiitos @Tuutikki84 onnitteluista <3 Ja onnea @marrasmai vielä tätäkin kautta. Jospa me nyt saatais tämä palsta vilkkaammaksi, kun ollaan kuukauden sisällä lasketuissa ajoissa, itse veikkaan tämän syntyvän elokuun loppupuolella, jos sinne asti päästään. Mulla on aiemmat syntyneet 38+1 ja 38+4, omalla äidillä on kans syntynyt kaikki kolme lastaan 36-39 viikoilla, ehkäpä sukuvika. Mut ehkä on ihan liian aikaista vielä miettiä semmosta :) Oon toki unelmoinut jo vaikka mistä, esikoinen menee ekalle ja ois ihanaa olla silloin vauvan kans kotona. Mut jos näin ei tule asiat menemään, pakko siihenkin on sitten sopeutua. Mutta koko ajan toki ainakin km-riski pienenee. Ois kyllä mukava päästä kurkkaamaan pientä ultralla, nt-ultraan tuntuu olevan hirveän pitkä aika. Meillä neuvolan täti sai meidät melkein suostuteltua jättämään nipt:n pois, kuulemma täälläpäin erittäin kokeneet ja taitavat ultraajat ja nykyään nt + rakenne -ultrissa näkee niin hyvin kaikki poikkeavuudet. Ja onhan tuo pas-tyyppi 32-vuotiaan naisen solusta, vaikka nyt ikä hipoo lähempänä neljää kymppiä.

Mulla olot vaihtelee, joka hetki ellottaa, ei tee mieli syödä, mutta oksennellut en ole. Voisko siitä päätellä, että olis nyt poika tulossa? Edelliset olleet tyttöjä ja silloin pahoinvointi ollut pahempana. Toisaalta ekassa se oli pahin, että ehkä se vaan laantuu kertojen myötä. Rinnat on myös todella pinkeät ja kipeät. Mulla vihdoin vuoto loppunut. Lähes kolme viikkoa se kestikin. Aina kun luulin, että vähenee niin ei, sitten tuli taas punasta. Nyt uskaltaa jo useamman päivän perusteella sanoa, että nyt ei tule enää lugen seassa kuin aivan yksittäinen pieni ruskea viiru. Ja keskiviikkona saan alkaa jo vähentämään lääkitystäkin! Se vähän jännittää, mutta onhan se huippua päästä pikkuhiljaa eroon tuosta Lugesteronista.

Onnea myös Ennamar sinulle raskaudesta <3 Nuo vuodot taitaa olla superyleisiä näissä hoidoissa. Luojan kiitos mulle ne on tarkoittaneet aina vaan harmaita hiuksia ja sydämentykytyksiä, ei onneksi sitä pahinta. Ja yllättävän monella on ollut rajua ja jatkuvaa vuotoa, mulla myös siis selviä kipuja + vuotoa, en tiedä oliko uhkaava km vai mikä, mutta se laantui sitten muutaman tunnin kuluttua levolla ja parasetamolilla. Toivottavasti harmit olis nyt takanapäin ja sais pikkuhiljaa alkaa nauttimaan raskaudesta, TOKI vasta nt-ultran jälkeen! 7+5
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Jee ihanaa ja tuhannesti onnea!!!! Meillä on molemmilla ollut kyllä tuskaiset taipaleet tässä alussa, kunnon vuodot.... mutta niin vaan on pienet sinnitelleet kyydissä! <3 Mulla vuoto loppui aika lailla 7+ jotain eli ehkäpä sullakin alkaa pian loppua, jos jo vähenee (toisesta ketjusta luin). Joko sulla neuvola aika on varattu? Mulla seuraava meni vasta huhtikuulle, mutta NT ultra, seulalokeet ja lääkäriaika tulossa muutaman viikon sisään. Saa nähdä jaksanko oottaa NT ultraan vai käviskö vielä kurkkaan miten pieni jakselee ennen sitä... 9+0
 
Kiitos <3
Vähän jäihuolestuttamaan kun koko oli vähän pieni, mutta ultrasi tosiaan vaan vatsan päältä ja sanoi että parin päivän heitto sinne tänne on aika tavallista tässä vaiheessa. Mutta tietysti se jäi mietityttämään. Kuitenkin ruskuaispussi oli normaali ja lapsivettäkin oikea määrä. Toivotaan että oli vaan mittavirhe. Esikoisesta en käynyt varhaisultrassa, ja kkm kun 2016 todettiin viikolla 7+jotain, niin ei näkynyt paljon muuta kuin paksuuntunut limakalvo ja pieni, sirppimäinen sikiöpussi. Yksi kaveri sanoi että hänellä molemmissa (onnistuneissa) raskauksissa koko heittänyt jonkin verran alussa, mutta ihan normaalisti kehittyneet molemmat lapset.

Mulla on neuvolan ensikäynti ensi maanantaina, ja sain jo varhaisen lääkärikäynninkin sovittua ensi viikon torstaille. Meidän historian takia tehdään vähän tarkempi raskauden seurannan suunnittelu.

Luulin että olis tullut jotenkin suurempi helpotus ton ultran jälkeen, ja vaikka kyllä helpotti pahinta paniikkia, niin tuntuu että rakenneultraan asti oon jokseenkin kauhuissani koko ajan :/
 
vierailijaTupsuli
@marrasmai mulla on kaikki kolme olleet 1-2 päivää pienempiä alussa. Ja sitten lopussakin, pienikokoisia tylleröitä olleet syntyissään 3 kg molemmin puolin täysillä viikoilla. Toki ihmisen alut tuossa ihan alussa kasvaa aika samanaikaisesti, mutta koska kiinnittymisessa on todellakin heittoa, voi joku alkio olla tuossa vaiheessa oikeasti useamman päivän pitempään kasvanut kuin toinen. Mulla siis kaikki olleet noilla päivillä hitusen pienempiä, vaikka omasta mielestä ovat kiinnittyneet aika normiaikataulussa tuntemuksista päätellen. Mutta en usko, että on syytä huoleen, mittaustarkkuudessakin on eroa, ja vatsan päältä se on joka tapauksessa epätarkempaa.
 
@marrasmai Huutelen täältä taustalta, että mulla varhaisultrassa 6+6 alkio vastasi 6+0 (olisko ollut 4,5mm kun olisi pitänyt olla jo 9mm tai jotain sen tapaista) ja Terveystalon gynekologi tuntui olevan sitä mieltä, ettei hyvältä näytä. Antoi sitten kuitenkin neuvolakortin ”kun syke kuitenkin näkyi”. Sain lähetteen keskussairaalaan. Sieltä ihana lääkäri soitti ihan vain kertoakseen, ettei näin alkuvaiheessa voi olla kasvussa mitään viivästymää. Sen tiedon voimalla sinnittelin kontrolliultraan, joka oli 8+1 ja alkio oli päivälleen oikean kokoinen. Se lääkäri piti kynää kädessä ja havainnollisti, että jos se ultran kuvakulma on huono, niin kynäkin näyttäisi lyhyemmälle kuin onkaan. Ja kun tosiaan tuossa vaiheessa mitattavakin on vielä mahdottoman pieni, niin en yhtään murehtisi sitä parin päivän heittoa. ❤
 
Kiitos @Silmu75 ❤
Mulle sai ultraaja kooksi vain 4mm, mutta mittaili tosiaan vatsan päältä ja ei ehkä maailman tarkimmalla ultralla. Pari kertaa katsoi, tutkimus kesti vain viitisen minuuttia.

Ja kiitos Tupsuli! ❤ Tosin tämä oli varhainen kiinnittyjä, koska plussasin kolme päivää siirron jälkeen. Näin ultrakuvassa sen hännännypykän kaartuneena, eikä se ollut kyllä mitassa mukana. Yritän pitää toivoa yllä taas ainakin muutaman päivän...
 
Mullakin e ultraaja arpo, että ottaako sen ulokkeen mukaan siihen mittaan, ei osannut päättää onko jalka, häntä vai peppu, mistä se mitta pitäisi ottaa. Eli se sai aikaiseksi erilaisia kokoja kun siirteli vähän sitä mittaa :D Ei se siis kovin tarkkaa tuossa vaiheessa näköjään ole ja sen oikean koon saa haettua kun laittaa sopivaan kohtaan mitan... Näin maallikon silmin :D Mulla taas aamulla vuotoa, hermothan siinä meni ja laitoin dopplerin tilaukseen..! Mulla oli eilen jo parempi päivä pahoinvoinnissakin, joten olin hetken ihan varma, että kesken on mennyt. Tänään on taas laatta lentänyt ja eiköhän siellä joku vielä ole. 9+1

@Lumitalvi ja pian @MammaMimosa kans tänne keskustelemaan <3
 
Mullakin e ultraaja arpo, että ottaako sen ulokkeen mukaan siihen mittaan, ei osannut päättää onko jalka, häntä vai peppu, mistä se mitta pitäisi ottaa. Eli se sai aikaiseksi erilaisia kokoja kun siirteli vähän sitä mittaa Ei se siis kovin tarkkaa tuossa vaiheessa näköjään ole ja sen oikean koon saa haettua kun laittaa sopivaan kohtaan mitan... Näin maallikon silmin Mulla taas aamulla vuotoa, hermothan siinä meni ja laitoin dopplerin tilaukseen..! Mulla oli eilen jo parempi päivä pahoinvoinnissakin, joten olin hetken ihan varma, että kesken on mennyt. Tänään on taas laatta lentänyt ja eiköhän siellä joku vielä ole. 9+1

@Lumitalvi ja pian @MammaMimosa kans tänne keskustelemaan <3
Mähän periaatteessa en ole alkionsiirrosta plussannut, kun niissä kuudessa hoidossa ei plussia tullut ja nyt tuli tämä ihme raskautuminen luomusti. Jotenkin ei nyt tiedä, mihin sitä kuuluu. :D
 
Joo @Lumitalvi tänne vaan juttelemaan! Samalla matkalla tässä ollaan :)

Äh @Tupsuli että ei se vuoto sitten jätä sinuakaan rauhaan. Mä mietin just jans että koska viittis seuraavan kerran kokeilla doppleria...

@haaveistatotta Kiva kun tulet juttelemaan! Ja onnea kolmosesta!

Mulla on väsymys iskenyt päälle ihan täysillä.Ja eilen aamulla alkanut päänsärky eskaloitui tänään migreeniksi, ja oli pakko ottaa kaksi parasetamolia. Vähän harmittaa, mutta pakko mikä pakko. Vikan palaverin jälkeen tänään menin suoraan sänkyyn ja nukuin tunnin. Vähän huolettaa toi päänsärky, yleensä mulla on migreeniä vaan menkkojen aikaan kun hormonitasot romahtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi

Yhteistyössä