Alatiesynnytys voi herkistää äidit reagoimaan lapsen itkuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo on täyttä paskaa!
Alatiesynnytyksen jälkeen en tasan kuullut vauvan itkua. Mieheni siihen reagoi.
Sektiovauvan itkuun reagoin paljon herkemmin.

Ehkä johtuu toki siitä, että tuon alateitse syntyneen lapsen aikaan olin tosi masentunut.

:whistle: hups, nyt tulee tappelu...

no, voipi olla jotain perää, tuolla oksitosiinilla perusteltuna.. toki varmana yksilöllistä. ja luulen että tutkimuksessa oli vaan suunnitellut sektiot ja normaalit alatiesynnytykset.

Miksi tämä piti linkittää tänne? Saadaanpahan taas tappelu aikaiseksi ja monen ihmisen mieli pahaksi :/

Totta kai hormonit aiheuttaa muutoksia aivoissa. Mutta ne muutokset ei yksi yhteen korreloi sen kanssa, miten äiti lastaan hoitaa ja miten itkuun reagoi. Siihen vaikuttavat paljon myös muut tekijät.

Jos tuollainen uutinen saa teidät varpailleen ja loukkaantumaan, niin voisiko syy silloin olla ihan teissä itsessänne? Mikä siinä on, että itsetunto ei joillain kestä edes normaalia keskustelua tai uutista, vaan pitää vetää herne nenään ja sanoa jotain marttyyrimaista kuten: "joo meillä lapset vaan huutaa kun en reagoi kun mut on leikattu".

:headwall: Ihan oikeasti äiti-ihmiset!! Jotain ryhtiä tuohon touhuun, ja vähän ylpeyttä omasta itsestä kehiin, oli se synnytystapa sitten ihan mikä tahansa.

Hmm. :) Mie saanu kaikki neljä sektiolla, enkä usko että olen vähemmän herkkä lapsen itkulle. Olen saanut kuulla sen sijaan ottavani liian herkästi syliin lohdutettavaksi, koska en halua ns. huudattaa, vaan saan itsekin tyydytystä siitä, että saan lapsen rauhoiteltua. Ja nukun perhepedissä, siinä saa paljon läheisyyttä. Minulla ja lapsilla on vahva side ollut alusta lähtien.

En todellakaan usko tuohon tutkimukseen. Tuollaisen sijaan voisivat tutkia, mikä saa ihmisen pahoinpitelemään (tukistus, luunapit, läpsäisyt jne) lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Minä reagoin niin vahvasti sektioidun lapseni yöitkuun että kärsin unettomuudesta vielä tänäkin päivänä...

Mullakin on vaikeuksia välillä. Ja usein saan unta vasta sitten, kun edes toinen kaksosista on herännyt huutaen yöllä ja olen saanut sen rinnalle ja lähelle. :D

Öisinkin vaistot pelaa niin, että on varuillaan, jos lapsi sattuu heräämään. Eli sitä nukkuu sitten kevyemmin ja on siksikin väsynyt päivisin.

Yhteistyössä