Ajatteleeko joku oikeasti että makaronilaatikko on terveellistä...?

  • Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti
En pidä makaronilaatikkoa välttämättä kaikkein terveellisimpänä kotiruokana, mikäli se on tehty vaaleasta makaronista ja halvimmasta mahdollisesta jauhelihasta. Ja jos sitä syödään hirveän suola- ja ketsuppimäärän kanssa ilman salaattia. Mutta ehkä olen sitten juntti minäkin, niin kyllä mä sitä pidän kuitenkin "kunnon ruokana" ja menee se kirkkaasti ohi kaupan valmisruokien. Eli jos makaronilaatikko on ruokana kerran pari kuussa, sen kanssa syödään reippaasti salaattia ja vältetään isoja suolamääriä, niin mun mielestä voidaan sanoa, että syödään terveellisesti. Vaikka käyttäisikin niitä parjattuja höttömakaroneja.
 
"Joo"
[QUOTE="tööt";22785729]En tietoisesti ota niitäkään sen enempää kuin mitä ruuasta saan. Vatsantoimintaväite on puutaheinää. Minä käyn paskalla 5 kertaa päivässä ilman kuitujakin.[/QUOTE]

Jos söisit kuituja niin ois sen verran kiinteempää tavara ettet ois tollanen läpipasko. 5 kertaa päivässä ei oo normaalia. Mikä tahansa välillä 3 krt /päivä - 1 krt / 3 päivää on normaalia, toi sun ei.

Mutta ymmärtäähän sen että on jatkuvalla vesiripulilla jos oikein tietosesti välttelee kuitua. Kuitu imee nestettä.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22785984]makaronilaatikko on terveellistä silloin kun se on osa monipuolista, terveellistä ruokavaliota.

ei edes parsakaali ole terveellistä jos se on ruokavalion ainoa ruoka-aine.[/QUOTE]

Nyt sinun logiikkasi kyllä ontuu ja pahasti. Ruokavalio voi olla terveellinen, mutta makaronilaatikko ei ole koskaan terveellistä. Parsakaali on sitä aina.
 
Nyt sinun logiikkasi kyllä ontuu ja pahasti. Ruokavalio voi olla terveellinen, mutta makaronilaatikko ei ole koskaan terveellistä. Parsakaali on sitä aina.
Ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn, että millainen kotiruoka sitten on "täydellisen" terveellistä? Eli jos makaronilaatikko tehdään täysjyväpastasta, paistijauhelihasta, laitetaan 4 kananmunaa, (itse laitan porkkanaa ja joskus raejuustoa) vain vähän suolaa, eikä se ole siltikään terveellistä. Tällä logiikallahan kaikki pasta-makaroniruuat tulisi jättää pois ruokavaliosta, jos haluaa sen olevan täysin terveellistä.. ja tuossahan sanottiin, että ruokaVALIO ei ole terveellinen, jos se koostuu PELKÄSTÄ parsakaalista, siitä lienet samaa mieltä ;)
 
"Juu"
Mikään yksi tietty ruokalaji ei tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä, ellei sitä syö joka päivä.

Makaronilaatikko menee oikein hyvin osana terveellistä ruokavaliota, erityisesti jos se on tehty tummaan makaroniin ja paistijauhelihasta, ja se syödään salaatin ja vaikka maitolasin kanssa. Tämäkään ei tietysti jokapäiväisenä ruokana ole riittävän monipuolinen, mutta mikä ruokalaji on?
 
vastaanotsikonkysymykseen
Pidän makaronilaatikkoa terveellisenä ruokana.

Itse teen sen täyjyvämakaronista, naudan paistijauhelihasta, tomaattimurskasta ja kesäkurpitsasta. Maustan huolellisesti yrtein yms. ja laitan päälle sulatejuustoa.
 
plm
[QUOTE="tööt";22785859]Minä taas väitän, että nimenomaan suurimmalla osalla ihmisiä vatsa toimii normaalisti ilman kuitulisiäkin, se tässä pointtini oli eli en minä kuituja täysin dissaa mutten ymmärrä miksi niitä pitäisi syödä, jos murto-osalla kansasta pakki ei toimi.[/QUOTE]

Mä en kutsu täysjyvätuotteiden syömistä kuitulisien syömiseksi vaan terveellisen ruuan syömiseksi.
Kuitulisät on eri asia ja mieluummin syön täysjyvää kuin vehnähöttöä.
 
En toki tiedä, että millaista makaronilaatikkoa kyseisen jutun äiti laittaa, mutta eivät pastaruoat järjestään mitenkään epäterveellisiä ole. Vaikka ei olisi edes täysjyväpastaa ;) Pasta on iso osa esim. ranskalaisten ja italialaisten ruokavaliota, eikä näissä maissa ummetus tietääkseni ole mitenkään yleisempää kuin Suomessa. Varsinkin, kun aterioilla on aina jokin kasvislisuke, ellei sitten pastaa ole tehty juuri kasviskastikkeella. Itse teen usein. esim. parsakaalista kastikkeen, johon lisään muutamia anjoviksia sekä kirsikkatomaatteja, mausteina valkosipuli ja chilipippuri, ei silloin haittaa, vaikka pasta olisikin valkoista, kun niitä kuituja saa sitten niistä kasviksiksista.

Kieltämättä syön sitä pastaa vain hyvin vaähän, kun pyrin verensokerin vuoksi seuraamaan zone-dieettiä, mutta pieniä määrää valkoistakin pastaa voin syödä ilman ongelmia, jos vain ateria on muuten tasapainotettu hyvin.

Mitä tulee suolen toimintaan, niin periaatteessa on normaalia, että suoli toimii yhtä monta kertaa kuin päivässä on aterioita. Tietenkin, jos esim. aamiainen ja välipalat ovat kevyitä, ei niitä ehkä voi laskea kokonaisiksi aterioiksi, mutta runsaasti syövälle 5:kin vessakäyntiä voivat olla ihan normaaleita.

Aah, sainpas taas sanotuksi omani tähänkin asiaan :LOL:
 
Kotiruokaa!
Minä vastustan kaikkiea "terveys" alkuista!!! Ei paavo jos ei enää vanhaan kunnon ruokaympyrään ole luottamista niin mihinkäs sitten. Älä syö sitä , älä syö tätä, siinä on liikaa kuitua, siinä liikaa rasvaa ja se nyt vaan on muuten epäterveellistä. Ja vi...tut! Meillä syödään makaroonilaatikkoa, juodaan kevytmaitoa, syödään kasviksia, leipää, jopa riisiä ja kamalaa perunaa! Siis tavallista kotiruokaa ja lapseni ovat normaalipainoisia. Meillä saa kerran viikossa syödä makeaa ja varmasti silloin saa lasin limpparia saunan jälkeen. Joulun aikaan ollaan muuten syöty suklaata monena päivänä! Nyt olen paha äiti ja "myrkytän" lapseni, mutta so what! Ollaanpas ainakin ihan tyytyväisiä elämäämme eikä viitsitä nipottaa turhasta! Niin kun kauan aikaa sitten eräs nuori mies sanoi: Jos tähän ruokaan kuolee, niin kuolee ainakin onnellisena ja vatsa täynnä :)
 
  • Tykkää
Reactions: diogenes57
"sondersson"
[QUOTE="tööt";22785705]Mihin ihmeeseen sitä kuitua tarvitaan? Minä vältän tietoisesti kuituja ruuassa.[/QUOTE]

minä myös, ja johan toimii vatsa! Samoin äidilläni, jolla on aina ollut ongelmaa vatsansa kanssa. Viljat kun jätti pois niin jäi ummetukset ja närästykset pois.
 
Satunnainen makarooniloota & puolet lautasesta kasviksia, juomana maito tai vesi...on varmaan epäterveellisempääkin.

Kyllä mäkin teen terveellistä kotiruokaa, vaikka saatan tilata pizzat aika ajoin. Ei ne toisiaan poissulje.
 
Huom harmaana
Ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn, että millainen kotiruoka sitten on "täydellisen" terveellistä? Eli jos makaronilaatikko tehdään täysjyväpastasta, paistijauhelihasta, laitetaan 4 kananmunaa, (itse laitan porkkanaa ja joskus raejuustoa) vain vähän suolaa, eikä se ole siltikään terveellistä. Tällä logiikallahan kaikki pasta-makaroniruuat tulisi jättää pois ruokavaliosta, jos haluaa sen olevan täysin terveellistä.. ja tuossahan sanottiin, että ruokaVALIO ei ole terveellinen, jos se koostuu PELKÄSTÄ parsakaalista, siitä lienet samaa mieltä ;)
Nyt on oikeastaan kyse vaan siitä logiikasta ja sanojen asettelusta.
Missä perusmakaronilaatikossa (pullamakaronia, sika-nautaa, sipulia, maitoa ja kananmunaa plus suolaa ja pippuria) on ne vitamiinit ja ravintoaineet ja kuidut, joiden perusteella se voitaisiin luokitella terveelliseksi? Minä en tiedä.

PIkaisesti netistä kopsattuna:
"Parsakaali sisältää sulforfane isotiosyanaatteja, jotka stimuloivat maksassa tiettyä entsyymituotantoa. Nämä entsyymit sitten tuhoavat tehokkaasti soluissa syöpää aiheuttavia kemikaaleja. Runsaasti parsakaalia nauttivilla henkilöillä on havaittu selvästi vähemmän paksusuolen syöpää kuin vain satunnaisesti parsakaalia nauttivilla. Parhaita sulforane lähteitä ovat 3 päivää vanhat parsakaalin idut. Niissä on noin 50 kertaa enemmän sulforanea kuin kypsässä parsakaalissa. Parsakaalin sisältämät indoli-typpiyhdisteet estävät myrkyllisiä aineita vahingoittamasta solun DNA:ta. Näin myös ne toimivat syövän syntymistä ehkäisevästi.

Parsakaali on paras tunnettu syövän estäjä luonnon lääketieteessä. Tutkimuksissa on todettu kaalikasvien tuhoavan bakteereita ja viruksia ja lisäävän immuunijärjestelmämme vasta-aineiden tuotantoa. Parsakaali sisältää runsaasti A-, C- ja K- vitamiineja sekä kartenoideja, foolihappoa ja kuituja. "
tuohon on kai vaikea sanoa, että parsakaali ei olisi terveellistä ; )
 
Mep
[QUOTE="tööt";22785729]En tietoisesti ota niitäkään sen enempää kuin mitä ruuasta saan. Vatsantoimintaväite on puutaheinää. Minä käyn paskalla 5 kertaa päivässä ilman kuitujakin.[/QUOTE]

No jotain on vialla jos 5 krt päivässä käyt....kannattaisko katsoa mitä syö?
 
"eeee"
[QUOTE="tööt";22785729]En tietoisesti ota niitäkään sen enempää kuin mitä ruuasta saan. Vatsantoimintaväite on puutaheinää. Minä käyn paskalla 5 kertaa päivässä ilman kuitujakin.[/QUOTE]

No ei tuo kyllä ole normaalia, että 5 kertaa päivässä käy paskalla!
 
Ingalsin Laura harmaillee
Nyt on oikeastaan kyse vaan siitä logiikasta ja sanojen asettelusta.
Missä perusmakaronilaatikossa (pullamakaronia, sika-nautaa, sipulia, maitoa ja kananmunaa plus suolaa ja pippuria) on ne vitamiinit ja ravintoaineet ja kuidut, joiden perusteella se voitaisiin luokitella terveelliseksi? Minä en tiedä.

PIkaisesti netistä kopsattuna:
"Parsakaali sisältää sulforfane isotiosyanaatteja, jotka stimuloivat maksassa tiettyä entsyymituotantoa. Nämä entsyymit sitten tuhoavat tehokkaasti soluissa syöpää aiheuttavia kemikaaleja. Runsaasti parsakaalia nauttivilla henkilöillä on havaittu selvästi vähemmän paksusuolen syöpää kuin vain satunnaisesti parsakaalia nauttivilla. Parhaita sulforane lähteitä ovat 3 päivää vanhat parsakaalin idut. Niissä on noin 50 kertaa enemmän sulforanea kuin kypsässä parsakaalissa. Parsakaalin sisältämät indoli-typpiyhdisteet estävät myrkyllisiä aineita vahingoittamasta solun DNA:ta. Näin myös ne toimivat syövän syntymistä ehkäisevästi.

Parsakaali on paras tunnettu syövän estäjä luonnon lääketieteessä. Tutkimuksissa on todettu kaalikasvien tuhoavan bakteereita ja viruksia ja lisäävän immuunijärjestelmämme vasta-aineiden tuotantoa. Parsakaali sisältää runsaasti A-, C- ja K- vitamiineja sekä kartenoideja, foolihappoa ja kuituja. "
tuohon on kai vaikea sanoa, että parsakaali ei olisi terveellistä ; )
Niin no, minä en ole perehtynyt asiaan niin tarkasti, että osaisin sanoa, kuinka paljon vitamiineja yms tulee ruoassa olla, jotta se voidaan määritellä terveelliseksi. Mutta koska kirjoitit, että "makaronilaatikko ei ole koskaan terveellistä", niin ehkä olisit voinut tarkentaa, että esittämälläsi tavalla valmistettuna ja ilman salaattia se ei ole erityisen terveellistä. Mutta jos ateria valmistetaan täysjyvästä ja paistijauhelihasta sekä lisätään reilusti salaattia (tai vaikka sitä parsaa ;) ) niin uskallan väittää siitä ateriakokonaisuudesta tulee terveellinen, mikä on mielestäni se pääasia.

Ja joo, varmaan jokaien tietää, että parsakaali on terveellistä :) mutta kuten jo sanoin, edellisen kirjoittajan pointti oli, että jos ruokavalio koostuu pelkästä parsakaalista (mikä siis on tietenkin muutenkin mahdotonta), se ei ole terveellinen, vaikka itse parsakaali on terveellinen. Eli hänen tarkoituksensa oli ilmeisesti sanoa, että ruokavalion tulisi olla mahdollisimman monipuolinen, eikä yhden yksittäisen ruoan terveellisyys määritä sitä, kuinka terveellinen ruokaVALIO ihmisellä on. Eli se makaronilaatikko voi olla OSA terveellsitä ruokavalioa.

Mutta hyvää uutta vuotta sulle, tänään ei syödä makaronilaatikkoa! :)
 
Huom harmaana
Niin no, minä en ole perehtynyt asiaan niin tarkasti, että osaisin sanoa, kuinka paljon vitamiineja yms tulee ruoassa olla, jotta se voidaan määritellä terveelliseksi. Mutta koska kirjoitit, että "makaronilaatikko ei ole koskaan terveellistä", niin ehkä olisit voinut tarkentaa, että esittämälläsi tavalla valmistettuna ja ilman salaattia se ei ole erityisen terveellistä. Mutta jos ateria valmistetaan täysjyvästä ja paistijauhelihasta sekä lisätään reilusti salaattia (tai vaikka sitä parsaa ;) ) niin uskallan väittää siitä ateriakokonaisuudesta tulee terveellinen, mikä on mielestäni se pääasia.

Ja joo, varmaan jokaien tietää, että parsakaali on terveellistä :) mutta kuten jo sanoin, edellisen kirjoittajan pointti oli, että jos ruokavalio koostuu pelkästä parsakaalista (mikä siis on tietenkin muutenkin mahdotonta), se ei ole terveellinen, vaikka itse parsakaali on terveellinen. Eli hänen tarkoituksensa oli ilmeisesti sanoa, että ruokavalion tulisi olla mahdollisimman monipuolinen, eikä yhden yksittäisen ruoan terveellisyys määritä sitä, kuinka terveellinen ruokaVALIO ihmisellä on. Eli se makaronilaatikko voi olla OSA terveellsitä ruokavalioa.

Mutta hyvää uutta vuotta sulle, tänään ei syödä makaronilaatikkoa! :)
Kiitos samoin sinulle. :)
Itse teen makaronilaatikon kuvailemallasi tavalla aina, mutta tässä ketjussa (tai siis aloituksessa oli kyse siitä kuinka halvalla makaronilaatikon saa tehtyä (1 euro 5 pss makaronia).
 
karppaaja
Mä taas pidän vaaleeta viljaa täysjyvää terveellisempänä, varsinkin kohtuudella käytettynä. Viljakuitu ei ole ihmiselle sopivaa ravintoa, se estää ravintoaineita imeytymästä eikä sen omat ravintoaineet juuri imeydy. Monilla nousee hemoglobiini huimasti kun jättää viljat.

Täysjyvävilja on hyvä kun halutaan listätä paskan määrää. Muuhun se ei kelpaa. Vitamiinit voi saada paremmin vihanneksista ja vihanneksissa myös parempaa liukenevaa kuitua. Mun maha toimii parhaiten runsaalla rasvalla ja vihanneksilla, viljasta menee maha sekaisin.
 
Minun mielestäni makaronilaatikko voi olla osa terveellistä ruokavaliota. Meillä tehdään makaronilaatikkoa ehkä kerran kuussa tai kahdessa. Makaroni on tummaa ja osa jauhelihasta korvataan soijarouheella -joskus ei laiteta lihaa lainkaan vaan tilalle kasviksia. Suolaa käytetään maltillisesti ja minkäänlaisia aromivahventeita ei käytetä kotitekoisessa ruoassa. Muutenkin pyrimme niitä välttämään. Makaronilaatikon kanssa syödään aina salaattia, raastetta tms., joten ei se kokonaisuutena mielestäni epäterveellisimmästä päästäkään ole.
 
fiiru
[QUOTE="tööt";22785896]Väitteeni murto-osasta perustuu ihan maalaisjärkeen. Jos vatsantoiminta olisi kansallinen ongelma, se olisi myös mediassa enemmän.

Viljaa välttävässa ruokavaliossa ei kuituja ei juurikaan saa enkä ole sen huomannut aiheuttavan mitään vatsan toiminnassa.[/QUOTE]

Onhan se kansallinen ongelma hei, miks muuten kaikki mainoskatkot ja lehdet olis täytetty 'söin liikaa ja nyt turvottaa. Ota Activia!'-mainoksilla?

:D
 
vierailija
"Itse teen sen täyjyvämakaronista, naudan paistijauhelihasta, tomaattimurskasta ja kesäkurpitsasta. Maustan huolellisesti yrtein yms. ja laitan päälle sulatejuustoa." Ole nyt sinäkin hiljaa, ihmiset näkee maailmassa nälkää ja sinä itket siitä ku et saa syötyöä puoli kiloa kasviksia päivässä.
 

Yhteistyössä