Alaselkäsärkyä j0 10-7 päivää ennen oletettuja kuukautisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytti82

Jäsen
22.07.2008
334
2
16
Hei,

Käynnistelemme hiljalleen lapsettomuustutkimuksia, mutta yksi asia vaivaa mieltäni. Onkohan kenelläkään kokemuksia vastaavasta: Minulla alkaa pieni menkkamainen jomotus alaselässä yleensä noi 7-5 päivää ennen kuukautisia. Tällä kierrolla ensimmäiset kivut tulivat 10 päivää ennen oletettuja menkkoja. Voiko laskea PMS-oireeksi vai viittaako johonkin muuhun? Onko sellainen asia mikä tulisi ottaa lääkärissä puheeksi, kun seuraavan kerran mennään tutkimuksiin? Kenelläkään kokemuksia asiasta?

K

Jep.. sama (endo) tuli mullekin mieleen, samanlaisista, ennenaikasista jomotuksista/poltoista oon kärsiny jo jostain yrityksen alkuajoilta (kesästä 06) lähtien. Ne on tosin vaihdellu paljonkin eri kierroissa, joskus niitä ei ole ollut juuri lainkaan ja joskus häiritsee lähes jatkuvasti, pari kertaa on yltynyt koviksi mahakramppikohtauksiksi. Vasta viime keväänä se lopulta varmistui kun pesäke näkyi jo munasarjassakin.
Endossa ongelma on siinä ettei sille helposti tehdä oikein mitään/tähystetä, jollei kasvavia pesäkkeitä ole munasarjoissa tai kivut todella kovia.. tosin lievällä endolla ei kai ole niinkään merkitystä hoitojen onnistumisen kannalta, ja on kuulemma parempi ettei pikkupesäkeitä aleta "ronkkimaan".

Kiitos vastauksistanne. Jotenkin itse kyllä en vielä jaksa / halua tuohon endoon uskoa, mulla ei ole ikinä ollut kivuliaat kuukautiset, vaan ihan normaalit ja mitään muita särkyjä ei ole. Tämäkin hyvin pientä jomotusta. Raskauskin alkoi eka kierrolla aiemmin(päättyi siis km:oon). Mutta ehkä on parempi kysellä lääkäriltä mahdolisuutta endoon...

Muita ajatuksia tai mielipiteitä?

Mun endo todettiin vähän "vahingossa", menin lääkäriin virtsarakontulehdusoireiden takia ja mitään tulehdusta ei ollut ja sain lähetteen gynelle. Siellä sitten sisätutkimuksessa nystyröiden/aristuksen takia tuli endoepäily joka vahvistui myöhemmin naistenklinikalla ja sain lähetteen laparoskopiaan. Eli noi virtsarakontulehdusoireet ilman tulehdusta on myös yksi endon oire.

Yhteistyössä