Ajokortissa edelleen "väärä" sukunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohhoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ohhoh

Vieras
Ohhoh, huomasin juuri, etten ole muistanut käydä vieläkään tilaamassa uutta ajokorttia. Kohta 4 vuotta sitten vaihtui sukunimi avioliiton myötä, mutta tarvitsen ajokorttia niin harvoin, etten ole muistanut käydä tilaamassa "uudella" sukunimellä korttia.
Viimeksi olen ajokorttia tarvinnut viisi vuotta sitten. :)
Muilla samaa "ongelmaa?"
Paljonko uusi kortti maksaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Ohhoh, huomasin juuri, etten ole muistanut käydä vieläkään tilaamassa uutta ajokorttia. Kohta 4 vuotta sitten vaihtui sukunimi avioliiton myötä, mutta tarvitsen ajokorttia niin harvoin, etten ole muistanut käydä tilaamassa "uudella" sukunimellä korttia.
Viimeksi olen ajokorttia tarvinnut viisi vuotta sitten. :)
Muilla samaa "ongelmaa?"
Paljonko uusi kortti maksaa?
Minä erosin jo 22 vuotta sitten ja sama "ongelma"!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
40 euroa ja tarvitset todella hyvän syyn kertoa miksi vasta nyt olet asialla tai sakko ropsahtaa..

Eikö se ole hyvä syy, ettei ole käyttänyt ajokorttia sinä aikana ollenkaan?

No ei ole.

No aina voi valehdella että se on ollut hukassa.

sillon se olis kaiketi pitäny ilmoittaa kadonneeksi samalla, kun käyt tilaamassa uuden kortin. :D Olettaisin, että ei kelpaa syyksi tuo. Eihän ne siihen vanhaa korttia välttämättä tarvitse, että saa uuden vai oonko ihan väärässä?

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
40 euroa ja tarvitset todella hyvän syyn kertoa miksi vasta nyt olet asialla tai sakko ropsahtaa..

Eikö se ole hyvä syy, ettei ole käyttänyt ajokorttia sinä aikana ollenkaan?

No ei ole.

No aina voi valehdella että se on ollut hukassa.

sillon se olis kaiketi pitäny ilmoittaa kadonneeksi samalla, kun käyt tilaamassa uuden kortin. :D Olettaisin, että ei kelpaa syyksi tuo. Eihän ne siihen vanhaa korttia välttämättä tarvitse, että saa uuden vai oonko ihan väärässä?

No nii, ei tarvikaan. Mutta silti en jaksa uskoa että siitä mitään sakkoja tulis jos sanoo ettei tule ajeltua eikä ole siksi tarvinnut ajokorttiaan koko aikana. Tietty riippuu vähän kuinka virkaintoinen tyyppi sattuu tiskille.

Odotas nyt, mitenkäs se mulla menikään... :snotty: *miettii*
V 2005 keväällä ajoin ajokortin, ja olin sillon Virtanen sukunimeltäni. Lyhyt aikaisessa ajokortissa oli Virtanen sukunimenä tietysti. Meidät vihittiin saman vuoden lopussa, ja sukunimeksi tuli Mäkinen. V. 2007maaliskuussa ajoin kakkosvaiheen, ja sain pitkäaikaisen ajokortin, ja vasta sillon tuli korttiin uusi sukunimi... Eikä kukaan kyselly mitään... :whistle:

Mä soitin poliisilaitokselle ja sanoin, että on 5v vanha sukunimi ajokortissa. Kysyin onko se ongelma. Nainen ystävällisesti sanoi, ettei todellakaan ole. Tule ihmeessä uusimaan.
En siis usko, että siitä mitään sanktioita tulee. Kuhan höpötätte..

ei siitä mitään kyselyjä tule. Itse uusin muistaakseni 2008 tammikuussa ja olimme silloin olleet naimisissa jo neljä vuotta. Neljäkymppiä maksoi eikä kyselty mitään.

mulla on sama ongelma kuvallisen kelakortin kanssa, joka on mun ainoa virallinen henkilöpaperi. eivät prismassa antaneet mulle bonareita ku ei ollu ku "vanha" kelakortti.. pitänee käydä henkilökortti tai passi hakemassa.

Höpöhöpö, siitä ei mitään sakkoja tule jos on väärällä nimellä ajokortti, ainakaan siinä vaiheessa kun menet uusimaan sen. Se on kyllä sääntö että 2 tai 3 kk:n kuluessa kortti pitääisi uusia mutta ei siitä mitään sakkoja tule. Eikä tarvi mitään selitellä miksi et ole uusinut. Ja voihan sitä muitakin hlötodistuksia olla ku ajokortti eli ei voi sanoa että väärillä papereilla kuljet. Ei kannata ilmoittaa kadonneeksi koska sitten siitä pitää tehdä katoamisilmoitus. Ja ajokorttirekisterissähän on jokatapauksessa uusi sukunimesi, se muuttuu sinne automaattisesti. Ota kaksi passivalokuvaa ja 40 egee rahaa ja mene ihmeessä uusimaan ajokortti. Tiedän mistä puhun, hoidin lupa-asioita pari vuotta sitten työkseni.

Joo kannattaa käydä. Siinä vaiheessa viimeistään virkailijat huomaavat vanhan sukunimen ku 45-vuotiaana joutuu toimittamaan optikon todistuksen näkökyvystä. Ja sitä en tiedä sakottaako poliisit jos ajaa autolla ratsiaan ja kortti on vanhalla sukunimellä, luulen että antavat vaan kehoituksen uusia sen. Henkilökortti on kätevä hlötodistus mikäli ei omista ajokorttia.

Yhteistyössä