ala-asteen läksyt

mulla vasta eskarilainen toi esikoinen mutta... oon jo kauhuis miettinyt noita läksyjä... oon vetänyt iltapväkerhoa ala-astelaisille ja se läksyjen määrä on munmielestä ihan järkyttävää nykyään!!!! siis eikö vois tehdä jotain vetoomusta tm että rajansa kaikella....!!!!!? lasten pitäis kuitenkin saada olla lapsia ja leikkiä. muutenkin tuntuu että nykyään pitäis osata kaikki niin aikasin, typerää. ja tietokoneita vahdataan kouluis ja aina vaan aiemmin tulee kaikki kielet ym ym... :eek:

JONSERED Karhunkantaja
Meillä alkaa ekalla ensimmäinen vieras kieli ja läksyjä alkaa tulla vähän opettajasta ja oppilaista riippuen siinä viidennen luokan kintteellä, ihan joka viikko :D Ja loppupeleissä vähintään sama tietomäärä on kaikilla hallussa, kuin muissakin kouluissa.

Iltapäiväkerhon vetäjä katselee kadehtien Hekan ja tämän luokkatoverin leikkimistä sillä aikaa, kun toisen koulun saman ikäiset oppilaat taistelevat läksyjensä kanssa.

Yritin vain sanoa, että vanhempi voi vaikuttaa siihen, millaiseen ympäristöön ja pedagogiseen kokonaisuuteen lapsensa laittaa. Valinnan varaa on sen mukaan, mitä arvostaa.

hmmm.. aika väärin. musta joka koulussa pitäisi olla samat systeemit.. mut hienoa et edes jossain on vähän vähemmänkin!! kyllähän jokin läksy on hyvä olla mutta ei sivu tolkulla monesta aineesta..

Täällä ainankin (ihan tavallista koulua käyvä) ekaluokkalainen saa läksyjä ma-to, perjantaisin ei tule läksyjä ja vain yhdestä aineesta kerrallaan. Läksyjä ei siis mielestäni tule paljoa ja hyvin hän on ne jaksanut tehdä. Leikelle jää vielä paljon aikaa.

Itse työskentelen ala-asteella avustajana ja ainakin niillä eka toka luokilla missä ole läksyksi tulee matikasta pieni kotitehtävä laatikkoa ja lukuläksyksi pieni pätkä.
Heillä on äidinkielessä käytössä kirja jossa päähenkilöinä on eläimiä ja joka kappaleessa nämä juttelee keskenään. Lapsi saa valita minkä eläimen vuorosanat lukee kotona ja enemmänkin saa lukea jos haluaa.
Ei tämä mun mielestä ole paljoa

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Martza:
hmmm.. aika väärin. musta joka koulussa pitäisi olla samat systeemit.. mut hienoa et edes jossain on vähän vähemmänkin!! kyllähän jokin läksy on hyvä olla mutta ei sivu tolkulla monesta aineesta..
Lapseni eivät siis käy peruskoulua, vaan eri pedagogiikkaa käyttävää, valtion tukia saavaa koulua. Eli sama oppimäärä eri tavalla tarjoiltuna. :)

Melizza
Meillä tokaluokkalaisella on joka päivälle paitsi perjantaille lukuläksy ja matikka ja kielet alkaa vasta kolmannella.
Tyttöni joka on yläasteella kävi ala-asteen niin, että luki vain yhtä kieltä ja nyt hänellä on kolme kieltä. Valintahan se on.
Nykyisin on vähemmän läksyjä, muistan hyvin oman kouluaikani ja läksyjä oli aina paljon ja koulu kesti ala-asteella jo neljään. Tyttöni ei ole minään päivänä neljään koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Martza:
mulla vasta eskarilainen toi esikoinen mutta... oon jo kauhuis miettinyt noita läksyjä... oon vetänyt iltapväkerhoa ala-astelaisille ja se läksyjen määrä on munmielestä ihan järkyttävää nykyään!!!! siis eikö vois tehdä jotain vetoomusta tm että rajansa kaikella....!!!!!? lasten pitäis kuitenkin saada olla lapsia ja leikkiä. muutenkin tuntuu että nykyään pitäis osata kaikki niin aikasin, typerää. ja tietokoneita vahdataan kouluis ja aina vaan aiemmin tulee kaikki kielet ym ym... :eek:
Miulla on tokaluokkalainen poika, jolle tulee kaikkina muina päivinä läksyjä paitsi perjantaisin - siis joko lukuläksyä tai matikkaa, joskus silloin tällöin molempia. Poika tekee läksyt heti koulusta tullessaan ja tykkää niistä.
Tietokoneella meillä poika on vain silloin tällöin, joskus käy Aku Ankan sivuilla tekemässä joitain pelejä, mutta aikasta harvoin.
Kertotaulua ( vitoseen asti) ovat opetelleet nyt syksyllä ja hyvin on poika sen oppinut.
Mutta siis olen Martzan kanssa samaa mieltä siitä, että jotkut kyllä kertovat lastensa tekevän läksyjä tunteja.... :eek: Se on miusta kyllä tosi hurjaa alakouluikäiselle lapselle!

Yhteistyössä