~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Täällä tällä hetkellä pysähdys. Aamulla sain aika nopeasti ballonkin asetettua ja se tuli pois 4h jälkeen, mikä oli tosi lupaavaa. Kohdunsuu oli ennen sitä auennut hieman viikonlopun yli. Ballongin tultua pois jouduin sitten odottaman lääkäriä 3,5h, joka totesi ettei vielä tarpeeksi auki eikä tarpeeksi supistuksia että voisi puhkaista kalvot. Kuudelta annettiin annos Cytotekiä mut mitään ei tapahdu. Kympiltä seuraava annos. Vähän rasittaa kun ei etene. Ainoastaan raskausmyrkytysoireet etenevät hiljalleen. Saa nähdä miten tässä käy, voipi olla että sektioon päädytään vielä.
 
@Sukkis Toivottavasti asiat lähtee etenemään omalla painollaan ihan lähiaikoina!

Mulla on huomenna neuvola. Yritän olla hermoilematta niitä sydänääniä, mutta aika turhaan. Kävin näin vapaapäivänä Helsingissä retkeilemässä mutten vieläkään uskaltanut ostaa mitään vauvajuttua.
 
Täällä jännitän @Iid@ ja @Sukkis kuulumisia :) Toivottavasti saan kirjata teidät pian maaliin päässeeksi.

Minulla oli neuvola tänään, oli sijainen. Kysyin, pitääkö kroppa mua uudelleensynnyttäjänä vai ensisynnyttäjänä, kun viimeisestä synnytyksestä 14 vuotta. Hoitajan mukaan olen uudelleensynnyttäjä. Tarjosi jotain perhekeskustelumahdollissuutta, mutta en koe siihen tarvetta, kun käymme pariterapiassa ja muutenkin puhumme paljon keskenämme :)

Sf-mitta otettiin eka kertaa ja oli yli yläkäyrän, mikä onkin luonnollista, kun olen "sairaalloisen lihava" indeksin mukaan. En siis ota stressiä, että olisi iso vauva, ja sokeritkin ovat suht ok. Painoa on tullut 3,8 kg, mikä on enemmän kuin soisin. Lääkärille ei ollut vapaita aikoja huhtikuun alkuun, joten pitää toivoa, että Naistenklinikalla otetaan synnytykseen kantaa, kun lääkärin tapaaminen radin takia, 3.4. Jos ei oteta, saan maksusitoumuksen lääkärille.

Kirsi ja rv 28+5
 
Toivottavasti synnytys olisi edennyt @Sukkis! (y) voi toki olla hänellä jo vauva sylissä kun edellisestä päivityksestä on melkein vuorokausi :)

Meillä oli tänään rakenneultra, mieleni ehti jo ennen sitä synkistellä että löytyykö vauvasta joku vika :unsure: onneksi huolehdin (taas kerran) turhaan, kaikki oli ultrassa aivan mallikkaasti ja vauvan koko täysin keskikäyrillä viikkoihin nähden. Olen enimmäkseen osannut olla iloinen raskaudesta mutta aina ennen näitä tutkimuksia pelot tahtoo ottaa vallan ja valmistaudun joka kerta saamaan huonoja uutisia. Nytpä ei tosin enää ultraäänitutkimuksia olekaan luvassa jos raskaus etenee jatkossakin normaalisti.

Viikkoja tänään 20+5 eli puoliväli ylitettiin viime viikolla :)
 
@Sukkis toivottavasti olette jo urakan paremmalla puolella! :) jos vielä hommat jatkuu niin tsemppiä(y)

@Pupuna112 kiva kun sullakin on jo noin pitkällä raskaus ja kaikki on hyvin :love: On se outo tunne, kun rakenneultran jälkeen ei ole enää mitään ultria. Kun hoidoissa ollessa on niin tottunut siihen että aina tietää missä mennään :LOL:

@Jasmina20 onko vuodot jo taakse jäänyttä elämää?

@Silmu75 tsemppiä neuvolaan! Mitkä viikot sulla olikaan nyt? Ja kauanko muuten oo ehtinyt olla uudessa työssä, kun äitiyslomalle jäät?

Mulla on siis se tilanne, että aloitin uudessa työssä vuoden alussa. Halusin pestiä tosi paljon ja olin ja olen tosi iloinen, että sen sain. Nyt vähän keljulta tuntuu kertoa jo parin kk päästä raskaudestao_O Ja siis tiedän ettei tässä ole lakien ja sääntöjen ym. puolesta mitään epäselvää, mutta ihan vaan itseäni jotenkin keljuttaa kun pääsee hädin tuskin alkuun duunissa. Ja sit kun tulee sijainen, niin äitiyslomalta palatessani sillä sijaisella on jo enemmän kokemusta mun työstä kuin mulla:ROFLMAO: Esimiehet on tosi reiluja ja ihania, mutta kumminkin tulee kaikkia nolouden oloja. Voi tätä naisten elämää kun pitää tätäkin jo ylianalysoida:barefoot::censored:

Omasta olosta vielä: pahoinvointi on lisääntynyt reilusti viime päivinä. Noin puolet ajasta yököttää,välillä oikein kunnolla. Oksentaa ei ole tarvinnut. Kahden tunnin välein on ihan kaamea nälkä, semmoinen että siihen ei paljon mandariinit sun muut auta vaan tarvii kinkkuvoileivän:ROFLMAO: Kävin vielä eilen mittaamassa hcg:n ja se oli melkein 15 000. Tuplaantumisvauhti optimi 48h. Pari viikkoa vielä varhaisultraan.

MyMa 5+3
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@MyMa ei ole sitten viikon takaisen yhden päivän tuhrun jälkeen tullut mitään, onneksi. :) täällä myös jäätävä olo heti kun aamulla avaa silmät ja kestää n. Klo 18 asti. Sitten suht normi olo. Ei ole vielä tarvinnut oksentaa mutta läheltä on pitänyt. Ja tää nälkä myös! Hohhoh painoa varmaan kertyy hirveesti alkuraskaudessa kun syön aika paljon. :rolleyes::LOL: en toki herkkuja mutta silti.. ja kova jano! Tissit niin kipeät että suihkussa sattuu vesi nänneihin:X3: mitäs vielä, ällötyksiin kuuluu purkka, jauheliha, makeat herkut, miehen dödö ja tuulilasinpesunesteen haju. :sick::LOL:
Huomenna olisi varhaisultra aamulla, jännittää kovasti. Tänään rv 7+2.
 
@MyMa Tänään jo 15+6! Aloitin tässä nykyisessä työssä 9.9. ja jos pystyn olemaan 9.6. asti (30.6. on tietty tavoite), niin saan kolmen kuukauden palkallisen äitiysloman kun ehtii tulemaan 9kk täyteen. Mutta siis ehdin mä sentään reilu 2.5kk olla töissä ennen plussaa...
 
Toivottavasti on @Sukkis vauva sylissä ja kaikki kunnossa:love::love::love:

Ymmärrän @kirsillevauva harmituksen painonnoususta mutta oikeesti toihan on tosi vähän, jospa se on melkein vain nestettä:)

Onnittelut @Pupuna112 ja @MyMa hyvistä kuulumisista:rolleyes:

Ja @Jasmina20 peukkuja varhaisultraan tai kävitkö jo:rolleyes:

Mua ärsyttää:mad: Tulin juuri sokerirasituksesta ja eihän tuo nyt sinänsä ollut juttu eikä mikään mutta tulee varmaan nappitulokset kun takana alle 5 h yöunet ja nekin tunnit huonosti nukuttua, lisäksi glukokortikoidilääkitys (astma) voi nostaa sokereita ja lisäksi stressiä kun ylihuomenna on se kasvuseurantaultra.

Noille muille nyt ei voi mitään mutta ärsyttää se että on vaan aikaisia aamuaikoja ko tutkimukseen, mä kun en pysty menemään aikaisin nukkumaan ja vaikka menisinkin niin en sitten kyllä saa nukuttua kun tiedän että aamulla on aikainen herätys jonkun tärkeän asian takia(n) Annoin kyllä palautetta noista aamuajoista, totesi vain että se on juuri sen paaston takia, että olisi HELPOMPAA. Ei mulla vaan, kyllä se paastokin olisi helpompi kun saisi myöhemmin syödä. Että sokeriseurannat kutsuu saletisti(n)

Karhurouvanen 29+3
 
Ai ihanaa, vauva oli ihan kunnossa. :love: Pääsin vilkaisemaan ultralla kun terkkari ei saanut dopplerilla ääniä kunnolla kuuluviin. Sain myös neuvolapsykologin yhteystiedot ja muutenkin oli tosi kiva terkkari ja helpotti kun sai juteltua asioista. :)

Muuten oli kaikki hyvin, mutta sokerirasituksesta napsahti nyt sitten radi-diagnoosi. Mulla oli 5.3 kun olisi pitänyt olla sen alle, että pienestä kiinni (ja saattoi johtua siitäkin, että olin syömättä 11 tuntia kun olisi pitänyt olla 12 - netissä ko. labra ohjeisti, että 10 tuntia paastoa riittää). Nyt sitten seuraavat kuusi päivää mittaillaan ahkerasti sokereita ja katotaan pitääkö ruokavaliota miettiä tarkemmin. Mulla on neulakammo, mutta onneksi se mittaaminen ei sattunut lainkaan. Mulla on myös syömishäiriötausta, tarkemmin enimmäkseen makeiden herkkujen ahmimiskohtauksia, joten nyt vähän hirvittää kun yhtäkkiä pitäisi jättää kaikki herkut pois. Jotenkin se pitää itselle perustella vauvan hyvinvoinnilla, muuten ruokavalion rajoittaminen aiheuttaa taas ahmimista, miltä siis olen nyt raskausaikana välttynyt vaikka makeaa onkin välillä mennyt vähän turhan paljon stressireaktiona pelkoihin. Syömishäiriötaustan takia mut myös punnitaan niin, etten itse tiedä lukemaa. Ihan normaali painonnousu tässä vaiheessa kuitenkin.

15+6
 
Olin tosiaan varhaisultrassa aamulla missä kaikki oli niinkuin pitää :love: viikkoja nyt 7+3 mutta ultra oli 7+2.. kumpaa nyt sitten käytän? Lääkäriltä en sitä tajunnut kysyä kun hän vaan toitotti että kaikki on mallillaan.
Ensimmäinen neuvola on 24.2. voi laittaa listalle :) ah miten helpottunut fiilis onkaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
@Jasmina20 Ihanaa, että sullakin oli kaikki hyvin! ❤ Käytä vaan oikeita viikkoja kun me hoidoissa käyneethän tiedetään tarkalleen minkä ikäinen alkio on siirretty ja koska. Ja useinhan nuo viikot heittää vähän. Mulla oli nt-ultrassa viikot 12+4 ja mitat 12+5.
 
@Silmu75 ihania uutisia :love: Kiva kun sait hieman juteltua asioista. :) Toivottavasti Radi olisikin väärä hälytys ja syömisen kanssa ei tulisi ongelmia.

@Jasmina20 ihania ultrakuulumisia! :love:

Pieni paniikki iski sunnuntaina, koska liukastuin ja kaaduin kotipihassa. Onneksi meni sen verran kyljeelleen, että lonkka ja polvi sai pahimmat tällit. Polvi aivan musta ja turvonnut. Soitin varoiksi akuuttiin ja sieltä kätilö puhelimen päähän ja sanoi, ettei huolta jos ei vuotoja tai kipuja. No nyt kaikki tuntuis olevan kunnossa ja säikähdyksellä selvittiin(y)
 
Täällähän on ollut ihania ultrakuulumisia:)
@Jasmina20, @Silmu75 ja @Pupuna112 :love:
Kyllä se aina hetkeksi huolta helpottaa kun ultrassa kaikki näyttää hyvältä:)

Mullakin oli Nt-ultra ja siellä kaikki hyvin:love: oli kyllä aivan ihana ultraaja, tosi tarkkaan katsoi kaikki mahdolliset ja koko ajan selitti mitä näkyy. Turvotusta oli 1.0mm, joten sen puolesta ei hätää. Verikoetulokset tulevat noin viikon päästä, kantaan + kirjeenä ja soittavat vain siinä tapauksessa polilta mikäli siellä on jotain hälyttävää..
 
@Puhalluskukka Hui, kaatuminen kyllä pelottaa! Pyöräilen töihin, mutta ajelen kyllä tosi varovasti jos on liukasta ja heti jos hirvittää, niin talutan pahimmat paikat. Siinä mielessä sais jo tulla kevät vaikkei ole oikein tullut talvikaan vielä... En kyllä vissiin tuosta radista enää eroon pääse, siis en usko että normaalisyömisillä on mitään ongelmaa (joskin mielenkiintoista nähdä miten mun vakioruoat vaikuttaa verensokeriin), mutta seuranta on joka tapauksessa käsittääkseni loppuraskauden ajan. Eilen söin tietty herkkuja - kun vielä voi! - ja niinpä oli heti paastosokeri 0.1 yli rajan.

@Ensikatse Jännä kun nuo nt-ultrat toteutetaan niin eri lailla. Itse tosiaan kävin Lahdessa, niillä oli mun verikokeen tulokset koneella, kätilö ei mulle kertonut mitään turvotuslukemia eikä muutakaan (kirjoitti toki jotkut riskiluvut neuvolakorttiin ja varoitti vertaamasta niitä kenenkään muun lukemiin) vaan laittoi mittaustuloksen minne lie ohjelmaan ja kertoi, että kaikki hyvin.
 
Huurunenä
Hei, liityn varovaisesti mukaan porukkaan.

Lyhyesti taustasta: mulla ikää 35 ja mies vuoden nuorempi. Minulla edellisestä suhteesta kaksi poikaa 15v ja 12v ja miehellä 12v poika. Nyt yhteisen yritys/hoidot kestänyt 3v syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt.
Viime keväänä oli 1. Ivf josta siirrettiin kahdesti pakastealkio. Ensimmäinen päättyi keskenmenoon ja toinen jäi kemialliseksi.

Viime kuussa siirretty ensimmäinen alkio toisesta ivf hoidosta tarttui mukaan ja plussa siis saatu ja ja vähän yli viikko seurattu viivan vahvistumista. Pelko keskenmenosta on vahvasti läsnä, en tiedä milloin tästä voisi nauttia ja rentoutua.

Tällä hetkellä tilanteen ajattelisin kuitenkin olevan parempi kuin viime keväänä. Tuolloin hcg oli vain 195 (nousi kyllä normaalisti siitä viikon sisällä. Pari päivää myöhemmin meni kuitenkin kesken) ja nyt maanantaina oli 2759. Viikkoja käsittääkseni olisi nyt kasassa tasan 5 ja varhaisultra 2.3. Neuvolaan en ole vielä soittanut.
 
Pikkumies saapui keskiviikkona 12.2 klo 11.55 :love: Tuntui kyllä aika pitkältä tieltä, joka päätyi sektioon, kuten arvasin. Maanantain illalla sain toisen annoksen Cytotecia mut sekään ei vaikuttanut mitenkään. Tiistaina aamupäivällä puhkaistiin kuitenkin kalvot vaikka tilanne edelleen samanlainen. Tässä vaiheessa vauvan sydänäänet tippuivat ja tuli säikähdys, mutta onneksi ne nousivat takaisin kun vaihdoin asentoa. Itse kalvojen puhkaisu ei myöskään vaikuttanut synnytyksen käynnistymiseen joten n. klo 14.30 alettiin tiputtamaan oxsitosiinia. Se sit tippui n. 18h. Mulle tuli kamalat alaselkä- ja reisikivut. Supistuksiakin tuli melko tiheästi ja kuuden jälkeen illalla ne alkoivat olemaan kivuliaita, mutta selkäkipu oli pahinta koska se oli jatkuvaa. Jossain vaiheessa tuli oksennus. Tähän asti olin pärjännyt jotenkin TENS:lla ja tukihenkilöiden avulla. Vähän myöhemmin sain Litalginia tablettimuodossa mut ne tuli melkein heti ylös oksennuksen kanssa. Seuraavaksi kipupiikki ja pahoinvointipiikki reiteen ja kokeilin ilokaasua. Siitä sain apua mut en tarpeeksi. Tässä kohtaa, kello oli noin yksi keskiviikko aamuyöllä, siirryttiin synnytysosastolle, jossa laitettiin spinaalipuudutus. Mikä helpotus kun se vei kaikki kivut. Parin tunnin jälkeen alkoivat kivut palata ja laitettiin epiduraali. Eka annos ei juurikaan auttanut joten sain lisää lääkettä.
Keskiviikko aamulla klo 9 lääkäri tutki tilanteen ja totesi saman kuin kaikki muut kaikissa edellisissä tutkimuksissa, n. 4 cm auki ja kaulaa vielä jäljellä. Lääkärikin ihmetteli kun ei oikein löytynyt syytä siihen miksi synnytys ei lähtenyt käyntiin. Vaihtoehtoina oli ottaa tauko ja jatkaa sit vielä oxsitosiinin kanssa tai tehdä sektio. Siinä vaiheessa sektio oli jo helpottava ajatus, joten lopetettiin oxitosiinitippa siihen ja jäin odottamaan sektiota, joka tapahtuisi noin parin tunnin päästä, toisen kiireisemmät sektioon jälkeen. Kun oxsitosiini loppui myös supistukset loppuivat. Huono fiilis jäi lähinnä noista jatkuvista selkä- ja jalkakivuista. Henkilökunta oli mahtava eikä näistä asioista voi ikinä tietää. Nyt saan luvan parantua sektiosta mutta pääasia että aivan ihana pikkuinen vihdoinkin saapui. Mikä olo kun kuulin itkun melkein samantien kun oli nostettu sektioviillosta. Ei tätä vieläkään usko.
 
Viimeksi muokattu:
@Jasmina20 pyysi sektiokokemuksia. Oon tän aikasemminki tänne laittanu mutta kävin ettiin ja kopsasin tähän. Meillä nyt monellakin tapaa poikkeuksellinen tilanne leikkauksen jälkeen mutta itse operaatio on sama. Suunnitellussa sektiossa leikkauksen valmisteluissa meni enemmän aikaa kuin itse syntymässä. Itellä (vauvan voinnin jälkeen tietty) suurin huoli oli että jos puudute ei toimikkaan :rolleyes: mutta ihan turhaan pelkäsin, vauva tuli helposti ulos enkä tuntenut edes mitään epämiellyttävää painetta mistä olen joskus lukenut. Mulla tuli ompeluvaiheessa jostain kauheen huono olo ja yökkäilin hetken, onneks maha tyhjä nii mitään ei tullu. Taisin saada siihen sit pahoinvointilääkettä. Heräämössä odottelin pari tuntia. Osastolla olisin halunnut nousta jo aikaisemmin jaloille ja lähteä teholle mutta typy oli iltapäivällä vielä omassa leikkauksessaan. Odotettiin sit päivälliseen asti ku lounaalla sai syödä vaan kevyesti. Kuuden aikoihin olin jalkeilla (tyttö synty 9:18) Pää oli hieman hutera mutta tuen kans pysty siirtyyn pyörätuoliin. Iltapalan jälkeen kävelin sit vessaan alapesuille. Katetrista en luopunu vielä ekana yönä ettei tartte nousta vessaan ;) ma leikattiin ja to aamuna kotiuduin.

Se kohdun painelu synnytyksen jälkeen käy sektiohaavan kanssa ihan järkytävän kipeetä, mutta onneksi sit ei kestä kauaa. Kipupumpusta luovuin seuraavana päivänä kun halusin kanyylin kädestä pois. Sen illan ja alkuyön olin kyllä sit nii kipee että vauvan hoitamisesta ei ois tullu mitään eli ei sen kans kannata hätäillä. Toisen yön jälkeen pärjäilin kyllä sit hyvin suun kautta otettavilla lääkkeillä. (y)Reilun viikon taisin syödä kipulääkkeitä, lopetin sitte kun en enää muistanut ottaa kun ei ollut kipeä. Viikon päästä ajoin autoa ja elin muutenki melko normaalisti (en tietty nostellu mitää raskasta). Alkuun sai housuja asetella etteivät paina haavaa. Vielä välistä ärtyy jos pitkän hankauksessa. Muuten ei oo haava kyllä vaivannut, suihkuttelin pari viikkoa joka päivä. Jonku parin viikon jälkeen haavan reunoille muodostu kovat patit, meinasin jo mennä niitä näyttään johonki mutta hävisivät itestään.

Yhteenvetona suunniteltu sektio oli kyllä vaivaton näin kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmina20

Yhteistyössä