Alaselkä rikki, apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Mulla on alaselkä vaivannu jo monta vuotta ja varsnkin lenkkien jälkeen ja lenkillä alkaa saatumaa ja menee sillai lukkoon tai jännittyneeseen tilaan.
No, nyt meille tuli koira ni sen kanssa tultu todella paljon ulkoiltua ja sen huomaa selästä eli selkä ihan jumissa tai siis alaselkä. Välillä vihloo takareidestä myös eli olis iskiasta...
Nyt vaan tuntuu että pahenee, meinaan välillä kun nousen jostain ni vetää ihan lukkoon ja siitä ei sit muutamaan minuuttiin liikuta mihinkään ja sit ku alkaa helpottamaan ni pitää varovasti lähteä liikkeelle ja sattuu niin pirusti...
Noita lukkotiloja ei tuu päivittäin, mutta muutaman kerran viikossa, mutta kipee on kaikki päivät :(

Takareidet myös juntturassa ja sen tuntuu ja toinen polvi alkaa sattumaan välillä ja tuntuu ku jotkut palat siellä hinkkais vastakkain..Viimeks mettälenkil alko vasen kantapää sattumaa ihan pirusti ja koko ilta piti linkata ku ei kestäny astumista ja säteili kipu koko jalkaan ja se on ilmoitellu päivittäin itestään mutta ei pahasti ja oon pystyny normaalisti kävelemään...

Olen tosi huono venyttelemää, mut vähän yrittäny ja sit maannu piikkimatolla. Hierojalla käyn myös noin kerran viikossa ja se on hieronu alaselkää...

Neuvoja? Ja mulla ei siis lapsia vielä ja olen vasta päälle 20 :/

Kannattaisko käydä ortopedillä kyselemässä vähän tarkemmin , itelläni oli samoja vaivoja noin 6v ja sen jälkeen leikattu 2 välilevy pullistumaa selästä , toinen vaihtoehto on että salille ja selkä+vatsa lihakset iskuun .

Kiitos...Tuo tosiaan vois auttaa ku mulla ei oo mitkään lihakset kunnossa :/
Mutta tää on jo tosi häiritsevää ku ain vaan selkä särkee..nytkin oikee jalka ihan puutunut :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos...Tuo tosiaan vois auttaa ku mulla ei oo mitkään lihakset kunnossa :/
Mutta tää on jo tosi häiritsevää ku ain vaan selkä särkee..nytkin oikee jalka ihan puutunut :/

sulla ihan selkeä iskias särky eli hermopuristuksissa. lääkäriin mars. liian kauan jos odottelet saattaa jäädä pysyvä hermovaurio. selässä todennäköisesti pullistuma joka vaatii leikkaushoitoa, etenkin kun noin pitkään vaivannu.

Lihastasapaino kuntoon ja venyttelyt osaksi arkea ehdottomasti. Ei ne lääkäritkään mitään voi, jos ei itse ole aktiivinen (siis jos ei ole kyse ihan jostain rakenteellisesta jutusta). Mutta siis kannattaahan tuossa käydä tarkastuttamassa, mikä selän tilanne on - jos siellä tosiaan jotain nikamavaivaa tai muuta on. Mutta jos tavis lääkärille meet niin ei se muuta tee, kun antaa korkeintaan lähetteen fysioterapeutille, joka voi antaa sulle ohjausta.

Juu ja mä en tod. mitään leikkausta halua...Mutta en vaan saa itestäni irti esim.tekemään niitä venyttelyjä ja vatsalihaksia..Meidän kuntosali nyt kiinni mut tarkotus mennä kun aukee ja tulee ton koiran kanssa paljon liikuttua...Laihdutus ei vaan oikeen onnistu :/

Juuri näin. Samalla tavalla minäki menin. Ja sain lopulta välilevypullistuman ja jouduin sairaalaan. Se levis toiseen nikamaan ja siitä alkoi kierre. Nyt toista vuotta sairaslomalla ja uudelleen koulutus tiedossa. Tää on kamalaa. Hermovauriot ja kivut jäi ja välilä tuska on sietämätön. MENE LÄÄKÄRIIN HETI. Älä odota. Minä menin kun vielä kun tolpillani olin, mutta silti se sit yhtäkkiä jämähti ja jäin siihen. Oikeesti, ei ole leikin asia!!!!

Ja älä hyvä ihminen nyt enää ainakaan tässä vaiheessa ala treenaa mitää vatsoja yms!!!! Liian myöhästä. Minäkin tein juuri sen virheen. Ajattelin että kyllä tämä tästä ku liikun, venyttelen ja.... pam. Se meni siinä sitte. Nyt on työkyky menny.

Jos on varaa yksityiseen ni siitä vaan. Minä en saanut tukea ennen ku tietty määrä päiviä sairaslomaa täyttynyt. Byrokratia on persuuksista näissä selkäasioissa!

Siis kela ei korvaa fysioterapiakäyntejäsi ellet ole täyttäny tietttyä sairaspäivämäärää. Näin se menee. Eli vaikka lääkärin lähetteellä pääsisit ni kela ei korvaa ennenku kuntoutussuunnitelma on laadittu.

Mulla ei oo varaa yksityiseen eikä mulla oo mitää sairaspäivämääriä ku ei tää mun elämä vielä ainakaan haittaa ollenkaan niin paljon..Mutta ei oo normaalia siks lähdin apuja kyselemään.

Juu ja mä en tod. mitään leikkausta halua...Mutta en vaan saa itestäni irti esim.tekemään niitä venyttelyjä ja vatsalihaksia..Meidän kuntosali nyt kiinni mut tarkotus mennä kun aukee ja tulee ton koiran kanssa paljon liikuttua...Laihdutus ei vaan oikeen onnistu :/

Mahtaako tuo nyt pelkästään kiloistakaan johtua, mulla on bmi 20 ja alaselässä samanlaista kipua ollut jonkun aikaa jo. Jalkoihin ei mulla säteile. Olen kunnossa ja treenaan mm. pilatesta, mutta taitaa olla aika mennä lääkäriin minunkin..

Päätin nyt toimiin ja soitin itelleni ajan tohon tk:hon ja menen ensi tiistaina...saas nähä miten mun käy...

BTW, mulla ei ole erityisen hyviä kokemuksia julkisen puolen fysioterapiasta. Yksityisellä puolella löytyi yksi loistava, mutta ehkä se riippuu ihan henkilöstä..

Vaikka mielelläsi et venyttelekään, niin koita kuitenkin muutamaa erilaista pakara- ja takareiden venytystä. Voit nimittäin yllättyä ja huomata, että selkä ei enää vaivaakaan. :)

Jos ja kun pakarat ja takareidet ovat sinulla jumissa, vetävät ne selän väärään asentoon, mikä tuntuu alaselän kipuna. Venyttelyä kannattaa ehdottomasti kokeilla - ainakin ennen leikkauspöydälle lähtöä.

Yhteistyössä