Älä avaa jos typerät kysymykset jouluruuista saa ärsyyntymään :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ensikertalainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ensikertalainen"

Vieras
Mä olen ekaa kertaa IKINÄ tekemässä itse ruokia. Tai siis porkkana- ja perunalaatikkoa ja oon ihan hukassa ja tyhmä.

Sain kuulema hyvän porkkanalaatikon ohjeen johon tulee sekä vaaleaa, että tummaa siirappia, mikä ero niillä on?! Tummaa on täys purkki, pitääkö mun yhden lorauksen takia hankkia sitä vaaleetakin..? :D

Entäs se perunalaatikko, miten siitä saa parasta mahdollista? Toki makuasioita, mutta kaikenlaisia vinkkejä otan vastaan......

Meillä kinkku uunissa 23.12-24.12 yönä ja aattoaamuna paistan laatikot -ehkä riski veto, mutta en halunnu pakastaa niitä välissä ja oon vielä pe töissä iltaan asti...

Antakaa kaikkia vinkkejä, vihjeitä ja neuvoja tumpelolle amatöörille! :)

JA IHANAA JOULUA KAIKILLE <3

No, minä antaisin sen vaalean siirapin olla. Se on vaan miedompaa, että periaatteessa laatikossa voi olla sitten voimakkaampi siirapin aromi. Voit myös laittaa vähemmän siirappia. Laatikkoahan voi maistaa ennen paistamista, niin voit arvioida sokerin määrää ja muuta aromia.
Kahdesti olen tehnyt perunalaatikkoa. Eka kerralla ohjeessa luki, että perunoita vihreästä pussista. Olin eri mieltä, mutta kuuliaisesti laitoin kuitenkin jotain Nicolaa. Eihän se imeltynyt. Eli jauhoista (punaista, tummanpunaista, jopa mustaa pussia) sen olla pitää. Toisellakaan kerralla laatikko ei ollut yhtä hyvää kuin kaupan tai anopin laatikko, joten sittemmin olen ostanut kaupasta perunalaatikon.

En usko että se vaalee siirappi on loputtoman tärkee, tärkeää on maistaa sitä porkkanalaatikkoa ja maustat niin kauan että on hyvää, porkkanalaatikon maku ei juuri uunissa muutu. Ja jouluna ei kannata pihistellä kermassa ja voissa..

Pottulaatikkoon mahdollisimman jauhoinen pottu ja riittävän pitkä(yön yli) imellytys tarpeeksi lämpimässä, marttojen sivuilla on hyvä keskusteluketju aiheesta, sen neuvoilla onnistuin viime vuonna, löytyy googlella. Pottulaatikko kannattaakin tehdä niin että on valmis kun ruvetaan syömään, sikäli tuo aikataulu ei ole huono.

Marttojen ohjeetkin ohjaa imellyttämään hapattamalla.
Oikea imeltyminen tapahtuu imeltymislämpötilassa eli 65-75 asteessa.

Kuumalla vedellä notkistettu sose jäähdytetään 75-76 asteiseksi ja jäähtyneeseen soseeseen lisätään sekoittamalla jauho. Sose laitetaan imeltymään 70 asteiseen sähköuuniin ja annetaan imeltyä 3-5 tuntia.

Mikä ihmeen pakkomielle tämä perunalaatikko-juttu on???
Eiköhän nuo kuusi vuotta sitten joulukokkauksen aloittaneet ole jo moneen kertaan ne laatikkonsa tehneet...

Yhteistyössä