alhaiset trombosyytit

heips

Onko ketään muuta jolle olisi raskausaikana tullut eteen alhaiset trombsotyyttiarvot? Mulla oli aiemminkin jo vähän alentunut n. 110 mut nyt keikkuu 70 kohdilla. Varmaa diagnoosia ei vielä ole varmentunut, itp diagnoosi ei ole varmistunut vielä. Pitää odotella verikoetuloksia.Pikkaisen vie iloa nyt tästä odotetusta raskaudesta. Olisi kiva jos olisi joku kohtalotoveri!

Itselläni ei ole kokemusta mutta veljeni ex-avokilla oli itp. Se puhkesi ennen raskautta ja trombosyytit oli 0. Verensiirtokaan ei auttanut eli perna hajotti trombosyyttejä. Tilannetta yritettiin alkuun korjata kortisonilääkityksellä mutta koska se ei tuonut toivottua tulosta, perna poistettiin. Pian (siis hyvin pian, vahinko sattui kuulemma sairaalassa) pernan poiston jälkeen hän tuli raskaaksi ja söi koko raskausajan noita kortisoneja. Synnytys meni ok, arvot saatiin kuntoon (=kohtuulliseksi) siihen mennessä eikä verenvuotoriskiä ollut. Terve lapsi on nyt 7- vuotias innokas ekaluokkalainen ja isosisko. =)

Minulla aikanaan oli raskauden aikana alhainen trombosyyttitaso. syytä ei koskaan löytynyt.
alimmillaan oli 42. Söin kortisonia jolla arvot saatiin nostettua kohtuutasolle, jotta pystyin alakautta synnyttämään. Muistaakseni raja oli 68, jonka jälkeen turvallista synnyttää alakautta.
Oli siis ihan sattumalöydös. Ainoa oire oli pienet verenpurkaumapiskut siellä täällä kroppaa, mutta itse pidin vain jonakin ihottumana, enkä osannut epäillä mitään.
Synnytyksessä tiputettiin varalta suoneen jotain hyytymistekijäainetta. mulla oli siis myös hyytymistekijä-13 vajaus, joka näkyy isossa verenkuvassa. Se on käsittääkseni punaisen ristin kautta tehtävä koe.

vielä odottelen tuloksia, ensi viikkoon asti. Sit jos tämä ei olekaan itp niin sitten joutuupi taas ihmettelemään ja jännittämään. Ei kuulemma ole ihan tavallista äitiyspolin lääkärin mielestä.
Laittoi mulle lähetteen jo hematologillekin, tätäkin aikaa odotellaan. Kunhan ei mitään hengenvaarallista olisi, kai se olisi jo luuydinpunktiossa näkynyt..

Yhteistyössä