Alkaa tuntumaan, että poikani on oikeasti transvestiitti.

• Viestiketjun aloittaja transun äitikö?
  • Ensimmäinen viesti
transun äitikö?
2 vuotiaasta asti on tykännyt pukea minun paitoja ja korkkareita päälleen. Silloin vielä oltiin pojan isän kanssa yhdessä ja hän aina jyrkästi kielsi nämö naisleikit. Ollaan oltu pojan kanssa kaksin nyt jo n. 6vuotta ja nämä hommat senkuin jatkuu. Väliin ei ole pukeutunut ja väliin on enemmän. Poika on nyt jo 9 vuotta ja mukaan on tullut meikkaus. Ollaan asiasta puhuttu. Poika sanoo, että tytöillä on niin ihania vaatteita ja koruja ja kaikkea, että hänkin haluaisi olla tyttö, mutta ei kokoaikaa tyttö kuitenkaan. Tämä on meidän yhteinen salaisuus, sillä jos isänsä tietäisi niin seuraisi kauhea huuto. Mitä voin? En halua poikaa kieltääkään. Jos hän oikeasti tuntee olevansa tyttö, en halua, että hän joutuu omassa kotonaan salailemaan asiaa. Onko samanlaisia kokemuksia, neuvoja tai muita ajatuksia? Väliin tuntuu kun se isän malli aikalailla puuttuu pojan elämästä, että olisiko tämä vain sitä (isä tapaa harvoin).

Annuska
Sorry, ei kokemuksia, mutta kommentoisin, että isän mallin puute tuskin aiheuttaa transseksuaalisuutta eikä edes transvestiittisuutta. Eiväköhän nuo ole aika sisäänrakennettuja juttuja. Eli ei kannattane syyllistää isää sen enempää kuin itseään.

tuota tuota
lapsuudessani tunsin ari poikaa jotka selkeästi pukeutuivat tyttömäisesti ja leikkivätkin vain tyttöjen kanssa ja nyt aikuisiällä he ovat tunnustautuneet homoseksuaaleiksi...mielestäni sinun pitää vaan yrittää ymmärtää pikaasi ja tukea häntä, voihan olla että vaihe menee jossain vaiheessa ohi mutta jos vielä murrosiänkin jälkeen käyttäytyy näin niin kyllä isällekkin kannattaisi jotakin asiasta vihjaista...tai kylähän hän varmaan itsekin jossain vaiheessa huomaa asian.

:heart:
Lapsihan tuo vielä on. Anna kokeilla ja elää. Joskus se sitten selviää mitä on. Kerrot, että rakastat lasta joka tapauksessa. Ja isäkin rakastaa, vaikkei kaikkea pystyisi ymmärtämäänkään.

samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Sorry, ei kokemuksia, mutta kommentoisin, että isän mallin puute tuskin aiheuttaa transseksuaalisuutta eikä edes transvestiittisuutta. Eiväköhän nuo ole aika sisäänrakennettuja juttuja. Eli ei kannattane syyllistää isää sen enempää kuin itseään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu, johtuu ihan aivojen rakenteesta. Viikko sitten tuli ohjelma. Hyväksy lapsesi sellaisena kun hän on!!

Minä kyllä hyväksynkin. Pelottaa vain muu maailma ja isänsä etenkin. Asumme aika pienellä paikkakunnalla, sekin mietityttää ja pelottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Pölö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, johtuu ihan aivojen rakenteesta. Viikko sitten tuli ohjelma. Hyväksy lapsesi sellaisena kun hän on!!

Minä kyllä hyväksynkin. Pelottaa vain muu maailma ja isänsä etenkin. Asumme aika pienellä paikkakunnalla, sekin mietityttää ja pelottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Ei sitä pelätä tarvitse.

rasvie
Ja muista toitottaa sitä, että rakas on kaikesta huolimatta! Mun paras ystävä vihasi itseään koko teini-iän, koska sen isä oli just "homovastainen". Itse olen aina yrittänyt kasvattaa lapseni hyväksymään itsensä sellaisena kuin ovat. Ovat sitten mitä vaan. Äiti rakastaa joka tapauksessa :)

ap
Kiitos kaikille. Päässäni kun olen miettinyt, olenko tehnyt jotain väärin kun olen sallinut nämä leikit ja olen nähnyt kuinka nämä leikit vain vahvistuvat. Rakastan lastani todellakin, mutta tämän asian edessä olen ollut aivan neuvoton.

vieras
TUKI LAPSELLE - poikatytöille ja tyttöpojille

Suomessa elää poikatyttöjä ja tyttöpoikia sekä "näkymättömiä lapsia", joilla on omaan sukupuoleen liittyvää hämmennystä ja sisäistä kokemusta, jota ympäristö ei havaitse.

Osalla lapsista on tyttökausi tai poikakausi, vaikka sukupuoli-identiteetti lopulta rakentuukin tavalliseen tapaan nuoren naisen tai nuoren miehen identiteetiksi. Osalla lapsista ristiriita oman minäkuvan ja sosiaalisten sukupuoliodotusten välillä on vahvaa ja jatkuu aikuisuuteen asti. transvestisuuteen liittyvät tunteet ja kokemukset lapsen tiedostamina, muistikuvia tuottavina, alkavat keskimäärin kymmenvuotiailla pojilla. Transsukupuolisuudessa sukupuolisamaistuminen toiseen kuin biologiseen sukupuoleen on osalla lapsista olemassa jo 3-6 vuotiaana ja osa pystyy jäsentämään oman olonsa nuoruusiässä. Näillä lapsilla on usein paha olla, riittämättömän tuen takia.

Seta ry:n Transtukipisteellä ajatuksena on työote ja kasvatus niin, että lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen suunta pidetään avoimena sekä autetaan tarvittaessa lasta, nuorta ja perhettä selviytymään psyykkisissä ja sosiaalissa
paineissa ja hyvän itsetunnon rakentamisessa lapselle.

Jos lapsen oma kokemus sukupuolestaan hämmentää ympäristöä, lasta voi tukea seuraavasti:

*
Lapsi saa rakkautta ja hyväksyntää omana itsenään
*
Lapsen ominaisuuksia, tekemisiä ja taitoja ihastellaan (olivat ne sitten tyttömäisiä tai poikamaisia piirteitä ja aikaansaannoksia)
*
Annetaan lapsen leikkiä, valita kaverinsa sekä vaatteensa sukupuolivapaasti. Erityistilanteissa neuvotellaan ja
tehdään kompromisseja (esim. sukujuhjien pukeutuminen)
*
Lapsella voisi olla sukupuolineutraali lempinimi helpottamassa sosiaalisia paineita
*
Pidetään lapsen kasvu- ja kehityssuunta avoimena
*
Sukupuoli-ilmaisun takia lasta ei tarvitse diagnosoida tai antaa ymmärtää lapsen olevan erilainen
*
Lapsi voi kyllä tarvita tukea aikuisilta, jos jotkut ihmiset hänen elämässään viestittävät ikävällä tavalla, että hän on erilainen. Esimerkiksi satuja ja tarinoita, joissa erilaisuus on vahvuus. Aikuisten neuvotteluja toisten aikuisten kanssa (päiväkoti, koulu, kaverien vanhemmat, suku...)
*
Kerrotaan lapselle maailman asioista lapselle ymmärrättävällä tavalla - kuten "pojatkin voivat ihastua poikiin" tai "joskus syntyy tyttö, josta tuntuu, että hän on ihan oikeasti poika..." jne. Näytetään lapselle elokuvia ja dokumentteja, kuten "Taitelijaelämää" "Koululaisen elämää" "Ma vie en rose"...
*
Sovitaan lapsen sekä sisarusten kanssa, mitä lapset voivat tehdä ikävissä tilanteissa. Esimerkiksi kun aikuinen kysyy sisaruksilta, "onko tuo normaali?"... "On. Äiti on sanonut, että sille voi soittaa". "Onko tuo tyttö vai poika" - lapset voi vastata nimellä/lempinimellä, jota perhe lapsesta käyttää. Lapset voivat tietää ja keksiä, mitkä olisivat
hyviä toimintatapoja
*
Kouluuntulohaastattelussa kerrotaan lapsen ominaislaadusta ja edellytetään, että lasta huomioidaan
*
Perhe huomioi, että lapselle voi olla vaikeaa koulun sukupuolijaottelu ja neuvotellaan koulun kanssa ongelmatilanteista, kuten liikuntatunnit
*
Jos vessa-jako tai suihkussa olo on lapselle vaikea jossain Ikävaiheessa, neuvotellaan mahdollisuudesta käyttää sopivaa vessaa tai olla suihkussa yksin/suorittaa liikunta muulla tavalla
*
Jos luokalla on hämmennystä, lasten kysymyksiä, kiusaamista tms., tarpeen mukaan tilataan kouluun aikuinen trans-kouluttaja vastaamaan lasten kysymyksiin ja/tai lapsiryhmälle vedettävää suvaitsevaisuuskasvatusta
*
Jos lapsi oireilee, etsitään lasten kehitykseen perehtynyt ammattityöntekijä, joka pystyy jättämään lapsen kasvu- ja kehityssuunnan avoimeksi
*
Tarvittaessa etsitään lapselle aikuistukihenkilö, joka esim. käy tytön kanssa nyrkkeilysalilla tai pojan kanssa ratsastamassa. Vanhemmat pyrkivät näin järjestämään,että lapsi kohtaa muitakin kuin oman perheen aikuisia, jotka hyväksyvät lapsen sukupuolen
*
Lapsi voi helposti salata vaikeuksiaan vanhemmiltaan eli vanhempien kannattaa viestittää, että he ovat luotettavia ja kestävät lapsen mahdolliset salaisuudet
*
Lasta ei kannata ylisuojella, koska hän kohtaa monenlaisia asioita maailmassa. Lapsen koti olisi paikka, jossa on turva eikä tarvitse salata mitään.

(c) Transtukipiste / Maarit Huuska ja Eeli Niinivirta

ap
http://www.transtukipiste.fi/

Tuolla asiallista tietoa sinulle ja sieltä varmaan löytyy joku taho jolta voit kysellä neuvoja lisää.

Kiitos paljon! Luin jo osan tuosta ja pojalla on ollut vaikeuksia esim liikuntatuntien jälkeen. Ei millään haluaisi mennä muiden poikien kanssa suihkuun. Lisäksi harrastuksina on tanssi ja ratsastus. Ehkä pitäisi joku tukihenkilö saada sitten mukaan jossain vaiheessa tähän.

mitä kummaa
Eihän tossa mitään osaan ottamista ole. Me eletään ihan eri maailmassa kun mitä oli esim 10 vuotta sitten, lapsetkin on tottunu monenlaisiin ihmisiin. En usko, että ihan kamalia kiusaamisia ym. tulee.. onhan tää tietty vähän paikkakunta kohtainen asia, mutta siltikään..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja :/ :
huh huh, otan osaa!

Suoraan sanottuna toivoisin ettei asia olisi näin, kyllä tässä on sulattamista. Mulla on kuitenkin ollut aikaa tätä asiaa miettiä ja melko varma olen, ettei tilanne muutu niin vahvasti poikani on muuttunut iän karttuessa. Mutta minkäs teet, sama ihana tyyppi hän on siltikin. Vähän erilainen, mulle rakkain kuitenkin.

"Minna-Maaria"
Hei!

Olen transvestiitti, aikuinen sellainen. Muistikuvani ulottuvat lapsuuteen ja koin hyvin tuttua poikasi tekemisissä. Hänen piirteensä saattaa jäädä pois tai jäädä elämään. Tärkeintä on kuitenkin, että annat hänelle rakkauttasi ja olet hänestä ylpeä.

Maailma muuttuu, eikä transvestisyys ole enää kovin suuri uhka. Meikkaavalla nuorella miehellä saattaa jatkossa olla parempi flaksi kuin moponrassaajalla:) No, leikki leikkinä.

Hyvällä itsetunnolla varustettu kaveri, jollainen poikasi joskus toivottavasti on, pärjää kyllä vaikka olisi tiitti (=transvestiitti). Huonolla itsetunnolla varustettu taas ei välttämättä pärjää, vaikka olisi mitä!

Jos kaipaat vastauksia transvestiitti-isältä, kirjoita: minna--maaria@suomi24.fi

Yhteistyössä