akvaarioista tietävät!!! apuja!!

  • Viestiketjun aloittaja tilhi
  • Ensimmäinen viesti
Onko akvaariossa suoraan käytöstä otetut suodattimet ja pohja-aines? Muutenhan akvaario vaatii kypsyttämisen? Sameutta saattaa tosiaan esiintyä kun pohjia pöllytetään ja akvaa perustetaan, mutta mikähän hajun aiheuttaa...?
 
Le
hiekka pestään hyvin, monella vedellä.
istutetaan kasvit ja täytetään akvaario, lisätään vedenparannukset ym..

ja tästä viikon tai parin päästä on kalojen aika!!!
 
Hyvää toimivaa kypsytysainetta myydään nykyään mutta sen jälkeen olis hyvä odottaa tosiaan se viikko ennen kuin kaloja voi alkaa laittaa hiljalleen. En muista tuotteen nimeä mutta lasiampulleissa sitä myydään.
Vanhat suodattimet ja pohja-aines pitää pikimmiten siirtää uuteen akvaarioon sillä bakteerikanta kuolee nopeasti ja siitä ainakin tulee paha haju.
 
tilhi
no meillä on aina sitä vettä seisotettu sen vuorokauden verran... lisäks se veden parannusaine tekee hanaveden heti kaloille sopivaksi..
hiekka on pesty, ja sitten uunissa 3000 asteessa paistettu, kivet on pesty.. vesi siis ei ollut sameaa ennen kuin kalat/ veden parannusaine laitettiin sinne, eikä se haissut.. suodatin on ollut päällä eilisestä lähtien joten en usko että siinäkään olis vikaa.. nyt on kaksi suodatinta kun ajateltiin jos sillä se sameus lähtis..
 
mirah harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Niina:
Mulla on ollut akvaario 20vuotta ja silloin kun ostin ekan, niin neuvottiin, että vuorokausi seisotetaan vettä. Ihan sama mitä kirjat sanoo nykyään.
Ja 70-luvulla käytettiin ympäristömyrkkyjä ja niistäkin jo luovuttu, että niin ajat muuttuu. Muutu sinäkin.


 
narikka83
Meillä on 3 allasta, jokaista ollaan kypsytetty 1-2viikkoa. allas haiskahti alussa ku alko kypsymään. <http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/typenkrt.php> sieltä kannas nyt lukea. vanhat tavat on ok mutta kannattaako välillä lukea myös uutta tietoa? ennen neuvottiin myös pesemään allas kloritilla...
 
tilhi
no kyl meille kaupassakin sanottiin vaan että sitä ainetta sinne niin avot, ok, toisessa kaupassa sanottiin että kk pitäis seisottaa vettä ennen kaloja mut se vaan pisti hymyilyttämään..

akvaario on 300l ja kaloja sinne hankittiin tänään 4 keltabarbia, 5 mustatetraa ja 2 partamonnia.. ja kaikki ne on ihahn virkeitä ja elossa että en mie usko veden olevan niille vaarallista :)
 
mä perustin akvan päivässä...
ku tuotiin kalat ja akva 200km päästä niin oli pieni pakko..
veden vaihtamisen jälkeen ja aina käynnistäessä on vesi vähän aikaa sameaa..
kyllä se siitä kirkastuu..
hiekka tosin pitää pestä todella hyvin ettei jää mitään aineita...
ja kasvit ja muutkin koristeet...
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja .:
miten paljon sä oot ottanut selvää kalojen tarpeista? sun parvet vaikuttaa vajailta meinaan. Ja onhan sulla partamonnit samaa sukupuolta? Entä noi vesi arvot?
joo, parvet on vajaita koska ne kalat maksaa niin ei heti tee mieli ostaa 10, noi lukumäärät on eläinkaupan myyjän suosittelemat, ja lisää kyllä hankitaan.. kunha tää haju ja sameus haihtuu..
partamonnit on niin pieniä ettei myyjä osannu sanoa että kumpia ovat, sanoi vaan että jos on tyttö ja poika niin sitten lisääntyvät..
vesiarvot?
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
mikä siis oli ongelmana? kysyt "neuvoja" ja naureskelet päälle? :)
niin siis kysyn neuvoja ton hajun ja sameuden takia.. akvaario on nyt käynnissä ja kalat kotona, akvaario on perustettu niiden ohjeiden mukaan mitkä itse olen kakarana oppinut, mies kakarana oppinut, mun äiti oppinut etc. joten se nyt ei auta asiaa että tulee pään seinään hakakus hymiö ja sanotaan tyyliin että "tyhmä, siihen menee ainakin kk ennenkuin kalat saa laittaa..." kun se nyt ei auta tähän ongelmaan... :)
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mä perustin akvan päivässä...
ku tuotiin kalat ja akva 200km päästä niin oli pieni pakko..
veden vaihtamisen jälkeen ja aina käynnistäessä on vesi vähän aikaa sameaa..
kyllä se siitä kirkastuu..
hiekka tosin pitää pestä todella hyvin ettei jää mitään aineita...
ja kasvit ja muutkin koristeet...
ok, eli voin odottaa sameiden häviävän viimeistään viikossa...? toi haju mua hämää, mutta voihan se toki olla että en vaan oo tottunut akvaarion normaaliin hajuun kun siit on yli 10v kun viimek mulla akvaario ollu...
noi kaikki koristeet ja hiekka on kyl pesty hyvin.. ja tosissaan hiekkaa on kuumennettu uunissa viel niin kauan että kaikki vesi on haihtunut niistä.. että en usko niissä enää juuri mitään haitallisia juttuja olevan
 
Jos vettä on seisotettu vuorokausi tai pari niin sen ei pitäisi olla sameaa eikä haista. Itse en noin nopeasti kaloja laittaisi vaan kypsyttäisin akvaariota pari viikkoa saadakseni sen käyntiin, jos käytettävissä ei olisi käytettyä "tuoretta" soraa + samanlaista suodatinta.

Sameudesta tuli mieleen keijulevä, mutta tässä linkissä on muitakin leviä jos "ongelma" täsmäisi johonkin kuvaukseen: http://www.elisanet.fi/pmakvaario/index-filer/page0007.htm
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
miten paljon sä oot ottanut selvää kalojen tarpeista? sun parvet vaikuttaa vajailta meinaan. Ja onhan sulla partamonnit samaa sukupuolta? Entä noi vesi arvot?
joo, parvet on vajaita koska ne kalat maksaa niin ei heti tee mieli ostaa 10, noi lukumäärät on eläinkaupan myyjän suosittelemat, ja lisää kyllä hankitaan.. kunha tää haju ja sameus haihtuu..
partamonnit on niin pieniä ettei myyjä osannu sanoa että kumpia ovat, sanoi vaan että jos on tyttö ja poika niin sitten lisääntyvät..
vesiarvot?
Vesiarvot:
ph?
nitriitti?
nitraatti?
kovuudet?
lämpö?
noi nyt ensi hätään niin vois saada selvää mikä siellä sun altaassa on menossa

 
.
ai juu ja vielä et millä sä ne bakut sinne sait noin nopeaan tahtiin? ammoniakki pitoisuus vois oll avielä hyvä tietää, jos sitä on niin voi tehä ainakin hajua (ja jos on niin on myrkkyä kaloille ja lyhentää elin ikää jos ei heti tapa)
 

Yhteistyössä