alatiesynnytys sektion jälkeen

karamellielli

Jäsen
15.08.2005
35
0
6
Olemme menossa perjantaina äippäpolille synnytystapa-arvioon, koskapa esikoinen syntyi sektiolla. Syy oli pysähtynyt synnytys (9 cm) ja avotarjonta.

Mitäs luulette, onnistuuko alatiesynnytys? Kannattaisiko kinuta epiduraalia jo etukäteen, koska itse olen sitä mieltä, että esikoisen synnytys pysähtyi siksi, etten tuntenut missään vaiheessa supistusten välejä? Omasta mielestäni supistus kesti iltakuudesta kello puoli yhteen yöllä. =) Oli vähän vaikea rentoutua siinä, ihan ilman kivunlievitystä.

Kokemuksia vastaavista tilanteista?

Mulla esikoinen syntyi sektiolla, kun kohdunsuu jämähti 4 cm:iin. Seuraava syntyi alateitse ilman mitään ongelmia.

Olen aina synnyttämään mennessäni sanonut, että katsotaan niiden kivunlievitysten kanssa miltä tuntuu. Kolmosen kanssa pärjäsin kohdunkaulanpuudutuksella, nelosen kanssa kätilö itse ehdotti epiduraalia. Eikä sitä muulloinkaan ole mitenkään tarvinnut kinuta (Kättärillä olen kaikki 4 saanut).

Itselläni ei ole kokemusta sektiosta, mutta sisarellani on molemmat lapset syntyneet sektiolla juuri samasta syystä kun sinulla (pysähtynyt synnytyksen eteneminen). Sen verran olen kuullut että jos on kaksi sektiota takana niin ei enään voisi synnytää alateitse.
En suosittele epiduraalia, mulla ainakin se vei kaiken tunnon :/ Ja synnytys päätyi imukuppiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 18:13 yrttitarhurikatti kirjoitti:
Sen verran olen kuullut että jos on kaksi sektiota takana niin ei enään voisi synnytää alateitse.

Näin mullekin sanottiin kun kuopuskin syntyi sektiolla (syynä ettei vauva laskeutunut vaikka kohdunsuu oli täysin auki).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 14:22 karamellielli kirjoitti:
Olemme menossa perjantaina äippäpolille synnytystapa-arvioon, koskapa esikoinen syntyi sektiolla. Syy oli pysähtynyt synnytys (9 cm) ja avotarjonta.

Mitäs luulette, onnistuuko alatiesynnytys? Kannattaisiko kinuta epiduraalia jo etukäteen, koska itse olen sitä mieltä, että esikoisen synnytys pysähtyi siksi, etten tuntenut missään vaiheessa supistusten välejä? Omasta mielestäni supistus kesti iltakuudesta kello puoli yhteen yöllä. =) Oli vähän vaikea rentoutua siinä, ihan ilman kivunlievitystä.

Kokemuksia vastaavista tilanteista?

Tuo avotarjonta on ilmeisesti ollut syynä siihen ettei alakautta syntynyt. Seuraavassa synnytyksessä ei välttämättä avotarjontaa ole joten hyvin voi alatiesynnytys onnistua.

mulla kans tuo sama avotarjonta ja sectioon meni..aijon kyl seuraavalla kerralla sanoa heti ku meen sairaalaan et kattokaa nyt heti ultralla miten on tulossa etten kärsi 22h ja sit leikataankin :/

Kiitoksia vastauksista. Äitiyspolilla käynti oli ihan opettavainen kokemus, vaikka unohdin kaikki hyvät kysymykset, kun näin ultran monitorissa pienen tyypin, joka söi käsiään ja potki vimmatusti.

Nytpä tiedän mm. sen, että alakautta avotarjonnassa syntyneet ovat kuitenkin jossain vaiheessa kiertyneet synnytyskanavaan, niin kuin kuuluukin. Osa taas ei kierry ollenkaan, jolloin vauva ei kuulemma mahdu minkäänlaisesta lantiosta ulos. Siksi esikoinen syntyi lopulta sektiolla, ei viitsinyt ruoja kääntyillä.

Lääkäri oli myös sitä mieltä, että synnytyksen pysähtyminen saattoi hyvinkin johtua liiasta kivusta eli siitä, etten missään vaiheessa tuntenut supistusten välejä ja ehdotti seuraavaan synnytykseen epiduraalia. Ainakin jos vauva on alakautta tulossa. Sopii minulle. Mieluummin tunnottomana muutaman tunnin kuin toipumassa leikkaushaavasta pari kuukautta.

Kaikkiaan käynti oli positiivinen "yllätys", koska edellisestä synnytyksestä oli jäänyt vähän epätietoinen ja sekava olo. Ainakin luottamus Keski-Suomen Keskussairaalan henkilökuntaan koheni ja nyt olen ihan hyvillä mielin menossa synnyttämään. Tulkoon vauveli ulos miten parhaaksi näkee. Tsemppiä muille synnyttäjille ja erityisesti kohtalotovereille!
:flower:

tuo olikin mielenkiintosta tietoa...Meillä myöskin oli esikko tulossa avotarjonnassa kun olin 9cm auennut ja siitä sitten kiiruhdettiin leikkaamaan...tän kakkosen haluaisin kyllä synnyttää alakautta sillä leikkaushaava oli tosi kipee ja olin ihan turtana monta päivää niistä kaikista lääkkeistä :wave:

[

Lääkäri oli myös sitä mieltä, että synnytyksen pysähtyminen saattoi hyvinkin johtua liiasta kivusta eli siitä, etten missään vaiheessa tuntenut supistusten välejä ja ehdotti seuraavaan synnytykseen epiduraalia. Ainakin jos vauva on alakautta tulossa. Sopii minulle. Mieluummin tunnottomana muutaman tunnin kuin toipumassa leikkaushaavasta pari kuukautta.

Etukäteen ei voi tietää, miten toipuminen menee. Riippuu monesta seikasta. Toinen toipuu suunnitellusta sektiosta nopeasti (tuttavapiirissä kaikki, toisaalta hätäsektiosta saaneet komplikaatioita, joista kyllä toipuneet hitaammin) ja toinen repeää pahoin alatiesynnytyksestä ja "paikkailee" vuosien ajan esim. virtsankarkailua. Näinkin on käynyt tuttavapiirissä, ilman että ahdas lantio tai suuret vauvat.

Uusimmat

Yhteistyössä