Alipainoinen tyttö

Miten saan lapseni syömään? Tyttö on syntymästä asti ollut todella huono syömään ja aina ollaan menty alakäyrillä. Tytöllä saattaa kuukauden aikana olla pari päivää selaista jolloin syö kaikki mitä annetaan, mutta loppu aika meneekin sitten paastotessa. Yleensä tytön ruokailu on tälläistä

Klo 7-8 syö velliä noin 150-170ml, koska ei suostu syömään puuroa, eikä muutakaan aamuisin.
Tämän jälkeen syömisen kanssa temppuilu sitten alkaa.
Klo 11 ei syö mitään
Klo 12 hyvällä säkällä pari pientä puraisua leivästä
Klo 15 ei mitään tai hyvällä säkällä puolikas leipä sen jälkeen ei suostukaan syömään mitään ennen klo 6 jolloin annan vellin ja klo 8 mennessä toisen vellin jolloin käy nukkumaan

Kaikkea olen yrittänyt. Välipaloja ei saa, eikä kitään muutakaan turhaa sokeria joka veisi nälän. Jano juomana vettä tai hyvin, hyvin laimeaa mehua. Ruoan kanssa maitoa jota juo muutaman millin. Yritän välillä päivän mittaan tarjota vähän väliä syömistä, mutta ei ja vaikka jonain päivänä en edes tarjoa ruokaa joka välissä, jiin siltikään ei syö.

Käyrien mukaan huomattavan alipainoin ikä kohta 1v9kk paino kuukausi sitten 8,6kg pituus 79cm. Omaan silmään lapsi on laihtunut. Kylkiluut ja lonkkaluut on huomattavissa. Silmät kuopallaan ja on mielestäni vähän väsyneempi, kuin ennen. Neuvolassa käydään 2kk välein kontrolleissa ja käskettiin vain antamaan vitamiini lisää.

En stressaa ruoka hetkiä, koska tää on jo niin tuttua, että hän ei syö ja tyttö vaistoaisi jos stressaisin. Ei syö syötettynä ja itse syödessään ruokaa saattaa parin pienen lusikan verran mennä suuhun, mutta loppu ruoka löytyy ihan muualta, kuin mistä pitäisi. Ainoa "ruoka" jota lapsi suostuu syömään kunnolla on pelkät ranskalaiset, mutta niitäkään en tarjoa kovin usein, koska niissä ei kumminkaa oo nii paljoo ravintoo ja jos tarjoan vain niitä, niin sitten ei varmastikaan syö muuta.
 
Ettei sitten olisi allergiaa tai refluksia? Meillä pojalla refluksi ja huono syömään. Nyt on nexium käytössä ja syöminenkin on huomattavasti parempaa.

Eikö neuvola ole sitten vielä katsonut aiheelliseksi laittaa tutkimuksiin?
 
Voi kun on hento tyttö! Minulla on poika, 1,7kk noin 74cm ja 13,5kg! Kyllä meidänkin poika aina välillä alkaa syomälakkoon, mutta ei kyllä todellakaan alipainoinen ole. Ja syömälakot kestää yleensä pari päivää ja sitten taas maistuu.. Tiedän että se voi olla NIIN voimia vievää kun yrittää työntää kaikkea mahdollista lapselle, mutta ei vaan syö.
Voisin antaa pari vinkkiä jotka toimii meidän pojalle silloin kun ei suostu syömään.. Annatko tytölle karkeaa ruokaa vai sosetta? Meidän pojalle menee yleensä sileänä soseena mikä vaan. Ja sitten on toinen vinkki joka ei ole kaikkien kasvatuoppien mukainen mutta jos on pakko saada ruokaa alas niin silloin kaikki on sallittua :) Lasten ohjelmia kun laittaa pyorimään läppäriltä tai puhelimesta pöydälle ja syöttää samalla niin maistuu paljon paremmin! :) Tai muuta todella mielenkiintoista tekemistä käsiin. Huomio menee muualle ja ruoka ihan vahingossa suuhun.
Anna samaa ruokaa kun itse syöt ja syökää yhdessä. Meidän poika tykkää ihan älyttömästi syöttää minua! ja sitten kun hän saa syöttää minua niin minä syötän poikaa! :) Toimii se niinkin.
Tsemppiä, toivottavasti saat tytön syömään!
 
  • Tykkää
Reactions: heidip*

Yhteistyössä