alilämpö-mistä johtuu ja onko vaarallista?

  • Viestiketjun aloittaja sairas
  • Ensimmäinen viesti
sairas
siinäpä siis kysymykset.
äsken oli 35,2 mulla "lämpöä" joka liittyy nyt flunssaan, mut miks lämpö menee noin alas ja onko toi nyt oikeen normaalia? olo on vetelä ja voimaton
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
alilämpöä ei ole olemassakaan, ellei ole esim. hukkunut kylmään veteen tai tuupertunut hankeen tai kuollut ja sen takia kroppa kylmenemässä
no selitä mulle sitte miks mulla on lämpö niin ku tänään eim. tuon 35,2 vaikka oikeasti mun normi lämpö on 36,3 tai 36,4

mikä sitten on oikea termi ja miks mulla laskee lämpö noin oudosti??
 
no
no on kyllä alilämpöä olemassa. Mulle on ihan lääkärikin sanonut alilämmöstä.
Mulla on yhdessä flunssassa ollut, tunsin olevani superkipeä silloin. En usko että on vaarallista, jos ei nyt ihan alle 35 mee...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:
no on kyllä alilämpöä olemassa. Mulle on ihan lääkärikin sanonut alilämmöstä.
Mulla on yhdessä flunssassa ollut, tunsin olevani superkipeä silloin. En usko että on vaarallista, jos ei nyt ihan alle 35 mee...
tuo mikä mulla oli joku aika sitte 35,2 tuntu jo ihan hirveenä olona, tuskan hikeä pukkasi ja kauhee väsy, vetämätön olo...
 
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
alilämpöä ei ole olemassakaan, ellei ole esim. hukkunut kylmään veteen tai tuupertunut hankeen tai kuollut ja sen takia kroppa kylmenemässä
pah, noin koitti mulle lääkäri sanoa, mutta se on paskapuhetta... samat oireet on kuin kuumeessa, ainoa vain että kuumeessa elimistö itse tappaa niitä pöpöjä, alilämmössä ei...
sitä en tiedä miksi joskus menee alilämmön puolelle, persiistä se on.. |O
niin ja siis toiset lääkärit on sanonu että kyseinen käsite on olemassa... asteen pudotus normaalilämmöstä on alilämpöä, ihan niinkuin asteen nousu normaalista on lämpöä josta vaihtuu sitten kuumeeksi... :snotty:
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
no on kyllä alilämpöä olemassa. Mulle on ihan lääkärikin sanonut alilämmöstä.
Mulla on yhdessä flunssassa ollut, tunsin olevani superkipeä silloin. En usko että on vaarallista, jos ei nyt ihan alle 35 mee...
tuo mikä mulla oli joku aika sitte 35,2 tuntu jo ihan hirveenä olona, tuskan hikeä pukkasi ja kauhee väsy, vetämätön olo...
mulla on semmosta "kroonista alilämpöä" :D
Eli tosi usein saattaa laskea lämpö 35 ja sitten on olokin huono. normi lämpö mulla 36.2

terkkari sanoi kun kysyin tosta että: "en osaa auttaa, ei kai se mitään vakavaa. seuraavan kerran kun tulee alilämpöä niin koita vaikka hyppiä :D"
 
dr.death
Minulla on huomattavasti useammin alilämpöä kuin kuumetta.
Kerran oli sen verran että tyttöystävä herätti kesken yötä kuin luuli että olen kuollut kun olin niin kylmä ja kalpea . Mitattiin suusta lämpö ja ihan ehjä mittari näytti 34,5. aamulla oli vähän heikko olo mutta muuten olin kunnossa. Niin ja ikkunat oli kiinni, peitto päällä ja nainen kainalossa joten ulkoiset tekijät eivät varmasti aiheuttaneet alilämpöä
 
Tero
Olo on höntti ja hieman yskää. Kurkkukivulla se alkoi. Nyt hieman pää raskas. En ole ollut pois työstä. Olen jaksanut kohtuullisesti. Normaalilämpöni on 36,6. Nyt lämpö on ollut 35,0 ja 35,8 välillä. Kuumetta minulla ei ole ollut missään flunsassa viiteentoista vuoteen.
 
Mä en tiedä mistä johtuu. Kuopuksella oli kerran alilämpöä keskolassa (35 astetta), ja kyllä se säikäytti hoitajat (ja äidin). Kyllä se siitä nousemaan saatiin. Tosin onhan se vähän eriasia ennenaikaisesti syntynyt ja aikuinen, mutta kuitenkin. Kiinnostas kyllä tietää mistä nuo radikaalit lämmön vaihtelut johtuu, ja muutenkin miksi alilämpöä tulee.
 
Tohtori Tolonen
Normaali lämpöni on 36,6 ja nyt olen flunssainen, kova yskä, pahoinvointia ja veto poissa. Eilen aamulämpö 35,2 ja tänään 35,9.

Eli kyllä se kertoo että kaikki ei ole ohan kunnossa.

Osaisiko joku alan ammattilainen kommentoida.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
mulla on semmosta "kroonista alilämpöä" :D
Eli tosi usein saattaa laskea lämpö 35 ja sitten on olokin huono. normi lämpö mulla 36.2
Tuttu tunne.. sama normilämpö mullakin.. veetuttaa vaan se että esim jos mulla on kuumetta (eli vain LÄMPÖÄ) se 37astetta ni lääkärit totee et normilämpöhän tuot on, vaikka ite on aivan horkassa ja selkeesti kuumeessa :kieh:
Mun kroppa harrastaa tosin myös tota lämmön alenemista joka tottakai tuntuu muista hurjalta että mennään alle 36:n. Ja aikalailla samaltahan se tuntu kuin lämpökin..
 
Sulla on tulossa joku virustauti.
Virukset vaikuttavat ihmisen lämmönsäätelyyn ja verenpaineeseen ym.
Monasti ensioire on alilämpö josta sitten sinkookin korkeisiin lukemiin.

Ei mitään paniikkia,oot tulossa kipeeksi vaan.
 
Fakta!
Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.
Lisää Terveyskirjasto suosikkeihisi
Alilämpö
Lääkärikirja Duodecim
17.10.2008
Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri

Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37º C, mutta se voi vaihdella 35,8-37,8 asteeseen. Lämpö vaihtelee eri vuorokaudenaikoina noin 0,5º. Se on alimmillaan aikaisin aamulla ja korkeimmillaan iltapäivällä klo 16-18 tienoilla. Naisilla kehon lämpö vaihtelee noin 0,5º kuukautiskierron mukaan, korkeimmillaan lämpö on kuukautisten keskivaiheella, kun munasolu irtoaa.

Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0.6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa.

Alilämpö ei kuulu minkään sairauden oireisiin. Vaikka tavallista alhaisempi lämpötila olisi todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet.
Artikkeli on tarkastettu 17.10.2008
Artikkelin tunnus: dlk00263 (024.001)
© 2009 Kustannus Oy Duodecim
 
Kun elimistön lämmönsäätely ei toimi ja on alilämpöä, niin sitä tietty hoidetaan kuten jokainen muistaa pikkukakkosesta kun nalle on pudonnut jäihin. Lämmintä päälle ja lämmintä kaakaota tai mehua juomaan. Ja lepoa, että elimistön voimia saa palautua rauhassa. Muuta sille ei oikein voi tehdä, ja sitten vaan odottelee, että onko tulossa jo kuntoon vai tulossa vasta kipeeksi. :hug: Osalla tietty matalalämpöisyys on myös ihan normaalia.
 

Yhteistyössä