Alakarppaajia?

  • Viestiketjun aloittaja Kruuna
  • Ensimmäinen viesti
On. :wave:

Vuosi jo takana, joten kovin lyhyttä kokemus- ja mielipidekertomusta en kyllä saa aikaiseksi... Mulla karppaus lähti laihdutustarpeeseen(?), mutta tiputin sillä vain kolmisen kg. Ja siihen se sitten jäi. Tosin en kovin vimmatusti yrittänytkään, ruokavalio vain jäi päälle. Tässä on sit pysytty.
 
Kaksi päivää hiilihydraatitonta (atkinsia) takana. Päätä on tänään särkenyt kovasti, mutta huomaan jo nyt, että ruokahalu on pienentynyt. Muutama vuosi sitten pudotin 15 kiloa tällä dieetillä ja olo oli koko ajan tosi hyvä. Ainoa huono puoli oman kokemukseni mukaan on, mikäli jatkaa dieettiä useita viikkoja, että ruokavalio alkaa jossain vaiheessa tökkimään ja tekee mieli syödä esim. leipää. Olenkin ajatellut sellaista parin viikon hiilari-vapaata jaksoa päästäkseni makean himosta eroon ja jatkan sitten vähäkalorisella ns. normaalilla dieetillä. Kiloja olisi pudotettavana 30. Olisi kiva kuulla toistenkin kokemuksia.
 
Minä en ole oikeastaan ala-, vaan hyväkarppaaja. Mutta jos kokemukset kiinnostaa, niin voin toki kertoa. Olen karpannut kohta viisi kuukautta, ja kilojakin on tippunut, vaikkei se nyt ollut varsinainen tavoite. Leipää, pastoja, muroja, yms. tulee välteltyä ihan alitajuisesti. Ruokailun jälkeen olo on kylläinen pitkään. Aamullakaan ei ole niin nopeasti nälkä, vaan pystyn käymään juoksulenkillä ennen aamupalaa. Mulla on kerran viikossa herkuttelupäivä, syön silloin usein hiilihydraattiherkkuja, mutta vois varsin alkaa kokeileen noita karppausherkkujenkin laittoa. Noh, tässä jotain ajatuksia! Toivottavasti oli apua!
 
Kruuna
Olis tosiaan kiva kuulla kokemuksia, erityisesti tuosta hyväkarppaamisesta ja mitä siinä sitten oikeastaan saa syödä. Itselläni en usko olevan motivaatiota ihan Atkins-tyyppiseen ruokavalioon. Jonkun verran olen asiasta lukenut kirjoja ja myös karpit.net sivustoa, mutta en nyt ole kuitenkaan saanut käsiini sellaista listaa missä olisi lueteltu sallitut/kielletyt ruoat hyväkarppaukseen.

Itselläni olis myös jonkun verran painoa pudotettavana, mutta mulla ei myöskään vasta tahdo kestää viljaa/perunaa. Olen huomannut voivani paljon paremmin, jos en pistele pullaa ja leipää naamaan...
 
Hyväkarppauksessa hiilareita ei rajoiteta niin tiukasti kuin Atkinsin induktiolla. Muista, että Atkisin induktio (hh max 20g/vrk) ei ole koko ruokavalio vaan ainoastaan spurttaus. Kuten monessa muussakin ruokavaliossa on, esim. paikkareillaki on se pika-aloitus tms.

Hyväkarppauksen päälinjana voisi pitää sitä, että nk. nopeat hiilarit on poistettu ruokavaliosta. Tämä tarkoittaa vaaleita leipiä, pullia, eineksiä, vaaleita pastoja/riisiä jne.

Tummaa riisiä ja pastaakaan ei lapeta desitolkulla lautaselle. Leivällä ei "eletä" vaan syödään pala pari päivässä. Paljon kasviksia, kaikenlaisia, ei välttämättä tärkkeyspitoisia jokapäivä (peruna, maissi, bataatti).

Ei pidä ajatella "kieltoasenteella", että mitä sallittua ja mitä kiellettyä. Jos olet itsekin huomannut, että vilja ei sulle sovi, niin mitä sitä turhaan syömään. Jätät pois vaikka kokonaan. Kuitua saat esim. pähkinöistä ja kasviksista. Riittävästi proteiinia ja rasvaa. Hyväkarppauksella rasvaa ei syödä ihan niin paljon kuin alakarpissa, mutta pikkasen enemmän kuin mitä virallinen suositus on.
 
Kruuna
Kiitoksia neuvoista! Kai sitä pitäisi muutenkin opetella enemmän kuuntelemaan omia tuntemuksiaan sen suhteen mitä syö ja mitä ei. Yleensähän sen kuitenkin huomaa jos syö jotain sopimatonta tai liikaa ...

Kiusaa kuitenkin se, että virallinen ravitsemussuositus esim. tuomitsee täysin eläinrasvat ja pitää hiilihydraattien syömistä ravitsemuksen pohjana (leipä, puuro peruna). Miksiköhän?

Ilmeisesti olen kuitenkin niin "lainkuuliainen" kansalainen, että tällainen valtavirtojen vastainen ajattelu tuntuu joskus väärältä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 12:25 Kruuna kirjoitti:
Kiusaa kuitenkin se, että virallinen ravitsemussuositus esim. tuomitsee täysin eläinrasvat ja pitää hiilihydraattien syömistä ravitsemuksen pohjana (leipä, puuro peruna). Miksiköhän?
Sanoppa se. Hyllyt pullollaan kevyttuotteita, jotka eivät ole rasvaa nähneetkään. Lisäaineita vain pukataan, että maistuis joltakin. Ihmiset myös käyttävät kevyttuotteita enemmän kuin koskaan ja silti ollaan tämmösiä pulskia :whistle:

Minä syön ennemmin kunnon ruokaa vähän vähemmän, kuin esim. makeutusainejugurttia enemmän.

Jos käyt www.karppaus.info -sivuilla tutkaamassa kerättyjä tutkimuksia eläinrasvoista jne. niin sieltä löytyy vaikka mitä. En nyt ala niitä tähän keräämään.. Suurin osa on lontoon kielellä, mutta kyllä niistä pointin ymmärtää.

Suomalaiset ravitsemussuositukset perustuvat siihen, mitä Suomessa yleensä syödään. Eli perunaa ja leipää. Ei ruisleipää tuputeta esim. Ranskassa, siellä on eri suositukset oman kulttuurin mukaan. Keitettyjä perunoita ei jenkeistä löydy, ne vetelee ranskanpottuja (tai vapausperunoita :D ).
 
Kruuna
Joo, tuo on kyllä totta mitä kirjoitit lisäaineista. Oikein hirvittää, kun alkaa lukemaan mitä kaikkea on laitettu esim. savukinkkuun, jota kaupassa myysään. Nimestä voisi päätellä, että se on savustettua lihaa, mutta valmistajasta riippuen se on kyllästetty kaikenmaailman tavaralla glukoosista lähtien.

Eikä minusta ns. kevyttuotteet ole kyllä mitenkään poistaneet lihavuusongelmaa, vaikka niitä aina suositellaankin vaihtoehdoksi, jos haluaa kiloistaan päästä. Useimmat varmaan erehtyy sitten syömään niitä paljon enemmän kuin söisivät vastaavaa normaalia tuotetta.

Pitääkin tästä lähteä kauppaan mahdollisimman lisäaineettomille ostoksille =)
 

Yhteistyössä