Alhainen hemoglobiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ystävälläni todettiin alhainen hemoglobiini (alle 100). Hän ei ole raskaana eikä ole kipeä. Mistä tämä voi johtua? Lääkäri ei juurikaan noteeranut asiaa, antoi vain rautakuurin.

Tai sitten voi olla alhainen ihan muuten vain, jostain mystisestä syystä. Niin kuin minulla. 98 oli viime mittauksen tulos.

B12-vitamiinin imeytymisongelmat ovat myös yksi mahdollinen syy. Noitten jo mainittujen lisäksi siis.

Nuorilla naisilla vähäinen saanti ravinnosta + jokakuukautinen raudan hukkaantuminen kk mukana lienee yleisin syy. Osalla ihmisistä hb luontaisesti alatasoilla.
Muitakin syitä on, niitä voi tsekata verikokeilla ja tarvittaessa muilla tutkimuksilla.

Minun käsittääkseni lähtökohtana aina pidetään ravintoa. Jos ei rautakuuri auta, aletaan sitten miettiä toisia vaihtoehtoja.

Sitten sitä pääseekin lukuisiin verikokeisiin, luuydinnäytteeseen, keliakiatestiin letkua nielemään, kuskaamaan kakkanäytteitä (selvitetään, onko mahassa loisia) ja nielemään pari kapselia ja sen jälkeen keräämään pissat talteen ja kiikuttamaan ne sairaalaan. Kaiken tuon olen läpikäynyt eikä tosiaan mitään syytä löytynyt.

Minun käsittääkseni lähtökohtana aina pidetään ravintoa. Jos ei rautakuuri auta, aletaan sitten miettiä toisia vaihtoehtoja.

Sitten sitä pääseekin lukuisiin verikokeisiin, luuydinnäytteeseen, keliakiatestiin letkua nielemään, kuskaamaan kakkanäytteitä (selvitetään, onko mahassa loisia) ja nielemään pari kapselia ja sen jälkeen keräämään pissat talteen ja kiikuttamaan ne sairaalaan. Kaiken tuon olen läpikäynyt eikä tosiaan mitään syytä löytynyt.

Pikaisella googletuksella yleisimmäksi syyksi selviää juurikin runsaat kuukautiset.

Yhteistyössä