Älä viivytä raskautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja childless
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

childless

Vieras
Yli 35-vuotiailla on kuusi kertaa suurempi todennäköisyys kohdata hedelmällisyysongelmia kuin kymmenen vuotta nuoremmilla.

Näin varoittaa laaja brittiläinen tutkimus, josta raportoi Dailymail-lehti.

Raportin mukaan raskauden alkuun saattaminen on vaikeampaa iäkkäämmille vanhemmille. Myös riskit ovat suuremmat sekä äidille että lapselle.

40 ikävuoteen mennessä keskenmeno on jopa todennäköisempi kuin täysiaikainen raskaus.

Myös miesten hedelmällisyys heikkenee rajusti 25 ikävuoden jälkeen. Lääkärien mukaan 40-vuotiaalta mieheltä kestää keskimäärin kaksi vuotta saattaa partnerinsa raskaaksi, vaikka nainen olisi parikymppinen.

Lääkärit haluavatkin korostaa, että lääketieteen näkökulmasta paras ikä tehdä lapset on 20-35-vuotiaana.

Tutkimuksen mukaan 30 prosentilla 35-vuotiaista raskaaksi tuleminen kestää yli vuoden. 25-vuotiaista vain 5 prosentilla raskaaksi tuleminen vie saman ajan. Yli 35-vuotiailla raskaana olevilla on useammin komplikaatioita ja he tarvitsevat useammin keisarinreikkauksen. Iäkkäämmille äideille syntyvät lapset syntyvät myös useammin liian aikaisin, ovat pienempikokoisia ja kärsivät useammin geenivirheistä.

Tutkimuksen teki Royal College of Obstetricians and Gynaecologists.

Mun mutsi on saanut 3 lasta yli 40-vuotiaana, eikä valitettavasti (anteeksi että sanon näin) mikään niistä mennyt kesken, ja kaikki lapsetkin on niin normaaleita kuin tuossa perheessä voi ollakaan.

Mä olin 24v kun kävin gynegologilla ja hän sanoi, että kannattas tosiaan alkaa pikkuhiljaa miettimään lapsia, olin ennen sitä ajatellut, että haluan kyllä lapsia mutta ajankohtaa en ollut miettinyt. Se lääkärin kommentti kyllä herätti mut ajattelemaan, että mitä jos niitä ei vanhemmalla iällä enää tulekkaan. Kun ihan sillei sanoi, että nyt olis jo korkea aika.

Meidän suvussa tuo raskauden lykkääminen on ainakin koettu karvaasti. Sitten kun lapsi voisi tulla, niin eipäs tulekaan eikä hoidotkaan auttaneet. Itse olen siitä ottanut opikseni ja lapsiluku on täynnä, ikää 33v.

voi teitä raukkoja kun äitisi ei tule koskaan näkemään lapsenlapsiaan

Mikä idiootti täällä tuollaisia puhuu? Esimerkkinä voin kertoa oman mummoni, joka sai 4 lasta ikävuosinaan 39-44, nähneen yhteensä 11 lastenlasta, 8 lastenlastenlasta. Hän näki meidän rippijuhlat, valmistujaiset, häät jne. Ja sitten äitini, joka sai lapsensa vähän päälle parikymppisenä, ei nähnyt kuin osan lapsenlapsistaan, ja nekin ihan pienenä.

Kukaan ei tiedä etukäteen milloin lähdön aika tulee.

No monella se ei ole ihan vaan omasta vapaasta tahdosta kiinni, että koska ne lapset tekee. Meilläkin mies jarrutti asiaa monta vuotta, vaikka olisin ollut valmis. Kaikki ei edes nykyään löydä elämänsä miestä alle 25-vuotiaana.

Niin, kyllähän nelikymppinen äiti onkin jo tosi iäkäs. Tarvitsee luultavasti avustusta ihan päivittäisissä askareissaan.

On se onni, että en lähtenyt aikoinaan gynen painostuksiin mukaan (olin 21v) enkä tehnyt lapsia väärälle miehelle. Suhde on nimittäin kaatumassa nyt ja juuri siksi, että mies on aivan väärä isäksi yhtään kenellekään.

Noihin "ei näe lapsenlapsiaan" -juttuihin sen verran oikaisua, että naisten eliniänodote on Suomessa jotain 85 vuoden luokkaa. Eli vaikka nelikymppisenä tekisi omat lapsensa, niin kyllä sillä lapsellakin on yli 40 vuotta aikaa tehdä mummolle lapsenlapsia nähtäväksi :)

Onhan se tilastollinen tosiasia että iän myötä riskit lisääntyvät. Se ei kuitenkaan ole mikään sääntö sentään, eikä elämää voi aina suunnitella tällaisten tutkimustulosten perusteella. Jos olisi itse hankkinut lapset nuorena (ilman miestä, tosin), en olisi koskaan päätynyt yksiin nykyisen mieheni kanssa.

Äitini on syntynyt perheensä kuopuksena oman äitinsä ollessa 36 v, ja isäni toisena terveistä kaksospojista 43-vuotiaalle äidille.

Joo-o, onhan ne tilastot aika karvaita varsinkin sitten kun kuuluu siihen pariin prosenttiin joilla kestää vuosia jo alle 25-vuotiaana.. Onneksi, siis ihan helvetin isoksi onneksi ei jätetty niitä haaveita opiskelujen ja uran alle, eipä olisi lapsia tähän perheeseen siunaantunut..

Alkuperäinen kirjoittaja mies 45- ja minä 44-v;23095980:
Yllätysraskaus tuli meille sitten vain:(Ajattelimme että olemme riskisaajia ja päädyttiin aborttiin rv 6-7.
nyt kyllä harmittaa:(

Päädyitte siis aborttiin ainoastaan teidän ikännne vuoksi? :(
Onko teillä lapsia ennestään?

Ihan hirveää olisi vain tuon takia tehdä lapsia. Kuitenkin tosi iso asia ja vaatii hyvää parisuhdetta. Ja ihmisten pitäisi osata hyväksyä se, että kaikki ei saa lapsia.

Yhteistyössä