Alan olla hyvin varma, että anoppini on narsisti:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Välillä mietin, olenko itse vaan suvaitsematon ja häiriintynyt, kun olen pitkään epäillyt anopin olevan narsisti. Mutta kun yritän objektiivisesti miettiä anopin tekoja ja sanoja sekä hänen suhtautumistaan itseensä+muihin, tulen kerta toisensa jälkeen siihen tulokseen, että hän EI ole normaali. Nyt luin taasen tietoa narsismista sekä keskustelupalstoilta kokemuksia narsistisista isovanhemmista. Tuntui monesti niitä lukiessani, että joku kirjoittaisi juuri anopistani!

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Toivottavasti puolisosi on kuitenkin "terve". Raskasta elää ja kasvaa narsistin varjossa...

No, hän on empatiakykyinen ja rakastaa selvästi pyytteettömästi lastaan. Eli narsismi ainakaan ei häneen sillä perusteella voi olla periytynyt! Mies kärsii äitinsä inhottavasta käytösestä kyllä, mutta on ratkaissut asian olemalla äitinsä kanssa vain hyvin vähän tekemisissä nykyisin.

Narsismi oikeana persoonallisuushäiriönä, siis narsistinen persoonallisuushäiriö, ei narsistiset piirteet, on kyllä kohtalaisen harvinainen. Se on myös melkoisen mahdoton hoitaa.
Lisäksi se on siitä hankala persoonallisuushäiriö, että todella moni asia aiheuttaa narsistista käytöstä. Niitä muita ongelmia taas voidaan hoitaa ja niiden hoituessa narsistinen käytöskin poistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toivottavasti puolisosi on kuitenkin "terve". Raskasta elää ja kasvaa narsistin varjossa...

No, hän on empatiakykyinen ja rakastaa selvästi pyytteettömästi lastaan. Eli narsismi ainakaan ei häneen sillä perusteella voi olla periytynyt! Mies kärsii äitinsä inhottavasta käytösestä kyllä, mutta on ratkaissut asian olemalla äitinsä kanssa vain hyvin vähän tekemisissä nykyisin.

Mutta takuulla kärsii tilanteesta. :|

En tarkoittanutkaan, että hänkin olisi narsisti, vaan sitä, että tuollainen kasvuympäristö jättää jälkensä.

Alkuperäinen kirjoittaja miniä:
Minusta tuntuu ihan sama juttu! Vai onko se meidän miniöiden näkökulma vaan?

Mistä sivuilta luit, laita linnkiä kiitos!

Narsistien uhrien tuki -järjestön sivu taisi olla. Googlasin "narsistinen isovanhempi" ja "narsistinen anoppi", sillä löytyi niitä keskusteluja.

Toivottavasti olis sittenkin vain jotain miniä -näkökulmaa. Hirvittää ihan todella ajatus mahdollisesta leskeksi jäävästä narsistianopista, josta meidän on pakko ainoina lähisukulaisna huolehtia:(:(

Mutta takuulla kärsii tilanteesta. :|

En tarkoittanutkaan, että hänkin olisi narsisti, vaan sitä, että tuollainen kasvuympäristö jättää jälkensä.

No, ei olla sellaisesta keskusteltu:/ Mies ei paljoakaan puhu tunteistaan, hän ei oikeastaan pysty siihen... Vaikka hyvä ja välittävä mies onkin!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Narsismi oikeana persoonallisuushäiriönä, siis narsistinen persoonallisuushäiriö, ei narsistiset piirteet, on kyllä kohtalaisen harvinainen. Se on myös melkoisen mahdoton hoitaa.
Lisäksi se on siitä hankala persoonallisuushäiriö, että todella moni asia aiheuttaa narsistista käytöstä. Niitä muita ongelmia taas voidaan hoitaa ja niiden hoituessa narsistinen käytöskin poistuu.

Niinhän ne sanoo, että puhdas narsismi on harvinaista. Mutta tekeeköhän aito tapaus ja voimakkaasti oirehtiva lopulta niin suurta eroa? Nämä tyypit ovat lisäksi aika sairaudentunnottomia käsitääkseni, eli eivät he hakeudu mitään apua saamaan hirveän herkästi:/

Niinhän ne sanoo, että puhdas narsismi on harvinaista. Mutta tekeeköhän aito tapaus ja voimakkaasti oirehtiva lopulta niin suurta eroa? Nämä tyypit ovat lisäksi aika sairaudentunnottomia käsitääkseni, eli eivät he hakeudu mitään apua saamaan hirveän herkästi:/

Niin, ei loppujenlopuksi ympäristölle niin paljon eroa ole, kummasta on kyse. Paitsi tietysti se, että jos tietäisi taustalla olevan jotain muuta, voisi tapauksen saada painostettua hoitoon.

Niin, ei loppujenlopuksi ympäristölle niin paljon eroa ole, kummasta on kyse. Paitsi tietysti se, että jos tietäisi taustalla olevan jotain muuta, voisi tapauksen saada painostettua hoitoon.

Tätä kyseistä rouvaa ei kyllä kukaan painosta mihinkään:/ Se ihminen on ihan oikeasti pelottava raivossaan, jos hänet kyseenalaistaa...

Niinpä niin, anoppini on narsistinen ja mieheni, miten sen nyt sanoisi, no, narsistin kasvattama. Ei siis narsistinen, mutta saanut kolhuja narsistin läsnäolosta.

Eli mies itse on sanonut, että hän ei osaa keskustella tunteistaan eikä juuri muustakaan, koska heillä kotona ei koskaan keskusteltu.
Siis äiti jyräsi kaikki alleen määrämisellään ja mielipiteillään.
Mieheni on rakastava ja empaattinen, siitä ei kyse, mutta kaikki tunteiden käsittely hänelle miltei mahdotonta. Siinä näkyy narsistisen äidin jättämät jäljet.

Minä aina kuvittelin anoppini olevan "vaikea". Mutta ei, ei vaikea, vaan sairas.
Yli kahdeksan vuotta jaksoin myötäillä ja "koittaa jaksaa", mutta en enää.
Anopillani kuin kaikki vain pahentunut vuosi vuodelta.
Hän on pilannut touhuillaan ja puheillaan meiltä häävalmistelut, esikon raskaus- ja vauva-ajan ym.
Minä ja mieheni kun emme tajunneet hänen olevan sairas, annoimme hänen huomaamatta jatkuvasti tuhota parisuhdettamme ja elämäämme. Ja siinä näkyy myös mieheni kasvatus, hänen mielestään äidillänsä oli silloin aina "oikeus" soittaa minulle ja puhua asioista. Hän kunnioitti enemmän äitinsä mielipidettä kuin minun. Minun oli pakko vastata puheluihin, jos en halunnut mieheni haukkuja niskaan. Voi että, jos olisin vain tajunnut, että minun olisi pitänyt pitää puoliani!!!

Nykyään jo kohdistaa sairaalloisen asenteensa esikoiseemme.
Sekin narsistille tyypillistä, nostaa yksi lapsenlapsista ylemmäs ja sorsia toista.
Hän kun kuulemma "ei kestä katsoa vanhempaa tytärtämme, joka hoivaa&huolehtii pikkusiskostaan, koska hänellä itsellään aina ollut niin huonot välit isosiskoonsa".
Jepjep. Ja tämä vain yksi niistä sairaista asioista, joita vuosien mittaan sanonut.
Hän siis todella puhuu noin omasta lapsenlapsestaan ja oikeuttaa tuolla käytöksensä!!!
Ja nyt siis puhutaan 4-vuotiaasta tytöstämme. Apua..

No, kuitenkin, tuo siis "vain" pisara meressä.
Kamalaa katsoa, kuinka isoäiti voi olla noin kylmä pienelle lapselle.
Mutta niin pelottavaa kuin se onkin, narsistilla ei tunteita(omaa katkeruutta/loukkaantumista lukuunottamatta).
Itkua tuherretaan kyllä, mutta vain hyötytarkoituksessa, tuo itku saadaan loppumaan tarvittaessa kuin seinään, eli ei mitään tunnetta takana.
Ja ikuinen kiitollisuuden velka. Vaikka minä polvillani konttaisin, olen kiittämätön. Piste.
Jatkuvaa sepostusta selkäni takana siitä, kuinka MINÄ olen väsynyt.
Vaikken olisi vuoteen sanallakaan edes voinnistani hänelle puhunut, hän on mm.soittanut äidilleni ja sanonut, kuinka minä olen väsynyt ja minun pitäisi mennä kahdeksi viikoksi "lepäämään".
Hän puhuu minullekin, kuinka väsymys vaarallista ja vaikuttaa mielenterveyteen.
Tämä siis se uusin "teema" eli mielenterveysongelmani.
Minulla siis niitä EI ole (ihme kyllä tämän anopin rääkin jälkeen, heh, mustaa huumoria) mutta nyt siis tosiaan puhuu minulla olevan mielenterveyteni kanssa ongelmia.
Kappas vain, juuri kun minä ensimmäisiä kertoja näiden vuosien ahdistuksen jälkeen olen alkanut sanoa hänelle asioista takaisin!

Muutaman kerran olen hänelle näistä sanonut(ennen kuin tajusin anopin olevan narsisti), niin hän kertoo kaikille jälkeenpäin, että minä olen "huutanut, haukkunut ja kiroillut". Hmm..minä en huutanut, haukkunut enkä kiroillut, korotin toki ääntäni ja taisin sanoa "hemmetti sentään". Joo, siihen perustaen. Jokainen, joka anoppini tuntee, tietää, että jos olisin yhdenkin kunnon kirosanan sanonut korvaansa, koko kaupunki saisi kuulla, että "XXXX sanoi, minulle p*****e!!". Että näin.
Mutta onhan se sääli, kun ei tajua omaa läpinäkyvyyttään..

Anoppini vain onnistunut saamaan, ns.hännystelijöiden joukon taakseen.
Tämäkin narsulle ominaista.
Mieheni veli, vaimo ja mieheni isä.
He kaikki tukevat anoppiani, tuo toinen miniä kehtaa minulle sanoa, kuinka hän ei ole ainakaan koskaan kuullut olevansa "huono vaimo" ymym.
No eipä kai, anopin narsistisuus kun perustuu kateuteen ja katkeruuteen!
Minä laitan ruokaa, leivon, teen käsitöitä ymym.
Tuo toinen miniä on täysin kädetön, varmaan polttaa vedenkin pohjaan.
Sehän on parasta anopilleni! Hän saa päteä "huolehtijana" pojalleen, lähettää jatkuvasti leivonnaisia sinne yms.
Että näin.

Rankinta onkin tuo, että muut, ns.terveet, lähtevät uskomaan anoppini valheet.

Siinä sitä onkin sulattelemista.

Meillä avioliitto on todella liipasimella.
En tiedä kuinka tästä eteenpäin.
Mieheni kun ei pysty tätä asiaa käsittelemään/minua auttamaan.
Tiedän hänen kärsivän tästä, mutta niin kärsin minäkin.
Ja minun on oltava "itsekäs" ja pitää itsestäni huolta, jotta voin olla hyvä äiti.
Se on minulle tärkeintä, oman kärsimykseni kestän, mutta kun tilanne alkaa kaatua lasten niskaan sekä anoppini toimesta, että minun kauttani välillisesti (äidillä kun tuppaa jatkuvasti nykyään olemaan hermot kireellä =/ ) minä kyllä haluan pisteen tälle kaikelle.

Nyt siis ratkaisun paikka meillä.

Voimia muille samassa tilanteessa eläville!!!

Eihän narsu ikinä lopeta, koska eihän hänessä ole mitään vikaa!! Eihän se ois narsisti, jos se tunnustais, et hänessä vois olla jotain vikaa!! Narsististahan pitäis päästä kokonaan eroon..ei se ikinä lopeta, mut aika vaikeeta sun tilanteessa!!!

Sepäs se tästä kaikesta niin ahdistavaa tekeekin, kun tietää, että narsu ei lopeta koskaan.

Toisaalta olin helpottunut, kun ymmärsin, mistä anopin käytös johtuu.
Välillä kun todella aloin jo epäillä itseäni ja ylipäänsä kaikkea, että ehkä minä en vain käsitä jotain oleellista tms..
Kun tajusin anoppini olevan narsisti, kaikki palaset loksahtivat paikoilleen.
Tajusin aina päivästä yksi alkaen, siitä kun näin anoppini ensimmäisen kerran, mistä kaikki johtuu.
Jokaiseen käsittämättömään tilanteeseen/käytökseen/puheisiin, kaikkiin tuli looginen selitys.

Muttamutta, juuri tuo narsistin parantumattomuus.
Se on ahdistavaa, jopa pelottavaa.
Narsistista kun koskaan tiedä, miten pitkälle valmis menemään.

Samalla se vahvistaa sitä, että olisi pakko tehdä jokin ratkaisu tilanteeseen ja pian.
Mutta milläs sen teet, kun tilanne repii joka suuntaan...

No, tätä tämä on.
Mitä muuta enää voi sanoa.
Päivä kerrallaan katsottava.
Kuitenkin se päätös, että minä en enää millään tavoin anopin kanssa tekemisissä, se pitää.
Mutta muutoin jää nähtäväksi, mitä tästä tulee..

Välillä mietin, olenko itse vaan suvaitsematon ja häiriintynyt, kun olen pitkään epäillyt anopin olevan narsisti. Mutta kun yritän objektiivisesti miettiä anopin tekoja ja sanoja sekä hänen suhtautumistaan itseensä+muihin, tulen kerta toisensa jälkeen siihen tulokseen, että hän EI ole normaali. Nyt luin taasen tietoa narsismista sekä keskustelupalstoilta kokemuksia narsistisista isovanhemmista. Tuntui monesti niitä lukiessani, että joku kirjoittaisi juuri anopistani!
oletko pssykiatri kun tollaisia kirjoitat kaikissa on narsismia vain erikoipsykiatri pystyy erottamaan narsismin tuntuu että jokaisessa perheessä on joku narsisti herätkää

Mieheni veli soitti ja uhkaili ja nimitteli mua viime lauantaina 10082013 illalla myöhään .
Hän oli todella ylimielinen ja huusi puhelimessa , olen tuntenut tämän n. 5 vuotta enemmän kuin tämän broidin eli mieheni ja ennen miestäni hän sanoi ettei hänellä ole sisaruksia lainkaan ja että hän on yksin..
ja lahjo minua jatkuvasti vaikka olimme sopineet ettei mitään suhdetta ikinä tule . NYT tämä idiootti veljeksi vaatii kaikki antamansa lahjat takaisin Rahoina! Ja uhkas tulla pahoinpitelemään minut jos en ala maksamaan ja on lisänny siihen summaan muutaman nollan lisäksi ja jopa uhkas ajaa traktorilla minun autonni yli ja hän on jo keväällä raapinut autoni lakkaan pitkän viivan!
Et sellainen kusipää veljeksi miehelläni on!
Sitten heidän äiti joka myös on narsisti hyvin pitkälti. puhuu yhtä ja sitten unohtaa mitä oli sanonut minulle ja kuinka se loukkaa . lista on pitkä ettemn oikein jaksais kirjoitta nyt - jatkan illalla .

Yhteistyössä