Alhainen Hb

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen

Vieras
Olin menossa verenluovutukseen mutta en saanut luovuttaa kun hemoglobiini oli liian alhainen, 112. Alaraja on 125. Viime luovutuksesta on puolivuotta ja silloin Hb 135.. Ollut runsaat menkat pari kertaa ja flunssa muutama viikko sitten, sanottiin että se voi vaikuttaa. Vastaavaa vaivaa ei oo ollu aiemmin paitsi raskauden aikana, mutta se kait normaalia.. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kuinka pian kannattas mittauttaa uudestaan, osaako joku sanoa?

Mulla hb aina ollut 120 tienoilla, mutta kun piloillani koulun verenluovutustiolaisuuteen menin (että kuitenkaan ei tarvitse luovuttaa, kun on alhainen) niin olikin yli 130 ja ei muutako luovuttamaan.
Nyt sitten kun on lapsia tehnyt useamman ja hb:tä seurattu tiheämmin niin kamalasti vaihtelee...119-140!! Jälkitarkastuksessa jopa 156! Taitaa nuo pikamittarit valehdella.

Hb-mittaus valehtelee usein sormiin kertyneen nesteen takia. Se laimentaa verta ja laimentaa tuloksenkin.
Kannattaa silti keskittyä ravitsemukseen. Vaikka söisit rautaa, saatat syödä ruokia ja juomia jotka estävät raudan imeytymistä. Kuituja ja hedelmiä, c-vitamiinia. Kalkkivalmisteet ja maitotuotteet tulisi nauttia erillään, samoin teetä tulisi välttää. itellä anemia väistyi Obsidanilla, aina ennen nukkumaanmenoa.
Nykyään juon 4 lirtaa vettäkin päivässä, pysyy meinaan hb aina hyvänä!

Mulla huomattiin yllättäin keväällä Hb jotain 110 ja yleensä on jotain 136. Ihmettelin kyllä, kun en syytäkään keksinyt. Ei runsaita vuotoja tai mitään. On voinut jäädä imetyksen ajoilta alhaiseksi, kun ei sen jälkeen ole mitattu. En tiedä.
Sit vaan rautakuurille kuukaudeks ja nousi 145:een ja muutaman kk:n kuluttua oli taas laskenut. Kannattaa tsekata noin puolen vuoden välein. Synnytyksen jälkeen menee kai se pari vuotta ennenkun rautavarastot ovat täysin ennallaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 12:20 Angie K kirjoitti:
Hb-mittaus valehtelee usein sormiin kertyneen nesteen takia. Se laimentaa verta ja laimentaa tuloksenkin.
Kannattaa silti keskittyä ravitsemukseen. Vaikka söisit rautaa, saatat syödä ruokia ja juomia jotka estävät raudan imeytymistä. Kuituja ja hedelmiä, c-vitamiinia. Kalkkivalmisteet ja maitotuotteet tulisi nauttia erillään, samoin teetä tulisi välttää. itellä anemia väistyi Obsidanilla, aina ennen nukkumaanmenoa.
Nykyään juon 4 lirtaa vettäkin päivässä, pysyy meinaan hb aina hyvänä!

minkätakia teetä pitäisi välttää?
mä juon 5dl - 10 dl teetä päivässä ja mulla aina ollut hyvä hemoglobiini (150-166).
en haluaisi teen juonnista luopuu...