Alapään kutina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olen 30-vuotias pienen pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olen 30-vuotias pienen pojan äiti

Vieras

Ongelmani on todella kiusallinen alapään kutina. Ongelmat alkoivat noin kaksi vuotta sitten, kun kohdunkaulastani hoidettiin mikroskooppinen kondylooma cryohoidolla. Sen jälkeen häpykarvoituksen alla oleva ihoalue alkoi kutista. Kutina on nyt jatkunut yli kaksi vuotta. Välillä vaiva tuntuu helpottuvan paljolti Locoid-nesteen ansiosta. Välillä taas kutina muuttuu sietämättömäksi. Kaikki sukupuolitaudit on suljettu tutkimuksissa pois. Olen käynyt allergiatesteissä, koska myös taipeissa on ollut ihottumaa. Diagnoosi näillä käynneillä on ollut atooppinen ihottuma. Häpykarvoituksen alueella ei kuitenkaan ole mitään silmillä havaittavaa ihottumaa. Ongelmani on siis tutkinut yleislääkäri, useat gynekologit ja ihotautilääkäri. Kukaan ei keksi syytä kutinalle. Jokainen kehottaa vain käyttämään eri kortisonivalmisteita. Olen käyttänyt jo kauan hajusteettomia pesuaineita, en käytä pikkuhoususuojia jatkuvasti enkä myöskään tiukkoja housuja, joten ongelman ei pitäisi johtua niistä. Alapesun teen noin kerran päivässä. Synnytyksen jälkeen myös alapään limakalvot ovat kutisseet, samoin peräaukon seutu. Tästä syystä kävin hoidattamassa peräpukamat pois. Lääkärin mielestä ongelman ei kuitenkaan pitäisi johtua niistä. Alan olla todella väsynyt tilanteeseen. Tuntuu, että seksielämäkin kärsii jo vaivastani. Ihmettelen sitä, ettei kukaan keksi mitään ratkaisua tilanteeseen. Kortisonia en haluaisi lopun elämääni käyttää, kun edes ongelman aiheuttaja ei ole selvillä. Toivon, että te keksisitte jotain mikä voisi auttaa. Kiitos jo etukäteen!

Tuo kortisoni ei kyllä auta yhtään mitään tuollaiseen vaivaan.
Oletko kokeillut ihan normaaleja hajusteettomia kosteusvoiteita?
Entäs väriallergia? Minulla on väriallergia enkä voi pitää mitään mustia vaatteita, ja tummatkin vaatteet saavat aikaan ihon kutinan ja kainalot aukeava haavoille jo muutaman tunnin tummien vaatteiden pidon aikana.
En hoksannut olitko laittanut, pesetkö pyykkisi pulverilla vai nestemäisellä pesuaineella?
Itse en voi pulveria kuvitellakaan kun tytön kanssa kutistaan niin vietävästi koska siinä on se joku aines osa jota nestemäisessä ei ole.

Mulla on sama vika, enkä keksi syytä. Mullakin tosin on se kirottu kondylooma, ja kovasti siltä tuntuu että se johtuu täysin siitä. Kuukautiset ärsyttävät ja kutittavat lisää, samoin kuin siteet tai pikkuhousun suojat (tai näitten takia se aina paheenekin). Voisko se vain johtua siitä kondyloomasta, vaikka niitä näppyjä ei oiskaan, virushan aina on ja pysyy.

jostain luin, että ruokasooda vedellä huuhottaessa vähenee kutina ja auttaa jos olis hiivaakin, eli siis kokeilepas että laitat johki astiaan vettä ja sit ruokalusikallinen tai kaks ruokasoodaa ja sillä huuhtelet paikat.. en tiiä auttaako mut toivottavasti!

Tuli vain mieleeni, että voisikohan kyseessä olla valkojäkälä? Se on krooninen vaiva, mutta esim. ihan perusvoiteen säännöllisellä käytöllä kutinaa ja oireita voi helpottaa. Kovin pitkiä kortisonikuureja en suosittelisi, ainakaan jatkuvasti. Ihotautilääkärin tai gynekologin tuo vaiva pitäisi osata tunnistaa..

Yhteistyössä