Heippa kaikille, oon taustalta seuraillut teitä jo pidemmän aikaa,mutten itse kirjoittanut kun mulla aiemmasta liitosta lapsia ja oon ajatellut, että jotakin voisi loukata kun samassa ketjussa kirjoitan... Ajattelin nyt kuitenkin tänne kirjoittaa, aika syvissä vesissä mennään.Tippa silmässä olen seurannut teidän vaiheita ja ollut iloinen jokaisesta onnistuneesta raskaudesta ja plussauutisesta. Ja todella pahoillani olen, kun saanut lukea useampia surullisia uutisia. toivottavasti Lempiviolanultra mennyt hyvin... Hiskias, en tiedä mitä sulle sanoisin, sitkeä sissi olet, kunpa vihdoin saisit kokea onnen. Äiti seiskanelonen älä luovuta, peukut pystyssä. Jonnulilleja ihan kaikille muillekin toivon onneaikoja.Meriann, Vienda ja kaikki muutkin, joilla ihana oma pieni ihme, upea juttu, kiva ollut kuulla onnellisia tarinoita.
Mulla amh 0.3 ja fsh 11, nämä arvot mitattu maaliskuussa. Lääkäri aloitti mulle kilpirauhaslääkkeen,joka helpotti mua vuosikausia kestäneitä vaivoja, joihin muut lääkärit oli vaan viitannut kintaalla ja selittänyt johtuvan mun Fibromyalgiasta jne. Vaikka kilppariarvot olleet rajoilla...kukaan muu ei ollut suostunut aloittamaan lääkitystä. Eka ivf tehtiin pitkällä kaavalla toukokuussa. Silloin synarela ja menopur 375 iu ja pregnyl. Tuloksena yksi ainoa follikkeli,joka päädyttiin kuitenkin punktoimaan, koska mun munajohtimet ei toimi enää ja muutoin ei ois ollu mitään mahdollisuuksia. Follikkeli oli kuitenkin tyhjä ja kaikenlisäksi tapahtui harvinainen komplikaatio. Mulle kehittyi tennispallon kokoinen hematooma, olin syönyt omega 3 sta ja vuotoherkkyys oli lisääntynyt. sen jälkeen on tullut Ainakin tonne klinikalle isot laput ettei saisi syödä omegaa ennen hoitoa ,väli pitäisi olla ainakin yli 1 kk mielellään enemmän. No hematooman lisäksi tulehtui kohtu. Olin iv antibiooteilla ja per Os antibiooteilla 10 pv. Hematooma seurattiin sairaalassa ja se sulanut hiljalleen pois. Lisäravinteiita alotin syömään maalishuhtikuussa ubikinonia 600 Mg, foolihappoa, monivitamiinia, vehnänalkioöljyä. sitten aloitin myös gelee Royalen toukokuussa.lääkäri määräsi mulle dhea: ta, josta sain rytmihäiriöitä ja lopetin sen syönnin samantien. niin ja ravintojutuista vielä, greippimehu, jamssi , bataatti. Pieleen menneen ekan ivf hoidon jälkeen söin zumenonia. Toka ivf hoito tehtiin flare up kaavalla, jossa synarela ja menopur 375 iu. Synarelahan siis alkoi vasta ihan kierron alussa,jotta aluksi siinä flare up kaavassa se stimuloi munasarjoja ja sitten se toimi loppuhoidosta jarruna, annosta tosin muutettiin välillä. Mulla punktoitiin 5 follikkelia joista saatiin yksi epäkypsä munasolu,joka hedelmöittyi ja jaksoi jakautua kerran,muttei jatkanut kasvua. Punktioon lääkäri määräsi varmuudeksi iv antibiootit ja lisäksi otin muutaman päivän antibiootteja, ettei tulehdusta tullut. Lisäksi oli zumenonia ja lugesteronia sekä klexane jonkun aikaa, siis Hoidon jälkeen. Lisäksi lääkäri ehdotti käyttämään melatoniinia 3 Mg päivässä. vielä ei virallista näyttöä, mutta kuulemma mm. Japanissa tutkimuksissa sen todettu ehkäisevän solutuhoa ja lääkäri veikkasi tulevaisuudessa sen ja dhea n olevan meille ' poor respondereille' automaattiset lisä lääkkeet, jos dhea vaan sopii. Joten melatoniinikin mukana mulla repertuaarissa.Kolmas ivf tehtiin lokakuussa, jolloin kokeiltiin elonva,menopur, orgalutran ja irrotuspiikkinä gonalpeptyl. Kaikki näytti alussa paremmalle, ennen lääkkeitä oli munasarjoissa ihan eri meininki kuin aiemmin pieniä follikkeleita runsaasti molemmin puolin, toiveet oli korkealla. 6 lähti kehittymään, mutta lähes kaikki ns. Tippui kyydistä. Punktio oli hurjan hankala,mun munasarjat oli poikkeuksellisen korkealla, jouduttiin lisäämään kipulääkitystä ja useampi ihminen paineli vatsaa, siirsi kohtua pois tieltä ja munasarjoja alemmas. Punktioon mennessä siellä näkyi vasemmalla yksi iso ja yksi pieni follikkeli ja oikealla yksi. Oikea saatiin punktoitua, mutta mulla kävi harvinainen komplikaatio taas. Jarru ei ollut toiminut toivotulla tavalla ja follikkeli irtosi vasemmalta kesken punktion, sitä ei ehditty saada talteen. yksi hoitaja ihmetteli kuinka uskomatonta että meillä käy näitä harvinaisia komplikaatioita, hän ei ollut ikinä nähnyt follikkelin irtoavan kesken punktion...Lisäksi se pienempi follikkeli joka oli vasemmalla jäi punktoimatta, koska niin iso suoni oli munasarjan edessä ja munasarjaa ei pitkästä yrityksestä huolimatta saatu oikeaan asentoon. Paikalla oli lopuksi pari lääkäriä ja pari hoitajaa. molemmat lääkärit olivat sitä mieltä ettei uskalla ottaa riskiä. No se punktoitu follikkeli oikealta oli tyhjä.Mun mies oli myös ihan hajalla, sille teki lisäksi tosi pahaa nähdä se punktio, kun mua runnotaan yms. mutta täytyy kehua meidän lääkäriä,se ollut aivan ihana. Se soitti pyhäinpäivä vkl kun punktio oli ollu perjantaina, kuinka voin niin fyysisesti kuin henkisesti. se lääkäri tukenut paljon ja lisäksi sitä on säälittänyt niin paljon nämä meidän epäonnistumiset, että antanut ilmaisia käyntejä ja alennusta...uskomaton tyyppi. Ollaan muutenkin oltu tyytyväisiä tohon klinikkaan, olin kyllä aikapaljon kysellyt ja ottanut selvää mihin kannattaisi mennä ja vaikka hintataso kalliimpi kuin muualla, niin siellä klinikalla kyllä huippulääkäreitä. Lääkäri kertonut monista tutkimuksista, eri hoitovaihtoehdoista ja kokeiluista. Lisäksi tehty tarpeelliset tutkimukset ja selvitykset terveydentilasta,muttei kuitenkaan mitään ns.turhia kokeita. No lääkäri ehdotti vielä kerran kokeilemaan dhea:ta, koska sillä niin paljon hyviä tutkimustuloksia ja auttanut useita naisia. Päätettiin aloittaa pienellä annoksella ja nostaa hitaasti. Sovittiin, että kokeillaan vielä ivf hoitoa, mutta jos tulokset yhtä surkeat, se on sitten siinä. Lääkäri sanoi myös, ettei kannata yrittää enää ilman dhea:ta. No onneksi nyt dhea sopinut mulle ja annos voitu jopa nostaa nopeampaan tahtiin kuin ajatus ollut. Nyt voin syödä sen normiannoksen 3 x 25 Mg. Niinpä tässä keräillään taistelutahtoa, vaikka aika rikki on ja luovuttaja fiilis ollut. mutta jospa se ihme nyt sitten kuitenkin meillekin suotaisiin...Hoidonsuunnittelu on joulukuussa, nyt vaan mietin kauan olisi hyvä odottaa ennen kuin hoito on. Tutkimuksissahan on huomattu vaikutuksia jo 6 vkon jälkeen, mutta suositellaan 3 kk. Ja toisaalta ei kai se haittaisi vaikka odottaisi neljäkin kuukautta. Mutta sitten taas ton viimeisen hoidon hormonaaliset vaikutukset ei ois enää ns. Voimassa, nehän vaikuttaa kuulemma n. 3 kk hoidon jälkeen... Tulipa pitkä teksti. Tsemppiä ja voimahalaus kaikille. :heart: äiti seiskaneloselle ja Lempiviolalle tsemppiä vielä noihin työjuttuihin. Mulla ollut kanssa työrintamalla muutoksia ja välillä aikamoinen stressi.