Alaskanmalamuuteista tietävät tai kyseisen rodun omistavat ohoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Kertokaas kaikki syyt miks meidän EI kannattais harkita kyseistä rotua? Kovasti tykätään molemmat ja tein testin sopivimmasta koirarodusta ja vastaukseksi tulikin just tuo rotu.

Nyt vaan mietityttää mahdolliset esteet koiran hankintaan. Yksi on se, että meillä on jo toinen koira (sekarotuinen) ja mietityttää miten malamuutti tulee toisten koirien kanssa toimeen.

Eli siis kaikki plussat ja miinukset kehiin kiitos :)

Meiltä löytyy 3kpl kyseisiä koiria :heart:

nooh...tuota noin...Ovat erittäin omapäisiä, kieroja, ylifiksuja, pellejä, kaivinkoneita, vetureita, dominoivia, juntturapäisiä, jodlailijoita, mut nuokin on toisaalta on ihania piirteitä =)

Karvanlähtö on tosiaan runsasta, varsinkin jos koirat elää ulkona kesät talvet. Urokset meillä tiputtaa pohjavillan kerran vuodessa ja narttu nähtävästi kaks kertaa vuodessa ja joka kerta karvaa tippuu n. 1,5 muovikassillista per koira.

Malamuutti kyllä usein tulee toimeen saman lauman muiden koirien kanssa. Mutta ne muut ulkopuoliset koirat voikin sit olla se ongelma. Meillä urokset tulee kyllä toimeen muiden narttujen kanssa, mutteivät urosten. Narttu taasen ei siedä muita narttuja ja uroksetkin on vähän niin ja näin. Vähän aika sitten höykytti yhtä leikattua kultaista noutajaurosta :/

Mutta kaikenkaikkiaan aikas haastavia koiria. Ei kyllä mistään helpoimmasta päästä. Meille eka uros sattui semmoinen, jolle iski ihan helevetinmoinen uhma-/murrosikä vuoden ikäisenä ja liki vuoden se jaksoi haastaa miltei päivittäin lauman johtajuutta ja uhitella ja uhitella. Nykyisin tietää paikkansa laumassa, mutta eriävän mielipiteensä kyllä ilmaisee usein.

Toinen uros tuli, kun olin raskaana ja silloin ei miulla hirveesti huumorintajua ollut. (ja sitähän noiden kanssa elo vaatii ihan helevetisti ) Mutta ihana koira siitä kasvoi =)

Torstaina vien nuoremman uroksen silmäkuvaukseen ja jos kaikki edelleen ok, ni heti kun morsiammella juoksu alkaa ja tärppipäivät koittaa, ni uros pääsee pentuja tekemään :heart:

Kiitos tauntaun :flower: . Mitään ns. "helppoa" koiraa mä en edes halua. Mun mielestä koirassa pitää olla luonnetta, sillä muutenhan voisin ostaa kaupasta pehmolelun :D. Meidän sekarotuinen on melkoinen tapaus myöskin, varsinainen luupää joka myös edelleen välillä kyseenalaistaa paikkansa laumassa.

Ja itse asiassa meidän sekarotuisella on todella runsas pohjavilla, talvella siitä tulee valtavan iso ja kaikki aina luulee että toinen on kamalasti lihonut. Ja sitten keväällä, kun keräilen aina vaan uudelleen ja uudelleen siitä karvakasoja, niin samalla koiruus hoikistuu vallan silmissä :D.

Meillä on tarvetta perhekoiralle, joka olisi samalla myös suojeluskoira. Malamuuteissa kiehtoo myös upea ulkonäkö ja vetovoima. Täällä landella kun voisi koiran kanssa mennä vaikka reen kanssa (kunhan ensin sais lunta...).

Meidän sekarotuinen neiti on vähän nirppanokka muiden koirien kanssa ja siksi, ainakin oman käsitykseni mukaan, pitäis toisen koiran olla sen verran dominoivampi että laittais neidin ojennukseen.

Hmm... pitää kyllä miettiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kiitos tauntaun :flower: . Mitään ns. "helppoa" koiraa mä en edes halua. Mun mielestä koirassa pitää olla luonnetta, sillä muutenhan voisin ostaa kaupasta pehmolelun :D. Meidän sekarotuinen on melkoinen tapaus myöskin, varsinainen luupää joka myös edelleen välillä kyseenalaistaa paikkansa laumassa.

Ja itse asiassa meidän sekarotuisella on todella runsas pohjavilla, talvella siitä tulee valtavan iso ja kaikki aina luulee että toinen on kamalasti lihonut. Ja sitten keväällä, kun keräilen aina vaan uudelleen ja uudelleen siitä karvakasoja, niin samalla koiruus hoikistuu vallan silmissä :D.

Meillä on tarvetta perhekoiralle, joka olisi samalla myös suojeluskoira. Malamuuteissa kiehtoo myös upea ulkonäkö ja vetovoima. Täällä landella kun voisi koiran kanssa mennä vaikka reen kanssa (kunhan ensin sais lunta...).

Meidän sekarotuinen neiti on vähän nirppanokka muiden koirien kanssa ja siksi, ainakin oman käsitykseni mukaan, pitäis toisen koiran olla sen verran dominoivampi että laittais neidin ojennukseen.

Tuo vaan pisti silmään, kun malamuutithan ei mitään suojeluskoiria ole. Eikä laumanvartijoita. Niitä ei paljoa hetkauta jos joku tulee pihaan. Tiedän kyllä eräänkin tapauksen, jossa pari malamuuttia onnistui karkottamaan miltei päälle käyneen miehen omistajansa kimpusta. Mutta siinä kyllä varmaan aikas paljon vaikutti myös omistajatyttösen käytös, kun pelkäsi ihan hirveästi.

No ei minun mielestä pidä uuden koiran olla dominoivampi. Jatkuva valtataisteluhan siitä tulee ja koirat on pakko erottaa. Nartun kaveriksi sopii paremmin uros ja varsinkin, jos on taipuvainen pomottaan. Kannattaa sitten steriloida narttu. Malamuutit ei vieraita häädä, joten suojelua niiltä ei voi odottaa.

Panen uusiksi, kun tuli hassusti.

No ei minun mielestä pidä uuden koiran olla dominoivampi. Jatkuva valtataisteluhan siitä tulee ja koirat on pakko erottaa. Nartun kaveriksi sopii paremmin uros ja varsinkin, jos on taipuvainen pomottaan. Kannattaa sitten steriloida narttu. Malamuutit ei vieraita häädä, joten suojelua niiltä ei voi odottaa.

Joo, näin mäkin oletin että välttämättä malamuutti ei ole paras mahdollinen suojelukoira. Mutta kun meidän sekarotuinen on kova älähtämään ja malamuutti vakuuttavan näköinen, niin ajattelin että josko yhdistelmä ajais vorot tiehensä :D.

Tuosta dominoinnista: mun pitää varmaan tutustua aiheeseen paremmin. Meidän neiti ei niinkään ole pomottelija, vaan lähinnä isontelija. On siis olevinaan vaikka ei sitten ole :D. Ja sen takia mua jännittää ylipäätään ottaa toista koiraa. Mutta kun kuume on kova ja mukamas tarvekin, niin pakko on jotain keksiä.

Pakkaa sekoittaa muuten vielä se, että varmaan halutaan ja otetaan myös pari kissaa :D

Joo, näin mäkin oletin että välttämättä malamuutti ei ole paras mahdollinen suojelukoira. Mutta kun meidän sekarotuinen on kova älähtämään ja malamuutti vakuuttavan näköinen, niin ajattelin että josko yhdistelmä ajais vorot tiehensä :D.

Tuosta dominoinnista: mun pitää varmaan tutustua aiheeseen paremmin. Meidän neiti ei niinkään ole pomottelija, vaan lähinnä isontelija. On siis olevinaan vaikka ei sitten ole :D. Ja sen takia mua jännittää ylipäätään ottaa toista koiraa. Mutta kun kuume on kova ja mukamas tarvekin, niin pakko on jotain keksiä.

Pakkaa sekoittaa muuten vielä se, että varmaan halutaan ja otetaan myös pari kissaa :D

Meillä on parhaimmillaan ollu 4 kissaa. Nykyisin kaksi. Sisätiloissa menee ok, mut ulkona jos kissat ja koirat on vapaina, ni kissat on riistaa. Onneks kerkiävät aina puuhun karkuun...Ja tietty noita tilanteita vältetään niin paljon kuin mahollista.

Miten muuten: Onko alaskanmalamuutit kovinkin haukkuherkkiä?

Nooup. Ja nehän ei periaatteessa edes hauku, Muuta ääntä sit pitävät aikas paljon enemmän. Meillä nostavat metelin jos takapihan metsässä kulkee kettu tai metsän takana lenkkipolulla ihmisiä koirien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja tauntaun:

Meillä on parhaimmillaan ollu 4 kissaa. Nykyisin kaksi. Sisätiloissa menee ok, mut ulkona jos kissat ja koirat on vapaina, ni kissat on riistaa. Onneks kerkiävät aina puuhun karkuun...Ja tietty noita tilanteita vältetään niin paljon kuin mahollista.

Okei... tämäkin on siis hyvä tietää, meillä kun on tarkoitus että kissat saa olla myös ulkona ja omalla tontilla koiratkin saa olla vapaina. Täällä kun ei ihan heti ole pelkoa naapureista joita koirat (tai kissat) vois häiritä :)

Yhteistyössä