~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@MyMa Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista❤ Kiva kuulla sairaala- ja synnytyskokemuksia! Mulla on ollut tosi vaivaton raskaus, rv 8-14 oli pahoinvointia ja sen lisäksi ollut vaivana levottomat jalat, muuten ei mitään. Nauti vähäoireilusta, kaikki on varmasti hyvin ja tunnetkos jo liikkeitäkin säönnöllisesti❤ Joo mäkin huomasin tän että hymiöt toimii näillä sulkusysteemeillä :)

Kiva kuulla teistä että mukavasti menee @Aislinn83 ❤ Aatella että teidänkin poika on jo kuukauden ikäinen! Ja kiva kuulla aina sairaala- ja synnytyskokemuksia! Kävinkin heti sun viestin innoittamana ostamassa vielä täydennystä sairaalakassiin, appelsiinimehua ja salmiakkia! Muuten en kyllä vieläkään ole saanut kassia pakattua, vain ruokien osalta on valmis :-D

Juuri päivää ennen sun tens-kommenttia olin kerennyt tuon samaisen Elle-tensin tilata :-D Mielessä kävi kyllä jo aiemmin että josko sulta voisi ostaa mutta ajattelin sitten että säästät varmaan tulevia synnytyksiä varten :-D;););)
Mulle saapui tuo Tens-tänään, kokeilin heti sääriin, josko auttaisi näihin levottomiin jalkoihin! Ihanaa vauva-arkea teille, olisi kiva kyllä kuulla enemmänkin kuulumisia :)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Karhurouvanen 37+1
 
@kirsillevauva Meille on tulossa tyttö❤ Niin jännää että ollaan jo näin loppusuoralla! Mullakaan ei ole mitään supistuksia vielä tuntunut ollenkaan, enkä edes niitä harjoitussupistuksia huomaa itse. Ihanaa että olet saanut nukuttua hyvin, uni on kyllä niiiiin tärkeetä, mulla ei periaatteessa ole uniongelmia mutta nyt nää levottomat jalat on enenevissä määrin häirinnyt yöunia. Nyt kokeilin tätä synnytystä varten tilaamani tens-laitetta näihin jalkoihin ja ainakin toistaiseksi jalat tuntuu aivan ihanan painavilta ja rennoilta, eivät ole tältä tuntuneet kuukausiin!

Mukavaa viikkoa teille ja tsemppiä terapiaan :)

Karhurouvanen 37+1
 
Meillä on vauvahankinnat jääneet vähäisiksi, bodyn ja parin tutin lisäksi on nyt hoitolaukku. Ensin jarruttelin pelkojen takia, nyt hirvittää miten paljon kaikki maksaa! Sitten on esim. kantoreppujen suhteen vaikea tietää mikä olisi hyvä, jossain vauvakirjeessä kehotettiin jo muutama viikko sitten harjoittelemaan kantoliinailua perunasäkin kanssa. :D Mutta mieluummin kuitenkin se kantoreppu.

Vaunut on jo valittu, muttei vielä tilattu. Pinnasänkyä kattelin ja sähköistä rintapumppua, mutta mistä sitäkään tietää tarvitseeko sellaista koskaan?

Insuliinin pistely on sujunut ihan hyvin. Nostin nyt ohjeen mukaan annostusta kun neljästä paastoarvosta kaksi ylittyi. Tänään oli ainakin hyvä, vaikka sorruin taas eilen töissä vähän herkkuihin... Pääsiäisnameja ajattelin ostaa sairaalakassiin pakattavaksi. :)

22+5
 
  • Haha
Reactions: Karhurouvanen
@Silmu75 Ihana toi perunasäkkiharjoittelu :ROFLMAO: :):LOL:

Kiva että insuliineily on lähtenyt sujumaan hyvin, kohtahan sä olet jo ihan konkari :) Mullakin tuli siis radi-dg tossa muutama vk sitten mutta arvot on olleet kotona ihan normaaleja, mutta mä en vaan kestä sitä sormenpäämittausta! Se on ihan mun kauhu! Laittaisin vaikka kolme kanyylia itse omin kätösin kuhan ei tarttis sitä sormenpääpistelyä. En kertakaikkiaan ole pystynyt sitä suorittamaan sillä kojeella vaan pakko tehdä niin että otan sen muovisuojuksen pois ja sitten tökkäsen sormenpäähän sillä piikillä, en jotenkin kestä sitä että se painetaan sormenpäähän ja sitten ”sokkona” laukastaan piikki :-D Noh, näin se on sujunut ihan hyvin, tai no, olen selviytynyt :) Onneks loppu jo hemoglobiinin mittaukset neuvolassa muutama vk sitten kun arvot on koko ajan pysyneet hyvänä.

Kyllähän näihin vauvatarpeisiin saa varmaan loputtomasti rahaa uppoamaan mutta toisaalta käytettynä saa melkein kaiken paljon uutta halvemmalla. Me ollaan ostettu lähes kaikki käytettynä, ostan muutenkin ihan lähes kaiken itsellekin käytettynä, kaikki vaatteet ja huonekalut ym, ja pyrin välttämään kaiken uuden ostamista, maailma on jo aivan pullollaan käyttäkelpoista tavaraa eikä mielestäni uutta tarvis ihan hetkeen tuottaakaan.

Vauvatavaroista on tarjontaakin niin paljon että saa kyllä tasan sitä mitä haluaa ainakin jos hiukan malttaa etsiä ja odottaa :) Ja säästää paljon rahaa :) Olen myös ajatellut että käytetyt tavarat on ehkä vauvallekin terveellisempiä kun kaikki tehdasmyrkyt on jo kerenneet vähentyä(y):unsure:

Uutena on ostettu ainoastaan vaunut ja turvaistuin sekä ihan muutama vaatekappale. Vaunutkin olisin periaatteessa voinut ostaa käytettynä mutta haluan tukea suomalaista työtä ja suosia suomalaisia tuotteita niin paljon kuin mahdollista joten vaunuissa oli sitten tasan yksi merkkivaihtoehto, siis suomalainen Ora niin ne tuli sitten uutena hankittua kun ei siihen hätään löytynyt käytettynä. Vaunut on tilattu jo yli pari kk sitten mutta ei ole vielä koottu, Kääk! Pitää nyt ryhtyä toimeen kun pitää ne kankaat pestäkin ja jossain luki että myrkkyjen takia olisi hyvä antaa lisäksi tuulettua ulkosalla jokusen päivän niin tässähän tulee kiire taas kerran :-D

Rintapumppua ja tutteja ei olla ostettu, ajattelin että ostaa niitä sitten kun jos tulee tarve kun eihän kai kaikki välttämättä tarvitse.

Mulla potkut/liikkeet tuntuu nyt 30+ viikoilla tosi usein tuolla ihan alhaalla, se on vähän sellanen ei-niin-kiva tunne :-D Aiemmin en muista että olis tuntunut siellä kohdunsuun seutuvilla, vaikka muuten kyllä liikkeet on koko ajan tuntuneet sivuilla ja alhaalla, ylemmällä ei juuri ollenkaan. Mulla on istukka etuseinämässä.

Rattoisaa päivää kaikille :)

Karhurouvanen 37+2
 
@Karhurouvanen Mustakin se verensokerin mittaaminen on ikävämmän tuntuista kun insuliinipistokset, tietysti sormissa on paljon enemmän tuntoa niin siksi. Mä taas en millään pystyisi itse tökkäämään sormeeni, mutta kyllä tuntuu että aina pitää vaan pidempään kerätä rohkeutta ennen kuin painaa sitä laukaisijaa. Joskus ei tunnu paljon miltään ja joskus sattuu ihan kunnolla.

Haluaisin kyllä ostaa käytettynä mahdollisimman paljon, mutta nyt kun on kirpparit kiinni niin on vähän hankalaa. Äitiyshousut ostin tosiaan vahankaytetty.fi:stä, H&M:n ”farkut” oli vähän turhan kapeat mun jaloilleni (mutta maksoivat vain 5,90), mutta Polarn o Pyretin housuista tykkäsin. Töissäkin sain eilen valtavat äitiyshousut. :D Niissä oli joku ihme kuminauha ja nappi -systeemi millä saa säädettyä sopivaksi, mutta taitavat vielä olla liian suuret. Ja jotain tekokuitua, että saattaa kyllä tulla sään lämmetessä vähän kuuma töissä.

Ja siis 23+5 mulla tietty, oon näköjään jo pudonnut kärryiltä kun viikot kertyy niin nopeasti!
 
@Silmu75 Ihanaa kuulla että jonkun muunkin mielestä inhaa toi sormenpäämittaus! Musta tuntuu että kaikki on ihan vaan että eihän se tunnu miltään. Mun mielestä mikään pistely ei ole kauheempaa kuin se, just tuntuu että sormessa on paljon tuntoa ja lisöksi on jotenkin inha kun se on sellanen ”luinen”
se sormi :-D Ja sitten se laite on niin inha kun pitää sokkona ”ampua” se piikki :-D

Toi on totta että nyt on hankala kun koronan takia ei pääse kirpputorille, mäkin olin odottanut että ihanaa, nyt äitiyslomalla olis aikaa ja keväällä alkais olemaan kaikkia ihania kirppareita. Mä olen ostanut melkein kaikki tavarat Tori.fi:stä, siellä on kyllä niin paljon tarjontaa ja moni myy tosi halvallakin. Oon löytänyt sieltä vaikka mitä ja paljon myös etsimällä etsimiäni tavaroita, esim sellaisia vauvavaatteita mitä ei enää kyseistä mallia ole kaupoissa myynnissä. Ja esim suomalaisen Onni-syöttötuolin, joka on uutena melkein 300 €, löysin sieltä puolet halvemmalla(y)

Näissä raskausviikossa meinaa tosiaan mennä sekaisin, olen huomannut että ton sokeriseurantavihon avulla pysyy paremmin perässä viikoissa :-D

Karhurouvanen 37+2
 
Mä olen onneksi saanut tosi paljon kaikkea tavaroita käytettynä, joko omaksi tai lainaan. Mäkään en ole halunnut laittaa paljon rahaa tavaroihin, jotka lähtevät kuitenkin aika nopeasti kiertoon. Rattaat ostin kyllä uutena ja IKEAsta ajattelin ostaa pinnasängyn, ellei nyt satu löytymään sopivaa läheltä, nyt on vielä käytössä Vaavisänky. Mut on kyllä myös ollut kivaa että vauva on jotain ihan uusiakin vaatteita saanut lahjaksi.

Mun pikkuinen ei ainakaan vielä suostu yhtään olemaan kantoliinassa tai -repussa, hermostuu vaan heti. Luulen, että voi onnistua sit kun voi istua kasvot eteenpäin. Sitteri taas on ihan paras juttu meillä. Siinä poika viihtyy ja saan itse välillä kädet vapaaksi. Mutta sain siis kaksi mandukan kantoreppua käytettynä eri suunnista ja yhdestä voisin luopua ihan postikulujen hinnalla jos jotakin kiinnostaa. Väri on kyllä tosi kulahtanut (alunperin musta) mutta muuten on ihan toimiva. Rintapumppuja sain sekä sähköisen että käsipumpun. Alkuun, kun pojalle tarvi antaa säönnöllisesti korviketta tai pumpattua maitoa, käytin sähköisen pumpun, se oli siihen kätevä. Nyt kun täysimetän niin pumpaan vaan jos poika nukkuu niin hyvin yöllä että tarvii tyhjentää rintoja ja silloin käsipumppu tuntuu jotenkin helpommalta käyttää. Siinä on myös vähemmän pestäviä osia, mikä on suuri plussa kun ei ole astianpesukonetta. Käsipumppu kulkisi myös helposti mukana laukussa, jos joskus olisi erossa vauvasta pidemmän aikaa ja tarvisi tyhjentää rintoja. Sanoisin että jonkunlainen pumppu on hyvä olla, voi monessa tilanteessa helpottaa elämää.

Huomenna pieni on jo 8 viikkoa, aika rientää ihan uskomattoman nopeasti! Eikä hän ole enää mikään ihan pieni, viime neuvolassa 23.3 oli jo 5,6 kg ja vähän reilu 58 cm. Saa nähdä mihin mittoihin päästään huomenna, keskikäyrän yläpuolella siis mennään. Hänellä on mahtavat pyöreät pulleat posket :D Ja ihanasti hymyilee, seuraa katseella ja kujertelee <3 Ja nukkuu hyvin, ainakin toistaiseksi, mikä on varmaan mun pelastus. Nukahtaa yöksi klo 20-22 välillä ja nukkuu alkuun 5-7h. Herää syömään noin klo 3 aikaan ja taas klo 6-7 aikaan, jonka jälkeen yleensä nukutaan vielä hetki. Joskus on jaksanut nukkua jopa neljään tai viiteen, jolloin on tarvinnut herätä syöttämään vain kerran, se on ollut kyllä luksusta :) Toivottavasti tällaiset unet jatkuvat :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihanalta kuulostaa teidän vauvailu @Sukkis :love: :love::love:Pulleat posket, hymyilevä ja kujerteleva vauva❤❤❤ Ihanaa että teillä menee yöt noin mukavasti, toivottavasti jatkossakin :) Muutenkin kuulostat niin jotenkin seesteiseltä❤ Mites muuten on mennyt nyt koronan aikaan, ootteko pysytelleet vaan kotosalla keskenänne vai ootteko uskaltautunu vieraita päästämään?

Mä en ole tohon pumppujuttuun perehtynyt, täytyy vähän katsoa josko sittenkin sellainen täytys hommata jo valmiiksi. Ihana kantorepputarjous sulta, meillä on jo kaksi niin ei ole tarvetta :) Torista löysin juur sellasen pinnasängyn minkä halusin ja sattumalta vielä tästä samalta kadulta :-D Pinnis on vauvan huoneessa mutta lisäksi ostettiin sitten vielä sellanen kärrättävä ihana kehtosänky ensi kuukausiksi makuuhuoneeseen❤ Turvakaukalon jalusta kyllä myös edelleen puuttuu mutta en tiedä, ehkäpä se vöilläkin toimii ihan hyvin, ainakin mitä perehdyttiin käyttöohjeeseen niin vaikutti ihan yksinkertaiselta ja vakaalta, oli myös jossain arvostelussa ilman jalustaa. Lisäksi mua jotenkin epäilyttää noi tollaset muovisysteemit että onko ne tosiaan turvallisia, ettei se muovi vaan pettäis tai hapertuis:unsure:

Mä täällä valvoskelen kun nää levottomat jalat tuntuu vaan pahenevan yö yöltä! Piti ihan sohvalle siirtyä että mies saisi nukuttua! Raastava vaiva kun juur yöllä ja levossa tulee, aamulla ei ole mitään ongelmaa jaloista vaan voisi jatkaa unia vaikka kuinkao_O
 
Viimeksi muokattu:
Itse suosittelisin edes käsipumpun ostoa valmiiksi. Vaikka siis sähköinen on kätevämpi kun jää kädet vapaaksi mutta on toki hintavampi. Esikoisen kanssa sen jälkeen kun maito nousi vauhdilla 5. päivänä (poika sitä ennen oli 24/7 rinnalla tilailemassa) ja vauva kun sai ekaa kertaa mahan tosi täyteen niin nukkui melkein koko ekat vuorokaudet niin sikeästi tyytyväisenä heräten harvakseltaan vähän närkkimään lisää niin tissit oli kyllä TOSI kivikovat täynnä ja kipeät. Pelästyin tietty tukoksia kun en saanut poikaa niin ahkerasti tyhjentämään kun olisi tarvinnut. No tosi asiassa tuskin tukoksia olisi ihan heti tullut (jotkut enemmän taipuvaisia siihen kuin toiset). Juostiin heti ostamaan sähköpumppu kaupasta ilman että oli ehtinyt tutkia eri vaihtoehtoja. Kyllä helpotti hurjasti kun sai tyhjennettyä välissä vähän. Jotkut toki saa ihan käsin lypsettyä mutta itse en olisi tohtinut niin kovia ja kipeitä rintoja puristella käsin.
 
Kiitos vinkistä ja kokemuksista @Mandala :) Selailin nyt vähän rintapumppujuttuja, täytyy perehtyä vähän lisää vielä asiaan. Näyttää todella olevan hyvin erilaisia kokemuksia ihmisillä, toiset tykkää sähköisestä, toiset manuaalista, toiset ei tarvi ollenkaan, toiset lypsää käsin :-D

Mukavaa päivää kaikille :)
 
Mä en saa päivitettyä listaa. Voiko joku ihana katsoa, onnistuuko? Se antaa vastaustoiminnalla monta listaa ja värit ovat ihan sekaisin. En tiedä, teenkö jotain väärin, vai onko ohjelmavika? @Karhurouvanen vauvan sukupuoli pitäisi ainakin päivittää tytöksi, ja poistaa menneitä tapahtumia.

Mua supisteli kolme päivää putkeen, muttei ollut kipeitä. Eilen illalla jo vähän puhisutti ja innoissani vein miehen ja koirat lenkille, mutta supistukset loppuivat yötä kohden. Tylsää! Vauva on nyt täysaikainen, rv 37+0.

Ihanaa pitkää viikonloppua ja välttäkää kaupassakäyntiä ruuhkaaikoina <3.

Kirsi ja rv 37+0
 
Mun suositukset on Aventin manuaalinen rintapumppu, perusluotettava kapine! Mä multitaskasin monta kuukautta: vauva toisella tissillä, pumppu toisella ja Netflix pyörimään. Pumppasin aina iltapullollisen, se auttoi meitä tosi paljon kun illalla tuntui että maitoa herui vähemmän ja vauva suuttui. Iltapullon kanssa ei vedelly raivareita. Ja isä pääsi syöttämään ja mä suihkuun!

Sekä Tulan kantoreppu. Mulla oli se ihan perusmalli Standard vauvatuella, ja siis yhä on paitsi ei oo vauvatuki enää käytössä. Noita saa hyvin netistä. Manducat on nykyään toki paljon halvempia, ja on nekin hyviä. Mulla oli vanha Manduca myös mutta huomasin että aina päädyin kuitenkin Tulaan, jotenkin kevyempi ja näppärämpi vaikka mekaniikka on siis hyvin samanlainen. PAITSI ostoskeskukseen otin Manducan usein, koska siinä vauvatuki on kiinteä eli tuntui helpommalta ottaa mukaan. Tulan uudemmissa malleissa ei kai oo erillistä vauvatukea.

Baby Björnin sitteri on aina paras, ja syöttötuoleista Tripp Trapp, ja ompelijayrittäjä JoiKu valmistaa aivan ihania kankaita molempiin! Lämmin suositus!! Myös ihania vaunuverhoja. Oon tuhlannut sinne jo omaisuuden...
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@MaiMei En osannut valita Manducan ja Tulan välillä kun kummallakin tuntuu olevan omat kannattajansa (jotka haukkuu kilpailevan merkin ihan onnettomaksi), niin tilasin Isaran. Saa nyt nähdä millainen se on, kai sitä kiinnityksiä ym voi kokeilla ilman vauvaakin - vai pitäiskö ostaa myös se perunapussi. :D

Syöttötuolin suhteen täytyy varmaan tyytyä johonkin halpismalliin ja mielellään aika pienikokoiseen. Meidän keittiöön ei pöytää mahdu, joten ruokapöytä on sen ja olohuoneen rajalla jääkaapin ja sohvan välissä - hyvä kun itsekään mahtuu sen ääreen istumaan!

On kyllä ihania vaunuverhoja <3, mutten tiedä osaisinko sellaista käyttää. Mä oon ihan varma, että vauva jotenkin katoaa vaunuista jos ei ole näköyhteyttä. :D Ja sitten taas onhan joskus oltava joku suoja auringolta.

Miten raskas käsikäyttöinen pumppu on käyttää? Se nyt lähinnä on se ratkaiseva asia sähkökäyttöiseen verrattuna, olisi kyllä paljon halvempi...

24+0
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Meillä sujuu korona-arki ihan hyvin, kiitos kysymästä @Karhurouvanen . Tänne kotiin en kyllä juurikaan ole ketään uskaltanut nyt päästää moneen viikkoon, oikeastaan vain yhden kaverin joka oli ollut kahden viikon karanteenissa matkalta paluun jälkeen, ennen kun hän palasi töihin. Välillä saadaan seuraa vaunulenkeille, siitä seurasta en halua luopua, mutta onhan sosialiset kontaktit vähentyneet tosi paljon ja se on välillä raskasta. Asun Lauttasaaressa enkä ole poistunut saarelta pian neljään viikkoon kun en halua käyttää julkisia ellei ole pakko. Pyrin olemaan tosi varovainen koska pelottaa ajatus että en näe poikaa pitkään aikaan jos itse sairastun pahasti. Ollaan siis oltu vaan kotona kahdestaan ja käyty vaunulenkeillä. Ja toki myös kaupassa olen käynyt. Onhan tämä välillä rasittavaa kun en uskalla ottaa mitään apua kotiin nyt, välillä tarvis apua käytännön asioissa. Pitää nyt vaan malttaa ja koittaa pärjätä. Mutta hyvin me pärjätään pojan kanssa ja aika seesteistä tosiaan on :) Samat asiat toistuu päivästä toiseen ja vaikka olisi mukavaa osallistua johonkin vauvaryhmään niin nautin pojan kanssa vietetystä ajasta ja aurinkoisista päivistä. Tulee tehtyä pitkiä kävelylenkkejä ja kotona olen myös varovasti aloittanut joogan silloin kun välillä on hetki aikaa. Iltaisin on joskus vähän liikaa aikaa ja silloin tulee herkästi mietittyä joitakin asioita liikaa, jolloin välillä on yksinäinen ja surullinen olo. Mutta kaiken koronakaaoksen keskellä meillä on täällä asiat tosi hyvin :)

Mulla on beemoon sähköinen pumppu, jonka sain siskoltani lainaan, ja meledan käsipumppu, joka tuli kaverilta. Molemmat tosi hyviä ja helppokäyttöisiä, ainakin omasta mielestä. Mun mielestä ainakin meledan käsipumppu on kevyt käyttää. Yöllä aika nopeasti pumppaan 100 ml ilman että kokisin että olisi mitenkään raskasta pumpata.

Vaunuverhot on hyvät kun tuulee tai pölyää. Ja välillä sen näkösuojan takia on ihan kiva olla. Mutta ymmärrän tuon että tulee tunne että vauva katoaa vaunuista :) Ihan naurettavaa, mutta välillä pitää itsekin tarkistaa että onhan vauva siellä, ettei ole unohtunut mihinkään :D

Babybjörnin sitteri on munkin mielestä paras. Kalliit ovat, onneksi sain sitterin käytettynä ja ompelin itse siihen uudet kankaat, tuli tosi kiva :) Ei mitenkään kovin hankalaa jos yhtään tykkää puuhailla sellaista.

Hyvää pääsiäistä kaikille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Tilasin Medelan käsikäyttöisen pumpun ja samalla sänkyyn reunapehmusteen, jokohan on tarpeeksi rahaa käytetty päivässä? :D Vielä tarvitaan se sänky, joku hoitopöytä, sitteri ja turvaistuin, niin ehkä siinä olisi ne kalleimmat hankinnat. Itselleni ostin eilen miesten verkkarit ja collegehousut, jos niillä hoituisi työmatkapyöräilyt ja koirien ulkoiluttaminen kunhan nyt vähän lämpenee. Kokeilin eilen työäitiyshousuja ja ne oli aivan valtavat! :D Pitää vielä kasvattaa mahaa ennen kuin ne pysyy päällä.

24+1
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Mä ostin kanssa babybjörnin sitterin käytettynä jollain vanhalla (rumalla) kankaalla ja sitten tosiaan hankin uuden päällysteen. Sen kanssa uskon saavani sitterin myös myytyä mukavalla hinnalla eteenpäin. Vielä on käyttöä (tyttö 8,5kk), vauva on sitterissä vessan lattialla, eikä pääse siitä pois vaikka on muuten oikea pieni apina :)

Joo ei sitä pumppua tarvitse niin kauaa käyttää että käsi ihan väsyis, ja pumppauslihaksetkin kehittyvät!

Kaunista pääsiäistä kaikille! Korona-ajassa on ainakin se ilo, että syntyy ihan uudenlaisia luontosuhteita ihmisille!
 
Mä en oo tehnyt vielä mitään hankintoja muutamia äitiysvaatteita lukuunottamassa. Jotenkin tää korona on tiputtanut jonkinlaiseen välitilaan, missä ei tule tehtyä päätöksiä suuntaan eikä toiseen. Oon tehnyt kyllä vertailuja vaunuista ja kantorepuista, mut haluaisin ainakin vaunuja päästä ensin jonnekin kokeilemaan ennen päätöstä, ettei tule ihan sikaa säkissä ostettua. Luulen vähän, että suurin osa hankinnoista (ehkä vaatteita lukuunottamatta) tuleekin hankittua vasta aika loppuvaiheessa. Ostettiin nimittäin tuossa viikko sitten asunto ja päästään sinne muuttamaan heinäkuussa. Jotenkin tuntuisi kätevämmältä hankkia suurin osa ainakin isoimmista jutuista vasta sinne, niin tarvitisi niitäkin muuttaa nykyisestä asunnosta uuteen.

-Seesam78, rv 19+5
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Itsellä ollut pelkästään käsikäyttönen pumppu ja kyllä silläkin pärjää. Ei siinä käsi kerkee väsymään. Mulla on maitoa tullut paljon ja sellaset suihkutissit, et joutui ennen imetystä pumppaamaan vähän ettei vauvaparka tukehdu maitoon. Mutta oishan se sähkönen varmasti ihan mahtava, mut en taida raaskia sitä ostaa. Vaunut ostettiin ja päädyttiin Oran vaunuihin. Tosi hyviltä tuntuu. Ja turvakaukalo ostettiin myös ja adapterit et saa vaunun runkoon kiinni. Nyt on sellaset kalliimmat ostot ostettu. Enää kaikki loput :D Me saadaan myös Baby Björnin sitteri on kyllä paras ehdottomasti. Nyt tuntuu liikkeet kovaa ja mieskin tunsi ja näki potkut kunnolla <3 Millanen se sokerirasitus on ja saako siitä tulokset pian? Aikasemmin ei ole ollut tarvetta ja neuvolan mielestä ei välttämättä olis nytkään, mut laitto lähetteen kun halusin sen varoiksi. Ikää kumminki 33 nii kai se on parempi ottaa.

@Silmu75 onnea poikalupauksesta ja tsemppiä insuliinin kanssa <3

Rv 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
En edelleenkään saa päivitettyä listaa. @Wintersun, sinä ainakin yrityspuolella olit aktiivinen päivittämään?

Minä en ole tarvinnut rintapumppua mihinkään. Maitoa on tullut yli tarpeen ja olen suihkuavat rinnat tyhjentänyt kesken imetyksen harsoon ja pumpannut tarvittaessa käsin lavuaariin (kun rintatulehdus ollut). Toki lapseni eivät ole osanneetkaan juoda pullosta, mikä asiaan vaikuttaa. Toki vauvoja voi juottaa mukista tai ruiskulla :)

@Seesam78, onnea uuteen kotiin, jos en ole aiemmin sanonut. Onko siinä oma piha? Itse haaveilen pihasta, eniten meidän kilpikonnan takia, jolle haluaisin ulkoterran.

@Puhalluskukka, musta se sokeritesti ei ollut paha verrattuna aikaisempaan aikaan. Juoma oli sidettävää. Eli paasto, ja sit verikoe. Litku alas ja odotusta ja verikoe. Muistaakseni litku juotiin 2 (tai 3?) kertaa, jonka jälkeen odotusta ja uusi verikoe. Tylsähän siellä oli odottaa! Tulos tuli seuraavana päivänä.

@Wintersun, ne hankinnat on oman maun mukaan. Itse olen imettänyt rintakumeilla, koska rinnapäät ovat vaaleat ja imettäminen on sattunut. Tummanännisillä imettämisen ei pitäisi kuulemma niin sattua? Se kipu oli minusta aivan järkyttävää, siis alkuun. Tuttiahan ei suositella heti laitoksella, mutta itse olen niitä sairaalakassiin pakannut, kuten rintakumejakin. Sitterin voi ottaa heti käyttöön, ja lapsi oppii istumaan syöttötuolissa joskus 7 kk iässä.

Mua kiusaa tämä syljeneritys tosi paljon! Viime yönä lavoin noin kolme tuntia nieleskellen sylkeä ja meinasin soittaa jo päivystykseen. Itse asiassa soitinkin aamulla, mutta valvominen ei ilmeisesti ole käynnistyksen syy? Tänään käyn ostamassa kunnon unilääkkeitä (on lääkärin lupa käyttää) ja närästyslääkkeitä, jos ne auttaisivat nukkumaan. Mä olen kuitenkin jo 46-vuotias ja minulla on unihäiriädiagnoosit ja useita masennus- ja ahdistusjaksoja elämässä takana, joten olen todella tarkka hyvinvoinnistani.

Kirsi ja rv 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Paljon tsemppiä viimeisille viikoille ja synnytykseen @kirsillevauva ja @Karhurouvanen!

Eilen käytiin neuvolassa, muuten kaikki hyvin mutta pissanäytteessa oli sokeri yhdellä plussalla. Ihmettelin ja ehkä vähän säikähdinkin sitä, mutta terveydenhoitaja ei ollut asiasta huolissaan kun sokerirasituksen arvot olivat niin hyvät. Sain neuvolasta niitä pissastiksejä mukaan ja käskyn tehdä sellainen kerran viikossa aamupissasta ennen aamupalaa. Tänä aamuna teinkin jo ekan kerran eikä siinä onneksi ollut glukoosia. Kuulemma loppuraskauden aikana munuaiset päästävät helpommin glukoosia virtsaan ja olin syönyt aika hiilaripitoisen lounaan juuri tuntia ennen neuvolaa joten siinä lienee syyt tuolle.

Me tehtiin tosi paljon hankintoja jo vuodenvaihteen tienoilla, mikä oli näin jälkikäteen ajatellen hyvä veto koska nyt ei tosiaan tee mieli ravata lastentarvikeliikkeissä, kirppiksillä tai ihmisten kodeissa tavaroita hakemassa. Puuttuvia tarvikkeita on lähinnä pinnasängyn patja (ajateltiin tilata nettikaupasta), vaunut ja kylpyamme (saadaan kaverilta) sekä mulle imetysliivit, liivinsuojat ja muut asiaan liittyvät härpäkkeet. Ne ajattelin käydä ostamassa Bebesiltä joskus noin kuukausi ennen laskettua aikaa kun haluan saada asiantuntevan myyjän apua oikeankokoisten liivien hankintaan (ja sain sopivasti joululahjaksi äidiltä lahjakortin Bebesille). Rintapumppuasiaa olen paljon miettinyt ja luulen, että ostan ennen synnytystä sellaisen alipainepumpun joka on ainakin edullinen ja helppo käyttää sekä puhdistaa. Jos minulta ei tule siihen (riittävästi) maitoa ja pumppaustarvetta on, saa vaimo käydä hakemassa sähkökäyttöisen pumpun. Arvosteluiden ja fiiliksen perusteella haluan siinä tapauksessa Lansinohin pumpun. Aikeissa on kuitenkin ensisijaisesti imettää rinnasta joten toivon, että pumppua ei tarvittaisi.

Listalle voi mulle lisätä seuraavan neuvolakäynnin 4.5.; terveydenhoitaja olisi halunnut varata samalla myös loppuraskauden neuvolalääkäriajan mutta niitä ei ollut riittävän pitkälle merkittynä järjestelmään. Seuraavalla neuvolakäynnillä onkin sitten vaimollani vuorossa äitiyden tunnustus, että hänestäkin tulee lapsen synnyttyä sen juridinen vanhempi. Mahtavaa, että homma hoituu nyt näin eikä meillä tule tarvetta perheen sisäiselle adoptiolle kun lapsi on kuitenkin erittäin selkeästi yhdessä haluttu ja yhteisellä päätöksellä alkuun saatettu.

Viikkoja on jo 29+1, tuntuu että aika menee käsittämättömän nopeasti. Vastahan tässä plussattiin ja nyt vauva on jo niin iso, että selviäisi todennäköisesti hengissä vaikka syntyisi jo. Toivottavasti ei kuitenkaan yritä syntyä ennenaikaisesti vaan viihtyy kohdussa täysiaikaisuuteen asti.
 
@Pupuna112 Tosi hienoa, että nykyisin äitiyden tunnustaminen käy yhtä helposti kuin isyyden tunnustaminen! Kyllä siinä ei-odottajalle tulisi varmaan jotenkin ulkopuolinen olo, jos joutuisi adoptoimaan yhteisen lapsen.

En kyllä tajua mistä tietää minkä kokoiset imetysliivit pitäisi ostaa kun käsittääkseni maito nousee rintoihin kunnolla vasta synnytyksen jälkeen ja rinnat kasvaa suunnilleen silmissä. Kuitenkin siinä vaiheessa pitäisi olla jo liivit hankittuna. Ja nekin on sen verran arvokkaita, ettei viitsisi huvikseen ostaa eri kokoja. Nyt menee yhä vanhat liivit, rinnat ei ole vielä mielestäni juurikaan kasvaneet, rakenne vain on muuttunut,

@Puhalluskukka Tosiaan 12 tunnin paaston jälkeen otetaan verikoe, juodaan se sokerilitku (joka ei ole hyvää muttei ihan kamalaakaan) ja otetaan uudet verikokeet tunnin ja kahden tunnin kuluttua. Kuulin tuloksen seuraavalla neuvolakäynnillä, mutta varmaan sen saa soittamalla neuvolaan jos haluaa tietää nopeammin.

@Wintersun Siskolle ostin Jyväskylän kangaskaupan kestoliivinsuojia ja sisko ainakin tykkäsi. Pitää ehkä tilata itsellekin. Sitä sitteriä ajattelin, että olis joku muukin paikka mihin laskea vauva käsistään kuin sänky.

24+1
 
@kirsillevauva Ei ole omaa pihaa, vaan ihan kerrostaloasunnosta on kyse. Asunto on ihana, mutta 50-luvun talosta kun on kyse, niin hissitön ja asunto on toisessa kerroksessa. Se onkin tulevan kodin suurin miinuspuoli. Rappukäytävän vieressä on kyllä pyörävarasto, mutta vielä on epäselvää, saako sinne jättää vaunun rungon säilöön. Varaudutaan siis siihen, että vaunut on kokonaisuudessaan kannettava portaat ylös asuntoon ja siksi katsellaankin vaunuista niitä pienempiä ja kätevimpiä malleja tällä hetkellä. Asunto muuten on aivan ihana. Loistava pohja, tarpeeksi neliöitä ja alue on aikalailla täydellinen lapsenkin kannalta (mm. lähellä useita päiväkoteja ja ala-aste ihan vieressä).
 
Mä ostin imetysliivit viimeksi ihan loppuraskaudessa, jolloin oli rinnat jo aika pallot. No kasvoihan ne toki siitä vielä varmaan tuplasti kun maito nousi :D Mutta mulla oli kaikki imetysliivit sellaisia joustavia kaarituettomia, niin ostin ne rinnanympäryksen mukaan ja vielä niin, että ostaessa olivat tiukimmilla säädöillä sopivat. Sitten kun ympärys ja itse rinnat kasvoi niin ne kokonaan joustavat antoi sopivasti periksi. Tajusiko tästä mitään :D Tosin mulla alunperin B-kuppi, isorintaisilla varmaan ihan eri jutut.

Mulla oli Aventin käsipumppu ja pidin sitä kans tosi hyvänä! Ostin käytettynä, kaikki osat saa laittaa tiskikoneeseen ja keittää. Katsoo vaan ettei ole ihan semmonen samea, ne muoviosat käytössä tummuu. Pärjäsin täysin käsipumpulla. Alussa kun maito suihkusi niin truuttasin pahimmat aina harsoon. Pumppua aloin käyttää pakastimen täyttämiseen myöhemmin, vaikkei meidän esikoinen oikein pullolle koskaan oppinutkaan. Myöhemmin opin lypsämään käsin tosi näppärästi suoraan minigrip-pussiin ja pakkaseen ;)

Rintakumeista ja maidonkerääjistä ei ole mitään kokemusta. Nännirasva on ihan ehdoton. En itse tykännyt siitä äp voiteesta, enemmän pidin Lansinoh-voiteesta. Kestoliivinsuojat oli mulla käytössä, ompelin niitä läjän itse ja ne oli kyllä aivan huippuja eikä tule roskaa. Ja nyt pääsevät toiselle kierrokselle syksyllä toivottavasti :)

Onko täällä muuten ketään kestovaipoista innostunutta tai joka ajattelisi käyttää kestoja? Mä innostuin niistä jo esikoisen raskausaikana ja ollaankin menty kestovaipoilla lähes koko reilu 2 vuotta. Tämä kakkonen tarkoitus kestottaa myös, pieniä vaippoja on tallessa esikoiselta ja tilasin juuri värkkiä ommella lisää.

Kiva lukea kaikkien hankinnoista ja pohdinnoista. Meillä on melkein kaikki ekalta tallessa, enkä ota äitiyspakkaustakaan.

Täällä alkaa pian vauvoja putkahdella maailmaan <3 tsemppiä erityisesti loppumetreillä olijoille!

MyMa 14+0
 
On kyllä hienoa että isyyden ja äitiyden tunnustus onnistuu nykyään neuvolassa jo ennen lapsen syntymää. Mun kohdalla pitää tehdä isyyden tunnustamisen keskeytys, kun ei ole partneria. Se ei onnistunut (tai unohtui??) neuvolassa. Mun piti pyytää klinikalta hedelmöityshoitotodistus, joka pitää toimittaa henkilökohtaisesti lastenvalvojille. Etenkin nyt kaikki tällainen turha ravaaminen, mikä voisi hoitua hyvin etänä, rasittaa. Lisäksi rasitti, että vaati kolme puhelua lastenvalvojan kanssa jotta selvisi edes jotenkin minkälaista dokumentaatiota tarvii sinne toimittaa. Kyllä ihmetytti, koske en todellakaan ole ensimmäinen joka on yksin lähtenyt hoitoihin. Kun soitin klinikalle he onneksi tiesivät heti minkälaisen todistuksen tarvitsen.

Mulla oli hankittuna pari tuttia ja pari tuttipulloa ennen syntymää, varmuuden vuoksi. Eikä ne nyt niin paljoa maksa. Jostain lastentarvikeliikkeen ilmaisesta mainostavaralaatikosta tuli kyllä sit myöhemmin sekä kolmas tutti että tuttipullo ilmaiseksi. Olin ajatellut, että annan tutin vasta kun imetys sujuu hyvin, mutta kun poika itki paljon heti ekana iltana kotona niin päätin antaa tutin. Onneksi se oli hankittuna, koska rauhoitti vauvan. Mulle tuotiin sairaalassa rintakumi, kun kokeiltiin sitä siellä. Otin sit kotiin ja pesin ja keitin täällä niin kauan kun oli käytössä. Ja tuttipullo oli hyvä olla koska jouduin alkuun antamaan korviketta. Mutta tutteja ja pullojahan saa lähes jokaisesta kaupasta, joten nopeastihan joku kipaisee hakemassa tarvittaessa, jos ei halua ennakkoon ostaa.

Maidonkerääjän sain kaverilta mutta ainakin mulla jäänyt tosi pienellä käytölle.
 

Yhteistyössä