Alaikäisen opintotuen huomioiminen tuloina toimeentulotukilaskelmassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kerttunen"

Vieras
Olen yksinhuoltaja ja lapseni 17 vuotias lukiolainen. Hän saa opintorahaa ja lisäksi myönetty valtion takaus opintolainaan. Olen itse tällä hetkellä toimeentulotuen piirissä, Kelan sairaspäivärahalla.

Toimeentulotukilaskelmassani tuloiksi on huomioitu tuo opintoraha sekä opintolaina eli periaatteessa tyttäreni joutuu opintolainallaan elättämään meitä. Opintorahakaan ei järin suuri ole, kattaa bussikortin kukkausittain ja opiskelusta aiheutuvat kulut.

Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta ja vielä enemmän, jos opintolainaa ei edes nosteta ja se silti huomioidaan tulona? Tympeältä tuntuu myös käyttää opintolainaa perheen elämiseen, jonka lapsi sitten maksaa aikanaan pois.

Tottakai jos perhe hakee toimeentulotukea, myös koko perheen tulot huomioidaan. Huomioidaanhan tytär myös menona normilaskelmassa sekä siinä kuinka isot asumiskulut huomioidaan. Ei voi sekä saada että säästää kakkua. Opintolainan huomioiminen tulona koskee kaikkia opiskelijoita, ja olisi todella epäreilua jos näin ei tehtäisi myös kotona asuvien kohdalla.

[QUOTE="tiia";29019443]En kehtaisi elää noin. Anna tyttäresi muuttaa omilleen niin ei joudu sua elättämään.[/QUOTE]

Tällähän ei ole kehtaamisen kanssa mitään tekemistä. Kelan sairaspäivärahan maksamiselle on tietyt perusteet oltava, toimeentulotukea on pakosta haettava. Toki lapsi voi muuttaa kotoa pois halutessaan. Mielestäni vaan lapsen ei tulisi joutua kantamaan kohtuutonta taloudellista vastuuta sen takia, että opiskelee ja asuu kotona. Ei myöskään siinä tapauksessa, jos vanhempi on sairauden vuoksi pienituloisempi.

yhtään helpompi ei tilanne ole vaikka opintolainaa ei nosteta, jos se kuitenkin huomioidaan tulona

Mulla tyttö opiskeli tuon ikäisenä monen sadan kilometrin päässä kotoa ja hänen opintotukensa otettiin tulona huomioon, kun jouduin eron takia jonkin aikaa hakemaan tt-tukea. Valitus ei auttanut.

[QUOTE="Vieras";29019472]No voithan sinä maksaa lapsesi lainan pois myöhemmin, kunhan meet töihin? Se olisi reilua. En ikinä jättäisi lastani maksamaan lainaa tuossa tilanteessa.[/QUOTE]

Sairastan etenevää sairautta, joten saattaapi olla, ettei minusta ole lainan maksajaksi

Ikävä kyllä jos vanhemmat ovat pienituloisia/köyhiä, niin lapsetkin kärsivät samasta köyhyydestä. Joku ostaa opiskelevalle lapselleen uuden kämpän ja toinen joutuu nostamaan opintolainaa. Sellaista se vain on elämä.

17v lapsi huomioidaan menona, eli hänelle lasketaan perusosaan menoa noin 335e/kk. Opintotukea hän saanee 40e (?) ja opintolainaa lasketaan hänelle 160e. Lapsi siis lasketaan menoiksi 335e osuudelle (+ isomman asunnon kulut) ja tuloksi 200e osuudelle. Plussaa tulee siis noin 135e (+ asumisen kulut). Hän ei siis vastaa muiden perheenjäsenten menoista, vaan vain omistaan ja jää vielä ylikin kun tulos jää plussan puolelle.

Jos haluaisit että häntä ei huomioida tulona, niin sitten varmaan hyväksyisit sen ettei häntä lasketa menoksikaan ja tulonne tippuisivat vielä 135e. Sekö olisi parempi, en käsitä?

Yhteistyössä