Alaniska jumissa - päähän säteilevät oireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Onko jollakin kokemusta niska-hartia-alueen ja takaraivon kireydestä, joka aiheuttaa vihlaisuja, pistelyjä ja puutuneisuutta pään päälle, ohimoihin ja otsalle, joskus jopa nenään? Nämä oireet tulevat aina tietynlaisen liikkeen seurauksena, nimenomaan lapojen ja niskan alueella.

Lääkäri totesi jännityspäänsäryn, ei ole vakavaa. Olen yrittänyt kuntouttaa yläkroppaa, mutta jotenkin tuo alue onnistuu aina säännöllisesti ärtymään. Ehkä en ole saanut täysin rauhoittumaan. Kipu ei ole kovaa eikä kokoaikaista, mutta lähinnä ärsyttävää, etenkin nenään ulottuva pistely. Lääkäri totesi, että jumi ärsyttää hermoa, joka nousee takaraivolta. Olisiko jollain vinkkejä, miten voisin saada jumitusta auki? Hieronnassa olen käynyt joitain kertoja ja myös fyssarilla kerran. Voisiko osteopaatti tai joku muu auttaa? Entä akupunktio? Olen myös ajatellut pyytää joltain ammattilaiselta saliohjelman, että osaisin tehdä varmasti oikeita liikkeitä.

Kärsin samantyyppisistä oireista. En tiedä johtuuko stressistä vai mistä, mutta tuntuu että lihakset ovat jatkuvassa jumituksessa. Itselläni tulee repäisyjä takaraivolta ohimoille ja otsaan. Särkylääkkeitä pitää käyttää ajoittain. Liikun paljon, mutta varmaan en ”oikein”, sillä en saa aluetta rennoksi. Hieronta auttaa hetkeksi, mutta sitten jumitus taas palaa.

Minulla on jännityspäänsärkyä, mutta myös bruksismista johtuvia kipuja. Olen saanut kasvojen alueen oireet pois tekemällä hammaslääkäriltä saatuja jumppaohjeita ja käymällä purentalihashieronnassa. Lisäksi käytän purentakiskoa öisin. Itselläni ongelmana on nyt juurikin niska-takaraivo. Repäisyt tulevat ohimoille ja otsaan. Olen miettinyt, että provosoiko tuo mainitsemani kasvo- ja purentalihasharjoittelu jännitysniskaa niin, ettei se pääse rauhoittumaan. Toisaalta purentalihasvaivat palaavat, jos lopetan jumpan. Jos joku tietää, mistä voisin saada kokonaisvaltaista apua, saa vinkata!

Lähtisin selvittämään minkä takia tulee jumituksia.
esim. stressin vähentäminen, taukojen pitäminen, hyvä ergonomia.
Työfysioterapeutti voisi auttaa erg.asioissa ja liikunta-asioissa.
Itsellä tullut myös nhs ja kallonpohjaan jumeja, johtuvat huonosta etätyössä tehdystä päätetyöstä. En saa kotona erg. kuntoon.
Olen hankkinut ison näytön ja näppäimistön, ettei tarvitse tiirailla läppäriä. ei ole kunnollista työtuolia, pöytä on tod. näk liian korkealla ja hartiat nousee ylös.
Olen laittanut tuolille tyynyn, jotta olen itse vähän korkeammalla. Seisomapisteenkin olen tehnyt, ei vaan tule sitä jostain syystä käytettyä.
Kotona tulee myös tehtyä töitä ilman minitaukoja, ei tule työtoverit katkaisemaan työtä välillä muuta kuin soittavat välillä.
Minulla myös etätyön takia vähentynyt työmatkakävelyt, yritän tehdä etätyöpäivän jälkeen lenkin, ei ole tarpeeksi pitkä. Työpaikalla on hyvät välineet jne, lähipäivät työpaikalla on myös lisääntyneet joten ehkä nämä jumit vähentyvät.

Kipugeelit erilaiset kylmentävät ja apteekinkama..kunnon niskahartiahieronta...relaxsantit, jos vaan miettisit mitkä kaikki asiat sun elämässä tällä hetkellä stressaa.. kunnon pano takaapaäin?

Kipugeelit erilaiset kylmentävät ja apteekinkama..kunnon niskahartiahieronta...relaxsantit, jos vaan miettisit mitkä kaikki asiat sun elämässä tällä hetkellä stressaa.. kunnon pano takaapaäin?

Tuo viimeinen relaksointiohje on mieleen ;)

Myös omaa läppäriä ja puhelinta tulee näprättyä ihan liikaa ja pää on alakenossa riiputtaen ja jumittaen niitä kallonpohjanlihaksia eli pitäisi olla irti välillä näistäkin.

Yhteistyössä