Alkaa olla taas aika hankala tilanne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli olen aamut kahdestaan tuon meidän 4 vuotiaan kanssa. Ja jo viime talvena oli sama tilanne. Kaverit luulee et mulla ei ole kuin aikaa ja tekemisen puute ja kysyvät jatkuvasti et otanko lapsia hoitoon.
Valehtelematta meillä on 1-3 krt viikossa jonkun lapset hoidossa. Osa muutaman tunnin osa päivän. Ja nyt sitte tulee sukulaisen lapset kahdeksi yöksi.

Miten sanotaan ei?
En osaa kieltäytyä jos mulla ei mitään pakollista itellä. Ja naurettavinta on että yleensä kun tarvin tuolle 4 vuotiaalle hoitopaikkaa niin sitä ei löydy.

Meillä siis 5 muutakin lasta ja mies tekee pitkiä päiviä et ei nää mun päivät mitään lomaa ole kun yksin hoidan koko sakin. Aamusin siis hetki rauhallisempaa.

Mulla on ollu sama tilanne, mut sit tuli mitta täyteen just tuon vastavuoroisuuden puuttumisen takia. Aloin vaan vastat, että on muita menoja. Ensin ilkesivät udella, että mitä muka, mut kun en alkanut selitellä sen tarkemmin loppui utelut.

Voithan sä keksiä teille "muka" menoja, kerhoja, neuvola, hammaslääkäri jne. Ei kai ne sinne ole tunkemassa omia lapsiaan mukaasi?

Tsemppiä ja pysy jämynä! Mulla kaikkosi muutama kaveri, mut enpä niitä ole pahemmin kaipaillut...

[QUOTE="saara";24763446]Kysy suoraan, et ovatko valmiita ottamaan sen teidän 4v:n vastavuoroisesti hoitoon, kun sitä tarvitset. Jos ei, niin..[/QUOTE]

Siis joo kyllä lupaavat ottaa mut sitten kun oikeasti pitäis ottaa niin aina on jotain muuta just sillon et ei käy.

[QUOTE="a p";24763462]Siis joo kyllä lupaavat ottaa mut sitten kun oikeasti pitäis ottaa niin aina on jotain muuta just sillon et ei käy.[/QUOTE]

Ehdotat siinä kysymistilanteessa päivää. Vaikket oikeasti hoitoapua tarvitsisikaan.

Mä selittäisin tilanteen niin kuin se on. Aluksi voi tuntua vaikealta, mutta olen huomannut että niillä, joilla on selkärankaa ja pokeria puhua asioista sellaisina kuin ne on, elämä ja asiat on koko ajan jotenkin helpompaa.

En tiedä osaanko selittää oikein, mutta mulla on ollut monesti vaikeuksia vastaavanlaisten tilanteiden ratomisessa, kunnes otin myös sellaisen linjan että otan aina asiat nätisti puheeksi sellaisina kuin ne on. Näin ei sitten jää mitään kyräily ja selän takana fiiliksiä, eikä tarvitse kävellä seinän viertä pitkin kun menee jonnekin.

Eli nyt vaan sanoisin sinuna seuraavalla kerralla, että sori, mutta en taida jaksaa nyt hoitaa muita lapsia omani lisäksi.

[QUOTE="a p";24763462]Siis joo kyllä lupaavat ottaa mut sitten kun oikeasti pitäis ottaa niin aina on jotain muuta just sillon et ei käy.[/QUOTE]

Sit sanot suoraan, ettei käy. Kun kerran uskallat sanoa suoraan, niin sit on helpompaa jatkossa. Ei siihen oikeesti tarvi olla syytä. Voi sanoa vaan ettei nyt käy.

..tuli Ken gurulta.

Jos sanoo vaan ystävällisesti, että en enää ota hoitoon muiden lapsia, kun olen huomannut, että en saa omalle hoitopaikkaa kun tarvitsen. Ilmaisee selkeästi, että on kyllästynyt tilanteeseen ja on nyt tehnyt tällaisen päätöksen.

Yhteistyössä