AKATEEMINEN MAMMA!

Voisitko vähän auttaa, kun mun mielestä sulla on järki päässä näissä laihdutushommissa.

Mä olin 163/63 eli melkein kuten sinä nyt. Lopetin aktiiviurheilun muutama vuosi sitten ja painoa tuli 12 kiloa ylimääräistä.
Sitä olen nyt tässä kantanut mukanani muutaman vuoden ja ottaa kyllä kupoliin.
Raskaudesta ei tullut kuin muutama kilo, aluksi paino lähti laskuun ja olin jo menossa toiselle kymmenluvulle, mutta sitten painonlasku tyssäsi ja nyt jäi vielä raskaudesta 2 kiloa lisää.
Tällä hetkellä paino siis 77 kiloa! Onneksi olen aika atleettinen, joten vaikka läski näkyy niin ei näytä noin paljolta, esim. neuvolassa todettua...

Onko sulla ollut ylipainoa ja miten pääsit alkuun laihdutuksessa?

Auttakee myös muut! Olisko painonvartijoista apuja tai jotain nettisivuja, joista sais neuvoja.

Kiitos :flower:
 
AkateeminenMamma
Hei!

Juu ylipainosta on kokemusta :D Eli "lyhyesti" (ei muuten onnistu meikäläisen monisanaisuudella):

18 ikävuoden kieppeillä kropasta ei mennytkään enää kaikki mitä söi ja joi läpi vaan osa alkoi tarttua pikkuhiljaa kiinni. Siihen, kun vielä lisää sen, että perusterveellisestä ruokavaliosta huolimatta ruokamäärät olivat aivan liian suuria ja vaikka herkuteltua ei tullut usein niin herkutellessa annoskoot oli siinäkin valtavia - tähän päälle tietenkin olemattomat liikuntatottumukset ja päälle vielä muihin psyykkisiin ongelmiin liittynyt ahmimishäiriö niin äkkiä oltiinkin 86kg. hyvin pitkälti syömishäiriöisellä ja terveinäkin hetkinä väärillä tavoilla ja asenteella pudotin painon 69kg ennen esikoisen odotuksen alkua (silloin olin 21v) eli "ylipainoa" (painoindeksiä ajatellen) oli siinä vaiheessa vain kolmisen kiloa jäljellä.

Odotusaikana kaikki tuli takaisin, koska asenne ja tottumukset ruuan ja liikunnan suhteen olivat ne samat vanhat joilla ennen laihdutusta oli alunperin ylipainoisiksi päädytty. Synnärillä vaa'alla käydessä painoin n. 93kg. Kymmenen kiloa jäi synnärille eli varsinainen kunnolla tehty painonpudotusurakka alkoi 83kg painoisena.

Järki voitti eli päätin oikeasti ryhtyä käyttämään sitä oikeaa tietoa, jota minulla oli ja jota oli saatavilla. Kun vain oikeasti ymmärtää, että painonpudotuksessa ei ole mitään sen mystisempää kuin, että SYÖ VÄHEMMÄN KUIN KULUTAT JA SE MITÄ SYÖT VALITSE JÄRKEVÄSTI. Laitan tähän nyt tiiviisti periaatteet ja seikat, jotka ainakin pitää huomioida:

1) Liian suuri energia alijäämä ei ole paras tapa laihduttaa, vaikka se kylläisyyden ym. puolesta onnistuisikin. Liian suurella alijäämällä suhteessa liikaa painoa häviää lihaksista, mikä taas laskee perusenergiankulutusta.

2) Jotta painon liiallinen häviäminen lihaksista estyisi niin laihduttajan liikuntaohjelmaan tulisi kuulua ainakin 2 x/vko lihaskuntoa ylläpitävää/ kehittävää anaerobista liikuntaa (onnistuu ihan mainiosti ilman kuntosaliakin mutta salilla käynti on kyllä kivaa) aerobisen rasvanpolttoliikunnan lisäksi.

3) Mitä enemmän lisää liikuntaa sen enemmän voi (ja pitääkin) syödä ja silti laihtua tasaisesti. Tässä on sekin etu, että yleisen terveyden kannalta on parempi nipistää kaloreita liikkumalla kuin lautaselta. Kuitenkin 3x/vko vähintään tunti kerrallaan hikeen riittää ja yksi täysi lepopäivä pitää pitää (ja jos liikkuu 6pvä/vko niin liikunta pitää rytmittää niin, että samantyyppisen kuormituksen välissä on aina ainakin 48h), että keho saa palautua.

4) Liikkua kannattaa monipuolisesti sillä keho tottuu samanlaisena toistuvaan rasitukseen ja jatkuvasti kuluttaa vähemmän energiaa samaan suoritukseen.

5) Jotta keho polttaa energiaksi kilon rasvaa kehosta kuluttaa pitää n. 13 000kcal enemmän kuin syö. Kilo viikossa on terveellisenä pidetyn vauhdin yläraja (alussa, jos painoa on runsaasti vauhti on monasti nopeampi eikä se ole vaarallista). n. -7000kcal/vko on vielä suht helposti toteutettavissa (500kcal pois ruuasta per pvä ja 500kcal kulutusta liikkumalla) mutta siinä saa kuitenkin aika paljon vahtia syömistä ja liikkua pitää tosiaan 6pvä viikossa. Itse suosisin n.250g pudotusta per viikko tyylillä 300kcal pois ruuasta per pvä ja viikon aikana n. 1500kcal kulutus liikunnalla.

6) Kaiken aikaa pitää muistaa kuitenkin, että siitä paljonpuhutusta arkiliikunnasta pitää tosiaan tulla 30min per pvä (vähintään 10min jaksoissa kävelyä paikasta toiseen tai muuta puuhaa, jossa liike on jatkuvaa) - ja tästä liikunnasta ei lasketa paljon se kuluttaa vaan se kuuluu ihan siihen perusenergiankulutukseen!

7) Ravintoon liittyviä "vippaskonsteja": runsas kalsiumin saanti ja tutkitusti nimenomaan vähärasvaisista maitotuotteista edistää laihtumista; runsas kuidun saanti vähentää syödystä ruuasta imeytyvän energian määrää, joten varsinkin laihduttajan kannattaa pyrkiä vähintään 35g/pvä; nykytiedon mukaan laihduttavalle naiselle suositellaan 70 -90g/pvä proteiinin saantia - tämän on todettu olevan laihtumista edistävä määrä ja lähteinä tulee tietenkin olla vähärasvaiset eläinkunnan tuotteet, vähärasvaiset maitotuotteet, täysjyvävilja, soija ja palkokasvit - omien mieltymysten mukaan. Puoli kiloa kasviksia vain kuullostaa paljolta - se täyttyy helposti, joten kannattaa syödä enemmänkin varsinkin pienen energiatiheyden omaavia juureksia ja vihanneksia (hedelmiä laihduttaessa minimissään 1 maksimissaan 3per pvä) - pysyy kylläisempänä ja saa kuituja puhumattakaan arvokkaista suojaravintoaineista. Pakkausselosteiden lisäksi www.fineli.fi on mainio lähde, josta lähteä opettelemaan mitä missäkin on ja paljon esim. keskiverto porkkana painaa :)

8) Lautasmalli on hyvä: Vähintään puolet kasviksia, max neljäsosa perunaa, täysjyvä pastaa, täysjyväriisiä, ohraa, bulguria, täysjyvänuudeleita, neljäsosa proteiinin lähdettä.

9) 5 - 7 ateriaa päivässä aterioilla kerrallaan 100 - 400(500)kcal. Ainakin aluksi kannattaa syödä ihan kellon mukaan 2-3h välein siitä laskien, kun aamiaisen syö, että tottuu syömään usein ja vähemmän kerrallaan. Tukevammat ateriat (n. 400kcal) on hyvä olla: aamiainen, lounas ja päivällinen. Jos ei ole tottunut juomaan vettä riittävästi niin puolentoista litran pullo jääkaappiin aamulla ja sen pitää olla illalla juotuna vähintään (näin minä opin) - vähenee muuten syöminen, kun ei enää sekoita janon tunnetta nälkään.

10) Valkoinen jauho, puhdistettu sokeri ja kovat rasvat eivät kuulu arkiruokaan ollenkaan. Eikä herkkupäivänäkään (joita on hyvä olla yksi viikossa) kaiken kuulu koostua näistä eli jos herkuttelet karkilla et syö päivälliseksi pitsaa jne.

11) Ole tietoinen paljon kulutat ja ole sen suhteen rehellinen itsellesi. Perusenergiankulutuksen summittaiseen laskemiseen on laskuri esim. www.kuntoplus.fi sivuilla laske sen päälle liikunta (ja mahdollinen imetys) ja sitten alitat sen päivittäin 200-500kcal). Tämä tarkoittaa siis myös sitä, että muistaa syödä tarpeeksi! Silloin keho saa parhaan hyödyn liikunnasta ja lihakset ei turhaan katoa.

12) Kunto nousuun pikkuhiljaa: Minä lähdin rapakunnosta kaavalla 1. kuukausi kävelylenkkejä ja 2x/vko lihaskuntoa kotona 2. kuukausi 1x/vko rankempi aerobinen ja 2x/vko lihaskunto 3. kuukausi 2-3x/vko rankempi aerobinen ja 2x/vko lihaskunto kunnes päädyin pikkuhiljaa vaihtelemaan kaavalla aerobinen 3-6x/vko ja anaerobinen 2-4x/vko miten sattui ehtimään ja huvittamaan. Missään nimessä ei kannata lähteä liian kovalta tasolta - ei palvele terveyttä eikä edes laihtumista optimaalisesti mutta rasitusta kannattaa kuitenkin nostaa viimeistään kuukauden välein.

13) Laihduttajalla rasvasta (pääasiassa tietenkin hyvästä) pitää tulla vähintään 10-15% päivän energian saannista mutta enintään 20-25% (normaalitilassa siis max 30%). Rasva tarvitsee rasvaa palaakseen, joten rasvainen kala ja kylmäpuristetut oliivi ja rypsiöljyt kunniaan!

Tässä ne nyt pääsääntöisesti on minun sekä laihdutusta että "normaalielämää" koskevat periaatteet - näillä kahdellahan ei saisi olla muuta eroa kuin se, että laihduttaessa tietoisesti alitetaan hieman kulutus.

Tsemppiä urakkaan - itse käytin näillä eväillä n. vuoden 23kg pudottamiseen ja sittemmin pidin painon pois ja nyt toisen raskauden aikana näillä eväillä painoa on kertynyt normaalisti (ei siis liikaa eikä liian vähän).
:wave:
 
Kiitos kovasti vaivannäöstä!

Oli kyllä tuhti tietopaketti, täytyy ottaa printti kunhan ukko tulee sisälle tuolta verstaasta.

Lähtikö sulla paino tasaisesti vai oliko notkahduksia välillä?
Onko painosi pysynyt noissa lukemissa pitkään? Lasketko kaloreita, pisteitä tms?

Miten ton kotijumpan hoidit, oliko joku hyvä jumppavideo vai oma ohjelma?

Kiitos vielä kerran ja toivottavasti jaksat vastata vielä tähän :whistle:
 
AkateeminenMamma
Hei - tulin vielä piipahtamaan ja mikäs tässä vastatessa :)

Paino putosi suht tasaisesti - tietenkin niin, että vauhti jatkuvasti tasaisesti hidastui (sille, kun ei mitään voi, että peruskulutus laskee, kun paino laskee).
Paino on siis pysynyt (vaihdellen normaalisti 59-61kg välillä) tämän toisen mukelon odotukseen asti ja nyt kun pian tulee rv33 täyteen ja painoa on tullut n. 11kg niin aisoissa on siis pysynyt odotus aikanakin, kun samat elämäntavat on jatkuneet.

Johonkin ketjuun kirjoittelin vähän aikaa sitten kaloreiden laskemisesta ja siinä mun meininki on selkeästi se, että se vain kanssa kuullostaa vaivalloiselta. Aika pian se menee selkärankaan, mitä omaan ruokavalioon kuuluvat perusjutut sisältää ja homma alkaa luistaa pepputuntumalla. Laihduttaessa, kun asian kanssa piti olla tarkempi niin pidin ruokapäiväkirjaa - minusta monella tapaa hyvä metodi. Ensinnäkään ei kehtaa syödä "pahoja" asioita, kun se pitää "tunnustaa" paperille tai koneelle ja toisekseen, jos mietityttää onko syönyt liikaa tai liian vähän niin päiväkirjan avulla voi sitten laskea ilman, että tarvitsee muistella illalla mitä tulikaan syötyä aamiaisella. Kaloreiden laskeminen on siinämielessä minusta parempi kuin painonvartijoiden pisteet, että molemmista on yhtä paljon vaivaa mutta kaloreihin ja ruuan ravintosisältöihin perehtymäällä ruoasta oikeasti oppii jotain ja homma palvelee muutakin kuin vain laihduttamista (ja laihduttamistakin monipuolisemmin). Painon vartijoilla piste on piste vaikka vähärasvaisesta kanasta hankittu piste pitää varmasti kylläisempänä kuin riisikakuista hankittu piste.

Kotijumpat olen rakentanut poimimalla liikkeitä aerobictuntien lihaskunto-osuuksista ja paljon esim. kuntoplus ja fitness lehdistä (kirjastosta saa ilmaiseksi lainaan mutta niitä on kyllä tullut osteltuakin - ihan asiallisia lehtiä nuo kaksi ainakin, vaikka on niissä höttöäkin). paljon on oppinut tietty salilla. Kotona minulla on käsipainoja ja vastuskuminauha - näillä + kehon omalla vastuksella tehtävillä saa varsin kokonaisvaltaisen treenin tehtyä himassa. Olen hommannut pari aerobic dvd:täkin mutta niitä en ole vielä päässyt kokeilemaan, kun on kävely, kuntopyöräily ja uinti-innostus menossa eikä aerobic ole hotsittanut (+ nyt kyllä jo masu estää pomppimattakin tehtävät jutut :D ). Juuri ajattelin poistua tekemään pienen alavartalotreenin kumpparilla telkkaa katsoessa näin illan ratoksi, kun päivällä ei opiskelujutuilta kerennyt!

Tsemppiä ja isoa motivaatiota :flower: Minulle saa kyllä s-postittaakin: antaa_olla@hotmail.com Minulla on vaihtelevasti aikaa, kuten täälä käymiseenkin mutta varmasti vastaan ennemmin tai myöhemmin. Eli jos haluat kysellä/ keskustella lisää :wave:
 

Yhteistyössä